Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie zwiększania szans młodych ludzi w obszarach wiejskich i regionach oddalonych.

Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie zwiększania szans młodych ludzi w obszarach wiejskich i regionach oddalonych

(2020/C 193/03)

(Dz.U.UE C z dnia 9 czerwca 2020 r.)

RADA I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE, UZNAJĄC, ŻE:

1.
Wszyscy młodzi ludzie powinni mieć równe szanse pod względem rozwoju osobistego i zawodowego, niezależnie od występujących przeszkód, w tym wyzwań geograficznych. Wyzwania te stają się coraz większe w czasach globalnych kryzysów, takich jak związany z nowym koronawirusem (COVID-19), które pociągają za sobą zakłócenia społeczne i skutki gospodarcze, a dodatkowo mogą osłabiać i izolować młodych ludzi.
2.
W programie strategicznym UE na lata 2019-2024 1  uznano, że nierówności, które dotykają w szczególności ludzi młodych, stanowią duże ryzyko polityczne, społeczne i ekonomiczne; pogłębiają się podziały międzypokoleniowe, terytorialne i edukacyjne i pojawiają się nowe formy wykluczenia.
3.
Do niedawna prawie jedna trzecia ludności UE, w tym znaczna liczba młodych ludzi, mieszkała na obszarach wiejskich 2 . Oczywistym jest, że między państwami członkowskimi występują różnice pod względem gęstości zaludnienia i struktury demograficznej, zarówno w obszarach wiejskich, jak i w regionach oddalonych. Z drugiej strony uznaje się, że jako jeden z kluczowych obecnie czynników napędzających zmianę, urbanizacja w znaczącym stopniu oddziałuje na przyszłe polityki UE 3 .
4.
Ludność w Unii Europejskiej starzeje się. Proces ten jest wyraźniejszy w obszarach wiejskich i regionach oddalonych, a co za tym idzie, na obszarach tych w poszczególnych państwach członkowskich jest wyższy odsetek osób starszych 4 . Te nierówności międzypokoleniowe i geograficzne, zwłaszcza w połączeniu z gorszymi warunkami społeczno-gospodarczymi, stanowią wyzwania dla tworzenia i utrzymywania kompleksowych usług wsparcia i zrównoważonej infrastruktury usług, która byłaby w stanie zaspokajać potrzeby wszystkich, co w dłuższej perspektywie może z kolei odbijać się na spójności społecznej i solidarności w obszarach wiejskich i regionach oddalonych.
5.
Równość i niedyskryminacja, włączenie społeczne i udział młodych ludzi znajdują się wśród zasad przewodnich będących podstawą strategii UE na rzecz młodzieży na lata 2019-2027, w której uwzględniono opinie młodych ludzi wyrażone w procesie europejskich celów młodzieżowych oraz dialogu z młodzieżą na szczeblu UE. W szczególności europejski cel młodzieżowy nr 6 (poprawa sytuacji młodzieży wiejskiej) ma na celu stworzenie warunków umożliwiających młodym osobom korzystanie z ich praw i wykorzystanie ich potencjału w obszarach wiejskich.
6.
Młodzi ludzie wskazali kwestie środowiskowe i klimatyczne jako jeden z obszarów, którym UE powinna się zająć w pierwszej kolejności 5 . Przeciwdziałanie zmianie klimatu jest jednym z głównych czynników w kształtowaniu przyszłych polityk 6 . Ponieważ rozwój obszarów wiejskich i fundusze strukturalne UE odgrywają ważną rolę w osiąganiu celów UE w zakresie środowiska, a także w przeciwdziałaniu zmianie klimatu, należy rozważyć dodatkowe możliwości dla młodych ludzi w obszarach wiejskich i regionach oddalonych związane z takimi sektorami jak rolnictwo, leśnictwo, rybołówstwo lub turystyka.

