Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29).) Samochody ciężarowe (Scania) (Sprawa AT.39824).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1

Samochody ciężarowe (Scania)

(Sprawa AT.39824)

(2020/C 216/06)

(Dz.U.UE C z dnia 30 czerwca 2020 r.)

1.
Niniejsza sprawa dotyczy naruszenia art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym polegającego na koordynowaniu cen i podwyżek cen brutto średnich i dużych samochodów ciężarowych, jak również [...] harmonogramu i przenoszenia kosztów wprowadzania technologii dla średnich i dużych samochodów ciężarowych, zgodnych ze zaktualizowanymi standardami emisji.
2.
Niniejsza sprawa jest hybrydową sprawą kartelową. Komisja przyjęła już, w dniu 19 lipca 2016 r., decyzję skierowaną do pięciu przedsiębiorstw, które wybrały drogę postępowania ugodowego ("decyzja") 2 . Niniejszy projekt decyzji skierowany jest do przedsiębiorstw Scania AB, Scania CV AB oraz Scania Deutschland GmbH (łącznie zwanych "Scania"), które - mimo udziału w postępowaniu ugodowym - nie przedstawiły ostatecznie propozycji ugodowych.
3.
Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, które zostało doręczone przedsiębiorstwu Scania w listopadzie 2014 r. W kolejnych miesiącach przedsiębiorstwo Scania uzyskało dostęp do akt sprawy. W niniejszej sprawie nie otrzymałem od tego podmiotu wniosków ani skarg dotyczących dostępu.
4.
W dniu 26 lipca 2016 r., wkrótce po przyjęciu decyzji w sprawie ugody, przedsiębiorstwo Scania złożyło wniosek do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji (zwanej dalej "DG ds. Konkurencji") o przedstawienie wykazu dokumentów, które zostały złożone do akt od chwili przyznania pierwotnego dostępu w celu zidentyfikowania potencjalnie uniewinniających dowodów. Po otrzymaniu wykazu dokumentów, złożonych do akt od 20 listopada 2014 r. do 10 sierpnia 2016 r., przedsiębiorstwo Scania zażądało dostępu do szeregu dokumentów wyszczególnionych w tym wykazie. DG. ds Konkurencji przyznała dostęp (w pomieszczeniach Komisji) do niektórych dokumentów, mianowicie dokumentów zawierających informacje proceduralne dotyczące postępowania ugodowego i dokumentów dotyczących złagodzenia kar, ale odmówiła dostępu do korespondencji z osobami trzecimi i odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń złożonych przez dwie strony, do których była skierowana decyzja o ugodzie. Po otrzymaniu wspomnianej odmowy przedsiębiorstwo Scania zwróciło się w tej sprawie do mnie. Po zbadaniu dokumentów odrzuciłem wniosek przedsiębiorstwa Scania o dostęp do korespondencji z osobami trzecimi (przede wszystkim do wniosków o publiczny dostęp do dokumentów na podstawie rozporządzenia 1049/2001 3  od potencjalnych powodów występujących o odszkodowanie), ale przyznałem dostęp do czterech fragmentów odpowiedzi innych stron na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, które mogły zostać potencjalnie uznane za dowody uniewinniające w stosunku do przedsiębiorstwa Scania (w tych fragmentach druga strona poprawiła swoje oświadczenia dotyczące złagodzenia kar lub dodała do tych oświadczeń treści bądź też dodała nowe dowody po przesłuchaniu pracownika).
5.
W dniu 23 września 2016 r. przedsiębiorstwo Scania odpowiedziało pisemnie na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń i wystąpiło o umożliwienie wypowiedzenia się w formie ustnej. Ustne złożenie wyjaśnień odbyło się w dniu 18 października 2016 r.
6.
W dniu 7 kwietnia 2017 r. Komisja wystosowała do przedsiębiorstwa Scania AB pismo przedstawiające okoliczności faktyczne. W dniu 12 maja 2017 r. przedsiębiorstwo Scania AB przedłożyło odpowiedź na ww. pismo. W dniu 23 czerwca 2017 r. Komisja skierowała to samo pismo do przedsiębiorstwa Scania z terminem dziesięciu dni roboczych na przedłożenie dodatkowych komentarzy, oprócz tych, które przedsiębiorstwo Scania AB przedłożyło w dniu 12 maja 2017 r. W dniu 7 lipca 2017 r. przedsiębiorstwo Scania potwierdziło, że komentarze przedstawione przez przedsiębiorstwo Scania AB odzwierciedlają również stanowisko przedsiębiorstw Scania CV AB i Scania Deutschland GmbH.
7.
W swojej odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń przedsiębiorstwo Scania stwierdziło, że w następstwie przyjęcia decyzji o ugodzie w dniu 19 lipca 2016 r. Komisja nie może już wydać decyzji stwierdzającej popełnienie naruszenia przez przedsiębiorstwo Scania, nie naruszając przy tym zasady domniemania niewinności i prawa do obrony przysługującego temu przedsiębiorstwu. Nie podzielam tego poglądu. Decyzja o ugodzie nie zawiera ustaleń dotyczących naruszenia odnoszących się do przedsiębiorstwa Scania, przy czym podmiot ten był stanie w pełni wykonać swoje prawo do obrony w drodze przedłożenia pisemnej odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń i pismo przedstawiające okoliczności faktyczne oraz ustnego złożenia wyjaśnień.
8.
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których przedsiębiorstwo Scania miało możliwość przedstawienia swojego stanowiska. Stwierdzam, że tak istotnie jest.
9.
Ogólnie uważam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych przedsiębiorstwa Scania.

Bruksela, dnia 26 września 2017 r.

Wouter WILS
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29).
2 Zob. decyzja Komisji C(2016) 4673 z dnia 19 lipca 2016 r. (streszczenie opublikowane w Dz.U. C 108 z 6.4.2017, s. 6) oraz sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (Dz.U. C 108 z 6.4.2017, s. 4).
3 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.216.7

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29).) Samochody ciężarowe (Scania) (Sprawa AT.39824).
Data aktu: 13/10/2011
Data ogłoszenia: 30/06/2020