Streszczenie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia ustanawiającego Europejski Ochotniczy Korpus Pomocy Humanitarnej.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia ustanawiającego Europejski Ochotniczy Korpus Pomocy Humanitarnej

(Niniejsza opinia jest dostępna w pełnym brzmieniu w języku angielskim, francuskim i niemieckim na stronie internetowej EIOD: http://www.edps.europa.eu)

(2013/C 100/06)

(Dz.U.UE C z dnia 6 kwietnia 2013 r.)

1.
Wprowadzenie
1.1.
Konsultacje z EIOD
1.
W dniu 19 września 2012 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia ustanawiającego Europejski Ochotniczy Korpus Pomocy Humanitarnej(1) (zwany dalej "wnioskiem").
2.
Przed przyjęciem wniosku EIOD miał możliwość przedstawienia nieformalnych uwag. EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt przeprowadzenia z nim także formalnych konsultacji przez Komisję po przyjęciu wniosku oraz zamieszczenia odniesienia do niniejszej opinii w preambule wniosku.
1.2.
Cele i zakres wniosku
3.
Na mocy art. 214 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przedmiotowy wniosek ustanawia zasady i procedury funkcjonowania Europejskiego Ochotniczego Korpusu Pomocy Humanitarnej(2).
4.
Zgodnie z wnioskiem przeszkoleni wolontariusze mają być oddelegowywani jako "EU Aid Volunteers" (Wolontariusze UE niosący pomoc) w ramach projektów pomocy humanitarnej na całym świecie. EU Aid Volunteers mają być dobierani i oddelegowywani przez certyfikowane organizacje humanitarne, które przestrzegają europejskich norm kierowania wolontariuszami niosącymi pomoc humanitarną. Komisja ma opracować te normy, jak też procedurę certyfikacji. Przewiduje się również, że Komisja zapewni finansowanie, europejski program szkoleń, centralny rejestr zawierający dane wszystkich przeszkolonych wolontariuszy, a także sieć informatyczną dla wolontariuszy umożliwiającą im kontakty internetowe przed oddelegowaniem, w trakcie i po zakończeniu oddelegowania.
1.3.
Znaczenie ochrony danych; cele i zakres opinii
5.
Choć przetwarzanie danych osobowych nie jest głównym celem wniosku, wymaga on niemniej przetwarzania tych danych. Są wśród nich dane osobowe wolontariuszy wpisanych do rejestru EU Aid Volunteers (art. 13), jak też dane osobowe (wolontariuszy lub osób trzecich) potencjalnie zamieszczane w sieci informatycznej służącej kontaktom wolontariuszy w Internecie (art. 16). Procesy doboru kandydatów przez certyfikowane organizacje humanitarne oraz późniejszego kierowania nimi, które mają zostać unormowane na mocy art. 9, także wymagają przetwarzania danych osobowych.
6.
W związku z tymi czynnościami przetwarzania potrzebne są odpowiednie zabezpieczenia służące ochronie danych. Sposób praktycznego wdrożenia tych zabezpieczeń można i należy rozwinąć w normach, które mają zostać ustanowione na mocy art. 9, oraz w polityce ochrony danych, którą ma opracować Komisja i certyfikowane organizacje humanitarne.
7.
W art. 9 i 25 przewidziano, że Komisja przyjmie akty delegowane w celu ustalenia norm dotyczących szukania, selekcji i przygotowania kandydatów na wolontariuszy oraz późniejszego kierowania nimi i ich oddelegowywania. EIOD zaleca wykorzystanie tych norm w szczególności, aby zapewnić odpowiednie uwzględnienie przepisów dotyczących ochrony danych podczas procedury doboru i rejestracji oraz oddelegowywania wolontariuszy; zaleca też, aby certyfikowane organizacje humanitarne z całej Europy przyjęły spójne podejście pod tym względem.
8.
Mimo tego pewne niezbędne elementy dotyczące zastosowania odpowiednich zabezpieczeń służących ochronie danych powinny zostać zamieszczone w proponowanym rozporządzeniu. W związku z tymi niezbędnymi elementami w sekcji 2 opinii zawarto zalecenia dotyczące art. 13 i 16 wniosku.
9.
W sekcji 3 opinii wezwano z kolei do przeprowadzenia konsultacji z EIOD podczas opracowywania norm na mocy art. 9 i 25 wniosku. W sekcji 3 zwrócono też pokrótce uwagę na niektóre zagadnienia związane z ochroną danych, które należy uwzględnić podczas opracowywania norm, jak też przy praktycznym wdrażaniu proponowanego rozporządzenia.
4.
Wnioski
34.
EIOD zaleca włączenie odniesienia do stosownego prawodawstwa dotyczącego ochrony danych jako przepisu materialnego wniosku.
35.
EIOD zaleca zamieszczenie w tekście następujących dodatkowych wyjaśnień:
w art. 13 należy określić cele rejestru i kategorie zawartych w nim danych, jak też podmioty mogące uzyskiwać do niego dostęp, aby zagwarantować pewność prawa,
w art. 13 należy także jasno wskazać Komisję i organizacje korzystające z pracy wolontariuszy jako osobnych administratorów,
zarówno w art. 13, jak i w art. 16 należy zawrzeć wymóg przyjęcia polityki ochrony danych - odpowiednio w odniesieniu do rejestru i sieci.
36.
Ponadto EIOD zaleca, aby Komisja skonsultowała się z nim przed przyjęciem na mocy art. 25 jakichkolwiek aktów delegowanych mających wpływ na przetwarzanie danych osobowych, a w szczególności na normy, które mają zostać przyjęte na mocy art. 9. Normy te powinny wymagać przyjęcia odpowiedniej polityki ochrony danych przez organizacje przeprowadzające proces doboru wolontariuszy, kierujące wolontariuszami i ich oddelegowujące. Może to obejmować harmonizację kategorii gromadzonych danych, potencjalnie prowadząc do opracowania standardowego formularza aplikacyjnego stosowanego w całej Europie.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 listopada 2012 r.

Giovanni BUTTARELLI
Zastępca Europejskiego Inspektora Ochrony Danych
______

(1) Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Europejski Ochotniczy Korpus Pomocy Humanitarnej, COM(2012) 514 final.

(2) Zob. też http://ec.europa.eu/echo/euaidvolunteers/index_en.htm

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024