UWZGLĘDNIAJĄC:

7.
Zalety obszarów wiejskich i regionów oddalonych 7 , takie jak bliskość natury, niższe wydatki mieszkaniowe 8  oraz silniejsze poczucie przynależności do wspólnoty 9 .
8.
Ograniczenia powodowane w całej UE trudnością dotarcia do większości obszarów wiejskich i regionów oddalonych, w tym niektórych wysp 10 , a także regionów najbardziej oddalonych Unii 11  i krajów i terytoriów zamorskich 12 , jak również wyjechania z nich.
9.
Proces urbanizacji oraz jego potencjalne skutki dla obszarów wiejskich i regionów oddalonych, zwłaszcza w odniesieniu do wskaźnika populacji (młodsi/starsi, kobiety/mężczyźni 13 , młodzi ludzie będący absolwentami/młodzi ludzie niebędący absolwentami) oraz potrzebę zapewnienia dostępności i łatwości dostępu do usług publicznych i komercyjnych, zajęć rekreacyjnych, wysokiej jakości miejsc pracy i edukacji, infrastruktury cyfrowej i fizycznej, transportu publicznego, mieszkalnictwa, placówek opieki społecznej i zdrowotnej, a także zrównoważonego korzystania z zasobów naturalnych.
10.
Wagę, jaką ma uwzględnienie idei, opinii i kreatywności młodych ludzi w państwach członkowskich, z uwzględnieniem tych, które zebrano w trakcie 7. cyklu konsultacji w dialogu z młodzieżą na szczeblu UE, a także wkładów przedstawionych na konferencji UE w sprawie młodzieży, która odbyła się w Zagrzebiu w marcu 2020 r. 14 , w ramach pod- tematu szczegółowego "Szanse dla młodzieży w obszarach wiejskich".
11.
Młodych ludzi będących młodzieżą NEET 15  w obszarach wiejskich i regionach oddalonych oraz konieczność zwrócenia szczególnej uwagi na perspektywy ich edukacji, szkolenia i zatrudnienia, z racji tego, że w ich przypadku większe jest ryzyko, że w porównaniu z młodzieżą NEET w regionach miejskich będą mieli mniejsze możliwości 16 , a warunki gospodarki 17  będą ich dotykały w większym stopniu.
12.
Zobowiązanie Unii Europejskiej i jej państw członkowskich do wdrożenia oenzetowskiej Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 oraz związanych z nią celów zrównoważonego rozwoju, w szczególności w odniesieniu do osiedli ludzkich i celów związanych z młodzieżą.
13.
Pracę z młodzieżą jako cenny instrument zwalczania nierówności między środowiskami wiejskimi i miejskimi, ze względu na jej potencjał w zakresie angażowania młodych ludzi (o szerokim przekroju wiekowym i pochodzących z różnych środowisk), z uwzględnieniem tych, którzy są zagrożeni pozostaniem w tyle, w różne rodzaje działań w ich społecznościach lokalnych.
14.
Możliwości zatrudnienia, jakie oferuje działalność przedsiębiorcza, w tym zaangażowanie w przedsiębiorstwa społeczne 18 . To ostatnie jest narzędziem, które umożliwia młodym ludziom odpowiednie podejmowanie wyzwań społecznych i w kontekście zatrudnienia i oferuje ramy skutecznego wykorzystania istniejących zasobów naturalnych i ludzkich w zrównoważony sposób.
15.
W tym kontekście działania w ramach gospodarki społecznej i solidarnej (SSE) 19 , które mogą przyczynić się do poprawy sytuacji gospodarczej i społecznej obszarów wiejskich i regionów oddalonych, a co za tym idzie - umożliwiać reagowanie na potrzeby i aspiracje młodych ludzi mieszkających w obszarach wiejskich i regionach oddalonych.
16.
Wolontariat, jako jeden z przejawów aktywnej postawy obywatelskiej, który może pomóc w zapewnieniu włączenia społecznego młodych ludzi w obszarach wiejskich i regionach oddalonych, a także w propagowaniu solidarności międzypokoleniowej w obszarach wiejskich i regionach oddalonych, zwłaszcza w kontekście budowania odporności społeczeństw w obliczu przeciwności i kryzysów, takich jak COVID-19.
17.
Współpraca transgraniczna pomiędzy regionami oddalonymi i obszarami wiejskimi w regionach przygranicznych państw członkowskich, która mogłaby wspierać ich rozwój, stwarzając tym samym dodatkowe możliwości dla młodych ludzi w dziedzinie kształcenia i szkolenia, pracy, zdrowia, aktywności społecznej i rekreacyjnej.

