Decyzja ERRS/2011/5 w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego

DECYZJA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO
z dnia 3 czerwca 2011 r.
w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego

(ERRS/2011/5)

(2011/C 176/03)

(Dz.U.UE C z dnia 16 czerwca 2011 r.)

RADA GENERALNA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMO-WEGO,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego(1), w szczególności art. 4 ust. 2, art. 8 ust. 3 oraz art. 16 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1096/2010 z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie powierzenia Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególnych zadań w zakresie funkcjonowania Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego(2), w szczególności art. 6 ust. 1 oraz art. 7,

uwzględniając decyzję Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/1 z dnia 20 stycznia 2011 r. ustanawiającą regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego(3), w szczególności art. 5 ust. 5, art. 10 ust. 5, art. 12 ust. 5 oraz art. 13 ust. 10,

uwzględniając decyzję EBC/2004/3 z dnia 4 marca 2004 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Europejskiego Banku Centralnego(4),

a także mając na uwadze, że niezbędne jest przyjęcie praktycznych rozwiązań umożliwiających stosowanie decyzji EBC/2004/3 do dokumentów Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ERRS). Rozwiązania te powinny: (i) zabezpieczać efektywność i poufność posiedzeń, działań i dyskusji ERRS, jak również wydawanych przez nią ostrzeżeń i zaleceń, (ii) określać procedurę przetwarzania wniosków o udostępnienie dokumentów ERRS kierowanych do podmiotów reprezentowanych w Radzie Generalnej ERRS, oraz (iii) zapewniać dwuinstancyjność postępowania, w sposób zgodny z dobrymi praktykami administracyjnymi,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Cel

Niniejsza decyzja ustanawia praktyczne rozwiązania umożliwiające stosowanie decyzji EBC/2004/3 do dokumentów ERRS. Z zastrzeżeniem zmian wynikających z niniejszej decyzji, do udostępniania swoich dokumentów przez ERRS stosuje się odpowiednio określone w decyzji EBC/2004/3 zasady dotyczące udostępniania swoich dokumentów przez Europejski Bank Centralny (EBC).

Artykuł  2

Definicje

Użyte w niniejszej decyzji określenia oznaczają:

a) "dokument" oraz "dokument ERRS" - wszelką treść, bez względu na to, na jakim nośniku się ona znajduje (napisana na papierze, przechowywana w formie elektronicznej lub jako zapis dźwiękowy, wizualny lub audiowizualny), sporządzoną lub przechowywaną przez ERRS i dotyczącą jej polityk, działalności lub decyzji;

b) "osoba trzecia" - dowolną osobę fizyczną lub prawną, lub dowolny podmiot poza ERRS;

c) "uczestnik ERRS" - instytucję lub organ będący osobą trzecią, z których pochodzą członkowie Rady Generalnej ERRS zgodnie z 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010.

Artykuł  3

Wyłączenia

1.
Z zastrzeżeniem zmian wynikających z niniejszego artykułu, do wyłączeń dostępu do dokumentów ERRS stosuje się zasady określone w art. 4 decyzji EBC/2004/3.
2.
ERRS odmawia dostępu do dokumentów ERRS z przyczyn określonych w art. 4 decyzji EBC/2004/3, w szczególności jeżeli ich udostępnienie naruszyłoby ochronę interesu publicznego w odniesieniu do efektywności lub poufności posiedzeń, działań i dyskusji ERRS lub wydawanych przez nią ostrzeżeń i zaleceń.
3.
W odniesieniu do dokumentów osób trzecich ERRS zasięga opinii zainteresowanych osób trzecich w celu dokonania oceny celowości zastosowania wyłączenia, chyba że decyzja o udostępnieniu lub odmowie udostępnienia dokumentów nie budzi wątpliwości. ERRS może przekazywać wnioski o udostępnienie dokumentów sporządzonych przez uczestników ERRS zainteresowanym uczestnikom ERRS.
4.
Funkcje powierzone na mocy art. 4 ust. 6 decyzji EBC/2004/3 Radzie Prezesów EBC wykonuje Rada Generalna ERRS.
Artykuł  4

Dokumenty przechowywane przez uczestników ERRS

Dokumenty, które znajdują się w posiadaniu uczestnika ERRS, a które zostały sporządzone przez ERRS, mogą być udostępnione przez uczestnika ERRS wyłącznie po uprzednim zasięgnięciu opinii Rady Generalnej ERRS, chyba że decyzja o udostępnieniu lub odmowie udostępnienia dokumentów nie budzi wątpliwości. Alternatywnie uczestnik ERRS może prze-kazać wniosek Radzie Generalnej ERRS.

Artykuł  5

Postępowanie z wnioskami o udostępnienie dokumentów

1.
Z zastrzeżeniem zmian wynikających z niniejszego artykułu, ERRS postępuje z wnioskami o udostępnienie dokumentów ERRS w sposób określony w art. 6-8 decyzji EBC/2004/3.
2.
Pierwotne i powtórne wnioski o udostępnienie dokumentów ERRS kieruje się do Sekretariatu ERRS(5).
3.
Funkcje powierzone na mocy art. 7 ust. 1 decyzji EBC/2004/3 dyrektorowi Dyrekcji Generalnej Sekretariat i Służby Językowe EBC pełni szef Sekretariatu ERRS.
4.
Funkcje powierzone na mocy art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 1 decyzji EBC/2004/3 Zarządowi EBC pełni Rada Generalna ERRS. Komitet Sterujący ERRS wspomaga Radę Generalną ERRS poprzez rozpatrywanie wniosków powtórnych i prezentowanie swoich ustaleń w tym zakresie.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 18 czerwca 2011 r.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 3 czerwca 2011 r.

Jean-Claude TRICHET
Przewodniczący ERRS

______

(1) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 1.

(2) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 162.

(3) Dz.U. C 58 z 24.2.2011, s. 4.

(4) Dz.U. L 80 z 18.3.2004, s. 42.

(5) Wnioski należy kierować na adres: ESRB's Secretariat, Kaiserstrasse 29, 60311 Frankfurt am Main. Faks +49 6913447347. E-mail: esrbsecretariat@esrb.europa.eu

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024