Badania techniczne pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI ORAZ OBRONY NARODOWEJ
z dnia 5 września 2000 r.
w sprawie badań technicznych pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej.

Na podstawie art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602, Nr 123, poz. 779 i Nr 160, poz. 1086, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 133, poz. 872, z 1999 r. Nr 106, poz. 1216 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 43, poz. 483 i Nr 53, poz. 649) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa, w zakresie przeprowadzania badań technicznych pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, zwanych dalej "pojazdami":
1)
jednostki organizacyjne sprawujące nadzór nad stacjami kontroli pojazdów oraz wydające upoważnienia do przeprowadzania badań technicznych pojazdów,
2)
wzory dokumentów związanych z uzyskaniem upoważnień do przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzór upoważnienia do ich przeprowadzania,
3)
wymagania w stosunku do stacji kontroli pojazdów upoważnionych do przeprowadzania badań technicznych pojazdów,
4)
wzory dokumentów stosowanych przy badaniach technicznych pojazdów,
5)
warunki i terminy przeprowadzania badań technicznych pojazdów specjalnych i innych pojazdów użytkowanych w sposób szczególny,
6)
warunki przeprowadzania badań technicznych niektórych pojazdów w stacjach kontroli pojazdów upoważnionych przez starostę,
7)
jednostki organizacyjne prowadzące szkolenie diagnostów,
8)
warunki współdziałania jednostek organizacyjnych sprawujących nadzór nad stacjami kontroli pojazdów ze starostami.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, rozumie się przez to ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.
§  2.
Badania techniczne pojazdów przeprowadza się w obiektach jednostek wojskowych, Policji, Straży Granicznej lub Państwowej Straży Pożarnej oraz Urzędu Ochrony Państwa, zwanych dalej "stacjami kontroli pojazdów", na wydzielonych stanowiskach kontrolnych, z zastrzeżeniem § 11.
§  3.
1.
Nadzór nad stacjami kontroli pojazdów sprawują odpowiednio:
1)
Szef Techniki Lądowej Dowództwa Wojsk Lądowych,
2)
Szef Logistyki Dowództwa Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,
3)
Szef Logistyki Biura Ochrony Rządu,
4)
Dyrektor Biura Logistyki Policji Komendy Głównej Policji,
5)
Dyrektor Biura Administracyjno-Gospodarczego Urzędu Ochrony Państwa,
6)
Dyrektor Biura Techniki i Zaopatrzenia Komendy Głównej Straży Granicznej,
7)
Dyrektor Biura Kwatermistrzowskiego Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej,

zwani dalej "kierownikami jednostki nadzorującej".

2.
Kierownik jednostki nadzorującej sprawuje nadzór nad stacjami kontroli pojazdów w zakresie zgodności z wymaganiami, o których mowa w § 4 ust. 4 i § 6, oraz prawidłowości wykonywania badań technicznych pojazdów.
§  4.
1.
Kierownik jednostki, której stacja kontroli pojazdów podlega, występuje z wnioskiem do właściwego kierownika jednostki nadzorującej o wydanie upoważnienia do przeprowadzania badań technicznych pojazdów, zwanego dalej "upoważnieniem".
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć, z zastrzeżeniem ust. 3:
1)
uprawnienie diagnosty wydane przez starostę pracownikowi określonemu we wniosku oraz zaświadczenie o ukończeniu przez niego szkolenia specjalistycznego,
2)
szkic sytuacyjny obiektu oraz rysunki technologiczne stanowisk kontrolnych.
3.
W przypadku gdy stacja kontroli pojazdów posiada upoważnienie starosty do przeprowadzania badań technicznych pojazdów, do wniosku należy dołączyć również to upoważnienie.
4.
Upoważnienie wydawane jest na okres 5 lat, jeżeli stacja kontroli pojazdów:
1)
spełnia wymagania techniczno-organizacyjne określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia,
2)
zatrudnia co najmniej jednego uprawnionego diagnostę.
5.
Kierownik jednostki nadzorującej upoważnia stację kontroli pojazdów do przeprowadzania badań technicznych pojazdów jako:
1)
stację kontroli pojazdów o podstawowym zakresie badań technicznych; kierownik jednostki nadzorującej może, na wniosek kierownika jednostki, której stacja kontroli pojazdów podlega, rozszerzyć zakres upoważnienia stacji o niektóre badania, stosownie do możliwości stacji,
2)
okręgową stację kontroli pojazdów,

w rozumieniu przepisów w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji kontroli pojazdów.

