Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat rozpoczęcia negocjacji dotyczących nowego partnerstwa ze Zjednoczonym Królestwem [Pełny tekst tej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu].

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat rozpoczęcia negocjacji dotyczących nowego partnerstwa ze Zjednoczonym Królestwem

[Pełny tekst tej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps. europa.eu]

(2020/C 217/07)

(Dz.U.UE C z dnia 1 lipca 2020 r.)

Streszczenie

W dniu 3 lutego 2020 r. Komisja Europejska przyjęła zalecenie dotyczące decyzji Rady upoważniającej do rozpoczęcia negocjacji dotyczących nowego partnerstwa ze Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Celem negocjacji jest ustanowienie partnerstwa między Unią, oraz w stosownych przypadkach Euratomem, a Zjednoczonym Królestwem, które to partnerstwo ma być wszechstronne i ma obejmować obszary zainteresowania przedstawione w deklaracji politycznej. Partnerstwo takie składałoby się z trzech głównych części: przepisów ogólnych, zawierających między innymi podstawowe zasady i podstawy współpracy, jak również postanowień dotyczących zarządzania, partnerstwa gospodarczego i partnerstwa w dziedzinie bezpieczeństwa.

Europejski Inspektor Ochrony Danych (EIOD) z zadowoleniem przyjmuje i popiera cel Komisji polegający na zawarciu wszechstronnego partnerstwa ze Zjednoczonym Królestwem, ustanawiającego współpracę, które w szczególności powinno zapewnić poszanowanie i ochronę praw człowieka oraz praworządności, potwierdzając zobowiązanie stron do zapewnienia wysokiego poziomu ochrony danych osobowych i pełnego poszanowania unijnych przepisów o ochronie danych osobowych.

Biorąc pod uwagę bliską współpracę, która zgodnie z przewidywaniami będzie kontynuowana między UE a Zjednoczonym Królestwem po zakończeniu okresu przejściowego, EIOD z zadowoleniem przyjmuje i popiera zobowiązanie Komisji zawarte w jej zaleceniu do podjęcia działań na rzecz przyjęcia decyzji stwierdzających odpowiedni stopień ochrony, o ile spełnione zostaną odpowiednie warunki.

Celem tej opinii jest zapewnienie konstruktywnych i obiektywnych porad dotyczących planowanego partnerstwa oraz oceny adekwatności.

W odniesieniu do planowanego partnerstwa EIOD przedstawia następujące trzy główne zalecenia:

zapewnienie, że partnerstwo gospodarcze i w dziedzinie bezpieczeństwa opiera się na podobnych zobowiązaniach do poszanowania praw podstawowych, w tym odpowiedniej ochrony danych osobowych,
określenie priorytetów, w przypadkach gdy należy dokonać ustaleń dotyczących współpracy międzynarodowej w sprawach innych niż egzekwowanie prawa, w szczególności w odniesieniu do współpracy między podmiotami sektora publicznego, w tym instytucjami, organami i jednostkami organizacyjnymi Unii,
ocenę kwestii dalszego przekazywania danych osobowych w świetle opinii 1/15 Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w odniesieniu do partnerstw - gospodarczego oraz dziedzinie bezpieczeństwa.

W odniesieniu do oceny adekwatności EIOD zwraca uwagę na następujące kwestie:

znaczenie takiej oceny na podstawie dyrektywy policyjnej oraz na mocy RODO w odniesieniu do współpracy między podmiotami sektora publicznego i jej wpływu na przekazywanie Zjednoczonemu Królestwu danych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii,
znaczenie określenia zakresu planowanych decyzji w sprawie odpowiedniej ochrony danych osobowych, w szczególności na mocy dyrektywy o ochronie danych w sprawach karnych,
przyjęcie decyzji stwierdzającej odpowiedni stopień ochrony podlega szczególnym warunkom i wymogom, a w przypadku gdy Komisja przedstawi projekt decyzji stwierdzającej odpowiedni stopień ochrony, EROD powinna być odpowiednio i terminowo zaangażowana,
biorąc pod uwagę szczególną sytuację Zjednoczonego Królestwa, jakiekolwiek istotne odstępstwo od unijnego dorobku prawnego w zakresie ochrony danych, które doprowadziłoby do obniżenia poziomu ochrony, stanowiłoby poważną przeszkodę w stwierdzeniu adekwatności.

Ponadto EIOD zaleca, by Unia poczyniła kroki w kierunku przygotowania się na wszystkie ewentualności, w tym w przypadkach, w których decyzje w sprawie odpowiedniej ochrony danych osobowych nie mogły zostać przyjęte w okresie przejściowym i w których żadna decyzja stwierdzająca odpowiedni poziom ochrony nie zostanie przyjęta lub zostanie podjęta jedynie w odniesieniu do niektórych obszarów.

