Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie pt. "Wzmacnianie pozycji trenerów dzięki zwiększaniu możliwości nabywania umiejętności i kompetencji".

Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie pt. "Wzmacnianie pozycji trenerów dzięki zwiększaniu możliwości nabywania umiejętności i kompetencji"

(2020/C 196/01)

(Dz.U.UE C z dnia 11 czerwca 2020 r.)

RADA I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,

UZNAJĄ, ŻE:

1.
Sport, z uwagi na jego wymiar socjalny i społeczny, jest uznawany za ważne narzędzie w dziedzinie zdrowia, edukacji, rozwoju umiejętności, promowania wartości i włączenia społecznego oraz ma istotną wartość społeczną i gospodarczą, co wynika zarówno z powiązanych z nim miejsc pracy, jak i wolontariatu sportowego.
2.
Działalność trenerska, bez względu na to, czy wykonywana przez trenerów wolontariuszy, czy przez osoby zatrudnione lub samozatrudnione w roli trenerów, wywiera znaczny wpływ na sportowców i osoby uprawiające sport, zarówno jeśli chodzi o ich bezpośrednie szkolenie i proces uczenia się, jak i ich rozwój osobisty.
3.
Trenerzy mogą przyczyniać się do stawiania czoła wyzwaniom społecznym związanym z aktywnością fizyczną i dobrostanem, ułatwiać nabywanie umiejętności społecznych i innych niezbędnych umiejętności, promować fair play i propagować wartości etyczne wśród wszystkich członków społeczeństwa. Staje się to szczególnie widoczne w czasach kryzysu zdrowotnego, takiego jak pandemia COVID-19.
4.
W obszarze sportu warunkiem koniecznym samorealizacji, szans na zatrudnienie i rozwoju zawodowego wszystkich trenerów jest posiadanie przez nich umiejętności i kompetencji, tak aby byli oni gotowi skutecznie reagować na różne wyzwania pojawiające się w ich codziennej pracy oraz sprostać rosnącym oczekiwaniom społecznym. Jest to równie istotne dla zapewniania bezpieczeństwa sportowców i osób uprawiających sport, utrzymywania motywacji tych osób do prowadzenia zdrowego i aktywnego stylu życia, rozwijania ich umiejętności i kompetencji oraz propagowania wartości sportu. Trenerzy posiadający odpowiednie umiejętności i kompetencje mogą przyczyniać się do opracowania bardziej usystematyzowanych ram aktywności fizycznej i sektora sportu.
5.
W planie prac UE w dziedzinie sportu (2017-2020) 1  uznano sport i społeczeństwo, a w szczególności rolę trenerów i znaczenie ich kwalifikacji i kompetencji, za jeden z priorytetowych tematów współpracy UE w obszarze sportu.
6.
W zaleceniu Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie 2  podkreślono, że wspieranie ludzi w całej Europie w nabywaniu umiejętności i kompetencji warunkujących samorealizację, zdrowie, szanse na zatrudnienie oraz włączenie społeczne pomaga wzmacniać odporność Europy w okresie szybkich i głębokich przemian.
7.
W Międzynarodowej karcie wychowania fizycznego, aktywności fizycznej i sportu 3  podkreśla się, że wszyscy pracownicy ponoszący zawodową odpowiedzialność za wychowanie fizyczne, aktywność fizyczną i sport muszą mieć odpowiednie kwalifikacje, wyszkolenie i dostęp do ustawicznego doskonalenia zawodowego. Trenerom, działaczom i personelowi pomocniczemu działającym na zasadzie wolontariatu należy zapewnić odpowiednie szkolenia i nadzór. Szeroko dostępne powinny być szkolenia o włączającym i adaptacyjnym charakterze na wszystkich poziomach uczestnictwa.
8.
Według przeprowadzonego w 2016 r. badania dotyczącego kwalifikacji sportowych nabywanych za pośrednictwem organizacji sportowych i instytucji oświatowych 4  Unia Europejska, państwa członkowskie i organizacje sportowe uznają potrzebę zwiększenia liczby lepiej wykwalifikowanych osób w sektorze sportu i podnoszenia ich kompetencji. Potrzeba ta wiąże się z niedawnym wzrostem wiedzy na temat roli sportu w społeczeństwie.
9.
W konkluzjach Rady na temat roli trenerów w społeczeństwie 5  wskazuje się, że praca trenerów wiąże się z odpowiedzialnością, umiejętnościami i kompetencjami, a za jedną z najważniejszych kwestii uznaje się poszerzanie możliwości w zakresie uczenia się przez całe życie i kształcenia trenerów. W tym kontekście państwa członkowskie poproszono, by wspierały wykorzystywanie nabytych doświadczeń i rozwój systemu uczenia się przez całe życie, propagowały, w ramach systemu edukacji sportowej, podejście do wyników uczenia się oparte na celach określonych w krajowych i europejskich ramach kwalifikacji i, w odpowiednich przypadkach, propagowały włączenie kwalifikacji trenerskich do krajowych ram kwalifikacji, z odniesieniem do odnośnych ram europejskich 6 .
10.
W konkluzjach Rady w sprawie dostępu osób z niepełnosprawnościami do sportu 7  zachęca się państwa członkowskie, by wspierały dalsze kształcenie i szkolenie nauczycieli wychowania fizycznego, trenerów, innego personelu sportowego i wszystkich wolontariuszy, tak by umożliwić im włączanie osób z niepełnosprawnościami w różne środowiska sportowe lub związane z wychowaniem fizycznym.
11.
W konkluzjach Rady pt. "Ochrona dzieci w sporcie" 8  prosi się państwa członkowskie m.in., by rozważyły wprowadzenie i wzmocnienie środków z zakresu kształcenia i szkolenia wstępnego i ustawicznego przeznaczonych dla trenerów, by zapobiegać fizycznej i emocjonalnej przemocy i niegodziwemu traktowaniu.
12.
Wytyczne w sprawie minimalnych wymogów dotyczących umiejętności i kompetencji trenerów 9 , przygotowane przez działającą przy Komisji Europejskiej grupę ekspertów ds. rozwoju umiejętności i zasobów ludzkich w sporcie, określają kluczowe kompetencje, którymi powinni dysponować trenerzy.

