(przedstawiona na mocy art. 325 ust. 4 TFUE)w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii
(2018/C 405/01)
(Dz.U.UE C z dnia 9 listopada 2018 r.)
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 325 ust. 4,
uwzględniając wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii (COM(2018) 218 final),
uwzględniając wnioski Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 maja 2018 r. o wydanie opinii na temat wyżej wymienionego wniosku,
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
UWAGI OGÓLNE
PRACE PRZYGOTOWAWCZE ZREALIZOWANE PRZEZ KOMISJĘ
UWAGI SZCZEGÓŁOWE
Poniżej omówiono jedynie te artykuły wniosku, w odniesieniu do których Trybunał pragnie przedstawić uwagi szczegółowe.
Artykuł 1 - Zakres przedmiotowy
Analiza Trybunału
Artykuł 2 - Zakres podmiotowy
Analiza Trybunału
Artykuł 4 - Obowiązek ustanowienia wewnętrznych kanałów zgłaszania nieprawidłowości oraz wewnętrznych procedur przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych w związku ze zgłoszeniami
Analiza Trybunału
Artykuł 5 - Procedury wewnętrznego zgłaszania i działania następcze podejmowane w związku ze zgłoszeniami
Analiza Trybunału
Artykuł 13 - Warunki ochrony osób zgłaszających
Unię anonimowego przekazywania zgłoszeń do OLAF m.in. z państw członkowskich 27 , a także z polityką Komisji w dziedzinie prawa konkurencji 28 . W ramach prac prowadzonych przez Trybunał w związku z niniejszą opinią Komisją potwierdziła, że ochrona zostanie w istocie rozszerzona na anonimowych sygnalistów, których tożsamość została następnie ujawniona.
Artykuł 15 - Środki ochrony osób zgłaszających przed odwetem
Artykuł 21 - Sprawozdawczość, ocena i przegląd
Analiza Trybunału
Niniejsza opinia została przyjęta przez Izbę V, której przewodniczył Lazaros S. LAZAROU, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 26 września 2018 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Klaus-Heiner LEHNE
Prezes
1 Zob. analiza Komisji dotycząca ram prawnych obowiązujących w państwach członkowskich dostępna w załączniku 6: https://ec.europa. eu/info/sites/info/files/1-11_annexes.pdf.
2 Zob. m.in.: Rada Europy, Prawnokarna konwencja o korupcji, Seria Traktatów Rady Europy, nr 173, Strasburg, 27.1.1999; Rada Europy, rekomendacja CM/Rec(2014)7 na temat ochrony sygnalistów wraz z uzasadnieniem; rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ 58/4 z dnia 31 października 2003 r. przyjmująca Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko korupcji; plan działania grupy G-20 w zakresie zwalczania korupcji dotyczący ochrony sygnalistów pt. "Study on whistle blower protection frameworks, compendium of best practices and guiding principles for legislation" [Badanie na temat ram ochrony sygnalistów, zestawienie najlepszych praktyk i wytyczne dotyczące stanowienia prawa], 2011.
3 COM(2018) 214 final.
4 Zob. analiza Komisji dotycząca ram prawnych obowiązujących w państwach członkowskich dostępna w załączniku 6: https://ec.europa. eu/info/sites/info/files/1-11_annexes.pdf.
5 W tej kwestii zob. przegląd horyzontalny opublikowany przez Trybunał 3 września 2018 r. pt. "Wdrażanie prawa UE w praktyce -obowiązki Komisji Europejskiej w zakresie nadzoru wynikające z art. 17 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej".
6 Międzynarodowy Standard Rewizji Finansowej nr 250 (poprawiony), "Uwzględnienie prawa i regulacji w badaniu sprawozdań finansowych", A17. "Biegły rewident może powziąć informacje dotyczące przypadków niezgodności z przepisami prawnymi i regulacyjnymi w inny sposób niż przez wykonywanie procedur omówionych w paragrafach 13-17 (np. gdy biegły rewident zostanie poinformowany o niezgodności przez sygnalistę)".
