Streszczenie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia ustanawiającego Europejski Ochotniczy Korpus Pomocy Humanitarnej.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia ustanawiającego Europejski Ochotniczy Korpus Pomocy Humanitarnej

(Niniejsza opinia jest dostępna w pełnym brzmieniu w języku angielskim, francuskim i niemieckim na stronie internetowej EIOD: http://www.edps.europa.eu)

(2013/C 100/06)

(Dz.U.UE C z dnia 6 kwietnia 2013 r.)

1.
Wprowadzenie
1.1.
Konsultacje z EIOD
1.
W dniu 19 września 2012 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia ustanawiającego Europejski Ochotniczy Korpus Pomocy Humanitarnej(1) (zwany dalej "wnioskiem").
2.
Przed przyjęciem wniosku EIOD miał możliwość przedstawienia nieformalnych uwag. EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt przeprowadzenia z nim także formalnych konsultacji przez Komisję po przyjęciu wniosku oraz zamieszczenia odniesienia do niniejszej opinii w preambule wniosku.
1.2.
Cele i zakres wniosku
3.
Na mocy art. 214 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przedmiotowy wniosek ustanawia zasady i procedury funkcjonowania Europejskiego Ochotniczego Korpusu Pomocy Humanitarnej(2).
4.
Zgodnie z wnioskiem przeszkoleni wolontariusze mają być oddelegowywani jako "EU Aid Volunteers" (Wolontariusze UE niosący pomoc) w ramach projektów pomocy humanitarnej na całym świecie. EU Aid Volunteers mają być dobierani i oddelegowywani przez certyfikowane organizacje humanitarne, które przestrzegają europejskich norm kierowania wolontariuszami niosącymi pomoc humanitarną. Komisja ma opracować te normy, jak też procedurę certyfikacji. Przewiduje się również, że Komisja zapewni finansowanie, europejski program szkoleń, centralny rejestr zawierający dane wszystkich przeszkolonych wolontariuszy, a także sieć informatyczną dla wolontariuszy umożliwiającą im kontakty internetowe przed oddelegowaniem, w trakcie i po zakończeniu oddelegowania.
1.3.
Znaczenie ochrony danych; cele i zakres opinii
5.
Choć przetwarzanie danych osobowych nie jest głównym celem wniosku, wymaga on niemniej przetwarzania tych danych. Są wśród nich dane osobowe wolontariuszy wpisanych do rejestru EU Aid Volunteers (art. 13), jak też dane osobowe (wolontariuszy lub osób trzecich) potencjalnie zamieszczane w sieci informatycznej służącej kontaktom wolontariuszy w Internecie (art. 16). Procesy doboru kandydatów przez certyfikowane organizacje humanitarne oraz późniejszego kierowania nimi, które mają zostać unormowane na mocy art. 9, także wymagają przetwarzania danych osobowych.
6.
W związku z tymi czynnościami przetwarzania potrzebne są odpowiednie zabezpieczenia służące ochronie danych. Sposób praktycznego wdrożenia tych zabezpieczeń można i należy rozwinąć w normach, które mają zostać ustanowione na mocy art. 9, oraz w polityce ochrony danych, którą ma opracować Komisja i certyfikowane organizacje humanitarne.
7.
W art. 9 i 25 przewidziano, że Komisja przyjmie akty delegowane w celu ustalenia norm dotyczących szukania, selekcji i przygotowania kandydatów na wolontariuszy oraz późniejszego kierowania nimi i ich oddelegowywania. EIOD zaleca wykorzystanie tych norm w szczególności, aby zapewnić odpowiednie uwzględnienie przepisów dotyczących ochrony danych podczas procedury doboru i rejestracji oraz oddelegowywania wolontariuszy; zaleca też, aby certyfikowane organizacje humanitarne z całej Europy przyjęły spójne podejście pod tym względem.
8.
Mimo tego pewne niezbędne elementy dotyczące zastosowania odpowiednich zabezpieczeń służących ochronie danych powinny zostać zamieszczone w proponowanym rozporządzeniu. W związku z tymi niezbędnymi elementami w sekcji 2 opinii zawarto zalecenia dotyczące art. 13 i 16 wniosku.
9.
W sekcji 3 opinii wezwano z kolei do przeprowadzenia konsultacji z EIOD podczas opracowywania norm na mocy art. 9 i 25 wniosku. W sekcji 3 zwrócono też pokrótce uwagę na niektóre zagadnienia związane z ochroną danych, które należy uwzględnić podczas opracowywania norm, jak też przy praktycznym wdrażaniu proponowanego rozporządzenia.
4.
Wnioski
34.
EIOD zaleca włączenie odniesienia do stosownego prawodawstwa dotyczącego ochrony danych jako przepisu materialnego wniosku.
35.
EIOD zaleca zamieszczenie w tekście następujących dodatkowych wyjaśnień:
w art. 13 należy określić cele rejestru i kategorie zawartych w nim danych, jak też podmioty mogące uzyskiwać do niego dostęp, aby zagwarantować pewność prawa,
w art. 13 należy także jasno wskazać Komisję i organizacje korzystające z pracy wolontariuszy jako osobnych administratorów,
zarówno w art. 13, jak i w art. 16 należy zawrzeć wymóg przyjęcia polityki ochrony danych - odpowiednio w odniesieniu do rejestru i sieci.
36.
Ponadto EIOD zaleca, aby Komisja skonsultowała się z nim przed przyjęciem na mocy art. 25 jakichkolwiek aktów delegowanych mających wpływ na przetwarzanie danych osobowych, a w szczególności na normy, które mają zostać przyjęte na mocy art. 9. Normy te powinny wymagać przyjęcia odpowiedniej polityki ochrony danych przez organizacje przeprowadzające proces doboru wolontariuszy, kierujące wolontariuszami i ich oddelegowujące. Może to obejmować harmonizację kategorii gromadzonych danych, potencjalnie prowadząc do opracowania standardowego formularza aplikacyjnego stosowanego w całej Europie.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 listopada 2012 r.

Giovanni BUTTARELLI
Zastępca Europejskiego Inspektora Ochrony Danych
______

(1) Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Europejski Ochotniczy Korpus Pomocy Humanitarnej, COM(2012) 514 final.

(2) Zob. też http://ec.europa.eu/echo/euaidvolunteers/index_en.htm

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.100.14

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia ustanawiającego Europejski Ochotniczy Korpus Pomocy Humanitarnej.
Data aktu: 23/11/2012
Data ogłoszenia: 06/04/2013