MAJĄC NA UWADZE FAKT, ŻE:

13.
Istniejące w państwach członkowskich systemy kształcenia i szkolenia trenerów leżą w kompetencjach różnych instytucji lub organizacji, w związku z czym systemy te różnią się między sobą. W tym kontekście należy respektować rolę partnerów społecznych w każdym państwie członkowskim, zgodnie z praktykami krajowymi.
14.
W państwach członkowskich istnieje wiele rodzajów i poziomów zaangażowania trenerów - od osób działających na zasadzie wolontariatu po osoby zatrudnione i samozatrudnione, od trenerów działających w sporcie masowym po tych działających w sporcie zawodowym.
15.
Mimo faktu, iż na szczeblu UE brakuje jednolitej metodyki i systematycznego gromadzenia danych na temat liczby i rodzajów trenerów, dostępne są pewne dane i szacunki pozwalające nakreślić kontekst. Według dostępnych danych zatrudnienie w sporcie w UE wzrosło w latach 2011-2018 10 . Dane te nie obejmują jednak trenerów działających na zasadzie wolontariatu. Jednocześnie praca wolontariacka nabiera coraz większego znaczenia, a trenerów wolontariuszy w całej UE jest wielu i ich działalność jest bardzo rozpowszechniona. Szacuje się, że w całej Europie działa od 5 do 9 mln trenerów, którzy ze swoją działalnością docierają prawdopodobnie do 50-100 mln osób uprawiających sport 11 .
16.
Zmiany i wyzwania w społeczeństwie i sporcie, takie jak kwestie demograficzne, pandemie i inne kryzysy zdrowotne, siedzący tryb życia, nowe metody trenerskie (w tym innowacje i zmiany technologiczne), wydarzenia związane z ochroną uczciwości w sporcie oraz rola, jaką trenerzy odgrywają w edukacji i włączeniu społecznym, uwidaczniają, że należy zapewnić trenerom odpowiednie kształcenie i szkolenie, tak by mogli skutecznie stawiać czoła nowym wyzwaniom.
17.
Zachęcanie szczególnych grup osób 12  do uprawiania sportu wymaga pewnych szczególnych umiejętności i kompetencji, zwłaszcza w odniesieniu do bezpiecznego środowiska, zdrowia fizycznego i psychicznego oraz dobrostanu sportowców i osób uprawiających sport.
18.
Poziomy uczestnictwa w sporcie i aktywności fizycznej zmniejszają się 13 . Zjawisko to może również wynikać z różnych wyzwań związanych z urbanizacją i brakiem miejskich terenów zielonych, demografią i stylem życia. Cel zwiększenia poziomu aktywności fizycznej w europejskim społeczeństwie może generować presję i oczekiwania wobec sektora sportu, w tym trenerów. W związku z tym należy wzmocnić zdolności trenerów w sferze motywowania obywateli do uprawiania sportu i podejmowania aktywności fizycznej oraz w sferze wspierania zdrowia i dobrostanu obywateli; należy również pamiętać o potrzebie opracowywania nowych programów dotyczących aktywności fizycznej i praktyk treningowych dostosowanych do potrzeb zmieniającego się społeczeństwa i okresów kryzysów zdrowotnych takich jak pandemia COVID-19.

