(opinia z inicjatywy własnej)(2020/C 14/01)
(Dz.U.UE C z dnia 15 stycznia 2020 r.)
Sprawozdawca: Bernd SCHLÜTER
Współsprawozdawczyni: Cinzia DEL RIO
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego |
24.1.2019 |
Podstawa prawna |
art. 32 ust. 2 regulaminu wewnętrznego Opinia z inicjatywy własnej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa |
Data przyjęcia przez sekcję |
10.9.2019 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
25.9.2019 |
Sesja plenarna nr |
546 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) |
117/44/3 |
2.4.1 EKES uważa, że realistyczna przyszłość Europy może opierać się wyłącznie na powiązaniu solidnej podstawy gospodarczej z silnym wymiarem społecznym. Jest przekonany, że UE potrzebuje nowego porozumienia w sprawie zrównoważonej strategii gospodarczej i społecznej, tak aby mogła wywiązać się ze swojej obietnicy działania na rzecz zrównoważonego wzrostu gospodarczego i postępu społecznego, które prowadzą do zwiększenia dobrobytu jej obywateli 8 .
2.4.2 W deklaracji z Sybina z 9 maja 2019 r. 9 państwa członkowskie UE zobowiązały się, że będą skuteczne tam, gdzie najbardziej tego potrzeba, że będą wielkie w wielkich sprawach i że zawsze będą przestrzegać zasady sprawiedliwości.
3.2.1 Dyrektywa w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym została przyjęta w 2019 r. i powinna przynieść wymierne korzyści rodzinom, zwłaszcza kobietom i dzieciom, gdyż wprowadza minimalne standardy dla rodziców i opiekunów. Zgodnie z art. 153 TFUE, krajowi partnerzy społeczni, dzięki układom zbiorowym, mają do odegrania kluczową rolę w zapewnieniu szybkiej transpozycji i dostosowaniu prawa UE do rzeczywistych potrzeb w swym kraju, przy jednoczesnym poszanowaniu umów lub przepisów, które spełniają już normy określone w dyrektywie.
3.2.2 Podczas wdrażania dyrektywy w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym należy zwrócić szczególną uwagę na rozsądne i sprawiedliwe rozwiązania dotyczące odpowiednich rekompensat dla pracowników korzystających z urlopu rodzicielskiego oraz na elastyczne warunki pracy, a także rozważyć dokonanie przeglądu celów barcelońskich. Aby wesprzeć rodziny, należy również pamiętać o przystępnych cenowo usługach w zakresie opieki nad dziećmi i innymi osobami.
3.2.3 EKES wezwał do opracowania zintegrowanej strategii na rzecz równości płci 29 . W świetle wspólnej deklaracji ministrów europejskich w sprawie równouprawnienia płci 30 EKES wzywa do wyeliminowania zróżnicowania wynagrodzenia ze względu na płeć 31 . W szczególności należy zająć się potrzebami MŚP, aby uniknąć nadmiernych obciążeń administracyjnych.
3.2.4 Wciąż trzeba mieć na uwadze wpływ różnic w wysokości wynagrodzeń na przyszłe emerytury kobiet, dysproporcje poziomów emerytur i większe zagrożenie kobiet ubóstwem. Te kwestie wymagają działań.
3.2.5 EKES ponownie podkreśla, że udział w rynku pracy i jakość pracy może się poprawić dzięki zwiększonym inwestycjom w aktywną politykę rynku pracy i poprzez ustanowienie wspólnych standardów skutecznego funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia 32 . Dotyczy to także nienastawionych na zysk usług w zakresie zatrudnienia, których celem jest skrócenie okresu przejściowego, wykorzystanie nabytych umiejętności, wspieranie większej liczby różnorodnych ścieżek kariery i krzewienie stabilnego zatrudnienia 33 . Walka z bezrobociem długotrwałym, integracja imigrantów na rynku pracy oraz reintegracja zniechęconych bezrobotnych to kolejny kluczowy obszar polityki wymagający pilnych ukierunkowanych środków, które mogą obejmować prawo pracowników do otrzymania wsparcia w poszukiwaniu pracy, szkoleniu i przekwalifikowywaniu się.
3.2.6 W programie UE powinno znaleźć się zapewnienie wszystkim prawa do uczenia się przez całe życie 34 . Należy w dalszym ciągu rozwijać krajowe systemy kształcenia, szkolenia i przygotowania zawodowego, ze szczególnym zaakcentowaniem dziedzin STEM (nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki) oraz rozwijaniem dualnego systemu kształcenia, co umożliwi lepsze dostosowanie do potrzeb rynku pracy.
