Sposób prowadzenia rejestru wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę oraz rejestru zgłoszeń dotyczących budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1-3 ustawy - Prawo budowlane.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU, PRACY I TECHNOLOGII 1
z dnia 30 czerwca 2021 r.
w sprawie sposobu prowadzenia rejestru wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę oraz rejestru zgłoszeń dotyczących budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1-3 ustawy - Prawo budowlane

Na podstawie art. 82b ust. 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rejestr wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę, zwany dalej "rejestrem wniosków i decyzji", jest prowadzony w częściach dotyczących:
1)
wniosków o pozwolenie na budowę;
2)
decyzji o pozwoleniu na budowę.
§  2. 
Dane w rejestrze wniosków i decyzji oraz w rejestrze zgłoszeń dotyczących budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, zwanym dalej "rejestrem zgłoszeń", zamieszcza się pod kolejnym numerem.
§  3. 
1. 
Wprowadzenie danych w rejestrze wniosków i decyzji oraz w rejestrze zgłoszeń, prowadzonych w formie elektronicznej, wymaga identyfikacji oraz uwierzytelnienia osoby wprowadzającej dane.
2. 
Organ wyższego stopnia nad organem prowadzącym rejestr wniosków i decyzji oraz rejestr zgłoszeń, prowadzonych w formie elektronicznej, nadaje osobie upoważnionej do wprowadzania danych do tych rejestrów unikalny identyfikator, certyfikat potwierdzający tożsamość osoby wprowadzającej dane oraz hasło, które pozwala tej osobie na pierwsze zalogowanie się do systemu oraz ustalenie własnego hasła.
3. 
Identyfikacja następuje poprzez wprowadzenie przez osobę upoważnioną do wprowadzania danych do rejestru wniosków i decyzji oraz do rejestru zgłoszeń, prowadzonych w formie elektronicznej, unikalnego identyfikatora.
4. 
Uwierzytelnienie dokonywane jest na podstawie hasła podanego przez osobę upoważnioną do wprowadzania danych do rejestru wniosków i decyzji oraz do rejestru zgłoszeń, prowadzonych w formie elektronicznej, oraz przy wykorzystaniu certyfikatu potwierdzającego tożsamość tej osoby, wystawionego przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
§  4. 
1. 
W rejestrze wniosków i decyzji oraz w rejestrze zgłoszeń, prowadzonych w formie elektronicznej, stosuje się zabezpieczenia uniemożliwiające zmianę wprowadzonych danych oraz utratę tych danych.
2. 
Korekty błędów danych w rejestrze wniosków i decyzji oraz w rejestrze zgłoszeń, prowadzonych w formie elektronicznej, mogą być dokonywane przez upoważnionych pracowników organu wyższego stopnia nad organem prowadzącym te rejestry.
3. 
Rejestr wniosków i decyzji oraz rejestr zgłoszeń, prowadzone w formie elektronicznej, są prowadzone w sposób umożliwiający jednoznaczne odróżnienie skorygowanych danych od danych wprowadzonych po raz pierwszy do tych rejestrów. Przy korekcie błędu podaje się datę tej korekty oraz dane osoby, która jej dokonuje.
§  5. 
1. 
Rejestr wniosków i decyzji oraz rejestr zgłoszeń, prowadzone w formie elektronicznej, są prowadzone w sposób umożliwiający publikowanie danych w prowadzonym przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego systemie teleinformatycznym pod nazwą Wyszukiwarka Rejestr Wniosków Decyzji i Zgłoszeń.
2. 
Publikowane dane przygotowane są w formie dostępnej cyfrowo w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. poz. 848).
§  6. 
1. 
W rejestrze wniosków i decyzji oraz w rejestrze zgłoszeń, dotyczących terenów zamkniętych, prowadzonych w postaci papierowej, dane wprowadza się w sposób czytelny, z podaniem daty wprowadzenia danych oraz z czytelnym podpisem osoby wprowadzającej dane.
2. 
Korekty błędów w danych wprowadzonych w rejestrach, o których mowa w ust. 1, dokonuje się poprzez skreślenie dotychczasowej treści z zachowaniem czytelności błędnego zapisu i wpisanie obok danych poprawnych z datą poprawki oraz czytelnym podpisem osoby dokonującej korekty. Nie poprawia się pojedynczych liter lub cyfr.
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 3
1 Minister Rozwoju, Pracy i Technologii kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii (Dz. U. poz. 1718).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 2127 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 11, 234, 282 i 784.
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 23 lutego 2016 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestrów wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę oraz rejestrów zgłoszeń dotyczących budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a, 2b i 19a ustawy - Prawo budowlane (Dz. U. poz. 306), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 38 pkt 4 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 471, 695 i 782).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2021.1263

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób prowadzenia rejestru wniosków o pozwolenie na budowę i decyzji o pozwoleniu na budowę oraz rejestru zgłoszeń dotyczących budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1-3 ustawy - Prawo budowlane.
Data aktu: 30/06/2021
Data ogłoszenia: 12/07/2021
Data wejścia w życie: 27/07/2021