P8_TA(2016)0310Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie interpretacji prawa podatkowego i innych środków o podobnym charakterze lub skutkach (TAXE 2) (2016/2038(INI))
(2018/C 101/06)
(Dz.U.UE C z dnia 16 marca 2018 r.)
Parlament Europejski,
Kwestie ogólne, fakty i liczby
Rola poszczególnych jurysdykcji podatkowych
Rola instytucji finansowych w agresywnym planowaniu podatkowym ze strony korporacji wielonarodowych
Dokumenty Grupy ds. Kodeksu Postępowania w sprawie opodatkowania działalności gospodarczej, grupy roboczej wysokiego szczebla ds. opodatkowania i Grupy Roboczej do Spraw Podatkowych
Wymiar zewnętrzny: G-20, OECD i ONZ; zaangażowanie i konsekwencje dla krajów rozwijających się
Prace komisji specjalnej Parlamentu (TAXE 2)
Wnioski i zalecenia
Działania następcze ze strony Komisji i państw członkowskich
Czarna lista i konkretne sankcje wobec jurysdykcji unikających współpracy oraz podatek u źródła
Korzystne opodatkowanie dochodów z patentów, wiedzy oraz badań i rozwoju
Banki, doradcy podatkowi i pośrednicy
Demaskatorzy
Grupa ds. Kodeksu Postępowania i kwestie międzyinstytucjonalne
Wymiar zewnętrzny
Inne zalecenia
o
o o
1 Teksty przyjęte, P8_TA(2015)0420.
2 Dyrektywa Rady (UE) 2015/2376 z dnia 8 grudnia 2015 r. zmieniająca dyrektywę 2011/16/UE w zakresie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania (Dz.U. L 332 z 18.12.2015, s. 1).
3 Dyrektywa Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylająca dyrektywę 77/799/EWG (Dz.U. L 64 z 11.3.2011, s. 1) dotyczącą wzajemnej pomocy właściwych władz państw członkowskich w dziedzinie podatków bezpośrednich.
4 Dz.U. L 83 z 27.3.1999, s. 1.
5 Dz.U. L 336 z 27.12.1977, s. 15.
6 Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 73.
7 komunikat Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczący pakietu środków przeciwdziałających unikaniu opodatkowania: kolejne kroki na drodze do zapewnienia skutecznego opodatkowania i zwiększenia przejrzystości podatkowej w UE (COM(2016)0023).
8 wniosek dotyczący dyrektywy Rady ustanawiającej przepisy mające na celu przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego (COM(2016)0026).
9 wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w zakresie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania (COM(2016)0025).
10 zalecenie Komisji z dnia 28 stycznia 2016 r. w sprawie wdrażania środków przeciwdziałających nadużyciom postanowień konwencji podatkowych (C(2016)0271).
11 "Study on Structures of Aggressive Tax Planning and Indicators" (Studium dotyczące struktur agresywnego planowania podatkowego i wskaźników), Unia Europejska, 2016.
12 Dz.U. C 258 E z 7.9.2013, s. 134.
13 Dz.U. C 2 z 6.1.1998, s. 2.
14 Teksty przyjęte, P8_TA(2015)0257.
15 Teksty przyjęte, P8_TA(2015)0457.
16 Teksty przyjęte, P8_TA(2015)0408.
17 Teksty przyjęte, P8_TA(2015)0265.
18 SA.38375 - pomoc państwa udzielona przez Luksemburg na rzecz przedsiębiorstwa Fiat.
19 SA.38374 - pomoc państwa udzielona przez Niderlandy na rzecz przedsiębiorstwa Starbucks.
20 Decyzja Komisji (UE) 2016/1699 z dnia 11 stycznia 2016 r. w sprawie wdrożonego przez Belgię programu pomocy państwa przewidującego system interpretacji prawa podatkowego dotyczących opodatkowania nadmiernych zysków SA.37667 (2015/ C) (ex 2015/NN) (notyfikowana jako dokument nr C(2015)9837) (Dz.U. L 260 z 27.9.2016, s. 61).
22 "Measuring and Monitoring BEPS. Action 11 - 2015 Final Report" (Pomiar i monitorowanie erozji bazy podatkowej i przenoszenia zysków, działanie 11 - sprawozdanie końcowe z 2015 r.), projekt OECD i G-20 dotyczący erozji bazy podatkowej i przenoszenia zysków.
23 World Investment Report 2015 - Reforming International Investment Governance [Światowy raport inwestycyjny 2015 - reforma międzynarodowego zarządzania inwestycjami], UNCTAD, 2015
25 BIS 2016 - statystyki bankowe w podziale na lokalizacje
28 http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-16-1351_en.htm#_ftnref8 i Egger, P., W. Eggert i H. Winner (2010), "Saving Taxes through Foreign Plant Ownership" (Oszczędności podatkowe dzięki prawom własności zagranicznych zakładów), Journal of International Economics 81: 99-108; Finke, K. (2013), "Tax Avoidance of German Multinationals and Implications for Tax Revenue Evidence from a Propensity Score Matching Approach", mimeo (Unikanie opodatkowania przez niemieckie korporacje wielonarodowe i skutki dla zgłaszania dochodów podatkowych z zastosowaniem techniki Propensity Score Matching).
31 Służby Komisji potwierdziły, że rzeczywiście art. 10 ("Rozbieżności w kwalifikacji struktur hybrydowych") wniosku Komisji z dnia 28 stycznia 2016 r. dotyczącego dyrektywy ustanawiającej przepisy mające na celu przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego, "został oparty na zasadzie wzajemnego uznawania, która ma na celu wyeliminowanie różnic w kwalifikacji prawnej jednostek hybrydowych i hybrydowych instrumentów finansowych, lecz nie obejmuje hybrydowych transferów aktywów, które nie dotyczą niedopasowania kwalifikacji prawnej".
32 OECD definiuje "transfery hybrydowe" jako "rozwiązania, które są traktowane jako przeniesienie własności aktywów dla celów podatkowych w jednym kraju, ale nie dla celów podatkowych w innym kraju, który generalnie widzi zabezpieczoną pożyczkę". Zob. badanie OECD z marca 2012 r. pt. "Hybrid Mismatch Arrangements: Tax Policy and Compliance Issues" ("Hybrydowe rozbieżne uzgodnienia: polityka podatkowa a kwestie zgodności"), http://www.oecd.org/