1 Dz.U. С 81 z 2.3.2018, s. 145, pkt 1.2 i 2.2.
2 Przykładowo w opiniach: Dz.U. С 13 z 15.1.2016, s. 40; Dz.U. С 81 z 2.3.2018, s. 145; Dz.U. С 440 z 6.12.2018, s. 135.
3 Art. 9TFUE.
4 Dz.U. С 13 z 15.1.2016, s. 40.
5 Wymienionych w pkt 2.6.3.
6 Dz. U. C 262 z 25.7.2018, s. 1, pkt 1.5 i 1.6.
7 Dz.U. C 125 z 21.4.2017, s. 10, pkt 6.3.1.
8 Dz.U. C 81 z 2.3.2018, s. 145, pkt 2.2.
10 Dz.U. C 440 z 6.12.2018, s. 28, pkt 3.3.
11 Dz.U. C 13 z 15.1.2016, s. 40.
12 Europejski dialog społeczny, program prac na lata 2019-2021.
13 Wagę angażowania młodych ludzi w ten dialog podkreślono podczas kilku debat krajowych, np. w Słowenii.
14 Dz.U. C 125 z 21.4.2017, s. 10.
15 Dz.U. C 125 z 21.4.2017, s. 10.
17 Dz.U. C 81 z 2.3.2018, s. 145, pkt 1.3.
18 Odnosi się to do Zestawu instrumentów służących lepszemu stanowieniu prawa, które obejmują środki uzupełniające twarde przepisy lub stanowiące dla nich alternatywę.
20 Dz.U. C 271 z 19.9.2013, s. 91, pkt 2.3.
21 Dz.U. C 177 z 18.5.2016, s. 35.
22 Dz.U. C 227 z 28.6.2018, s. 1, pkt 1.8 i 3.6; Dz.U. C 327 z 12.11.2013, s. 11; Dz.U. C 227 z 28.6.2018, s. 95, pkt 1.4; Dz.U. C 226 z 16.7.2014, s. 21; Dz.U. C 262 z 25.7.2018, s. 1, pkt 3.14 i Dz.U. C 190 z 5.6.2019, s. 24, pkt 1.8.
23 Dz.U. C 262 z 25.7.2018, s. 1, pkt 1.5.
24 Dz.U. C 262 z 25.7.2018, s. 1, pkt 1.6.
26 Dz.U. C 125 z 21.4.2017, s. 10, pkt 6.3.1.
27 Dz.U. C 282 z 20.8.2019, s. 32, pkt 3.3.2.
28 Dz.U. C 282 z 20.8.2019, s. 32, pkt 3.3.5.
29 Dz.U. C 240 z 16.7.2019, s. 3, pkt 1.3.
30 Wspólna deklaracja "Równouprawnienie płci jako priorytet Unii Europejskiej dziś i w przyszłości" podpisana przy okazji nieformalnego posiedzenia ministrów ds. równouprawnienia płci, które odbyło się 12 października 2018 r. w Wiedniu.
31 Dz.U. C 110 z 22.3.2019, s. 26, pkt 3.1.1. i 3.1.3.
32 EKES przyjął odrębną opinię w sprawie publicznych służb zatrudnienia (Dz.U. C 353 z 18.10.2019, s. 46).
33 Dz.U. C 353 z 18.10.2019, s. 46.
34 Dz.U. C 237 z 6.7.2018, s. 8, pkt 4.10.
35 Dyrektywa Rady nr 98/59/WE z dnia 20 lipca 1998 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do zwolnień grupowych (Dz.U. L 225 z 12.8.1998, s. 16).
36 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE z dnia 22 października 2014 r. zmieniająca dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy (Dz.U. L 330z 15.11.2014, s. 1).
37 SOC/616 - Kształtowanie unijnej agendy w zakresie praw osób niepełnosprawnych na lata 2020-2030 (w opracowaniu).
38 Dz.U. C 353 z 18.10.2019, s. 1.
39 Dz.U. C 353 z 18.10.2019, s. 17.
40 Dz.U. C 190 z 5.6.2019, s. 1.
41 EKES przygotowuje opinię SOC/583 w sprawie wspólnych minimalnych norm w dziedzinie ubezpieczenia od utraty pracy w państwach członkowskich UE (w opracowaniu).