(metodyka sprawozdawczości niefinansowej)(2017/C 215/01)
(Dz.U.UE C z dnia 5 lipca 2017 r.)
Spis treści
1. Wprowadzenie
2. Cel
3. Podstawowe zasady
3.1. Ujawnianie istotnych informacji
3.2. Rzetelne, wyważone i zrozumiałe
3.3. Kompleksowe, lecz zwięzłe
3.4. Strategiczne i zorientowane na przyszłość
3.5. Ukierunkowane na zainteresowane strony
3.6. Spójne i jednolite
4. Treść
4.1. Model biznesowy
4.2. Polityki i należyta staranność
4.3. Wynik
4.4. Główne ryzyka i zarządzanie nimi
4.5. Kluczowe wskaźniki efektywności
4.6. Aspekty tematyczne
5. Ramy sprawozdawczości
6. Ujawniane informacje dotyczące różnorodności składu zarządu
1 Dz.U. L 330 z 15.11.2014, s. 1.
2 Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19.
3 W niniejszych wytycznych termin "przedsiębiorstwo" jest stosowany w celu ułatwienia lektury na oznaczenie "podmiotu" sprawozdawczego będącego zarówno pojedynczą "jednostką", jak i "grupą" pod nazwą swojej jednostki dominującej.
4 COM(2016) 739 final.
5 Cel 12.6: "Zachęcać przedsiębiorstwa, w szczególności te duże i międzynarodowe, do wdrażania praktyk w zakresie zrównoważonego rozwoju i uwzględniania informacji na ten temat w swoich cyklicznych raportach".
6 Cel 5.5: "Zapewnić kobietom pełny i efektywny udział w procesach decyzyjnych na wszystkich szczeblach w życiu politycznym, ekonomicznym i publicznym oraz równe szanse w pełnieniu funkcji przywódczych".
7 Oczekuje się, że grupa zadaniowa przedstawi sprawozdanie końcowe podczas szczytu grupy G-20 w dniach 7-8 lipca 2017 r.
9 Art. 1 ust. 1 dyrektywy.
10 Motyw 8 dyrektywy stanowi również, że "[...] dotkliwość takich skutków powinno się oceniać na podstawie ich zakresu i stopnia. Ryzyka niekorzystnego wpływu mogą wynikać z własnej działalności jednostki lub być związane z prowadzonymi przez nią operacjami oraz - w stosownych przypadkach i na zasadzie proporcjonalności - jej produktami, usługami i stosunkami gospodarczymi, co obejmuje łańcuchy dostaw i podwykonawców".
12 Na przykład w sektorowych dokumentach referencyjnych EMAS identyfikuje się najlepsze praktyki i wskaźniki związane z aspektami środowiskowymi.
13 Na przykład przedsiębiorstwa wdrażające system zarządzania jakością lub system zarządzania środowiskowego (np. ISO 14001 lub EMAS) lub przeprowadzające ocenę środowiskowego cyklu życia mogą się na nich opierać w celu wsparcia swojej oceny istotności oraz ujawniania informacji dotyczących znaczących aspektów.
14 Wykresy, diagramy, schematy itd.
15 Odniesienia i oznaczenia powinny być inteligentne i przyjazne dla użytkownika, na przykład dzięki zastosowaniu praktycznej zasady "maksymalnie jednego »kliknięcia« w celu opuszczenia sprawozdania".
16 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
17 Przykładowo aspekty odnoszące się do warunków związanych z klimatem lub warunków zatrudnienia.
18 Aby uzyskać dodatkowe informacje, zob. konkluzje branżowej grupy zadaniowej ds. ujawniania informacji finansowych związanych z klimatem powołanej przez Radę Stabilności Finansowej.
19 Aby uzyskać dodatkowe informacje, zob. konkluzje branżowej grupy zadaniowej ds. ujawniania informacji finansowych związanych z klimatem powołanej przez Radę Stabilności Finansowej.
20 Aby uzyskać dodatkowe informacje, zob. konkluzje branżowej grupy zadaniowej ds. ujawniania informacji finansowych związanych z klimatem powołanej przez Radę Stabilności Finansowej.
21 Aby uzyskać dodatkowe informacje, zob. konkluzje branżowej grupy zadaniowej ds. ujawniania informacji finansowych związanych z klimatem powołanej przez Radę Stabilności Finansowej.
22 W tym emisje gazów cieplarnianych, substancji toksycznych, substancji eutrofizujących i zakwaszających itd.
23 Takich jak obowiązki wynikające z dyrektyw UE (dyrektywy w sprawie emisji przemysłowej, dyrektywy w sprawie systemu handlu emisjami, ramowej dyrektywy wodnej, rozporządzenia REACH, dyrektywy w sprawie składowania, dyrektywy w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji, dyrektywy w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego i dyrektywy w sprawie ograniczeń dotyczących substancji stwarzających zagrożenie) oraz Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń.
24 Informacje ujawniające pochodzenie rasowe lub etniczne, przekonania religijne lub światopoglądowe, przynależność do związków zawodowych lub orientację seksualną osoby fizycznej są uznawane za szczególną kategorię danych osobowych zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) 2016/679, których nie należy przetwarzać, o ile nie spełniono jednej z przesłanek wymienionych w tym artykule. Przedsiębiorstwa powinny zatem ujawniać wyłącznie dane zanonimizowane lub dane zagregowane (uniemożliwiające identyfikację osób fizycznych) w odniesieniu do tych kwestii.
25 Na przykład zgodnie z konwencją dotyczącą ludności tubylczej i plemiennej z 1989 r. (nr 169) Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP).
26 Na przykład zgodnie z Konwencją ONZ o prawach osób niepełnosprawnych.
28 OECD (2016), Wytyczne OECD dotyczące należytej staranności dla odpowiedzialnych łańcuchów dostaw minerałów z obszarów dotkniętych konfliktami i obszarów wysokiego ryzyka: trzecia edycja, OECD Publishing, Paryż. http://dx.doi.org/10.1787/9789264252479-en
29 Chociaż wymogi dotyczące ujawniania informacji niefinansowych mają zastosowanie do dużych jednostek interesu publicznego zatrudniających powyżej 500 pracowników, wymogi dotyczące ujawniania informacji dotyczących różnorodności składu zarządu mają zastosowanie wyłącznie do dużych spółek notowanych na rynku regulowanym.
30 Zgodnie z art. 20 dyrektywy 2013/34/UE.
31 O którym mowa w art. 19a dyrektywy 2013/34/UE.
32 Z takich względów, jak: pochodzenie etniczne, rasa, niepełnosprawność lub orientacja seksualna.