7 Aby zapoznać się z informacjami dotyczącymi bieżącego roku, zob. program prac Trybunału na 2018 r.
8 Art. 22c rozporządzenia Rady nr 31 (EWG), nr 11 (EWEA) ustanawiającego regulamin pracowniczy urzędników i warunki zatrudnienia innych pracowników Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. 45 z 14.6.1962, s. 1385); zob. również dochodzenie Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczące tych zasad, zamknięte 27.2.2015 (sprawa OI/1/2014/PMC).
9 SWD(2018) 116.
10 SEC(2018) 198.
11 SWD(2018) 116, s. 46.
12 Zamówienia publiczne; usługi finansowe, zapobieganie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu; bezpieczeństwo produktów; bezpieczeństwo transportu; ochrona środowiska; bezpieczeństwo jądrowe; bezpieczeństwo żywności i pasz, zdrowie i dobrostan zwierząt; zdrowie publiczne; ochrona konsumentów; ochrona prywatności i danych osobowych oraz bezpieczeństwo sieci i systemów informacyjnych.
13 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 z dnia 5 lipca 2017 r. w sprawie zwalczania za pośrednictwem prawa karnego nadużyć na szkodę interesów finansowych Unii (Dz.U. L 198 z 28.7.2017, s. 29).
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 (Dz.U. L 248 z 18.9.2013, s. 1).
15 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/57/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie sankcji karnych za nadużycia na rynku (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 179).
16 Rekomendacja CM/Rec(2014)7, pkt 7.
17 COM(2018) 214 final, s. 14.
18 Art. 5 ust. 1 lit. e) odnoszący się do osób prawnych w sektorach prywatnym i publicznym, art. 10 odnoszący się do właściwych organów oraz art. 15 ust. 2 i 3 - odnoszący się do państw członkowskich.
19 Art. 13 ust. 1.
20) Motyw 16.
21 Art. 2 ust. 1 lit. a) dyrektywy (UE) 2017/1371.
22 OECD, "Subnational governments in OECD Countries: Key Data, 2018 edition" [Administracja rządowa na szczeblu niższym niż krajowy w państwach OECD - kluczowe dane. Wydanie z 2018 r.], s. 5-6.
23 Zob. Krajowy Urząd Kontroli w Zjednoczonym Królestwie, "Making a whistleblowing policy work" [Zapewnienie skuteczności polityki w dziedzinie sygnalizowania nieprawidłowości], sprawozdanie Głównego Kontrolera i Audytora, HC 1152, sesja 2013-2014, 18 marca 2014 r.; Chartered Institute of Internal Auditors, "Whistleblowing and corporate governance, the role of internal audit in whistleblowing" [Sygnalizowanie nieprawidłowości i ład korporacyjny - rola audytu wewnętrznego w sygnalizowaniu nieprawidłowości], styczeń 2014 r.
24 Art. 22a ust. 1 regulaminu pracowniczego, ze zmianami.
25 Decyzja Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 43-2017 w sprawie współpracy między Europejskim Trybunałem Obrachunkowym i Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) w odniesieniu do przypadków podejrzeń nadużyć finansowych wykrytych przez Trybunał podczas prac kontrolnych lub spontaniczne zgłoszonych Trybunałowi przez osoby trzecie.
26 Art. 13 ust. 3.
27 Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 883/2013, art. 5 (Wszczęcie dochodzenia) ust. 1: "Dyrektor generalny może wszcząć dochodzenie, jeśli istnieją wystarczające podejrzenia - które mogą również opierać się na informacjach przekazanych przez stronę trzecią lub przekazanych anonimowo - że miało miejsce nadużycie finansowe, korupcja lub wszelka inna nielegalna działalność na szkodę interesów finansowych Unii" (dodano kursywę).
28 Obwieszczenie Komisji w sprawie zwalniania z grzywien i zmniejszania grzywien w sprawach kartelowych (Dz.U. C 298 z 8.12.2006, s. 17).
29 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich bezprawnym pozyskiwaniem, wykorzystywaniem i ujawnianiem (Dz.U. L 157 z 15.6.2016, s. 1).
30 Art. 18 ust. 2 dyrektywy (UE) 2017/1371.
31 Krajowy Urząd Kontroli w Zjednoczonym Królestwie, "Making a whistleblowing policy work", sprawozdanie Głównego Kontrolera i Audytora, HC 1152, sesja 2013-2014, 18 marca 2014 r., pkt 4.18.