Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z dnia 6 maja 2020 r. w sprawie ryzyka płynności w funduszach inwestycyjnych (ERRS/2020/4).

ZALECENIE EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO
z dnia 6 maja 2020 r.
w sprawie ryzyka płynności w funduszach inwestycyjnych (ERRS/2020/4)

(2020/C 200/01)

(Dz.U.UE C z dnia 15 czerwca 2020 r.)

RADA GENERALNA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 1 , w szczególności art. 3 ust. 2 lit. b), d) i f) oraz art. 16 i 18,

uwzględniając decyzję Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/1 z dnia 20 stycznia 2011 r. ustanawiającą regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 2 , w szczególności art. 15 ust. 3 lit. e) oraz art. 18-20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pandemia choroby wywoływanej przez koronawirusa (COVID-19) oraz związane z nią niezbędne restrykcje stanowią poważny i bezprecedensowy wstrząs dla gospodarek europejskich. W związku z tym na posiedzeniu w dniu 2 kwietnia 2020 r. Rada Generalna Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) zapowiedziała, że skoncentruje swoją uwagę na pięciu priorytetowych obszarach, w których koordynacja między organami w Unii będzie prawdopodobnie szczególnie istotna dla utrzymania stabilności finansowej w Unii 3 . Jeden z pięciu obszarów priorytetowych dotyczy płynności rynku finansowego oraz skutków braku płynności dla firm zarządzających aktywami i ubezpieczycieli.

(2) Gwałtownemu spadkowi cen aktywów odnotowanemu na początku pandemii COVID-19 towarzyszył nasilony wykup jednostek uczestnictwa z niektórych funduszy inwestycyjnych oraz istotne pogorszenie płynności rynku finansowego. Chociaż następnie doszło do ustabilizowania się warunków rynkowych, w dużej mierze dzięki zdecydowanym działaniom podjętym przez banki centralne, organy nadzoru i rządy w Unii i na świecie, perspektywy makrofinansowe nadal pozostają w dużej mierze niepewne.

(3) W poprzednich ocenach ERRS 4  dotyczących pośredników finansowych innych niż banki zwrócono uwagę na potencjalną podatność na ryzyko funduszy inwestycyjnych, które charakteryzują się krótkimi okresami wykupu, ale inwestują w aktywa o mniejszej płynności. Takie niedopasowanie płynności zwiększa ryzyko dalszej presji na wyceny aktywów w okresach występowania warunków skrajnych, jeżeli fundusze inwestycyjne będą dążyć do sprzedaży aktywów o mniejszej płynności w krótkim okresie w celu realizacji umorzeń. Może to prowadzić do większych strat obliczanych według wartości rynkowej przez inne instytucje finansowe o ekspozycji wobec tych samych lub skorelowanych aktywów lub do nagłego pogorszenia warunków finansowych.

(4) Obowiązujące przepisy unijne nakładają szczególne obowiązki na spółki zarządzające funduszami w zakresie zarządzania ryzykiem płynności w odniesieniu do zarządzanych przez nie funduszy 5 . W przypadku przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) profil płynności inwestycji UcITS musi być odpowiedni do polityki umarzania określonej w regulaminie funduszu, dokumentach założycielskich lub w prospekcie informacyjnym. Podobnie w przypadku alternatywnych funduszy inwestycyjnych (AFI) strategia inwestycyjna, profil płynności i polityka umarzania muszą być spójne 6 . Uzupełnieniem tych przepisów są wytyczne Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) dotyczące testów warunków skrajnych w zakresie płynności w odniesieniu do UCITS i AFI skierowane do zarządzających funduszami na potrzeby regularnego przeprowadzania przez nich testów odporności zarządzanych przez nich funduszy na ryzyko płynności w normalnych i nadzwyczajnych warunkach płynnościowych 7 .

