Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie rozpowszechniania i wykorzystywania technologii obserwacji niejawnej.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie rozpowszechniania i wykorzystywania technologii obserwacji niejawnej

(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)

(2016/C 79/04)

(Dz.U.UE C z dnia 1 marca 2016 r.)

W niniejszej opinii Europejski Inspektor Ochrony Danych porusza problemy ochrony danych i prywatności, jakie pojawiły się za sprawą rozpowszechnienia i stosowania ingerujących w prywatność technologii nadzoru. Stosowanie takich narzędzi wiąże się nieodłącznie z przetwarzaniem danych osobowych i potencjalnym ingerowaniem w prywatność: głównym celem ingerujących w prywatność narzędzi nadzoru jest zdalne infiltrowanie systemów informatycznych (zazwyczaj przez internet) w celu niejawnego monitorowania działań takich systemów informatycznych oraz - z czasem - przesyłanie danych z powrotem do użytkownika narzędzi nadzoru.

Chociaż takie narzędzia mogą być wykorzystywane zgodnie z prawem (i w sposób regulowany) przez organy ścigania i agencje wywiadowcze, mogą one być również stosowane jako "konie trojańskie" służące obchodzeniu zabezpieczeń w komunikacji elektronicznej i przetwarzaniu danych.

Problem napięcia między pozytywnym wykorzystywaniem narzędzi ICT a negatywnym wpływem, jaki użytkowanie technologii w niewłaściwy sposób może mieć na prawa człowieka, w szczególności na ochronę danych osobowych i prywatności, musi zostać rozwiązany w ramach krajowych i unijnych strategii oraz przez wszystkie podmioty zaangażowane w sektor ICT (programiści, usługodawcy, sprzedawcy, pośrednicy, dystrybutorzy i użytkownicy).

W przedmiotowej opinii EIOD proponuje, aby na zagrożenie stworzone przez wykorzystywanie ingerujących w prywatność technologii nadzoru reagować w następujący sposób:

-
należy przeprowadzić ocenę istniejących norm unijnych dotyczących ICT w celu zwiększenia ochrony praw człowieka, szczególnie w przypadku eksportu technologii przechwytywania lub nadzoru oraz powiązanych usług,
-
wykorzystanie i rozpowszechnianie (w tym w obrębie UE) narzędzi nadzoru i przechwytywania oraz powiązanych usług powinno podlegać odpowiednim regulacjom z uwzględnieniem potencjalnego ryzyka naruszenia praw podstawowych, w szczególności prawa do prywatności i ochrony danych,
-
Rada UE, Parlament Europejski, Komisja Europejska i ESDZ powinny opracować spójniejszą i sprawniejszą politykę w zakresie eksportu ingerujących w prywatność narzędzi nadzoru w kontekście technologii podwójnego zastosowania, zarówno na szczeblu UE, jak i krajowym,
-
zaktualizowane strategie powinny regulować kwestię programów wykorzystujących luki "zero-day" oraz słabości w celu unikania wykorzystywania ich do naruszania praw podstawowych,
-
polityka UE w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego powinna uwzględniać rozpowszechnianie technologii przechwytywania i nadzoru oraz reagować na ten właśnie problem odpowiednim prawodawstwem,
-
należy promować inwestycje w bezpieczeństwo w internecie oraz inicjatywy służące uwzględnianiu prywatności w nowych rozwiązaniach technologicznych na etapie projektowania,
-
należy wprowadzić spójne stanowisko w kwestii udzielania międzynarodowej ochrony osobom zgłaszającym naruszenia, które to osoby mogą przyczynić się do ujawnienia naruszenia praw człowieka za sprawą stosowania technologii przechwytywania i nadzoru.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 grudnia 2015 r.

Giovanni BUTTARELLI
Europejski Inspektor Ochrony Danych

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.79.9

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie rozpowszechniania i wykorzystywania technologii obserwacji niejawnej.
Data aktu: 15/12/2015
Data ogłoszenia: 01/03/2016