UZNAJĄC, ŻE:

19.
Istnieją różnice w wymogach dotyczących kwalifikacji szkoleniowych i trenerskich zarówno między państwami członkowskimi, jak i różnymi organizacjami sportowymi, a organizatorzy kształcenia oferują różnorodne programy kształcenia trenerów. Trenerzy mogą nabywać umiejętności i kompetencje poprzez kształcenie formalne oraz uczenie się pozaformalne i nieformalne. Sytuacja w państwach członkowskich w odniesieniu do systemów uznawania i walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego również jest zróżnicowana.
20.
Na szczeblu UE edukacyjny wymiar sportu jest wspierany za pośrednictwem programu Erasmus+, projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, a także poprzez inne instrumenty finansowe. Projekty zapewniają możliwości uczenia się oraz wymian i mobilności, a także pomagają zwiększać umiejętności i kompetencje trenerów, zwłaszcza poprzez wymianę i opracowywanie dobrych praktyk.

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY Z POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI I NA ODPOWIEDNICH

POZIOMACH:

21.
Upowszechniały, we współpracy z ruchem sportowym, wiedzę na temat roli trenerów w sporcie i społeczeństwie oraz na temat znaczenia umiejętności i kompetencji niezbędnych dla prowadzenia działalności trenerskiej, które mogą sprzyjać docenianiu i uznawaniu wartości pracy wykonywanej przez trenerów.
22.
Zwiększały, we współpracy z ruchem sportowym, możliwości w zakresie kształcenia trenerów wolontariuszy oraz osób zatrudnionych lub samozatrudnionych w roli trenerów i nabywania przez nich umiejętności i kompetencji, przy jednoczesnym uwzględnianiu równości płci i różnorodności w działalności trenerskiej, rodzaju i poziomu zaangażowania, obowiązków i nabytych kwalifikacji, umiejętności i kompetencji, oraz by motywowały trenerów do korzystania z oferowanych możliwości.
23.
Zachęcały do współpracy między sektorami sportu i edukacji mającej na celu opracowywanie programów kształcenia i szkolenia trenerów, które uwzględniałyby m.in. potrzeby rynku pracy i możliwości oferowane przez technologie, narzędzia cyfrowe i innowacje. Należy też uwzględnić wdrażanie programów przeznaczonych na okresy kryzysów zdrowotnych, takich jak pandemia COVID-19.
24.
Zachęcały, w stosownych przypadkach, sektor sportu do opracowywania kursów lub modułów edukacyjnych i szkoleniowych dotyczących umiejętności trenerskich o charakterze ogólnym, takich jak umiejętności w zakresie zarządzania, pedagogiki, uczciwości i bezpieczeństwa, i by udostępniały te kursy dla trenerów działających we wszystkich dyscyplinach i gałęziach sportu w celu pobudzania międzydyscyplinarnych: współpracy i uczenia się.
25.
Propagowały, we współpracy z ruchem sportowym, uznawanie i walidację uczenia się pozaformalnego i nieformalnego w sporcie.
26.
Wymieniały się doświadczeniami i w stosownych przypadkach wspierały włączanie kwalifikacji trenerskich do krajowych ram kwalifikacji w procesie wdrażania odnośnych ram europejskich, co może przyczynić się do oficjalnego uznania zawodu trenera oraz mobilności osób uczących się i pracowników na terytorium UE.
27.
Propagowały wykorzystywanie w systemach kształcenia i szkolenia możliwości oferowanych przez nowoczesne technologie, takich jak e-uczenie się, uznając je za środki uzupełniające metody tradycyjne, tak by wyposażać większą liczbę trenerów w niezbędne umiejętności i kompetencje, nie zapominając przy tym, że stosowanie tych technologii może wywołać skutki finansowe dla trenerów.
28.
