Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie rozpowszechniania i wykorzystywania technologii obserwacji niejawnej.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie rozpowszechniania i wykorzystywania technologii obserwacji niejawnej

(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)

(2016/C 79/04)

(Dz.U.UE C z dnia 1 marca 2016 r.)

W niniejszej opinii Europejski Inspektor Ochrony Danych porusza problemy ochrony danych i prywatności, jakie pojawiły się za sprawą rozpowszechnienia i stosowania ingerujących w prywatność technologii nadzoru. Stosowanie takich narzędzi wiąże się nieodłącznie z przetwarzaniem danych osobowych i potencjalnym ingerowaniem w prywatność: głównym celem ingerujących w prywatność narzędzi nadzoru jest zdalne infiltrowanie systemów informatycznych (zazwyczaj przez internet) w celu niejawnego monitorowania działań takich systemów informatycznych oraz - z czasem - przesyłanie danych z powrotem do użytkownika narzędzi nadzoru.

Chociaż takie narzędzia mogą być wykorzystywane zgodnie z prawem (i w sposób regulowany) przez organy ścigania i agencje wywiadowcze, mogą one być również stosowane jako "konie trojańskie" służące obchodzeniu zabezpieczeń w komunikacji elektronicznej i przetwarzaniu danych.

Problem napięcia między pozytywnym wykorzystywaniem narzędzi ICT a negatywnym wpływem, jaki użytkowanie technologii w niewłaściwy sposób może mieć na prawa człowieka, w szczególności na ochronę danych osobowych i prywatności, musi zostać rozwiązany w ramach krajowych i unijnych strategii oraz przez wszystkie podmioty zaangażowane w sektor ICT (programiści, usługodawcy, sprzedawcy, pośrednicy, dystrybutorzy i użytkownicy).

W przedmiotowej opinii EIOD proponuje, aby na zagrożenie stworzone przez wykorzystywanie ingerujących w prywatność technologii nadzoru reagować w następujący sposób:

-
należy przeprowadzić ocenę istniejących norm unijnych dotyczących ICT w celu zwiększenia ochrony praw człowieka, szczególnie w przypadku eksportu technologii przechwytywania lub nadzoru oraz powiązanych usług,
-
wykorzystanie i rozpowszechnianie (w tym w obrębie UE) narzędzi nadzoru i przechwytywania oraz powiązanych usług powinno podlegać odpowiednim regulacjom z uwzględnieniem potencjalnego ryzyka naruszenia praw podstawowych, w szczególności prawa do prywatności i ochrony danych,
-
Rada UE, Parlament Europejski, Komisja Europejska i ESDZ powinny opracować spójniejszą i sprawniejszą politykę w zakresie eksportu ingerujących w prywatność narzędzi nadzoru w kontekście technologii podwójnego zastosowania, zarówno na szczeblu UE, jak i krajowym,
-
zaktualizowane strategie powinny regulować kwestię programów wykorzystujących luki "zero-day" oraz słabości w celu unikania wykorzystywania ich do naruszania praw podstawowych,
-
polityka UE w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego powinna uwzględniać rozpowszechnianie technologii przechwytywania i nadzoru oraz reagować na ten właśnie problem odpowiednim prawodawstwem,
-
należy promować inwestycje w bezpieczeństwo w internecie oraz inicjatywy służące uwzględnianiu prywatności w nowych rozwiązaniach technologicznych na etapie projektowania,
-
należy wprowadzić spójne stanowisko w kwestii udzielania międzynarodowej ochrony osobom zgłaszającym naruszenia, które to osoby mogą przyczynić się do ujawnienia naruszenia praw człowieka za sprawą stosowania technologii przechwytywania i nadzoru.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 grudnia 2015 r.

Giovanni BUTTARELLI
Europejski Inspektor Ochrony Danych

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024