6.
W upoważnieniu określa się:
1)
zakres badań technicznych, które stacja kontroli pojazdów może wykonywać,
2)
rodzaj badanych pojazdów,
3)
wyróżniki jednostki nadzorującej i wykonującej badania techniczne, występujące we wzorze pieczątki identyfikacyjnej diagnosty,
4)
imiennie wskazanych diagnostów upoważnionych do przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz zakres ich upoważnienia.
7.
Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia, a wzór upoważnienia określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  5.
1.
W razie stwierdzenia, że stacja kontroli pojazdów przestała spełniać wymagane warunki lub badania techniczne są przeprowadzane niezgodnie z przepisami, kierownik jednostki nadzorującej, w zależności od rodzaju zastrzeżeń, może:
1)
zażądać usunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie,
2)
ograniczyć zakres badań technicznych,
3)
wystąpić do starosty z wnioskiem o cofnięcie diagnoście uprawnienia do wykonywania badań technicznych.
2.
W razie stwierdzenia, że:
1)
stacja kontroli pojazdów nie usunęła nieprawidłowości w wyznaczonym terminie,
2)
stacja kontroli pojazdów przeprowadza badania techniczne pojazdów niezgodnie ze sposobem ich wykonania lub niezgodnie z zakresem upoważnienia albo
3)
badania te wykonuje osoba nieuprawniona,

kierownik jednostki nadzorującej może cofnąć stacji kontroli pojazdów upoważnienie do przeprowadzania badań technicznych pojazdów.

§  6.
Warunki dopuszczenia urządzeń i przyrządów stanowiących wyposażenie stanowiska kontrolnego do użytkowania w stacjach kontroli pojazdów określają przepisy w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji kontroli pojazdów.
§  7.
1.
Szkolenie diagnostów przeprowadza się zgodnie z programem określonym w przepisach w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do diagnostów.
2.
Jednostkami przeprowadzającymi szkolenie diagnostów są jednostki wskazane przez ministra właściwego do spraw transportu albo przez kierownika jednostki nadzorującej.
§  8.
1.
W stacjach kontroli pojazdów prowadzi się następującą dokumentację:
1)
rejestr badań technicznych pojazdów,
2)
rejestr nadanych i wybitych numerów oraz tabliczek zastępczych, jeżeli stacja kontroli została upoważniona do ich nadawania, wybijania lub wykonywania,
3)
karty okresowej kontroli eksploatacyjnej przyrządów i urządzeń stanowiących wyposażenie stanowisk kontroli.
2.
Stacja kontroli pojazdów wydaje zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu, o nadaniu i wybiciu numeru lub o wydaniu tabliczki zastępczej.
3.
Z zastrzeżeniem ust. 5, wzory dokumentów, o których mowa w:
1)
ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2 - określają przepisy w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzenia badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów przy tym stosowanych,
2)
ust. 1 pkt 3 - określają przepisy w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji kontroli pojazdów.
4.
W przypadku gdy stacja kontroli pojazdów uzyskała również upoważnienie starosty do przeprowadzania badań technicznych, prowadzi się odrębną dokumentację dla pojazdów innych niż pojazdy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej.
5.
Do oznaczania dokumentów, o których mowa w ust. 1, oraz wpisów w tych dokumentach stosuje się:
1)
pieczątkę jednostki, której stacja kontroli pojazdów podlega, jako pieczątkę stacji kontroli pojazdów, z zastrzeżeniem ust. 6,
2)
pieczątkę identyfikacyjną diagnosty wykonującego badanie techniczne, której wzór stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia, z zastrzeżeniem ust. 6,
3)
pieczątkę imienną diagnosty, której wzór określają przepisy, o których mowa w ust. 3 pkt 1.
6.
W stacjach kontroli pojazdów posiadających również upoważnienie starosty do przeprowadzania badań technicznych pojazdów mogą być stosowane pieczątki, których wzór określają przepisy, o których mowa w ust. 3 pkt 1.
§  9.
Badania techniczne pojazdów przeprowadza się w sposób określony w przepisach w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów przy tym stosowanych.
§  10.
1.
Badania techniczne pojazdów specjalnych przeprowadza się corocznie, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4. Przepis art. 81 ust. 2 ustawy stosuje się odpowiednio.
2.
Badania techniczne pojazdów użytkowanych w sposób szczególny, innych niż pojazdy specjalne, przeprowadza się w terminach określonych w art. 81 ust. 2-9 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
Badania techniczne pojazdów użytkowanych w sposób szczególny, o których mowa w ust. 1 i 2, wyłączonych z użytkowania na okres 1 roku i poddanych zabiegom konserwacyjnym, przeprowadza się bezpośrednio przed ponownym odnowieniem cyklu przechowywania.
4.
Pojazdy specjalne na podwoziu gąsienicowym nie podlegają badaniom technicznym.
§  11.
1.
Badania techniczne pojazdów mogą być przeprowadzane w stacjach kontroli pojazdów upoważnionych przez starostę, jeżeli:
1)
jednostka organizacyjna Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej nie posiada stacji kontroli pojazdów upoważnionej do wykonywania badań technicznych albo
2)
wykonanie badania jest uzasadnione względami służbowymi, organizacyjnymi lub ekonomicznymi.
2.
Pojazdy kierowane są do badań technicznych w stacjach kontroli pojazdów upoważnionych przez starostę po uprzednim zdemontowaniu wyposażenia specjalnego.
§  12.
1.
Kierownik jednostki nadzorującej współdziała z właściwym terytorialnie starostą w sprawach związanych z przeprowadzaniem w stacjach kontroli pojazdów badań technicznych pojazdów innych niż pojazdy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej.
2.
W razie stwierdzenia, że stacja kontroli pojazdów, o której mowa w ust. 1, przestała spełniać wymagane warunki lub badania techniczne są przeprowadzane niezgodnie z przepisami, starosta powiadamia kierownika jednostki nadzorującej o stwierdzonych nieprawidłowościach oraz wydanych decyzjach w tym zakresie.
§  13.
1.
Przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia zachowują ważność pieczątki sporządzone według wzorów stosowanych przy badaniach technicznych pojazdów do dnia wejścia w życie rozporządzenia.
2.
Stacje kontroli pojazdów, które do dnia wejścia w życie rozporządzenia przeprowadzały badania techniczne pojazdów, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia dostosują się do wymagań ustanowionych w rozporządzeniu, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
Wymóg, o którym mowa w § 6, nie dotyczy urządzeń i przyrządów stanowiących wyposażenie stanowiska kontrolnego, zakupionych do dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYMAGANIA TECHNICZNO-ORGANIZACYJNE DLA STACJI KONTROLI POJAZDÓW