(5) Celem niniejszego zalecenia jest zwiększenie gotowości na wypadek potencjalnych niekorzystnych wstrząsów w przyszłości, które mogą prowadzić do pogorszenia płynności rynku finansowego, co może mieć niekorzystny wpływ na sytuację w zakresie stabilności finansowej w Unii.

(6) ERRS ma świadomość, że sektor funduszy inwestycyjnych w Unii jest obszerny i zróżnicowany. Biorąc to pod uwagę, ERRS dokonała identyfikacji dwóch jego segmentów jako obszarów o szczególnie wysokim priorytecie, wymagających zwiększonej kontroli z punktu widzenia stabilności finansowej.

(7) Pierwszym z tych segmentów są fundusze inwestycyjne o znacznej ekspozycji na papiery dłużne przedsiębiorstw. Wkrótce po wystąpieniu pandemii COVID-19 dokonano znacznych umorzeń w funduszach inwestycyjnych inwestujących w papiery dłużne przedsiębiorstw. Ponadto fundusze inwestycyjne skupiają istotną część ogółu niewyku- pionych niefinansowych obligacji korporacyjnych w Unii. W razie wystąpienia w przyszłości presji umorzeń w otwartych funduszach o krótkim okresie wykupu mogłoby dojść do szybkiej sprzedaży aktywów o mniejszej płynności przez zarządzających funduszami, co w konsekwencji mogłoby przyczynić się do pogorszenia warunków płynności na rynkach papierów dłużnych przedsiębiorstw. Mogłoby to mieć dalszy niekorzystny wpływ na inne instytucje finansowe mające ekspozycje wobec tych aktywów - takie jak zakłady ubezpieczeń, fundusze emerytalne lub banki - lub niekorzystny wpływ na koszty i dostępność finansowania rynkowego dla przedsiębiorstw niefinansowych.

(8) Drugi segment zidentyfikowany przez ERRS jako obszar o szczególnie wysokim priorytecie, wymagający zwiększonej kontroli z punktu widzenia stabilności finansowej, to fundusze inwestycyjne o znacznej ekspozycji na rynek nieruchomości. Ograniczenia w zakresie zdrowia publicznego, które są niezbędne w celu powstrzymania rozprzestrzeniania się COVID-19, mogą skutkować zmniejszeniem wolumenu transakcji na rynku nieruchomości oraz zwiększeniem niepewności wyceny. Szacuje się, że fundusze inwestycyjne inwestujące w nieruchomości skupiają około jednej trzeciej unijnego rynku nieruchomości komercyjnych. Przyszłe umorzenia w funduszach inwestycyjnych, które posiadają znaczne portfele nieruchomości, mogą przyczynić się do presji zniżkowej w odniesieniu do wycen wartości nieruchomości, jeżeli będzie im towarzyszyć sprzedaż nieruchomości w warunkach charakteryzujących się niskim wolumenem transakcji. Mogłoby to mieć niekorzystny wpływ na inne instytucje finansowe posiadające ekspozycje wobec nieruchomości, w tym te, które wykorzystują nieruchomości jako zabezpieczenie kredytów i pożyczek.

(9) Zadbanie o to, by system finansowy w Unii cechował się zdolnością łagodzenia wstrząsu wywołanego pandemią COVID-19, nie zaś prowadził do jego nasilenia, wymaga wzmożonej współpracy, zarówno pomiędzy organami nadzoru odpowiedzialnymi za poszczególne segmenty rynków finansowych, jak i na szczeblu międzypaństwowym. Dotyczy to w szczególności działań na rynkach kapitałowych, w tym podejmowanych przez fundusze inwestycyjne, w przypadku których przepływy transgraniczne są znaczne, a sprawność takich działań zależy od szeregu podmiotów w całym systemie finansowym.

(10) ERRS zauważa prowadzone obecnie przez ESMA wysokopriorytetowe działania na rzecz zwiększenia konwergencji praktyk nadzorczych w zakresie zarządzania ryzykiem płynności przez zarządzających funduszami. Obejmują one ogłoszone w 2020 r. wspólne działania nadzorcze dotyczące zarządzania ryzykiem płynności przez zarządzających UCITS 8  oraz prowadzoną przez ESMA bieżącą koordynację działań nadzorczych w obliczu COVID-19.