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, ZGODNIE Z ZASADĄ POMOCNICZOŚCI I NA ODPOWIEDNICH POZIOMACH, BY:

18.
Przy opracowywaniu polityki na rzecz młodzieży i związanych z nią strategii propagowały podejście międzysektorowe, mając na celu zmniejszenie nierówności między obszarami miejskimi i obszarami wiejskimi/regionami oddalonymi.
19.
W odpowiednich strategiach i politykach uwzględniały - w stosownych przypadkach - plany działania lub środki, które będą odzwierciedlały perspektywy i poglądy młodych ludzi w obszarach wiejskich i regionach oddalonych. Te plany działania i środki powinny zostać opracowane na podstawie wiedzy, dowodów, najlepszych praktyk, konsultacji z samymi młodymi ludźmi, a także zebranych i zdezagregowanych danych, z uwzględnieniem podziału z uwagi na płeć, niepełnosprawność i inne odpowiednie perspektywy, w szczególności w przypadkach, gdy brakuje odpowiednich usług lub infrastruktury lub gdy wymagają one ulepszenia.
20.
Propagowały skuteczne modele współpracy między gminami na rzecz młodzieży w obszarach wiejskich i regionach oddalonych, aby zwiększać wiedzę i dzielić się najlepszymi praktykami i dowodami między poszczególnymi usługodawcami.
21.
Propagowały i ułatwiały aktywne obywatelstwo i świadomy udział młodych ludzi z różnych środowisk z obszarów wiejskich i regionów oddalonych w procesach decyzyjnych obejmujących dotyczące ich kwestie; miałoby się to odbywać za pomocą odpowiednich narzędzi, takich jak lokalne rady młodzieżowe oraz innowacyjne/alternatywne sposoby uczestnictwa; zachęcały do współpracy między odpowiednimi organami administracyjnymi na wszystkich szczeblach, w stosownych przypadkach, prowadząc jednocześnie konsultacje społeczne (tradycyjne lub z wykorzystaniem technologii cyfrowych), jako jedno z narzędzi współpracy z młodymi ludźmi; zachęcały administrację publiczną do ułatwiania pracy organizacji kierowanych przez młodzież; oraz by wspierały odpowiednie podmioty, które prowadzą działania w zakresie pracy z młodzieżą na wszystkich szczeblach, w tym w zakresie środowiskowej pracy z młodzieżą.
22.
Dalej propagowały i ulepszały międzypokoleniowe zrozumienie, dialog i solidarność, aby wspierać wzajemnie korzystną wymianę między pokoleniami i zachęcać młodych ludzi do rozpoczęcia i kontynuowania aktywnego udziału w życiu społeczności lokalnych w obszarach wiejskich i regionach oddalonych, w tym w gospodarstwach rodzinnych.
23.
Dalej propagowały dostępne działania wolontariackie i solidarnościowe, jako narzędzie włączenia społecznego dla wszystkich młodych ludzi, w szczególności tych, którzy mieszkają w obszarach wiejskich i regionach oddalonych.
24.
Podjęły starania w zakresie zapewnienia regularnych, zrównoważonych i przystępnych cenowo środków transportu publicznego w celu lepszego połączenia obszarów miejskich, wiejskich i regionów oddalonych.
25.
W stosownych przypadkach ulepszały infrastrukturę informatyczną (IT), w tym szybkie łącza szerokopasmowe, w celu poprawy dostępu do korzystania z technologii i usług cyfrowych.
26.
W stosownych przypadkach propagowały tworzenie przestrzeni dla młodzieży 20  lub - tam, gdzie ma to znaczenie - modernizowały istniejące; oraz by propagowały zdalny dostęp dla młodych ludzi mieszkających w obszarach wiejskich i regionach oddalonych do różnych rodzajów usług, w tym usług w zakresie pracy z młodzieżą, takich jak cyfrowa i inteligentna praca z młodzieżą; ponadto, by zachęcały do tworzenia różnego rodzaju usług łączności ruchomej, wykorzystywanych do celów rekreacyjnych i poradnictwa, oraz wielofunkcyjne centra usług.