Stanowisko kontrolne

§  1.
1.
Stanowisko kontrolne powinno znajdować się w wydzielonej części pomieszczenia o wymiarach i bramach dostosowanych do wielkości pojazdów (zespołów pojazdów) przewidzianych do badania.
2.
Stanowisko kontrolne składa się z:
1)
płaskiej i poziomej powierzchni mieszczącej badany pojazd (zespół pojazdów), zwanej dalej "ławą pomiarową", i powierzchni pomocniczej mieszczącej urządzenia i przyrządy pomiarowo-kontrolne,
2)
kanału przeglądowego i urządzenia do podnoszenia osi pojazdu; kanał przeglądowy może być zastąpiony urządzeniem do podnoszenia całego pojazdu,
3)
urządzeń i przyrządów pomiarowo-kontrolnych,
4)
wyposażenia technologicznego,
5)
stanowiska zewnętrznego do pomiarów akustycznych.

Ława pomiarowa

§  2.
1.
Wymiary ławy pomiarowej powinny odpowiadać następującym warunkom:
1)
długość powinna zapewniać możliwość ustawienia na niej wszystkimi kołami każdego badanego pojazdu oraz umieszczenie przed jego światłami oświetleniowymi przyrządu do kontroli; w przypadku gdy przewiduje się przetaczanie pojazdów podczas pomiaru zbieżności kół, długość ławy należy powiększyć o długość drogi przetaczania pojazdu,
2)
rozstaw krawędzi zewnętrznych nie powinien być mniejszy niż:
a)
2,4 m - dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
b)
2,8 m - dla pozostałych pojazdów;

rozstaw krawędzi wewnętrznych wynika z wymiarów obrzeża kanału przeglądowego.

