Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające Nidec/Whirlpool (Embraco) (Sprawa M.8947).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1  Nidec/Whirlpool (Embraco)
(Sprawa M.8947)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2020/C 229/04)

(Dz.U.UE C z dnia 13 lipca 2020 r.)

1.
W dniu 8 października 2018 r. Komisja otrzymała, zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw 2  ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw"), zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której japońskie przedsiębiorstwo Nidec Corporation ("Nidec" lub "strona zgłaszająca") zamierza przejąć, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, wyłączną kontrolę nad Embraco ("Embraco"), producentem sprężarek chłodniczych należącym do przedsiębiorstwa Whirlpool Corporation (USA) ("transakcja"). Przedsiębiorstwa Nidec i Embraco zwane są wspólnie "stronami".
2.
W dniu 28 listopada 2018 r. Komisja postanowiła wszcząć postępowanie zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. W szczególności Komisja uznała, że transakcja budzi poważne wątpliwości co do jej zgodności z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG w odniesieniu do sprężarek dla gospodarstw domowych o zmiennej prędkości obrotowej oraz lekkich przemysłowych sprężarek o stałej i o zmiennej prędkości obrotowej. Komisja stwierdziła także, że zobowiązania przedłożone przez strony i poddane badaniu rynkowemu na pierwszym etapie postępowania wyjaśniającego nie były wystarczające, by wyeliminować poważne wątpliwości Komisji. W dniu 10 grudnia 2018 r. strona zgłaszająca przedstawiła Komisji swoją odpowiedź na decyzję wydaną na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c).
3.
Na drugim etapie postępowania wyjaśniającego Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji zwróciła się do stron, innych uczestników rynku i klientów korzystających ze sprężarek o zmiennej prędkości obrotowej do urządzeń chłodniczych dla gospodarstw domowych o przedstawienie dalszych informacji i danych.
4.
Dnia 23 stycznia 2019 r. przeprowadzono spotkanie służące wyjaśnieniu aktualnej sytuacji, podczas którego DG ds. Konkurencji poinformowała strony o wstępnych wynikach drugiego etapu postępowania dotyczącego rynku oraz o zakresie wstępnych obaw Komisji.
5.
W dniu 28 stycznia 2019 r. na wniosek stron Komisja przyjęła decyzję o przedłużeniu postępowania o 10 dni roboczych zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit drugi zdanie trzecie rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
6.
W celu rozwiązania stwierdzonych przez Komisję wstępnych problemów dotyczących konkurencji w dniu 7 lutego 2019 r. strona zgłaszająca przedstawiła zobowiązania, w odniesieniu do których Komisja rozpoczęła w dniu 11 lutego 2019 r. badanie rynku.
7.
W dniach 11 i 21 lutego 2019 r. na wniosek stron Komisja podjęła decyzję o przedłużeniu postępowania w każdym przypadku o 5 dni roboczych zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit drugi zdanie trzecie rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
8.
Strona zgłaszająca przekazała ostateczne uwagi w dniu 28 lutego 2019 r.
9.
Komisja nie wydała pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 802/2004 3 . Nie miało miejsca żadne formalne złożenie ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym zgodnie z art. 14 tego rozporządzenia.
10.
Przedsiębiorstwo Italia Wanbao-ACC S.r.l., konkurent stron, dopuszczono do przedmiotowego postępowania jako zainteresowaną osobę trzecią.
11.
W swojej decyzji Komisja stwierdza, że ostateczne zobowiązania są odpowiednie i wystarczające do wyeliminowania znaczącej przeszkody w skutecznej konkurencji w odniesieniu do rynków sprężarek dla gospodarstw domowych o zmiennej prędkości obrotowej oraz lekkich przemysłowych sprężarek o stałej i o zmiennej prędkości obrotowej w EOG i na poziomie globalnym.
12.
W decyzji uznaje się zatem, że proponowana transakcja jest zgodna z rynkiem wewnętrznym i Porozumieniem EOG, z zastrzeżeniem wypełnienia przez stronę zgłaszającą pewnych warunków i zobowiązań.
13.
Nie otrzymałem od stron ani zainteresowanych osób trzecich żadnych skarg na temat wykonania prawa do bycia wysłuchanym. Podsumowując, uznaję, że w niniejszym postępowaniu przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych stron.

Bruksela, dnia 1 kwietnia 2019 r.

Joos STRAGIER
1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.
3 Dz.U. L 133 z 30.4.2004, s. 1.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024