Projekt decyzji, skierowanej do UBS 2 , RBS 3 , Barclays 4 , Citigroup 5 oraz JPM 6 (zwanych zbiorczo "Stronami") dotyczy pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 101 TFUE oraz art. 53 Porozumienia EOG w związku transakcjami kasowymi na rynku walutowym w odniesieniu do walut krajów grupy G10 w okresie od grudnia 2007 do stycznia 2013 r. W projekcie decyzji stwierdza się, że Strony uczestniczyły w dorozumianym porozumieniu co do wymiany pewnych aktualnych lub prospektywnych szczególnie chronionych informacji handlowych oraz okazjonalnego koordynowania swojej działalności handlowej. Przedmiotowe czyny miały miejsce na trzech kanałach dyskusyjnych Bloomberga o nazwach "Three way banana split", "Two and a half men" oraz "Only Marge".W dniu 27 października 2016 r. Komisja wszczęła postępowanie na podstawie art. 11 ust. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 7 oraz art. 2 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 773/2004 8 przeciwko Stronom.
Po przeprowadzeniu rozmów ugodowych 9 i przedłożeniu propozycji ugodowych 10 zgodnie z art. 10a ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 773/2004, w dniu 24 lipca 2018 r. Komisja przyjęła pisemne przedstawienie zarzutów skierowane do Stron.
W swoich odpowiedziach na pisemne przedstawienie zarzutów Strony potwierdziły, zgodnie z art. 10a ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 773/2004, że pisemne przedstawienie zarzutów odzwierciedla treść przedłożonych przez nie propozycji ugodowych i w związku z tym nadal zobowiązują się do udziału w postępowaniu ugodowym.
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zarzutów, co do których Strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk. Stwierdzam, że tak istotnie jest.
W związku z powyższym i biorąc pod uwagę fakt, iż Strony nie skierowały do mnie żadnych wniosków ani skarg 11 , stwierdzam, że Stronom postępowania zapewniono możliwość skutecznego wykonania ich praw procesowych.
Bruksela, dnia 7 maja 2019 r.
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz. U. L 275 z 20.10.2011, s. 29).
2 UBS AG.
3 The Royal Bank of Scotland Group plc oraz NatWest Markets plc.
4 Barclays plc, Barclays Services Limited oraz Barclays Bank plc.
5 Citibank, N.A. oraz Citigroup Inc.
6 JPMorgan Chase & Co, JPMorgan Chase Bank, N.A., J.P. Morgan Europe Limited oraz J.P. Morgan Limited.
7 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1).
8 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18).
9 Rozmowy ugodowe odbyły się w okresie od listopada 2016 r. do lutego 2018 r.
10 Strony złożyły formalne wnioski o zawarcie ugody w okresie od [...] do [...].
11 Zgodnie z art. 15 ust. 2 decyzji 2011/695/UE strony postępowań w sprawach kartelowych, które angażują się w rozmowy ugodowe na podstawie art. 10a rozporządzenia (WE) nr 773/2004, mogą na każdym etapie procedury ugodowej zwrócić się do urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające, aby zapewnić sobie możliwość skutecznego wykonywania swoich praw procesowych. Zob. również pkt 18 obwieszczenia Komisji 2008/C 167/01 w sprawie prowadzenia postępowań ugodowych w związku z przyjęciem decyzji na mocy art. 7 i 23 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawach kartelowych, Dz.U. C 167 z 2.7.2008, s. 1.