2.
Nawierzchnia ławy pomiarowej powinna spełniać następujące wymagania:
1)
dopuszczalna nierówność (falistość) nie powinna przekraczać:
a)
2 mm - dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
b)
3 mm - dla pozostałych pojazdów,
2)
dopuszczalna odchyłka od poziomu nie powinna przekraczać:
a)
2 mm/mb. - dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
b)
3 mm/mb. - dla pozostałych pojazdów,
3)
na szerokości czynnej rolek urządzenia do badania hamulców powinna być odporna na ścieranie i łatwa do utrzymania w czystości.

Kanał przeglądowy

§  3.
1.
Wymiary kanału przeglądowego powinny odpowiadać następującym warunkom:
1)
długość powinna być większa niż długość pojazdu (zespołu pojazdów) co najmniej o długość schodów, tak aby możliwe było:
a)
wygodne wykonanie wymaganych oględzin i czynności kontrolnych,
b)
natychmiastowe opuszczenie kanału przez znajdującego się w nim pracownika - w razie niebezpieczeństwa;

dopuszcza się długość nie mniejszą niż 6,0 m - w odniesieniu do stacji przewidzianych do badania wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,

2)
szerokość powinna mieścić się w granicach:
a)
0,65-0,80 m - dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
b)
0,70-0,90 m - dla pozostałych pojazdów,
3)
głębokość powinna wynosić od 1,40 m do 1,70 m; wewnątrz kanału powinny znajdować się przesuwne platformy lub stałe boczne stopnie umożliwiające diagnoście zajęcie pozycji podwyższonej.
2.
Kanał przeglądowy powinien mieć zapewnione odwodnienie oraz wentylację.
3.
Kanał przeglądowy powinien być wyposażony w:
1)
oświetlenie:
a)
światło możliwie rozproszone, oświetlające miejsce pracy,
b)
światło skupione o bezpiecznym napięciu zasilania, kierowane w razie potrzeby na elementy pojazdu (lampa przenośna lub na elastycznym wysięgniku),
2)
półki wewnętrzne na narzędzia i klucze,
3)
urządzenie do podnoszenia osi pojazdu o udźwigu co najmniej:
a)
20 kN - dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
b)
100 kN - dla pozostałych pojazdów,
4)
obrzeże umożliwiające przeciążenie urządzenia do podnoszenia osi pojazdu o 25% nominalnego udźwigu,

przy czym powinno być możliwe ustawienie urządzenia do podnoszenia osi pojazdu również między obrotnicami do kontroli geometrii kół.

Wyposażenie pomiarowo-kontrolne

§  4.
1.
Stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów o podstawowym zakresie badań powinno być wyposażone co najmniej w następujące urządzenia i przyrządy pomiarowo-kontrolne:
1)
urządzenie rolkowe lub urządzenie płytowe (najazdowe) do pomiaru sił hamujących lub w inne urządzenie służące do sprawdzania skuteczności działania hamulców,
2)
przyrząd do pomiaru zbieżności kół przednich lub urządzenie do kontroli prawidłowości ustawienia kół przednich,
3)
przyrząd do pomiaru i regulacji ciśnienia powietrza w ogumieniu,
4)
przyrząd do pomiaru luzu sumarycznego na kole kierownicy,
5)
przyrząd do pomiaru ustawienia i światłości świateł oświetleniowych,
6)
przyrząd do pomiaru poziomu hałasu zewnętrznego pojazdu na postoju,
7)
przyrząd do pomiaru zadymienia spalin silników o zapłonie samoczynnym, przy swobodnym przyspieszaniu silnika,
8)
przyrząd do kontroli złącza elektrycznego pojazd - przyczepa,
9)
przyrząd do wymuszania kontrolowanego nacisku na mechanizm sterowania hamulcem najazdowym przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t; dotyczy to stacji, których zakres badań obejmuje pojazdy samochodowe oraz przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
10)
urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi pojazdu dla kontroli luzów w elementach zawieszenia i układu kierowniczego,
11)
wieloskładnikowy analizator spalin silników o zapłonie iskrowym, z możliwością odczytywania zawartości tlenku węgla (CO) i węglowodorów (CH) oraz współczynnika nadmiaru powietrza (lambda); nie dotyczy to stacji, których zakres badań obejmuje tylko pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t i ciągniki rolnicze, z wyjątkiem stacji o poszerzonym zakresie badań obejmującym pojazdy przystosowane do zasilania gazem,
12)
zestaw narzędzi monterskich,
13)
podstawowy zestaw przyrządów mierniczych ogólnego przeznaczenia,
14)
urządzenia i przyrządy pomiarowo-kontrolne wymienione w ust. 2, stosownie do zakresu ewentualnych badań dodatkowych.
2.
Stanowisko kontrolne w okręgowej stacji kontroli pojazdów powinno być wyposażone w urządzenia i przyrządy wymienione w ust. 1, a ponadto co najmniej w:
1)
przyrząd do kontroli geometrii ustawienia kół i osi pojazdu,
2)
przyrząd do kontroli równoległości osi pojazdu,
3)
urządzenie do kontroli prawidłowości działania amortyzatorów wbudowanych w pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
4)
przyrząd do pomiaru zmian ciśnienia pneumatycznego układu sterowania hamulców,
5)
urządzenie do napędu uniesionych kół przednich pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t lub w wyważarkę do kół zamontowanych na pojeździe samochodowym,
6)
urządzenie do kontroli instalacji zasilania gazem pojazdów samochodowych,
7)
komplet kluczy dynamometrycznych.