(11) Niniejsze zalecenie nie narusza kompetencji banków centralnych Unii w zakresie polityki pieniężnej.

(12) Zalecenia ERRS są publikowane po poinformowaniu o nich ich adresatów oraz po poinformowaniu Rady Unii Europejskiej przez Radę Generalną o zamiarze ich opublikowania i umożliwienia jej zajęcia stanowiska,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

SEKCJA  1

ZALECENIE

Zalecenie A - Koordynacja działań nadzorczych w odniesieniu do funduszy inwestycyjnych w celu oceny ich gotowości Zaleca się, aby Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA):
1)
współpracował z właściwymi organami krajowymi w celu przeprowadzenia ukierunkowanego ćwiczenia nadzorczego w odniesieniu do funduszy inwestycyjnych o znacznej ekspozycji na papiery dłużne przedsiębiorstw i na nieruchomości w celu oceny gotowości tych dwóch segmentów sektora funduszy inwestycyjnych na możliwe niekorzystne wstrząsy w przyszłości, w tym na potencjalną ponowną falę umorzeń lub wzrost niepewności wyceny; oraz
2)
poinformował ERRS o przeprowadzonej analizie i wyciągniętych wnioskach w odniesieniu do stopnia gotowości odpowiednich funduszy inwestycyjnych.

SEKCJA  2

IMPLEMENTACJA

1. 

Definicje

1.
Na potrzeby niniejszego zalecenia stosuje się następujące definicje:
a)
"właściwy organ krajowy" oznacza właściwy organ w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. h) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE 9  lub art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE 10 ;
b)
"fundusz inwestycyjny" oznacza: (i) przedsiębiorstwo zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) w rozumieniu art. 1 ust. 2 dyrektywy 2009/65/WE, które uzyskało zezwolenie na prowadzenie działalności zgodnie z art. 5 tej dyrektywy; oraz (ii) alternatywny fundusz inwestycyjny w rozumieniu art. 4 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2011/61/UE.

2. 

Kryteria implementacji

1.
Do implementacji niniejszego zalecenia stosuje się następujące kryteria:
a)
powinna zostać zachowana zasada proporcjonalności, przy uwzględnieniu celu i treści zalecenia;
b)
powinny zostać spełnione szczególne kryteria zgodności określone w załączniku.

3. 

Termin poinformowania o realizacji zalecenia

1.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 adresaci są zobowiązani poinformować Parlament Europejski, Radę, Komisję i ERRS o działaniach podjętych w odpowiedzi na zalecenia i przedstawić odpowiednie uzasadnienie w przypadku braku działania. ESMA ma obowiązek przekazać odpowiednią informację do dnia 31 października 2020 r.

4. 

Monitorowanie i ocena

1.
W stosownych przypadkach Sekretariat ERRS:
a)
udziela wsparcia ESMA, wnosząc wkład w niektóre części analizy z perspektywy stabilności finansowej;
b)
koordynuje procedurę realizacji zalecenia;
c)
na wniosek ESMA udziela mu wsparcia.
2.
Rada Generalna oceni działania oraz uzasadnienia, o których informacje zostaną przekazane przez ESMA, oraz, w razie potrzeby, może stwierdzić nieodpowiednie zastosowanie się przez ESMA do niniejszego zalecenia lub brak odpowiedniego uzasadnienia niepodjęcia działań.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 6 maja 2020 r.
W imieniu Rady Generalnej ERRS
Francesco MAZZAFERRO
Szef Sekretariatu ERRS