Propagowały umiejętności i kompetencje trenerów jako elementy niezbędne do zapewnienia wszystkim sportowcom i osobom uprawiającym sport, w tym szczególnym grupom osób, bezpiecznych warunków treningowych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb, możliwości i zdolności.
29.
Zachęcały ruch sportowy do umożliwiania trenerom nabywania wymaganych umiejętności i kompetencji do pracy ze szczególnymi grupami osób, zwłaszcza w zakresie bezpiecznego środowiska i przyczyniania się do zdrowia fizycznego i psychicznego oraz dobrostanu sportowców i osób uprawiających sport.
30.
Zachęcały do tworzenia możliwości edukacyjnych dla wszystkich trenerów, w stosownych przypadkach w ramach krajowych lub regionalnych strategii i działań w dziedzinie sportu i na rzecz prozdrowotnej aktywności fizycznej, z uwzględnieniem potrzeb edukacyjnych trenerów, wymogów sportu zawodowego i masowego, potrzeb i zdolności sportowców i osób uprawiających sport oraz z uwzględnieniem perspektywy płci.

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY W RAMACH SWOICH ODNOŚNYCH KOMPETENCJI I Z POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI:

31.
Nadal wspierały edukacyjny wymiar sportu poprzez udoskonalanie opracowanych dla trenerów programów kształcenia i szkolenia oraz możliwości uczenia się, w tym w zakresie pracy ze szczególnymi grupami osób i pracy w czasach kryzysu zdrowotnego, takiego jak kryzys związany z COVID-19. W tym kontekście należy również uwzględniać możliwości oferowane przez technologię, narzędzia cyfrowe i innowacje.
32.
Propagowały i wspierały, na szczeblu krajowym i europejskim, dostępność zróżnicowanych ścieżek uczenia się i ścieżek edukacyjnych w całym sektorze sportu i promowały uczenie się pozaformalne, zarówno to online, jak i to poza internetem, jako szansę dla trenerów na zdobycie potrzebnego szkolenia.
33.
Wspierały szkolenia, mobilność edukacyjną i zatrudnialność trenerów za pośrednictwem odpowiednich unijnych programów, funduszy i instrumentów oraz zachęcały do współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami w zakresie skutecznego wykorzystywania tych instrumentów, traktując tę współpracę jako okazję do udoskonalenia kształcenia i szkolenia trenerów, wymiany najlepszych praktyk i wymiany informacji na temat istniejących projektów.
34.
Propagowały, we współpracy z ruchem sportowym, wdrażanie wytycznych dotyczących minimalnych wymogów w zakresie umiejętności i kompetencji trenerów przez wszystkie odpowiednie zainteresowane strony w sektorze sportu.
35.
Rozważyły we współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami wspieranie opracowywania porównywalnych systemów gromadzenia danych w celu uzyskania wiedzy na temat ogólnej liczby osób zaangażowanych w działalność trenerską oraz rodzaju i poziomu tego zaangażowania, a także rozwoju jakościowych badań na temat poziomu kwalifikacji tych osób, ich potrzeb edukacyjnych i innych istotnych kwestii. W tym kontekście w stosownych przypadkach można wykorzystywać wszystkie istniejące instrumenty, w tym Europass.
36.
Wspierały, propagowały i rozpowszechniały badania i publikacje na temat możliwości edukacyjnych dla trenerów i na temat systemów kształcenia trenerów.
37.
Wspierały odpowiednie działania, w tym wymianę informacji i doświadczeń między decydentami a podmiotami z sektora sportu, tak by promować minimalne wymogi w zakresie umiejętności i kompetencji oraz uznawanie wcześniejszego uczenia się w oparciu o efekty uczenia się i o rozwój systemu uczenia się przez całe życie dla trenerów, w tym wolontariuszy.