Wyposażenie technologiczne

§  5.
Wyposażenie technologiczne stanowiska kontrolnego powinno obejmować co najmniej:
1)
ogólne oświetlenie elektryczne oraz punkty odbioru energii elektrycznej o napięciu zasilania 380 V, 220 V i napięciu bezpiecznym z możliwością poboru mocy wystarczającej do zasilania eksploatowanych urządzeń i przyrządów,
2)
instalację sprężonego powietrza o ciśnieniu roboczym w zakresie:
a)
0,6-0,8 MPa - dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
b)
0,6-1,0 MPa - dla pozostałych pojazdów,
3)
doprowadzenie wody ciepłej lub nagrzewanej miejscowo do umywalki do mycia rąk,
4)
odpływ ogólny ścieków przez łapacz błota, olejów i paliw,
5)
odpływ ścieków z kanałów przez łapacz błota, olejów i paliw do kanalizacji ogólnej lub system odwadniania kubełkowego,
6)
wentylację:
a)
grawitacyjną, mechaniczną nawiewno-wywiewną, zapewniającą awaryjną co najmniej sześciokrotną wymianę powietrza w ciągu godziny, przy czym stanowisko kontrolne powinno być wyposażone w alarmowy czujnik nadmiernego poziomu tlenku węgla, który może automatycznie uruchomić wentylację,
b)
indywidualne wyciągi spalin z końcówkami na rury wydechowe, o wydajności dostosowanej do rodzajów badanych pojazdów,
7)
ogrzewanie pomieszczenia uwzględniające straty ciepła spowodowane częstym otwieraniem bram.

Stanowisko zewnętrzne do pomiarów akustycznych

§  6.
1.
Stanowisko zewnętrzne, przeznaczone do pomiarów hałasu zewnętrznego i głośności sygnału dźwiękowego, powinno znajdować się na zewnątrz pomieszczenia stacji kontroli pojazdów i być wolne od przeszkód akustycznych.
2.
Wymiary stanowiska zewnętrznego nie powinny być mniejsze niż:
1)
7,0 x 8,0 m dla motocykli i motorowerów,
2)
8,5 x 12,0 m dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,
3)
8,5 x 18,0 m dla pozostałych pojazdów.
3.
Nawierzchnia stanowiska zewnętrznego powinna być płaska i utwardzona (np. beton, asfalt).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR WNIOSKU O WYDANIE UPOWAŻNIENIA DO PRZEPROWADZANIA BADAŃ TECHNICZNYCH POJAZDÓW

...................... ........, dnia ............

(pieczątka jednostki)

WNIOSEK

o wydanie upoważnienia do przeprowadzania badań

technicznych pojazdów

Na podstawie § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministrów Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Obrony Narodowej z dnia 5 września 2000 r. w sprawie badań technicznych pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 82, poz. 931)

.............................................................

(nazwa jednostki)

zwraca się z wnioskiem o wydanie upoważnienia do przeprowadzania badań technicznych pojazdów, jako stacja kontroli pojazdów w rozumieniu przepisów w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji kontroli pojazdów:

1)* okręgowa stacja kontroli pojazdów,

2)* stacja kontroli pojazdów o podstawowym zakresie badań pojazdów rodzaju A B C CC D T E**,

3)* stacja kontroli pojazdów o podstawowym zakresie badań pojazdów rodzaju A B C CC D T E** rozszerzonym o badanie rodzaju bcde**,

* z równoczesnym upoważnieniem do nadawania i wybijania numeru na nadwoziu, podwoziu (ramie) i silniku oraz wykonywania zastępczych tabliczek- h.