EIOD pozostaje do dyspozycji Komisji, Parlamentu Europejskiego i Rady, aby w razie potrzeby służyć radą w trakcie negocjacji i przed finalizacją planowanego partnerstwa.

1. 

WPROWADZENIE

1.
W dniu 1 lutego 2020 r. Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (zwane dalej "Zjednoczonym Królestwem") wystąpiło z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej. Warunki wystąpienia są określone w Umowie o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 1 .
2.
Umowa o wystąpieniu weszła w życie w dniu 1 lutego 2020 r. i ustanawia ona okres przejściowy, w trakcie którego prawo Unii będzie miało zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie, zgodnie z tą umową. Okres ten upłynie z dniem 31 grudnia 2020 r., chyba że Wspólny Komitet ustanowiony na mocy Umowy o wystąpieniu przyjmie przed dniem 1 lipca 2020 r. jedną decyzję przedłużającą okres przejściowy o maksymalnie rok lub dwa lata. Umowie o wystąpieniu 2  towarzyszyła Deklaracja polityczna określająca ramy przyszłych stosunków między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem 2020/C 34/01 (zwana dalej "deklaracją polityczną") 3 .
3.
W dniu 3 lutego 2020 r. Komisja Europejska przyjęła zalecenie dotyczące decyzji Rady upoważniającej do rozpoczęcia negocjacji dotyczących nowego partnerstwa ze Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej 4  (zwane dalej "zaleceniem"). W załączniku do zalecenia (zwanym dalej "załącznikiem") określono wytyczne negocjacyjne Rady dla Komisji, tj. cele, która powinna ona osiągnąć w imieniu UE w trakcie negocjacji.
4.
Zalecenie przyjęto na podstawie procedury określonej w art. 218 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) dla umów zawartych między UE a państwami trzecimi. Jeżeli chodzi o materialną podstawę prawną, Komisja zaleca, aby decyzja została podjęta na tym etapie na podstawie art. 217 TFUE (umowa o stowarzyszeniu), uznając jednocześnie, że materialną podstawę prawną dla podpisania i zawarcia nowej umowy o partnerstwie będzie można określić dopiero pod koniec procesu negocjacji.
5.
Planowana umowa o partnerstwie jest pojedynczym pakietem, który składa się z trzech następujących elementów:
postanowień ogólnych (w tym postanowień dotyczących podstawowych wartości i zasad oraz zarządzania),
postanowień gospodarczych (w tym postanowień dotyczących handlu i gwarancji równych warunków działania), oraz
postanowień w zakresie bezpieczeństwa (w tym postanowień dotyczących współpracy organów ścigania i wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, jak również dotyczących polityki zagranicznej, bezpieczeństwa i obrony) 5 .
6.
W dniu 12 lutego 2020 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję 6  w sprawie propozycji mandatu dotyczącego negocjacji w sprawie nowego partnerstwa ze Zjednoczonym Królestwem.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w dniu 12 lutego 2020 r. skonsultowano się z nim w sprawie zalecenia Komisji Europejskiej. Opinia ta nie powoduje uszczerbku dla wszelkich dodatkowych uwag, jakie EIOD może formułować na podstawie kolejnych dostępnych informacji na późniejszym etapie. EIOD przewiduje, że treść projektu partnerstwa zostanie z nim skonsultowana w stosownym czasie zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725.

5. 

