Streszczenie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 515/97 w sprawie wzajemnej pomocy między organami administracyjnymi państw członkowskich i współpracy między państwami członkowskimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 515/97 w sprawie wzajemnej pomocy między organami administracyjnymi państw członkowskich i współpracy między państwami członkowskimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego

(Niniejsza opinia jest dostępna w pełnym brzmieniu w języku angielskim, francuskim i niemieckim na stronie internetowej EIOD: www.edps.europa.eu)

(2014/C 219/11)

(Dz.U.UE C z dnia 11 lipca 2014 r.)

1.
WPROWADZENIE
1.1.
Konsultacje z EIOD
1.
W dniu 25 listopada 2013 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 1 zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 515/97 z dnia 13 marca 1997 r. w sprawie wzajemnej pomocy między organami administracyjnymi państw członkowskich i współpracy między państwami członkowskimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego, zmienione rozporządzeniem (WE) nr 766/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. 2 . W dniu 29 listopada 2013 r. wniosek został przesłany EIOD do konsultacji.
2.
Zanim wniosek został przyjęty, EIOD miał możliwość przedstawienia Komisji nieformalnych uwag. Niektóre z nich uwzględniono. W wyniku tego wzmocniono gwarancje ochrony danych zawarte we wniosku.
1.2.
Kontekst i cele wniosku
3.
Wniosek przewiduje zmianę jednego z najważniejszych instrumentów prawnych, na podstawie których prowadzone są działania przeciwko naruszeniom prawa celnego. Przeciwdziałanie naruszeniom prawa celnego UE obejmuje szeroko zakrojoną wymianę informacji - w tym danych osobowych - w kontekście współpracy między właściwymi organami państw członkowskich i między właściwymi organami państw członkowskich a Komisją.
4.
Celem określonym we wniosku jest poprawa skuteczności egzekwowania przepisów i współpracy w tym obszarze prawa UE. Jeżeli chodzi o identyfikację towarów, we wniosku wprowadzono nowe obowiązki przewoźników w zakresie przekazywania Komisji informacji dotyczących przewozu kontenerów (tzw. danych dotyczących statusu kontenera - Container Status Messages - CSM); celem wniosku jest również usprawnienie zasad organizacji centralnej bazy danych dotyczących przywozu, wywozu i tranzytu w celu zapewnienia lepszych możliwości analizy przepływu towarów.
5.
We wniosku przewidziano również możliwość bezpośredniego uzyskiwania przez Komisję od przedsiębiorstw sektora prywatnego dokumentów potwierdzających zgłoszenia przywozowe i wywozowe, zapewne w celu przyspieszenia dochodzeń prowadzonych przez OLAF.
6.
Jednym z wyraźnie określonych we wniosku celów jest również uproszczenie i harmonizacja przepisów z zakresu nadzoru nad ochroną danych obejmujących poszczególne bazy danych tworzone na podstawie rozporządzenia. Wprowadzono maksymalny okres zatrzymywania danych w odniesieniu do danych znajdujących się w systemie informacji celnej ("CIS") 3 i innych bazach danych.
7.
Dla jasności zakres rozporządzenia obejmuje następujące bazy i zbiory danych:
-
"zbiór danych europejskich" - art. 18 lit. a),
-
"zbiór danych dotyczących statusu kontenera (CSM)" - art. 18 lit. c), d) i e),
-
"zbiór danych dotyczących przywozu, wywozu i tranzytu towarów" - art. 18 lit. g),
-
baza danych CIS - art. 23-41,
-
identyfikująca baza danych rejestru celnego (FIDE) - art. 41 lit. a)-d).
3.
WNIOSKI
66.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje modyfikacje, które Komisja wprowadziła do wniosku w celu poprawy jego zgodności z właściwymi przepisami o ochronie danych. Należy jednak zauważyć, że wniosek ma również kilka dość poważnych wad, które należy wyeliminować przed jego ostatecznym przyjęciem.
67.
EIOD pragnie podkreślić, że Komisja powinna była przyjąć bardziej kompleksowe podejście do prawodawstwa dotyczącego wzajemnej pomocy w sprawach celnych, tak by w większym stopniu odpowiadało ono zmianom wprowadzonym Traktatem z Lizbony, a mianowicie powinna była zrezygnować z podwójnej podstawy w postaci rozporządzenia/decyzji i zastąpić ją pojedynczym instrumentem opartym wyłącznie na TFUE w celu zagwarantowania pewności prawnej i sprawnie funkcjonującego systemu ochrony danych.
68.
W związku z powyższym EIOD w każdym przypadku zaleca:
-
wprowadzenie nowego modelu nadzoru nad wszystkimi bazami danych, w ramach których odbywa się przetwarzanie danych osobowych, stworzonymi na podstawie rozporządzenia i wniosku (a mianowicie CIS, w tym FIDE, zbiór danych europejskich oraz zbiór danych dotyczących przywozu, wywozu i tranzytu towarów). Podstawą tego modelu byłby skoordynowany nadzór odbywający się na trzech płaszczyznach: organów ochrony danych - na szczeblu krajowym, EIOD - na szczeblu centralnym i na płaszczyźnie koordynacji tych dwóch szczebli,
-
wskazanie EIOD jako sekretariatu odpowiedzialnego za koordynację nadzoru zarówno na podstawie decyzji, jak i rozporządzenia,
-
wprowadzenie do tekstu wniosku ogólnego przepisu wyjaśniającego, że przetwarzanie danych osobowych przez instytucje UE reguluje rozporządzenie (WE) nr 45/2001, a przetwarzanie danych osobowych przez właściwe organy krajowe w państwach członkowskich regulują przepisy krajowe wdrażające dyrektywę 95/46/WE,
-
zastąpienie różnych fragmentarycznych przepisów ujednoliconymi przepisami określającymi w odniesieniu do każdej bazy danych:
(i)
rolę Komisji jako administratora danych lub ewentualnie jako współadministratora danych z właściwymi organami krajowymi;
(ii)
jeżeli wymaga tego zapewnienie większej jasności, rolę EIOD w zakresie nadzoru, w przypadku gdy funkcję administratora danych sprawuje Komisja, w odróżnieniu od przypadków, gdy przetwarzanie podlega nadzorowi krajowych organów ochrony danych;
(iii)
przepisy techniczne, które Komisja przyjmie w celu zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzania (ewentualnie przepisy szczególne w tym zakresie mogłyby zostać ujęte w akcie delegowanym, tak by zapewnić większą elastyczność aktualizacji); oraz
(iv)
wymogu uprzedniego sprawdzenia przez EIOD zgodnie z art. 27 rozporządzenia (WE) nr 45/2001,
-
ponowne rozważenie nowo wprowadzonych okresów zatrzymywania danych w oparciu o ocenę niezbędności długości tego okresu dla każdego przypadku z osobna; dodatkowo należy zmodyfikować przepisy dotyczące anonimizacji danych, tak by przewidywały kasowanie danych,
-
jeżeli chodzi o bazę danych CSM, we wniosku powinien znaleźć się wyczerpujący wykaz danych wprowadzanych do bazy danych. Ewentualnie w treści wniosku powinien znaleźć się wyraźny zakaz wprowadzania do tej bazy danych osobowych.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 marca 2014 r.