1. Jednostka dysponuje stanowiskami kontrolnymi do

przeprowadzania badań pojazdów rodzaju (liczba stanowisk):

A - ..........................,

B - ..........................,

C - ..........................,

CC - ..........................,

D - ..........................,

T - ..........................,

E - ..........................,

wyposażonymi w:

1) płaską i poziomą powierzchnię stanowiska kontrolnego (liczba

i wymiary)

..........................................................

.........................................................,

2) kanał przeglądowy i urządzenie do podnoszenia osi pojazdu

lub urządzenie do podnoszenia całego pojazdu (liczba i

długość kanałów, liczba i rodzaj dźwigników, marka, typ,

numer fabryczny, rok produkcji)

..........................................................

.........................................................,

3) urządzenie do sprężania powietrza (wytwarzane ciśnienie i

liczba punktów do pompowania kół)

.........................................................,

4) indywidualne wyciągi spalin (liczba, wydajność oraz sposób

ogólnej wentylacji stanowisk)

.........................................................,

5) urządzenia i przyrządy pomiarowo-kontrolne:***

a) urządzenie do badania skuteczności i równomierności

działania hamulców

......................................................,

b) przyrząd do pomiaru zbieżności kół przednich (urządzenie

do kontroli prawidłowości ustawienia kół przednich)

......................................................,

c) przyrząd do pomiaru i regulacji ciśnienia w ogumieniu

.......................................................

d) przyrząd do pomiaru luzu sumarycznego na kole kierownicy

......................................................,

e) przyrząd do pomiaru ustawienia i światłości świateł

oświetleniowych

......................................................,

f) przyrząd do pomiaru poziomu hałasu zewnętrznego pojazdu

na postoju

......................................................,

g) przyrząd do pomiaru zadymienia spalin silników o zapłonie

samoczynnym, przy swobodnym przyspieszeniu silnika

......................................................,

h) urządzenie do kontroli złącza elektrycznego pojazd-

przyczepa

......................................................,

i) przyrząd do wymuszania kontrolowanego nacisku na

mechanizm sterowania hamulcem najazdowym przyczepy

......................................................,

j) urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi

pojazdu do kontroli luzów w elementach zawieszenia i

układu kierowniczego

......................................................,

k) wieloskładnikowy analizator spalin silników o zapłonie

iskrowym z możliwością odczytywania zawartości tlenku

węgla (CO) i węglowodorów (CH) oraz współczynnika

nadmiaru powietrza (lambda)

......................................................,

l) przyrząd do kontroli geometrii ustawienia kół i osi

pojazdu

......................................................,

m) przyrząd do kontroli równoległości osi pojazdu

......................................................,

n) urządzenie do kontroli prawidłowości działania

amortyzatorów wbudowanych w pojazd o dopuszczalnej masie

całkowitej do 3,5 t

......................................................,

o) przyrząd do pomiaru zmian ciśnienia pneumatycznego układu

sterowania hamulców

......................................................,

p) urządzenie do napędu uniesionych kół przednich pojazdów

samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t

lub wyważarka do kół zamontowanych na pojeździe

......................................................,

q) urządzenie do kontroli instalacji zasilania gazem

pojazdów samochodowych

......................................................,

r) zestaw narzędzi monterskich

......................................................,

s) podstawowy zestaw przyrządów mierniczych ogólnego

przeznaczenia

......................................................,

t) komplet kluczy dynamometrycznych

.......................................................

2. Do wykonywania badań technicznych pojazdów proponuje się

wyznaczyć następujących pracowników:

Lp. Imię i nazwisko Stanowisko Wykształcenie Odbyte szkolenia Proponowany zakres upoważnienia
1
2
...

.........................................

(podpis i pieczątka kierownika jednostki)

______

* Należy wpisać tylko pozycje dotyczące wnioskującej stacji kontroli.

** Należy wpisać tylko symbole dotyczące wnioskującej stacji kontroli.

*** Dla przyrządów i urządzeń podlegających certyfikacji należy podać: numer certyfikatu, typ, nazwę producenta, rok produkcji i numer fabryczny (o ile występuje).

