(2020/C 193/04)(Dz.U.UE C z dnia 9 czerwca 2020 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
PRZYPOMINAJĄC o politycznym tle przedmiotowego zagadnienia, przedstawionym w załączniku do niniejszych konkluzji,
UZNAJĄC, ŻE:
1 Do celów niniejszych konkluzji termin nauczyciel oznacza osobę, która - zgodnie z ustawodawstwem i praktyką państwa członkowskiego - posiada status nauczyciela (lub status równorzędny), natomiast trener to każda osoba realizująca co najmniej jedno zadanie związane z funkcją szkoleniową (w zakresie teorii lub praktyki) w instytucji edukacyjnej bądź w miejscu pracy. Obejmuje to nauczycieli w kształceniu ogólnym i szkolnictwie wyższym, nauczycieli i instruktorów wstępnego i ustawicznego kształcenia i szkolenia zawodowego, a także pracowników placówek wczesnej edukacji i opieki nad dziećmi oraz edukatorów osób dorosłych.
2 Zgodnie z definicją w zaleceniu Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie promowania wspólnych wartości, edukacji włączającej i europejskiego wymiaru nauczania.
3 W UE, aby móc nauczać, trzeba mieć na ogół wykształcenie wyższe. Najbardziej powszechnym wymogiem minimalnym, jeśli chodzi o nauczanie na poziomie podstawowym, jest posiadanie tytułu licencjata. Minimalny poziom kwalifikacji umożliwiający nauczanie w szkołach ponadpodstawowych (I stopnia) to - w przypadku połowy systemów w UE - dyplom ukończenia studiów magisterskich. Jeśli chodzi o minimalne kwalifikacje nauczycieli szkół ponadpodstawowych (II stopnia) - posiadania dyplomu ukończenia studiów magisterskich konieczne jest w większości krajów UE. (Monitor Kształcenia i Szkolenia 2019, s. 24). Jednakże co się tyczy wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem, w całej Europie istnieją różne wymogi dotyczące minimalnych kwalifikacji. W niektórych krajach obowiązują te same minimalne wymogi dotyczące kwalifikacji w odniesieniu do wszystkich pracowników, podczas gdy w innych wymagane są różne kwalifikacje w zależności od danego stanowiska czy profilu. Często nie od wszystkich członków zespołu w przypadku wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem wymaga się wykształcenia wyższego. (Kluczowe dane dotyczące wczesnej edukacji i opieki w Europie, raport Eurydice, 2019, s. 71-72).
4 Monitor Kształcenia i Szkolenia 2019 (s. 24).
5 Zgodnie z definicją w zaleceniu Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.
6 W oparciu o dane TALIS (międzynarodowe badanie nauczania i uczenia się) za 2018 r. 21 % nauczycieli zgłasza zapotrzebowanie na dalsze szkolenie w zakresie nauczania osób o specjalnych potrzebach, 16 % - w zakresie wykorzystywania technologi informacyjno- komunikacyjnych w nauczaniu oraz około 13 % - w zakresie nauczania w wielojęzycznym i wielokulturowym środowisku (Monitor Kształcenie i Szkolenia 2019, s. 10). Dane sugerują, że również populacja studentów szkół wyższych w Europie jest coraz bardziej zróżnicowana (Eurostudent VI, 2016-2018).
7 Monitor Kształcenia i Szkolenia 2019, s. 21.
8 Niewystarczająca liczba studentów podejmuje kształcenie nauczycieli i wysoki odsetek osób rezygnuje z tych studiów (Kariera zawodowa nauczycieli w Europie: początki pracy zawodowej, awans i system wsparcia, Eurydice, 2018, s. 10).
9 Monitor Kształcenia i Szkolenia 2019 (s. 9, 10, 21).
10 Modernizacja szkolnictwa wyższego w Europie: Kadra akademicka - 2017, Eurydice (2017).
11 Według danych TALIS z 2018 r. 18 % nauczycieli szkół ponadpodstawowych (I stopnia) w UE uważa, że ich zawód jest ceniony przez społeczeństwo, a wskaźnik ten jest tym niższy im dłuższy jest staż w zawodzie, podobnie jak (w kilku państwach UE) wskaźnik dotyczący nauczycieli, którzy ponownie zdecydowaliby się na podjęcie pracy w zawodzie nauczyciela (Monitor Kształcenia i Szkolenia 2019, s. 9).
12 Większość krajów europejskich przyjmuje ramy określające zestaw kompetencji, które nauczyciele powinni posiadać lub rozwijać w toku kariery. W praktyce jednak takie ramy różnią się formatem, poziomem szczegółowości, wartością i sposobem wykorzystania (Monitor Kształcenia i Szkolenia 2019, s. 34).
13 W oparciu o dane TALIS (międzynarodowe badanie nauczania i uczenia się) za 2018 r. 21 % nauczycieli zgłasza zapotrzebowanie na dalsze szkolenie w zakresie nauczania osób o specjalnych potrzebach, 16 % - w zakresie wykorzystywania technologi informacyjno- komunikacyjnych w nauczaniu oraz około 13 % - w zakresie nauczania w wielojęzycznym i wielokulturowym środowisku (Monitor Kształcenie i Szkolenia 2019, s. 10).
14 Międzynarodowa mobilność studentów kierunków nauczycielskich w toku kształcenia nauczycieli (liczona jako odsetek nauczycieli, którzy odbyli okres studiów za granicą w ramach swojego wstępnego kształcenia) nie jest bardzo powszechna i różni się znacznie w poszczególnych państwach członkowskich (Monitor Kształcenia i Szkolenia 2019, s. 26).
15 Dowiedziono, że wynagrodzenia mają wpływ na rekrutację i zatrzymywanie nauczycieli i trenerów w zawodzie, a także na efekty uczenia się. Wynagrodzenia nauczycieli są często niższe niż średnie wynagrodzenia innych pracowników z wykształceniem wyższym. (Monitor Kształcenia i Szkolenia 2019, s. 39-40).
16 Normy 1.3 i 1.5 określone w Normach i wytycznych dla zapewniania jakości w europejskim obszarze szkolnictwa wyższego, 2015.
17 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Europejski Zielony Ład", 11 grudnia 2019 r. (s. 19).