Peter HUSTINX
Europejski Inspektor Ochrony Danych
1 COM(2013) 796 final. Dalej: "wniosek".
2 Rozporządzenie (WE) nr 515/97 z dnia 13 marca 1997 r. w sprawie wzajemnej pomocy między organami administracyjnymi państw członkowskich i współpracy między państwami członkowskimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego, zmienione rozporządzeniem (WE) nr 766/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U. L 82 z 22.3.1997, s. 1). Dalej: "rozporządzenie".
3 Celem CIS jest wspieranie właściwych organów krajowych i Komisji ("partnerów CIS") w zakresie zapobiegania operacjom stanowiącym naruszenie przepisów prawa celnego i rolnego, a także w dochodzeniach dotyczących takich operacji i ich ścigania. W tym celu system umożliwia partnerom CIS zamieszczanie w systemie ostrzeżeń z żądaniem podjęcia przez innych partnerów CIS określonych czynności, a zwłaszcza obserwacji, złożenia sprawozdania, niejawnego nadzoru, kontroli szczególnych oraz analizy operacyjnej. Ostrzeżenia te mogą dotyczyć towarów, środków transportu, przedsiębiorstw i osób.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.219.8

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 515/97 w sprawie wzajemnej pomocy między organami administracyjnymi państw członkowskich i współpracy między państwami członkowskimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego.
Data aktu: 11/03/2014
Data ogłoszenia: 11/07/2014