OBJAŚNIENIA:

1. Symbole rodzajów pojazdów:

A - motocykle i motorowery,

B - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t,

C - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 16 t,

CC - pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t,

D - autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t,

T - ciągniki rolnicze,

E - przyczepy przeznaczone do łączenia z pojazdami silnikowymi, do których badania jest upoważniona stacja kontroli pojazdów.

2. Symbole rodzajów badań:

b - pojazdów używanych do przewozu materiałów niebezpiecznych,

c - pojazdów przystosowanych do zasilania gazem,

d - pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy za granicą (pierwsze badanie techniczne),

e - pojazdów skierowanych przez organ kontroli ruchu drogowego lub starostę,

h - nadawanie i wybijanie numeru na nadwoziu, podwoziu (ramie) i silniku oraz wykonywanie tabliczek zastępczych.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR UPOWAŻNIENIA DO PRZEPROWADZANIA BADAŃ TECHNICZNYCH POJAZDÓW

...................... ................

(pieczątka jednostki (data wydania)

nadzorującej)

UPOWAŻNIENIE NR ....

do przeprowadzania badań technicznych pojazdów

Na podstawie § 4 ust. 4-6 rozporządzenia Ministrów Spraw

Wewnętrznych i Administracji oraz Obrony Narodowej z dnia 5

września 2000 r. w sprawie badań technicznych pojazdów Sił

Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Urzędu Ochrony

Państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U.

Nr 82, poz. 931) upoważniam ...................................

(określenie stacji kontroli pojazdów)

z siedzibą ....................................................

do przeprowadzania badań technicznych pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej na warunkach niżej podanych:

1. Jako:

1)* OKRĘGOWĄ STACJĘ KONTROLI POJAZDÓW,

2)* STACJĘ KONTROLI POJAZDÓW o podstawowym zakresie badań pojazdów rodzaju A B C CC D T E**, z tym że zakres badań rozszerzam o badanie rodzaju b c d e** w stosunku do pojazdów objętych upoważnieniem.

2.** Ponadto upoważniam stację kontroli pojazdów do nadawania i wybijania numeru na nadwoziu, podwoziu (ramie) i silniku oraz wykonywania tabliczek zastępczych - h.

3. Badania techniczne oraz czynności, o których mowa w ust. 2, powinny być przeprowadzane zgodnie z przepisami rozporządzenia, o którym mowa na wstępie.

4. Stacja kontroli pojazdów ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowość przeprowadzanych badań oraz zgodność wystawianych dokumentów ze stanem faktycznym.

5. Upoważnienie cofa się w przypadku:

1) nieusunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w wyznaczonym terminie,

2) przeprowadzania badań technicznych niezgodnie ze sposobem ich wykonania lub niezgodnie z zakresem upoważnienia,

3) wykonywania badań technicznych pojazdów przez osobę nieuprawnioną.

6. Do przeprowadzania badań technicznych pojazdów, objętych upoważnieniem, wyznaczam następujących pracowników stacji kontroli pojazdów:

1) ......................................................

(imię, nazwisko, stanowisko-zakres upoważnienia)

2) ......................................................

7.*** Do wykonywania czynności, o których mowa w ust. 2, wyznaczam następujących pracowników stacji kontroli pojazdów:

1) .....................................................

(imię, nazwisko, stanowisko)

2) .....................................................

8. Ustalam następujące wyróżniki do stosowania we wzorze pieczątki identyfikacyjnej diagnosty:

1) jednostki nadzorującej (x) .............

2) jednostki wykonującej badanie techniczne (z) ..............

Termin ważności upoważnienia upływa .............

..........................................

(podpis kierownika jednostki nadzorującej)

Stacja kontroli pojazdów wymieniona w upoważnieniu przyjmuje przeprowadzanie badań technicznych pojazdów na warunkach w nim określonych.

.........., dnia ............... .......................

(kierownik jednostki)

______

* Należy wpisać tylko pozycje dotyczące upoważnionej stacji kontroli pojazdów.

** Należy wpisać tylko symbole dotyczące upoważnionej stacji kontroli pojazdów.

*** Dotyczy wyłącznie stacji kontroli pojazdów, upoważnionych do nadawania i wybijania numerów.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR PIECZĄTKI IDENTYFIKACYJNEJ DIAGNOSTY

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2000.82.931

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Badania techniczne pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej.
Data aktu: 05/09/2000
Data ogłoszenia: 04/10/2000
Data wejścia w życie: 19/10/2000