ZAŁĄCZNIK

KRYTERIA ZGODNOŚCI Z ZALECENIEM

W odniesieniu do zalecenia A określa się następujące kryteria zgodności:
1.
W celu przeprowadzenia ćwiczenia nadzorczego w sposób ukierunkowany i terminowy działania ESMA powinny być podjęte we współpracy z właściwymi organami krajowymi w celu:
a)
zidentyfikowania funduszy inwestycyjnych w Unii o szczególnie dużej ekspozycji na papiery dłużne przedsiębiorstw i na nieruchomości i o szczególnie istotnym znaczeniu z perspektywy makroostrożnościowej. Ograniczenie zakresu ćwiczenia do takich funduszy ma na celu zapewnienie możliwości jego przeprowadzenia w dostępnym czasie. Dokonując wyboru funduszy, ESMA może również wziąć pod uwagę ich inne istotne cechy, na przykład częstotliwość dokonywania umorzeń lub stopień dźwigni finansowej;
b)
podjęcia ukierunkowanych działań w odniesieniu do podgrupy funduszy inwestycyjnych zidentyfikowanych zgodnie z lit. a) w celu oceny ich aktualnego stanu gotowości na wypadek wzrostu poziomu umorzeń lub zwiększenia niepewności wycen, w tym wypracowania opinii na temat tego, jakie mogą być reakcje tych funduszy na potencjalne przyszłe negatywne wstrząsy w perspektywie krótkoterminowej;
c)
oceny stopnia gotowości segmentu papierów dłużnych przedsiębiorstw i segmentu nieruchomości w ramach sektora funduszy inwestycyjnych oraz określenia, czy konieczne są dodatkowe działania w celu zwiększenia tej gotowości. W szczególności ocena ta powinna koncentrować się na potencjalnych przyszłych wstrząsach w zakresie umorzeń lub niepewności wyceny oraz uwzględniać ewentualną potrzebę podjęcia dodatkowych działań - na przykład wydania dodatkowych wskazówek dla funduszy lub organów nadzoru dotyczących wykorzystania narzędzi zarządzania płynnością lub sposobu postępowania w związku z niepewnością wyceny.
2.
W ramach ćwiczenia nadzorczego należy wziąć pod uwagę następujące kwestie, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów, które są istotne z punktu widzenia stabilności finansowej.
a)
Fundusze o szczególnie dużej ekspozycji na papiery dłużne przedsiębiorstw

W ramach ukierunkowanego ćwiczenia w odniesieniu do funduszy o szczególnie dużej ekspozycji na papiery dłużne przedsiębiorstw istotne znaczenie z perspektywy stabilności finansowej mogą mieć zwłaszcza następujące informacje:

(i)
Informacje na potrzeby oceny zachowania funduszy na początku pandemii COVID-19. Informacje te mogą uwzględniać: (i) poziom umorzeń odnotowany na początku pandemii COVID-19, kiedy doszło do wzrostu liczby umorzeń w wielu funduszach obligacji korporacyjnych; (ii) sposób wykorzystania w tym czasie narzędzi zarządzania płynnością, w tym konkretnych narzędzi uruchomionych przez różne rodzaje funduszy; oraz (iii) wskazanie rodzajów aktywów, które zostały sprzedane w celu realizacji umorzeń, i sposobu ich sprzedaży (np. w ramach tzw. cięcia pionowego - ang. vertical slicing).
(ii)
Informacje na potrzeby oceny obecnego stanu gotowości. Informacje te mogą zawierać opis: (i) zestawu narzędzi zarządzania płynnością dostępnych dla zidentyfikowanych funduszy; (ii) sposobu, w jaki zarządzający funduszami przygotowują się na możliwe przyszłe niekorzystne wstrząsy; (iii) sposobu, w jaki zarządzający funduszami prawdopodobnie zareagowaliby na możliwy ponowny wzrost poziomu umorzeń; (iv) aktywów płynnych aktualnie posiadanych przez zidentyfikowane fundusze; oraz (v) liczby i charakteru inwestorów w funduszu (np. liczby inwestorów detalicznych w stosunku do liczby inwestorów instytucjonalnych).
b)
Fundusze o szczególnie dużej ekspozycji na nieruchomości

