Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29).) Samochody ciężarowe (Scania) (Sprawa AT.39824).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1

Samochody ciężarowe (Scania)

(Sprawa AT.39824)

(2020/C 216/06)

(Dz.U.UE C z dnia 30 czerwca 2020 r.)

1.
Niniejsza sprawa dotyczy naruszenia art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym polegającego na koordynowaniu cen i podwyżek cen brutto średnich i dużych samochodów ciężarowych, jak również [...] harmonogramu i przenoszenia kosztów wprowadzania technologii dla średnich i dużych samochodów ciężarowych, zgodnych ze zaktualizowanymi standardami emisji.
2.
Niniejsza sprawa jest hybrydową sprawą kartelową. Komisja przyjęła już, w dniu 19 lipca 2016 r., decyzję skierowaną do pięciu przedsiębiorstw, które wybrały drogę postępowania ugodowego ("decyzja") 2 . Niniejszy projekt decyzji skierowany jest do przedsiębiorstw Scania AB, Scania CV AB oraz Scania Deutschland GmbH (łącznie zwanych "Scania"), które - mimo udziału w postępowaniu ugodowym - nie przedstawiły ostatecznie propozycji ugodowych.
3.
Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, które zostało doręczone przedsiębiorstwu Scania w listopadzie 2014 r. W kolejnych miesiącach przedsiębiorstwo Scania uzyskało dostęp do akt sprawy. W niniejszej sprawie nie otrzymałem od tego podmiotu wniosków ani skarg dotyczących dostępu.
4.
W dniu 26 lipca 2016 r., wkrótce po przyjęciu decyzji w sprawie ugody, przedsiębiorstwo Scania złożyło wniosek do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji (zwanej dalej "DG ds. Konkurencji") o przedstawienie wykazu dokumentów, które zostały złożone do akt od chwili przyznania pierwotnego dostępu w celu zidentyfikowania potencjalnie uniewinniających dowodów. Po otrzymaniu wykazu dokumentów, złożonych do akt od 20 listopada 2014 r. do 10 sierpnia 2016 r., przedsiębiorstwo Scania zażądało dostępu do szeregu dokumentów wyszczególnionych w tym wykazie. DG. ds Konkurencji przyznała dostęp (w pomieszczeniach Komisji) do niektórych dokumentów, mianowicie dokumentów zawierających informacje proceduralne dotyczące postępowania ugodowego i dokumentów dotyczących złagodzenia kar, ale odmówiła dostępu do korespondencji z osobami trzecimi i odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń złożonych przez dwie strony, do których była skierowana decyzja o ugodzie. Po otrzymaniu wspomnianej odmowy przedsiębiorstwo Scania zwróciło się w tej sprawie do mnie. Po zbadaniu dokumentów odrzuciłem wniosek przedsiębiorstwa Scania o dostęp do korespondencji z osobami trzecimi (przede wszystkim do wniosków o publiczny dostęp do dokumentów na podstawie rozporządzenia 1049/2001 3  od potencjalnych powodów występujących o odszkodowanie), ale przyznałem dostęp do czterech fragmentów odpowiedzi innych stron na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, które mogły zostać potencjalnie uznane za dowody uniewinniające w stosunku do przedsiębiorstwa Scania (w tych fragmentach druga strona poprawiła swoje oświadczenia dotyczące złagodzenia kar lub dodała do tych oświadczeń treści bądź też dodała nowe dowody po przesłuchaniu pracownika).
5.
W dniu 23 września 2016 r. przedsiębiorstwo Scania odpowiedziało pisemnie na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń i wystąpiło o umożliwienie wypowiedzenia się w formie ustnej. Ustne złożenie wyjaśnień odbyło się w dniu 18 października 2016 r.
6.
W dniu 7 kwietnia 2017 r. Komisja wystosowała do przedsiębiorstwa Scania AB pismo przedstawiające okoliczności faktyczne. W dniu 12 maja 2017 r. przedsiębiorstwo Scania AB przedłożyło odpowiedź na ww. pismo. W dniu 23 czerwca 2017 r. Komisja skierowała to samo pismo do przedsiębiorstwa Scania z terminem dziesięciu dni roboczych na przedłożenie dodatkowych komentarzy, oprócz tych, które przedsiębiorstwo Scania AB przedłożyło w dniu 12 maja 2017 r. W dniu 7 lipca 2017 r. przedsiębiorstwo Scania potwierdziło, że komentarze przedstawione przez przedsiębiorstwo Scania AB odzwierciedlają również stanowisko przedsiębiorstw Scania CV AB i Scania Deutschland GmbH.
7.
W swojej odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń przedsiębiorstwo Scania stwierdziło, że w następstwie przyjęcia decyzji o ugodzie w dniu 19 lipca 2016 r. Komisja nie może już wydać decyzji stwierdzającej popełnienie naruszenia przez przedsiębiorstwo Scania, nie naruszając przy tym zasady domniemania niewinności i prawa do obrony przysługującego temu przedsiębiorstwu. Nie podzielam tego poglądu. Decyzja o ugodzie nie zawiera ustaleń dotyczących naruszenia odnoszących się do przedsiębiorstwa Scania, przy czym podmiot ten był stanie w pełni wykonać swoje prawo do obrony w drodze przedłożenia pisemnej odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń i pismo przedstawiające okoliczności faktyczne oraz ustnego złożenia wyjaśnień.
8.
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których przedsiębiorstwo Scania miało możliwość przedstawienia swojego stanowiska. Stwierdzam, że tak istotnie jest.
9.
Ogólnie uważam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych przedsiębiorstwa Scania.

Bruksela, dnia 26 września 2017 r.

Wouter WILS
1 Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29).
2 Zob. decyzja Komisji C(2016) 4673 z dnia 19 lipca 2016 r. (streszczenie opublikowane w Dz.U. C 108 z 6.4.2017, s. 6) oraz sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (Dz.U. C 108 z 6.4.2017, s. 4).
3 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.216.7

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (Zgodnie z art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29).) Samochody ciężarowe (Scania) (Sprawa AT.39824).
Data aktu: 13/10/2011
Data ogłoszenia: 30/06/2020