Decyzja ERRS/2011/5 w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego

DECYZJA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO
z dnia 3 czerwca 2011 r.
w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego

(ERRS/2011/5)

(2011/C 176/03)

(Dz.U.UE C z dnia 16 czerwca 2011 r.)

RADA GENERALNA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMO-WEGO,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego(1), w szczególności art. 4 ust. 2, art. 8 ust. 3 oraz art. 16 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1096/2010 z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie powierzenia Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególnych zadań w zakresie funkcjonowania Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego(2), w szczególności art. 6 ust. 1 oraz art. 7,

uwzględniając decyzję Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/1 z dnia 20 stycznia 2011 r. ustanawiającą regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego(3), w szczególności art. 5 ust. 5, art. 10 ust. 5, art. 12 ust. 5 oraz art. 13 ust. 10,

uwzględniając decyzję EBC/2004/3 z dnia 4 marca 2004 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Europejskiego Banku Centralnego(4),

a także mając na uwadze, że niezbędne jest przyjęcie praktycznych rozwiązań umożliwiających stosowanie decyzji EBC/2004/3 do dokumentów Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ERRS). Rozwiązania te powinny: (i) zabezpieczać efektywność i poufność posiedzeń, działań i dyskusji ERRS, jak również wydawanych przez nią ostrzeżeń i zaleceń, (ii) określać procedurę przetwarzania wniosków o udostępnienie dokumentów ERRS kierowanych do podmiotów reprezentowanych w Radzie Generalnej ERRS, oraz (iii) zapewniać dwuinstancyjność postępowania, w sposób zgodny z dobrymi praktykami administracyjnymi,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Cel

Niniejsza decyzja ustanawia praktyczne rozwiązania umożliwiające stosowanie decyzji EBC/2004/3 do dokumentów ERRS. Z zastrzeżeniem zmian wynikających z niniejszej decyzji, do udostępniania swoich dokumentów przez ERRS stosuje się odpowiednio określone w decyzji EBC/2004/3 zasady dotyczące udostępniania swoich dokumentów przez Europejski Bank Centralny (EBC).

Artykuł  2

Definicje

Użyte w niniejszej decyzji określenia oznaczają:

a) "dokument" oraz "dokument ERRS" - wszelką treść, bez względu na to, na jakim nośniku się ona znajduje (napisana na papierze, przechowywana w formie elektronicznej lub jako zapis dźwiękowy, wizualny lub audiowizualny), sporządzoną lub przechowywaną przez ERRS i dotyczącą jej polityk, działalności lub decyzji;

b) "osoba trzecia" - dowolną osobę fizyczną lub prawną, lub dowolny podmiot poza ERRS;

c) "uczestnik ERRS" - instytucję lub organ będący osobą trzecią, z których pochodzą członkowie Rady Generalnej ERRS zgodnie z 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010.

Artykuł  3

Wyłączenia

1.
Z zastrzeżeniem zmian wynikających z niniejszego artykułu, do wyłączeń dostępu do dokumentów ERRS stosuje się zasady określone w art. 4 decyzji EBC/2004/3.
2.
ERRS odmawia dostępu do dokumentów ERRS z przyczyn określonych w art. 4 decyzji EBC/2004/3, w szczególności jeżeli ich udostępnienie naruszyłoby ochronę interesu publicznego w odniesieniu do efektywności lub poufności posiedzeń, działań i dyskusji ERRS lub wydawanych przez nią ostrzeżeń i zaleceń.
3.
W odniesieniu do dokumentów osób trzecich ERRS zasięga opinii zainteresowanych osób trzecich w celu dokonania oceny celowości zastosowania wyłączenia, chyba że decyzja o udostępnieniu lub odmowie udostępnienia dokumentów nie budzi wątpliwości. ERRS może przekazywać wnioski o udostępnienie dokumentów sporządzonych przez uczestników ERRS zainteresowanym uczestnikom ERRS.
4.
Funkcje powierzone na mocy art. 4 ust. 6 decyzji EBC/2004/3 Radzie Prezesów EBC wykonuje Rada Generalna ERRS.
Artykuł  4

Dokumenty przechowywane przez uczestników ERRS

Dokumenty, które znajdują się w posiadaniu uczestnika ERRS, a które zostały sporządzone przez ERRS, mogą być udostępnione przez uczestnika ERRS wyłącznie po uprzednim zasięgnięciu opinii Rady Generalnej ERRS, chyba że decyzja o udostępnieniu lub odmowie udostępnienia dokumentów nie budzi wątpliwości. Alternatywnie uczestnik ERRS może prze-kazać wniosek Radzie Generalnej ERRS.

Artykuł  5

Postępowanie z wnioskami o udostępnienie dokumentów

1.
Z zastrzeżeniem zmian wynikających z niniejszego artykułu, ERRS postępuje z wnioskami o udostępnienie dokumentów ERRS w sposób określony w art. 6-8 decyzji EBC/2004/3.
2.
Pierwotne i powtórne wnioski o udostępnienie dokumentów ERRS kieruje się do Sekretariatu ERRS(5).
3.
Funkcje powierzone na mocy art. 7 ust. 1 decyzji EBC/2004/3 dyrektorowi Dyrekcji Generalnej Sekretariat i Służby Językowe EBC pełni szef Sekretariatu ERRS.
4.
Funkcje powierzone na mocy art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 1 decyzji EBC/2004/3 Zarządowi EBC pełni Rada Generalna ERRS. Komitet Sterujący ERRS wspomaga Radę Generalną ERRS poprzez rozpatrywanie wniosków powtórnych i prezentowanie swoich ustaleń w tym zakresie.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 18 czerwca 2011 r.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 3 czerwca 2011 r.

Jean-Claude TRICHET
Przewodniczący ERRS

______

(1) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 1.

(2) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 162.

(3) Dz.U. C 58 z 24.2.2011, s. 4.

(4) Dz.U. L 80 z 18.3.2004, s. 42.

(5) Wnioski należy kierować na adres: ESRB's Secretariat, Kaiserstrasse 29, 60311 Frankfurt am Main. Faks +49 6913447347. E-mail: esrbsecretariat@esrb.europa.eu

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024