[COM(2019) 208 final - 2019/0101 (COD)](2020/C 14/11)
(Dz.U.UE C z dnia 15 stycznia 2020 r.)
Samodzielny sprawozdawca: Jorge PEGADO LIZ
Wniosek o konsultację |
Parlament Europejski, 15.7.2019 Rada, 24.6.2019 |
Podstawa prawna |
Art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji |
Data przyjęcia przez sekcję |
3.9.2019 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
25.9.2019 |
Sesja plenarna nr |
546 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) |
107/1/1 |
Bruksela, dnia 25 września 2019 r.
|
Luca JAHIER |
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 Dz.U. L 109 z 26.4.2016, s. 1.
2 Dz.U. L 175 z 7.7.2017, s. 708.
3 Dz.U. L 301 z 27.11.2018, s. 1.
4 Próby te zostały przeprowadzone przez amerykańską Agencję Ochrony Środowiska i doprowadziły do przyznania przez VW, że w pojazdach zainstalowano urządzenie manipulujące, które wykrywało za pomocą specjalnego oprogramowania komputerowego, kiedy pojazd będzie testowany pod kątem emisji zanieczyszczeń.
5 COM(2018) 184 final - 2018/0089 (COD); opinia EKES-u: Dz.U, C 440 z 6.12.2018, s. 66.
7 Sprawozdanie PE A8-0049/2017, w którym stwierdzono, że "Komisja nie wykazała woli politycznej i wystarczającej woli podjęcia działań zależnie od stopnia wysokich emisji NOx oraz priorytetowego potraktowania kwestii ochrony zdrowia publicznego w tejże dziedzinie", a w szczególności "nie wykorzystała wszystkich możliwych środków, którymi dysponuje, na poziomie Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych i grupy roboczej ds. emisji zanieczyszczeń z lekkich pojazdów dostawczych lub osobowych, aby przyspieszyć proces podejmowania decyzji i zapewnić terminowe dostosowanie testów homologacji typu w celu uwzględnienia rzeczywistych warunków użytkowania zgodnie z wymogami art. 14 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 715/2007".
8 Procedura ta ma na celu lepsze odzwierciedlenie faktycznych emisji i zmniejszenie rozbieżności między emisjami mierzonymi w rzeczywistych warunkach jazdy a poziomem emisji w laboratorium; do pomiaru emisji w rzeczywistych warunkach jazdy wykorzystuje się przenośne pokładowe analizatory emisji.
9 Dz.U. L 82 z 31.3.2016, s. 1.
10 Dz.U. L 109 z 26.4.2016, s. 1.
11 Dz.U. L 175 z 7.7.2017, s. 708.
12 Dz.U. L 301 z 27.11.2018, s. 1.
13 Zob. zwłaszcza Dz.U. C 311 z 12.9.2014, s. 55; Dz.U. C 251 z 31.7.2015, s. 31; Dz.U. C 227 z 28.6.2018, s. 52; Dz.U. C 367 z 10.10.2018, s. 32 i Dz.U. C 440 z 6.12.2018, s. 95.
14 Dz.U. L 152 z 11.6.2008. s. 1.
15 Dz.U. L 171 z 29.6.2007, s. 1.
16 Dz.U. L 199 z 28.7.2008, s. 1.
18 Dz.U. C 67 z 6.3.2014, s. 104; Dz.U. C 13 z 15.1.2016, s. 145; Dz.U. C 288 z 31.8.2017, s. 29; Dz.U. C 345 z 13.10.2017, s. 67.
20 Dz.U. L 12 z 18.1.2000, s. 16.
21 Obecnie art. 85 nowego rozporządzenia (UE) 2018/858 pozwala Komisji nałożyć na producentów grzywny w wysokości do 30 tys. EUR na pojazd.
22 Zob. odpowiedź komisarz Elżbiety Bieńkowskiej na pytanie poselskie (pytanie nr P-006693-16): http://www.europarl.europa.eu/doceo/document/P-8-2016-006693-ASW_EN.html.