WNIOSKI

20.
Europejski Inspektor Ochrony Danych (EIOD) z zadowoleniem przyjmuje i popiera cel Komisji polegający na zawarciu wszechstronnego partnerstwa ze Zjednoczonym Królestwem, ustanawiającego współpracę, które w szczególności powinno zapewnić poszanowanie i ochronę praw człowieka oraz praworządności, potwierdzając zobowiązanie stron do zapewnienia wysokiego poziomu ochrony danych osobowych i pełnego poszanowania unijnych przepisów o ochronie danych osobowych.
21.
Biorąc pod uwagę bliską współpracę, która zgodnie z przewidywaniami będzie kontynuowana między UE a Zjednoczonym Królestwem po zakończeniu okresu przejściowego, EIOD z zadowoleniem przyjmuje i popiera zobowiązanie Komisji zawarte w jej zaleceniu do podjęcia działań na rzecz przyjęcia decyzji stwierdzających odpowiedni stopień ochrony, o ile spełnione zostaną odpowiednie warunki.
22.
W związku z tym opinia ta ma na celu zapewnienie instytucjom UE konstruktywnej i obiektywnej porady, ponieważ Komisja stara się uzyskać od Rady zezwolenie na negocjowanie nowego partnerstwa ze Zjednoczonym Królestwem i zamierza podjąć działania na rzecz przyjęcia decyzji stwierdzających odpowiedni stopień ochrony, jeżeli spełnione są odpowiednie warunki.
23.
W związku z tym w odniesieniu do planowanego partnerstwa EIOD zaleca:
zapewnienie, że partnerstwo gospodarcze i w dziedzinie bezpieczeństwa opiera się na podobnych zobowiązaniach do poszanowania praw podstawowych, w tym odpowiedniej ochrony danych osobowych,
określenie priorytetów, w przypadkach gdy należy dokonać ustaleń dotyczących współpracy międzynarodowej w sprawach innych niż egzekwowanie prawa, w szczególności w odniesieniu do współpracy między podmiotami sektora publicznego, w tym instytucjami, organami i jednostkami organizacyjnymi Unii,
ocenę kwestii dalszego przekazywania danych osobowych, w świetle opinii 1/15 Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, nie tylko w ramach przetwarzania danych dotyczących przelotu pasażera, ale także w odniesieniu do partnerstw - gospodarczego oraz w dziedzinie bezpieczeństwa.
24.
W odniesieniu do oceny adekwatności ochrony danych EIOD podkreśla znaczenie:
takiej oceny na podstawie dyrektywy policyjnej oraz na mocy RODO w odniesieniu do współpracy między podmiotami sektora publicznego i jej wpływu na przekazywanie Zjednoczonemu Królestwu danych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii,
określenia zakresu planowanych decyzji w sprawie odpowiedniej ochrony danych osobowych, w szczególności na mocy dyrektywy policyjnej.
25.
Przypomina on, że przyjęcie decyzji stwierdzającej odpowiedni stopień ochrony podlega szczególnym warunkom i wymogom, a w przypadku gdy Komisja przedstawi projekt decyzji stwierdzającej odpowiedni stopień ochrony, EROD powinna być odpowiednio i terminowo zaangażowana. Podkreśla, że biorąc pod uwagę szczególną sytuację Zjednoczonego Królestwa, jakiekolwiek istotne odstępstwo od unijnego dorobku prawnego w zakresie ochrony danych, które doprowadziłoby do obniżenia poziomu ochrony, stanowiłoby poważną przeszkodę w stwierdzeniu adekwatności. Ponadto EIOD zaleca, by Unia poczyniła kroki w kierunku przygotowania się na wszystkie ewentualności, w tym w przypadkach, w których decyzje w sprawie odpowiedniej ochrony danych osobowych nie mogły zostać przyjęte w okresie przejściowym i w których żadna decyzja stwierdzająca odpowiedni poziom ochrony nie zostanie przyjęta lub zostanie podjęta jedynie w odniesieniu do niektórych obszarów.
26.
Wreszcie EIOD pozostaje do dyspozycji Komisji, Rady i Parlamentu Europejskiego w celu zapewnienia doradztwa na późniejszym etapie procesu. Uwagi zawarte w tej opinii nie powodują uszczerbku dla ewentualnych dodatkowych uwag, które EIOD może formułować w miarę powstawania kolejnych problemów, do których ustosunkuje się, gdy dostępne będą dalsze informacje. EIOD oczekuje, że treść projektu partnerstwa zostanie z nim skonsultowana przed jego finalizacją.
Bruksela, dnia 24 lutego 2020 r.
Wojciech Rafał WIEWIÓROWSKI
Europejski Inspektor Ochrony Danych
1 Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7.
2 Artykuł 184 umowy o wystąpieniu stanowi: "Unia i Zjednoczone Królestwo dokładają wszelkich starań, w dobrej wierze i w pełnym poszanowaniu swoich odpowiednich porządków prawnych, aby podjąć niezbędne kroki w celu szybkiego wynegocjowania umów regulujących ich przyszłe stosunki, o których mowa w deklaracji politycznej z dnia 17 października 2019 r., oraz w celu przeprowadzenia stosownych procedur związanych z ratyfikacją lub zawarciem tych umów dla zapewnienia, aby w zakresie w jakim jest to możliwe umowy te miały zastosowanie od chwili zakończenia okresu przejściowego".
3 Dz.U. C 34 z 31.1.2020, s. 1.
4 COM(2020) 35 final.
5 Strona 2 zalecenia.
6 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lutego 2020 r. w sprawie propozycji mandatu dotyczącego negocjacji w sprawie nowego partnerstwa ze Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (2020/2557(RsP)) (P9_TA(2020)0033).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.217.15

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat rozpoczęcia negocjacji dotyczących nowego partnerstwa ze Zjednoczonym Królestwem [Pełny tekst tej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu].
Data aktu: 01/07/2020
Data ogłoszenia: 01/07/2020