W ramach ukierunkowanego ćwiczenia w odniesieniu do funduszy o szczególnie dużej ekspozycji na nieruchomości istotne znaczenie z perspektywy stabilności finansowej mogą mieć zwłaszcza następujące informacje:

(i)
Informacje na potrzeby oceny aktualnej sytuacji w zakresie niepewności wyceny oraz umorzeń. Informacje te mogą zawierać opis: (i) możliwych problemów związanych z niepewnością wyceny dotykających fundusze inwestujące w nieruchomości w różnych systemach prawnych; (ii) sposobu, w jaki dotychczas stosowano narzędzia zarządzania płynnością, w tym w odniesieniu do konkretnych uruchomionych narzędzi; oraz (iii) skali wniosków o umorzenie od początku pandemii COVID-19 i sposobu, w jaki zidentyfikowane fundusze odpowiedziały na takie wnioski.
(ii)
Informacje na potrzeby oceny obecnego stanu gotowości. Informacje te mogą zawierać opis: (i) struktury funduszy inwestujących w nieruchomości (np. częstotliwości transakcji, terminów wypowiedzenia); (ii) zestawu narzędzi zarządzania płynnością dostępnych dla zidentyfikowanych funduszy; (iii) sposobu, w jaki zarządzający funduszami przygotowują się na możliwe przyszłe niekorzystne wstrząsy; (iv) sposobu, w jaki zarządzający funduszami prawdopodobnie zareagowaliby na możliwy wzrost niepewności wyceny/skali umorzeń; (v) aktywów płynnych aktualnie posiadanych przez zidentyfikowane fundusze; oraz (v) liczby i charakteru inwestorów w zidentyfikowanych funduszach (np. liczby inwestorów detalicznych w stosunku do liczby inwestorów instytucjonalnych).
1 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 1.
2 Dz.U. C 58 z 24.2.2011, s. 4.
3 Zob. komunikat prasowy wydany po posiedzeniu Rady Generalnej ERRS w dniu 2 kwietnia 2020 r. dostępny w języku angielskim pod adresem: https://www.esrb.europa.eu/news/pr/date/2020/html/esrb.pr200409~a26cc93c59.en.html.
4 Zob. np. roczny raport pt. "EU Non-bank Financial Intermediation Risk Monitor 2019" dostępny w języku angielskim pod adresem: https://www.esrb.europa.eu/pub/pdf/reports/nbfi_monitor/esrb.report190717_NBFImonitor2019~ba7c155135.en.pdf?aad1-f4a011a6d589537645242475aa89.
5 Zob. art. 40 ust. 4 dyrektywy Komisji 2010/43/UE z dnia 1 lipca 2010 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE w zakresie wymogów organizacyjnych, konfliktów interesów, prowadzenia działalności, zarządzania ryzykiem i treści umowy pomiędzy depozytariuszem a spółką zarządzającą (Dz.U. L 176 z 10.7.2010, s. 42).
6 Zob. art. 16 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/2/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 1).
7 Zob. sprawozdanie ESMA z 2 września 2019 r. pt. "Final Report: Guidelines on liquidity stress testing in UCITS and AIFs" dostępne w języku angielskim pod adresem: https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/library/esma34-39-882_final_report_guidelines_on_l-st_in_ucits_and_aifs.pdf.
8 Zob. komunikat prasowy ESMA z dnia 30 stycznia 2020 r., dostępny w języku angielskim pod adresem: https://www.esma.europa.eu/ press-news/esma-news/esma-launches-common-supervisory-action-ncas-ucits-liquidity-risk-management.
9 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32).
10 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 1).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.200.1

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z dnia 6 maja 2020 r. w sprawie ryzyka płynności w funduszach inwestycyjnych (ERRS/2020/4).
Data aktu: 06/05/2020
Data ogłoszenia: 15/06/2020
Data wejścia w życie: 06/05/2020