ZWRACAJĄ SIĘ DO RUCHU SPORTOWEGO, BY:

38.
Przy tworzeniu dokumentów strategicznych, opracowywaniu nowych i aktualizowaniu istniejących programów kształcenia i szkolenia trenerów, zarówno trenerów woluntariuszy, jak i osób zatrudnionych lub samozatrudnionych w roli trenerów, uwzględniał wytyczne dotyczące minimalnych wymogów w zakresie umiejętności i kompetencji trenerów.
39.
Tworzył programy nabywania umiejętności i kompetencji wymaganych do pracy z określonymi grupami oraz zapewnił posiadanie przez trenerów odpowiednich kwalifikacji w zakresie przyczyniania się do bezpiecznego środowiska, zdrowia fizycznego i psychicznego oraz dobrostanu sportowców i osób uprawiających sport, w tym w czasach kryzysu zdrowotnego, takiego jak pandemia COVID-19.
40.
We współdziałaniu z odpowiednimi instytucjami na szczeblu UE, krajowym, regionalnym i lokalnym pogłębiał współpracę międzysektorową w celu stosowania nowej wiedzy i metod w codziennej pracy oraz angażował sektor badań naukowych i innowacji w opracowywanie programów kształcenia i szkolenia trenerów. W tym kontekście zachęcał do współpracy między trenerami a społecznością naukową w celu promowania dostosowanego do potrzeb przełożenia wyników badań naukowych na codzienną pracę trenerów.
41.
Propagował kształcenie i szkolenie trenerów oraz nabywanie przez nich niezbędnych umiejętności i kompetencji, jako atut organizacji sportowych. W tym kontekście zachęcał trenerów do uczenia się przez całe życie, m.in. poprzez udział w szkoleniach na miejscu dotyczących działalności trenerskiej oraz korzystanie z możliwości oferowanych przez nowoczesne technologie, uznając takie uczenie się za wartość dodaną w kształceniu, a także do uczestnictwa w procesie szkoleń sportowych.
42.
Wykorzystywał odpowiednie fundusze i programy UE do zwiększania możliwości w zakresie kształcenia i szkolenia trenerów oraz jakości tego kształcenia i szkolenia, zarówno w odniesieniu do trenerów wolontariuszy, jak i do osób zatrudnionych lub samozatrudnionych w roli trenerów.

ZAŁĄCZNIK

Definicje

Do celów niniejszych konkluzji stosuje się następujące definicje:

"Trenerzy" to osoby, które planują i prowadzą trening sportowy poprzez wykorzystywanie w bezpieczny sposób swoich

potwierdzonych umiejętności i wiedzy w celu osiągania wyników, do celów związanych z rekreacją lub zdrowiem 14 ;

"Szczególne grupy osób" mogą obejmować m.in. dzieci, młodzież, seniorów, osoby z niepełnosprawnościami, osoby ze

środowisk defaworyzowanych oraz osoby z problemami zdrowotnymi, bez względu na płeć i pochodzenie etniczne.

Dokumenty źródłowe

Przyjmując niniejsze konkluzje, Rada przywołuje w szczególności następujące dokumenty:

Specjalne badanie Eurobarometr na temat wolontariatu i solidarności międzypokoleniowej, październik 2011
Specjalne badanie Eurobarometr nr 472 na temat sportu i aktywności fizycznej, marzec 2018
projekt CoachLearn,

http://www.coachlearn.eu/_assets/files/project_documents/coachlearn-project-summary-website-june-2015.pdf