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI EUROPEJSKIEJ, ABY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:

27.
Propagowały synergię między poszczególnymi unijnymi inicjatywami i instrumentami w dziedzinie młodzieży i wykraczającymi poza tę dziedzinę, takimi jak Erasmus+, gwarancja dla młodzieży, Europejski Korpus Solidarności, Europejski Fundusz Społeczny lub EU Interreg 21 , mając na celu poprawę działań informacyjnych na rzecz młodych ludzi mieszkających w obszarach wiejskich i regionach oddalonych, ułatwienie im dostępu do tych programów oraz uproszczenie administracyjne, jako środek mierzenia się z wyzwaniami, wobec których stają.
28.
Zachęcały do wymiany najlepszych praktyk przy wykorzystywaniu możliwości, jakie dają programy i polityki dotyczące młodzieży, takie jak Erasmus+, Europejski Korpus Solidarności i gwarancja dla młodzieży, a także inne odpowiednie instrumenty UE, takie jak Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich i Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, aby poprawić zatrudnialność, mobilność i uczestnictwo, a także propagować wartości UE 22 ; by dzielić się praktykami w zakresie solidarności i rozwoju społeczności, zwłaszcza w czasach kryzysu; a także by zwiększać spójność społeczną w społecznościach wiejskich i mieszkających w regionach oddalonych.
29.
Organizowały działania w zakresie wzajemnego uczenia się, takie jak seminaria, wzajemne uczenie się lub inne odpowiednie formy współpracy formalnej i nieformalnej, które mogłyby angażować zainteresowane strony z poszczególnych obszarów polityki, w tym młodych ludzi z różnych środowisk geograficznych i kulturowych, aby zbadać możliwości współpracy międzysektorowej i międzyregionalnej w dostępie do usług.
30.
Dalej propagowały atrakcyjność obszarów wiejskich i regionów oddalonych, ze zwróceniem szczególnej uwagi na płynące z nich korzyści i stwarzane możliwości w odniesieniu do dostępnych zasobów naturalnych, w stosownych przypadkach, oraz ich zrównoważone wykorzystanie w celu zwiększania wiedzy na temat ich potencjału w kontekście działalności przedsiębiorczej i gospodarki społecznej i solidarnej 23 , mając na względzie, że - w stosownych przypadkach - w możliwie największym stopniu należy chronić i propagować istniejącą działalność rolniczą.
31.
Zintensyfikowały wysiłki na rzecz poszerzenia wśród młodych ludzi wiedzy na temat działalności gospodarczej, umiejętności, kompetencji i pewności siebie w tym zakresie, skupiając się w stosownych przypadkach na młodych kobietach 24 , mając na uwadze potencjał w zakresie przedsiębiorczości i działalności w kontekście gospodarki społecznej i solidarnej w obszarach wiejskich i regionach oddalonych.
32.
Uwzględniały środowisko i zmianę klimatu, a w szczególności najnowsze sprawozdania naukowe w obu dziedzinach, przy formułowaniu przyszłych młodzieżowych polityk i środków dotyczących obszarów wiejskich i regionów oddalonych, a także by w stosownych przypadkach zapewniały odpowiednie kształcenie, szkolenie i dostęp do informacji w celu zwiększania wiedzy i wspierania zaangażowania młodych ludzi mieszkających w obszarach wiejskich i regionach oddalonych w kwestie środowiskowe i klimatyczne.
33.
Zintensyfikowały - w stosownych przypadkach - wysiłki na rzecz zachęcania młodych ludzi do włączania się w działalność rolniczą 25  i inne rodzaje działalności gospodarczej w obszarach wiejskich i regionach oddalonych, za pośrednictwem różnych środków środków, takich jak dotacje na rozpoczęcie działalności, zachęty do dochodów, zachęty inicjowane przez samą młodzież oraz ukierunkowane kształcenie i szkolenie.
34.
Zachęcały do współpracy między odpowiednimi zainteresowanymi stronami zmierzającej do osiągnięcia ogólnego celu, jakim jest realizacja prawa młodych ludzi w obszarach wiejskich i regionach oddalonych do wysokiej jakości integrującego kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie, ze zwróceniem szczególnej uwagi na ograniczenie zjawiska wczesnego kończenia nauki i na zwiększenie możliwości równego dostępu do kształcenia, szkolenia i pracy.
35.
Propagowały cyfrowe kształcenie i szkolenie, a także uczenie się pozaformalne i możliwości pracy z młodzieżą w celu poprawy ogólnego poziomu umiejętności i kompetencji cyfrowych, a także w celu uniknięcia izolacji młodych ludzi w obszarach wiejskich i regionach oddalonych oraz łagodzenia skutków kryzysu w rodzaju COVID-19, na przykład poprzez ułatwianie dostępu do internetu i urządzeń ICT 26 , w stosownych przypadkach, wszędzie w obszarach wiejskich i regionach oddalonych.
36.
Zachęcały do współpracy między granicznymi obszarami wiejskimi i regionami oddalonymi w UE, wykorzystującej odpowiednie programy, takie jak UE Interreg, w celu zwiększenia możliwości mieszkających tam młodych ludzi.
37.
Kontynuowały rozważania i refleksję nad kwestiami wpływającymi na młodych ludzi w obszarach wiejskich i regionach oddalonych przy okazji wdrażania bieżących i opracowywania nowych inicjatyw, takich jak długoterminowa wizja dla obszarów wiejskich oraz - w stosownych przypadkach - działania związane z konferencją w sprawie przyszłości Europy; europejski obszar edukacji do 2025 r. zaktualizowany plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej; Pakt na rzecz Klimatu; oraz wzmocniona gwarancja dla młodzieży.

