Streszczenie decyzji Komisji z dnia 27 września 2017 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.39824 - Samochody ciężarowe) (Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny).

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 27 września 2017 r.
dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG

(Sprawa AT.39824 - Samochody ciężarowe)

(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 6467)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2020/C 216/07)

(Dz.U.UE C z dnia 30 czerwca 2020 r.)

W dniu 27 września 2017 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 53 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. 

WPROWADZENIE

1)
Decyzja dotyczy pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG.
2)
Decyzja skierowana jest do następujących podmiotów: Scania AB (publ), Scania CV AB (publ) oraz Scania Deutschland GmbH (łącznie zwanych "Scania" lub "adresatami").

2. 

OPIS SPRAWY

2.1.
Procedura
3)
W następstwie wniosku o zwolnienie z grzywny złożonego w dniu 20 września 2010 r. przez producenta samochodów ciężarowych niebędącego adresatem decyzji Komisja przeprowadziła w dniach 18-21 stycznia 2011 r. kontrole w pomieszczeniach kilku producentów samochodów ciężarowych.
4)
W dniu 20 listopada 2014 r. Komisja wszczęła postępowanie na podstawie art. 11 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 przeciwko Scanii i innym producentom samochodów ciężarowych ("strony"). Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, które przekazano do wiadomości stron.
5)
Po przyjęciu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń strony skontaktowały się nieformalnie ze służbami Komisji i zwróciły o dalsze rozstrzygnięcie sprawy w postępowaniu ugodowym. Komisja podjęła decyzję o rozpoczęciu postępowania ugodowego po tym, jak każda ze stron potwierdziła swoją gotowość do zaangażowania się w rozmowy mające na celu zawarcie ugody. Następnie wszystkie strony z wyjątkiem Scanii ("strony postępowania ugodowego") przedłożyły Komisji formalny wniosek o przeprowadzenie postępowania ugodowego na podstawie art. 10a ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 773/2004 2 . W dniu 19 lipca 2016 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 7 i art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 skierowaną do stron postępowania ugodowego, przypisując im odpowiedzialność za ich zachowanie w tej sprawie.
6)
W związku z decyzją Scanii o nieprzedłożeniu propozycji ugody Komisja kontynuowała postępowanie wyjaśniające w sprawie zachowania Scanii zgodnie ze standardową procedurą.
7)
W dniu 25 września 2017 r. Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywną opinię. Następnie w dniu 27 września 2017 r. Komisja przyjęła decyzję skierowaną do Scanii.
2.2.
Adresaci decyzji i czas trwania naruszenia przepisów
8)
Adresaci decyzji uczestniczyli w zmowie lub ponoszą w tym zakresie odpowiedzialność, co stanowi naruszenie art. 101 Traktatu, we wskazanych poniżej okresach.
Podmiot Czas trwania
Scania AB (publ), 17 stycznia 1997 r.-18 stycznia 2011 r.
Scania CV Ab (publ),
Scania Deutschland GmbH 3 .
2.3.
Krótki opis naruszenia
9)
Naruszenie dotyczy samochodów ciężarowych o masie od 6 do 16 ton ("średnie samochody ciężarowe") i samochodów ciężarowych o masie przekraczającej 16 ton ("duże samochody ciężarowe") będących zarówno samochodami ciężarowymi skrzyniowymi, jak i ciągnikami siodłowymi (średnie i duże samochody ciężarowe zwane są dalej łącznie "samochodami ciężarowymi") 4 . Sprawa nie dotyczy usług posprzedażowych, innych usług i gwarancji na samochody ciężarowe, sprzedaży używanych samochodów ciężarowych bądź innych towarów i usług.
10)
Naruszenie to polegało na dokonaniu ustaleń w zmowie dotyczących cen i podwyższania cen brutto samochodów ciężarowych na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego; oraz harmonogramu i przenoszenia kosztów wprowadzania technologii emisji dla średnich i dużych samochodów ciężarowych, co jest wymagane przez standardy EURO 3-6. Główne siedziby przedsiębiorstw, o których mowa, były bezpośrednio zaangażowane w dyskusje na temat cen, podwyższania cen i wprowadzania nowych standardów emisji do 2004 r. Począwszy co najmniej od sierpnia 2002 r. dyskusje te odbywały się za pośrednictwem niemieckich spółek zależnych, które w różnym stopniu informowały główne siedziby o tych dyskusjach. Dyskusje prowadzono w ramach stosunków wielostronnych i dwustronnych.
11)
Ustalenia dokonane w zmowie obejmowały porozumienia i praktyki uzgodnione dotyczące cen i podwyżek cen brutto w celu wyrównania ich na terytorium EOG oraz harmonogramu i przenoszenia kosztów wprowadzenia technologii emisji, co jest wymagane przez standardy EURO 3-6.
12)
Naruszenie dotyczyło całego EOG i trwało od 17 stycznia 1997 r. do 18 stycznia 2011 r.
2.4.
Środki zaradcze
13)
W przypadku decyzji zastosowanie mają wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r. 5
2.4.1.
Podstawowa kwota grzywny
14)
Ustalając wysokość grzywien, Komisja wzięła pod uwagę sprzedaż dużych samochodów ciężarowych (określonych w pkt 9)) prowadzoną przez Scanię na terytorium EOG w ostatnim roku przed zakończeniem trwania naruszenia; fakt, że uzgadnianie cen należy do najpoważniejszych ograniczeń konkurencji; czas trwania naruszenia; wysoki udział stron w europejskim rynku dużych i średnich samochodów ciężarowych; fakt, że naruszenie obejmowało całe terytorium EOG oraz dodatkową kwotę w celu zniechęcania przedsiębiorstw do stosowania praktyk z zakresu uzgadniania cen.
2.4.2.
Dostosowania kwoty podstawowej
15)
Komisja nie zastosowała żadnych okoliczności obciążających ani łagodzących.

3. 

WNIOSEK

16)
Na podstawie art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 nałożono następujące grzywny:
880 523 000 EUR solidarnie na przedsiębiorstwa Scania AB (publ) i Scania CV AB (publ);
w ramach tej kwoty
przedsiębiorstwo Scania Deutschland GmbH ponosi solidarną odpowiedzialność na kwotę 440 003 282 EUR.
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 411/2004 (Dz.U. L 68 z 6.3.2004, s. 1).
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18).
3 Scania Deutschland GmbH uczestniczyła w zmowie i ponosi odpowiedzialność w tym zakresie jedynie w odniesieniu do okresu od 20 stycznia 2004 r. do 18 stycznia 2011 r.
4 Z wyjątkiem samochodów ciężarowych używanych do celów wojskowych.
5 Wytyczne w sprawie metody ustalania grzywien nakładanych na mocy art. 23 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1/2003 (Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.216.9

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 27 września 2017 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.39824 - Samochody ciężarowe) (Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny).
Data aktu: 27/09/2017
Data ogłoszenia: 30/06/2020