Konkluzje Rady na temat roli trenerów w społeczeństwie (Dz.U. C 423 z 9.12.2017, s. 6)
Konkluzje Rady w sprawie maksymalizowania roli sportu powszechnego w rozwijaniu umiejętności przekrojowych, zwłaszcza wśród młodzieży (Dz.U. C 172 z 27.5.2015, s. 8)
Konkluzje Rady pt. "Ochrona dzieci w sporcie" (Dz.U. C 419 z 12.12.2019, s. 1)
Identyfikacja i analiza programów kształcenia trenerów z perspektywy płci: sprawozdanie dla Komisji Europejskiej, ECORYS, 2017
Rozeznanie w zakresie dostępności sportu dla osób z niepełnosprawnościami: sprawozdanie dla Komisji Europejskiej, ECORYS, 2018
Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego, https://ec. europa.eu/social/main.jsp?langId=en&catId=1062
Międzynarodowa karta wychowania fizycznego, aktywności fizycznej i sportu, Unesco, SHS/2015/PI/H/14 REV
Rezolucja Rady w sprawie Nowego programu na rzecz umiejętności dla konkurencyjnej Europy sprzyjającej włączeniu społecznemu (Dz.U. C 467 z 15.12.2016, s. 1)
Badanie dotyczące kwalifikacji sportowych nabywanych za pośrednictwem organizacji sportowych i (sportowych) placówek oświatowych, Komisja Europejska, 2016 15
Rezolucja Rady w sprawie planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu (1 lipca 2017 r. - 31 grudnia 2020 r.) (Dz. U. C 189 z 15.6.2017, s. 5)
Dyrektywa 2005/36/WE w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych (Dz.U. L 255 z 30.9.2005, s. 22)
Dyrektywa 2013/55/UE zmieniająca dyrektywę 2005/36/WE w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych i rozporządzenie (UE) nr 1024/2012 w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 132)
Zalecenie Rady w sprawie europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie i uchylające zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (Dz.U. C 189 z 15.6.2017, s. 15)
Zalecenie Rady w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Dz.U. C 189 z 4.6.2018, s. 1)
Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie roli sportu jako instrumentu sprzyjającego włączeniu społecznemu poprzez wolontariat (Dz.U. C 189 z 15.6.2017, s. 40)
Konkluzje Rady Unii Europejskiej w sprawie dostępu osób z niepełnosprawnościami do sportu (Dz.U. C 192 z 7.6.2019, s. 18).
1 Dz.U. C 189 z 15.6.2017, s. 5.
2 Dz.U. C 189 z 4.6.2018, s. 1.
5 Dz.U. C 423 z 9.12.2017, s. 6.
6 Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2017 r. w sprawie europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie.
7 Dz.U. C 192 z 7.6.2019, s. 18.
8 Dz.U. C 419 z 12.12.2019, s. 1.
9 W konkluzjach Rady z 2017 r. na temat roli trenerów w społeczeństwie wystosowano do Komisji Europejskiej prośbę o rozważenie włączenia do prac jej grupy ekspertówds. rozwoju umiejętności i zasobów ludzkich przygotowania wytycznych dotyczących podstawowych wymogów w zakresie umiejętności i kompetencji trenerów.
10 Według danych Eurostatu (Employment in sport - Statistics Explained, Eurostat, 2019) w latach 2013-2018 zatrudnienie w sporcie wzrosło o 3,2 % pod względem średniej rocznej stopy wzrostu. Projekt ESSA-SPORT 2019 wykazał, że skumulowana stopa wzrostu w latach 2011-2018 wyniosła 19,2 %, przy czym wskaźnik wzrostu liczby trenerów, instruktorów i działaczy wyniósł 85,2 %.
11 Projekt CoachLearn, 2015.
12 Zob. definicje w załączniku.
13 Specjalne badanie Eurobarometr nr 472 na temat sportu i aktywności fizycznej, marzec 2018
14 Definicja trenerów uzgodniona w konkluzjach Rady na temat roli trenerów w społeczeństwie.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.196.1

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie pt. "Wzmacnianie pozycji trenerów dzięki zwiększaniu możliwości nabywania umiejętności i kompetencji".
Data aktu: 04/06/2020
Data ogłoszenia: 11/06/2020