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, BY:

38.
Rozważyła badania i analizę przy wykorzystaniu istniejących narzędzi, takich jak Youth Wiki, i gromadziła dane zdezagregowane (w podziale ze względu na płeć, niepełnosprawność i inne odpowiednie perspektywy) w odniesieniu do kwestii związanych z młodymi ludźmi i ich dobrostanem w obszarach wiejskich i regionach oddalonych, w celu przyczyniania się do gromadzenia wiedzy, dowodów i danych wykorzystywanych do kształtowania polityk na wszystkich szczeblach, mając również na uwadze potrzebę wprowadzenia ewentualnych mechanizmów monitorowania.
39.
Sprzyjała synergii między polityką UE na rzecz młodzieży i innymi odpowiednimi politykami i programami UE, na przykład w odniesieniu do rozwoju obszarów wiejskich, rolnictwa i spójności społecznej, w tym poprzez propagowanie upowszechniania w tym względzie rezultatów dialogu z młodzieżą na szczeblu UE.
40.
Propagowała zwracanie - przy okazji realizacji działań w ramach partnerstwa na rzecz młodzieży nawiązanego miedzy Unią Europejska a Radą Europy 27  - należytej uwagi na wyzwania, z jakimi mierzy się młodzież w obszarach wiejskich i regionach oddalonych.

WZYWA UNIJNY SEKTOR MŁODZIEŻOWY 28 , BY:

41.
Brał udział w wysiłkach na rzecz zwiększania wśród młodych ludzi i ogółu społeczeństwa w obszarach wiejskich i regionach oddalonych wiedzy na temat możliwości istniejących w ramach ich społeczności lokalnych, mając na celu propagowanie - z jednej strony - możliwości w zakresie pracy i zawodowych, a z drugiej - jednoczesne wykorzystywanie dostępnych w tym sektorze środków w zakresie zwalczania stereotypów dotyczących młodzieży z obszarów wiejskich i propagowanie w proaktywny sposób pozytywnego obrazu młodych ludzi w obszarach wiejskich i regionach oddalonych.
42.
W maksymalnym stopniu wykorzystywał możliwości, jakie daje Erasmus+, Europejski Korpus Solidarności i inne odpowiednie programy UE, by realizować potencjał młodych mężczyzn i kobiet w obszarach wiejskich i regionach oddalonych.

ZAŁĄCZNIK

A.
Źródła

Przyjmując niniejsze konkluzje, Rada i przedstawiciele rządów państw członkowskich zebrani w Radzie odnotowują następujące dokumenty:

