Streszczenie decyzji Komisji z dnia 27 września 2017 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.39824 - Samochody ciężarowe) (Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny).

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 27 września 2017 r.
dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG

(Sprawa AT.39824 - Samochody ciężarowe)

(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 6467)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2020/C 216/07)

(Dz.U.UE C z dnia 30 czerwca 2020 r.)

W dniu 27 września 2017 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 53 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. 

WPROWADZENIE

1)
Decyzja dotyczy pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG.
2)
Decyzja skierowana jest do następujących podmiotów: Scania AB (publ), Scania CV AB (publ) oraz Scania Deutschland GmbH (łącznie zwanych "Scania" lub "adresatami").

2. 

OPIS SPRAWY

2.1.
Procedura
3)
W następstwie wniosku o zwolnienie z grzywny złożonego w dniu 20 września 2010 r. przez producenta samochodów ciężarowych niebędącego adresatem decyzji Komisja przeprowadziła w dniach 18-21 stycznia 2011 r. kontrole w pomieszczeniach kilku producentów samochodów ciężarowych.
4)
W dniu 20 listopada 2014 r. Komisja wszczęła postępowanie na podstawie art. 11 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 przeciwko Scanii i innym producentom samochodów ciężarowych ("strony"). Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, które przekazano do wiadomości stron.
5)
Po przyjęciu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń strony skontaktowały się nieformalnie ze służbami Komisji i zwróciły o dalsze rozstrzygnięcie sprawy w postępowaniu ugodowym. Komisja podjęła decyzję o rozpoczęciu postępowania ugodowego po tym, jak każda ze stron potwierdziła swoją gotowość do zaangażowania się w rozmowy mające na celu zawarcie ugody. Następnie wszystkie strony z wyjątkiem Scanii ("strony postępowania ugodowego") przedłożyły Komisji formalny wniosek o przeprowadzenie postępowania ugodowego na podstawie art. 10a ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 773/2004 2 . W dniu 19 lipca 2016 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 7 i art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 skierowaną do stron postępowania ugodowego, przypisując im odpowiedzialność za ich zachowanie w tej sprawie.
6)
W związku z decyzją Scanii o nieprzedłożeniu propozycji ugody Komisja kontynuowała postępowanie wyjaśniające w sprawie zachowania Scanii zgodnie ze standardową procedurą.
7)
W dniu 25 września 2017 r. Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywną opinię. Następnie w dniu 27 września 2017 r. Komisja przyjęła decyzję skierowaną do Scanii.
2.2.
Adresaci decyzji i czas trwania naruszenia przepisów
8)
Adresaci decyzji uczestniczyli w zmowie lub ponoszą w tym zakresie odpowiedzialność, co stanowi naruszenie art. 101 Traktatu, we wskazanych poniżej okresach.
Podmiot Czas trwania
Scania AB (publ), 17 stycznia 1997 r.-18 stycznia 2011 r.
Scania CV Ab (publ),
Scania Deutschland GmbH 3 .
2.3.
Krótki opis naruszenia
9)
Naruszenie dotyczy samochodów ciężarowych o masie od 6 do 16 ton ("średnie samochody ciężarowe") i samochodów ciężarowych o masie przekraczającej 16 ton ("duże samochody ciężarowe") będących zarówno samochodami ciężarowymi skrzyniowymi, jak i ciągnikami siodłowymi (średnie i duże samochody ciężarowe zwane są dalej łącznie "samochodami ciężarowymi") 4 . Sprawa nie dotyczy usług posprzedażowych, innych usług i gwarancji na samochody ciężarowe, sprzedaży używanych samochodów ciężarowych bądź innych towarów i usług.
10)
Naruszenie to polegało na dokonaniu ustaleń w zmowie dotyczących cen i podwyższania cen brutto samochodów ciężarowych na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego; oraz harmonogramu i przenoszenia kosztów wprowadzania technologii emisji dla średnich i dużych samochodów ciężarowych, co jest wymagane przez standardy EURO 3-6. Główne siedziby przedsiębiorstw, o których mowa, były bezpośrednio zaangażowane w dyskusje na temat cen, podwyższania cen i wprowadzania nowych standardów emisji do 2004 r. Począwszy co najmniej od sierpnia 2002 r. dyskusje te odbywały się za pośrednictwem niemieckich spółek zależnych, które w różnym stopniu informowały główne siedziby o tych dyskusjach. Dyskusje prowadzono w ramach stosunków wielostronnych i dwustronnych.
11)
Ustalenia dokonane w zmowie obejmowały porozumienia i praktyki uzgodnione dotyczące cen i podwyżek cen brutto w celu wyrównania ich na terytorium EOG oraz harmonogramu i przenoszenia kosztów wprowadzenia technologii emisji, co jest wymagane przez standardy EURO 3-6.
12)
Naruszenie dotyczyło całego EOG i trwało od 17 stycznia 1997 r. do 18 stycznia 2011 r.
2.4.
Środki zaradcze
13)
W przypadku decyzji zastosowanie mają wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r. 5
2.4.1.
Podstawowa kwota grzywny
14)
Ustalając wysokość grzywien, Komisja wzięła pod uwagę sprzedaż dużych samochodów ciężarowych (określonych w pkt 9)) prowadzoną przez Scanię na terytorium EOG w ostatnim roku przed zakończeniem trwania naruszenia; fakt, że uzgadnianie cen należy do najpoważniejszych ograniczeń konkurencji; czas trwania naruszenia; wysoki udział stron w europejskim rynku dużych i średnich samochodów ciężarowych; fakt, że naruszenie obejmowało całe terytorium EOG oraz dodatkową kwotę w celu zniechęcania przedsiębiorstw do stosowania praktyk z zakresu uzgadniania cen.
2.4.2.
Dostosowania kwoty podstawowej
15)
Komisja nie zastosowała żadnych okoliczności obciążających ani łagodzących.

3. 

WNIOSEK

16)
Na podstawie art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 nałożono następujące grzywny:
880 523 000 EUR solidarnie na przedsiębiorstwa Scania AB (publ) i Scania CV AB (publ);
w ramach tej kwoty
przedsiębiorstwo Scania Deutschland GmbH ponosi solidarną odpowiedzialność na kwotę 440 003 282 EUR.
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 411/2004 (Dz.U. L 68 z 6.3.2004, s. 1).
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18).
3 Scania Deutschland GmbH uczestniczyła w zmowie i ponosi odpowiedzialność w tym zakresie jedynie w odniesieniu do okresu od 20 stycznia 2004 r. do 18 stycznia 2011 r.
4 Z wyjątkiem samochodów ciężarowych używanych do celów wojskowych.
5 Wytyczne w sprawie metody ustalania grzywien nakładanych na mocy art. 23 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1/2003 (Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.216.9

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 27 września 2017 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.39824 - Samochody ciężarowe) (Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny).
Data aktu: 27/09/2017
Data ogłoszenia: 30/06/2020