Program strategiczny UE na lata 2019-2024 29 .
Rezolucja Rady Unii Europejskiej i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży: Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 (2018/C 456/01) 30
Zalecenie Komitetu Ministrów dla państw członkowskich w sprawie dostępu do praw socjalnych dla młodych ludzi pochodzących z najmniej uprzywilejowanych dzielnic (CM/Rec(2015)3) - Rada Europy 31
Konkluzje Rady w sprawie cyfrowej pracy z młodzieżą 32
Konkluzje Rady "Młodzi ludzie i przyszłość pracy" 33
Konkluzje Rady w sprawie kształcenia i szkolenia osób pracujących z młodzieżą 34
Konkluzje Rady w sprawie roli młodzieży w mierzeniu się z wyzwaniami demograficznymi w Unii Europejskiej 35
Konkluzje Rady w sprawie promowania przedsiębiorczości młodzieży z myślą o włączeniu społecznym młodych ludzi 36
Konkluzje Rady w sprawie inteligentnej pracy z młodzieżą 37
7. cykl dialogu z młodzieżą na szczeblu UE: Ustalenia z działań prowadzonych w państwach członkowskich i w całej Europie w ramach dialogu z młodzieżą - stwarzanie możliwości dla młodzieży 38
Europejska karta pracy z młodzieżą na szczeblu lokalnym (EGL) 39
Erasmus+ Strategia na rzecz włączenia społecznego i różnorodności w sektorze młodzieży (2014) 40
Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 41
Zalecenie Rady z dnia 22 kwietnia 2013 r. w sprawie ustanowienia gwarancji dla młodzieży 42
Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie 43
B.
Definicje

Do celów niniejszych konkluzji obowiązują następujące definicje:

"Obszary wiejskie"

Społeczności administracji lokalnej poza skupiskami miejskimi, charakteryzujące się w większości mniejszą gęstością zaludnienia, określonym obrazem społecznogeograficznym i kulturowym, bliskością zasobów naturalnych, a co za tym idzie, różnymi perspektywami gospodarczymi, a jednocześnie zidentyfikowanymi potrzebami w zakresie dalszej poprawy określonych usług skierowanych do młodzieży oraz do ogółu ludności.

"Regiony oddalone"

Społeczności administracji lokalnej i regionalnej, w większości znajdujące się poza skupiskami miejskimi, charakteryzujące się trudnym dostępem fizycznym wynikającym głównie z warunków geograficznych/naturalnych (z uwzględnieniem między innymi wysp lub gór) wraz z ograniczonymi połączeniami transportu publicznego lub połączeniami o zmniejszonej częstotliwości oraz trudnościami w zakresie łączności cyfrowej. W regionach tych mogą występować również cechy, które wymieniono dla "obszarów wiejskich". Regiony najbardziej oddalone UE określone w art. 349 TFUE również uznaje się za regiony oddalone.

"Przedsiębiorstwo społeczne"

Podmiot w gospodarce społecznej, którego głównym celem jest wywieranie wpływu socjalnego, społecznego lub środowiskowego w interesie ogólnym, a nie przynoszenie zysku jego właścicielom lub udziałowcom. Jego działanie polega na dostarczaniu na rynek towarów i usług w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny, a osiągane zyski przeznacza głównie na realizację celów społecznych. Przedsiębiorstwem takim zarządza się w sposób otwarty i odpowiedzialny, a zwłaszcza włącza się w działania pracowników, konsumentów i zainteresowanych, na których wpływa działalność komercyjna przedsiębiorstwa 44 .

"Gospodarka społeczna i solidarna (SSE)"

Przedsiębiorstwa i organizacje (spółdzielnie, towarzystwa wzajemne, stowarzyszenia, fundacje i przedsiębiorstwa społeczne), które wytwarzają towary, usługi i wiedzę zaspokajające potrzeby społeczności, której służą, poprzez dążenie do osiągnięcia określonych celów społecznych i środowiskowych oraz sprzyjanie solidarności 45 .

"Przestrzeń dla młodzieży"

Kierowane przez młodzież fizyczne miejsca i infrastruktura definiowane jako przestrzeń autonomiczna, otwarta i bezpieczna, dostępna dla wszystkich, oferująca profesjonalne wsparcie na rzecz rozwoju oraz możliwości w zakresie uczestnictwa młodzieży 46 .

"Sektor młodzieżowy UE"

Sektor młodzieżowy UE ogólnie odnosi się do wszystkich organizacji, osób pracujących z młodzieżą, członków środowiska akademickiego, młodzieżowych organizacji społeczeństwa obywatelskiego lub innych ekspertów zaangażowanych w opracowywanie polityki młodzieżowej, którzy prowadzą w UE działania i projekty skierowane do młodzieży 47 .

1 Przyjęty przez Radę Europejską w dniach 20 czerwca 2019 r.
2 Według danych Eurostatu w 2018 r. 49,2 % młodych osób w wieku 15-24 lat mieszkało na obszarach wiejskich (populacja UE-28 w podziale na poziom wykształcenia, płeć, wiek i stopień urbanizacji (%)).
3https://espas.secure.europarl.europa.eu/orbis/sites/default/files/generated/document/en/ESPAS_Report2019.pdf (Światowe trendy do 2030 r. - wyzwania i wybory dla Europy, ESPAS, kwiecień 2019 r.)
4 https://www.unece.org/fileadmin/DAM/pau/age/Policy_briefs/ECE-WG1-25.pdf (UNECE, dokument orientacyjny nr 18 (2017) w sprawie starzenia się)
6 Tamże, przypis 3.
7 Zob. definicje "obszarów wiejskich" i "regionów oddalonych" w załączniku.
8 Odsetek osób przeciążonych wydatkami mieszkaniowymi jest niższy w obszarach wiejskich UE (Europejska statystyka regionów i miast, 2018).
9 Eurofound (2019), Czy europejskie obszary wiejskie zostają w tyle?, Europejskie badanie jakości życia z 2016 r., Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg.
10 Zamieszkałe małe wyspy, które nie są regionami najbardziej oddalonymi ani krajami i terytoriami zamorskimi, ale które są trudno dostępne z uwagi na brak mostów, niedobór połączeń powietrznych i morskich lub inne podobne czynniki (zob. definicja "regionów oddalonych" w załączniku).
11 Wymienione w art. 349 TFUE.
12 Wymienione w załączniku II do TFUE.
13 W obszarach wiejskich UE kobiety stanowią mniej niż 50 % całej populacji wiejskiej oraz 45 % ludności aktywnej zawodowo. Zgodnie z tą analizą w okresie 2013-2017 zatrudnienie kobiet (w przedziale wiekowym od 15 do 64 lat) na obszarach wiejskich UE wzrosło o prawie 2 %. (Status zawodowy kobiet w obszarach wiejskich w UE, Parlament Europejski, 2019 r.)
15 Młodzież niekształcąca się, niepracująca ani nieszkoląca się.
18 Zob. definicja w załączniku.
19 Zob. definicja w załączniku.
20 Zob. definicja w załączniku.
22 Jak określono w art. 2 TFUE.
23 Zob. definicja w załączniku.
24 Tamże, przypis 13.
25 Na przykład tylko 6 % wszystkich gospodarstw rolnych w Unii Europejskiej jest prowadzonych przez rolników w wieku poniżej 35 lat, a przekonanie większej liczby młodych ludzi do rozpoczęcia działalności rolniczej jestznaczącym wyzwaniem (https://ec.europa. eu/info/food-farming-fisheries/key-policies/common-agricultural-policy/income-support/young-farmers_en)
26 Technologie informacyjno-komunikacyjne
28 Zob. definicja w załączniku.
30 Dz.U. C 456 z 18.12.2018, s. 1.
32 Dz.U. C 414 z 10.12.2019, s. 2.
33 Dz.U. C 189 z 5.6.2019, s. 28.
34 Dz.U. C 412 z 9.12.2019, s. 12.
35 Dz.U. C 196 z 8.6.2018, s. 16.
36 Dz.U. C 183 z 14.6.2014, s. 18.
37 Dz.U. C 418 z 7.12.2017, s. 2.
41 Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ nr A/RES/70 z 25 września 2015 r.
42 Dz.U. C 120 z 26.4.2013, s. 1.
43 Dz.U. C 189 z 4.6.2018, s. 1.
44 Inicjatywa na rzecz przedsiębiorczości społecznej - SEC (2011)1278 final.
45 Definicja Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP).
46 Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027, załącznik 3 dotyczący europejskich celów młodzieżowych, cel 9 punkt 4 (Dz.U. C 456 z 18.12.2018, s. 16).
47 Konkluzje Rady "Młodzi ludzie i przyszłość pracy" (zob. przypis 33).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.193.3

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie zwiększania szans młodych ludzi w obszarach wiejskich i regionach oddalonych.
Data aktu: 25/05/2020
Data ogłoszenia: 09/06/2020