united kingdom
ukraine

Nadanie statutu Ministerstwu Skarbu Państwa.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 22 stycznia 1998 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Skarbu Państwa.

Na podstawie art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o urzędzie Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 493 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 106, poz. 673 i Nr 115, poz. 741) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Skarbu Państwa nadaje się statut stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
1.
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 października 1996 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 116, poz. 554 i Nr 131, poz. 620).
2.
Wydane na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, zarządzenia i decyzje, powołujące kolegialne organy opiniodawczo-doradcze Ministra Skarbu Państwa, oraz udzielone pełnomocnictwa zachowują moc do czasu wydania nowych na podstawie statutu stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT MINISTERSTWA SKARBU PAŃSTWA

§  1.
Ministerstwo Skarbu Państwa, zwane dalej "Ministerstwem", jest urzędem Ministra Skarbu Państwa, zwanego dalej "Ministrem", działającym pod jego bezpośrednim kierownictwem.
§  2.
1.
Minister kieruje Ministerstwem przy pomocy sekretarza stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego oraz dyrektorów komórek organizacyjnych wymienionych w § 4 ust. 1 i 2.
2.
Zakres czynności osób wymienionych w ust. 1, z wyłączeniem dyrektora generalnego, ustala Minister, z zastrzeżeniem art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. Nr 106, poz. 492 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 141, poz. 943), zwanej dalej "ustawą".
3.
Minister może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników Ministerstwa do podejmowania decyzji w określonych sprawach w jego imieniu.
4.
Tryb działania Ministerstwa reguluje Minister w drodze decyzji organizacyjnych.
§  3.
Minister może tworzyć komisje, rady i zespoły, jako organy pomocnicze lub opiniodawczo-doradcze, o charakterze stałym lub doraźnym, określając cel powołania, zakres zadań i tryb pracy oraz skład osobowy tych organów, z zastrzeżeniem art. 7 ust. 4 pkt 5 ustawy.
§  4.
1.
W skład Ministerstwa wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Gabinet Polityczny Ministra,
2)
Biuro Ministra,
3)
Departament Strategii i Instrumentów Polityki Majątkowej,
4)
Departament Spółek Strategicznych i Instytucji Finansowych,
5)
Departament Funduszy Kapitałowych,
6)
Departament Nadzoru i Prywatyzacji I,
7)
Departament Nadzoru i Prywatyzacji II,
8)
Departament Prywatyzacji Bezpośredniej i Delegatur,
9)
Departament Reprywatyzacji i Rekompensat,
10)
Departament Finansów Skarbu Państwa,
11)
Departament Ewidencji i Gospodarki Mieniem Skarbu Państwa,
12)
Departament Agencji i Fundacji,
13)
Departament Prawny,
14)
Departament Zastępstwa Procesowego,
15)
Departament Kontroli,
16)
Departament Spraw Obronnych,
17)
Departament Administracyjno-Budżetowy,
18)
Departament Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą,
19)
Biuro Kadr i Szkolenia,
20)
Biuro Komunikacji Społecznej i Informacji,
21)
Biuro Informatyki,
22)
Biuro do Spraw Udostępniania Akcji.
2.
Tworzy się delegatury terenowe Ministerstwa Skarbu Państwa:
1)
Delegaturę w Białymstoku - dla województw: białostockiego, łomżyńskiego i suwalskiego,
2)
Delegaturę w Bielsku-Białej - dla województw: bielskiego i nowosądeckiego,
3)
Delegaturę w Gdańsku - dla województw: elbląskiego, gdańskiego, olsztyńskiego i słupskiego,
4)
Delegaturę w Katowicach - dla województw: częstochowskiego, katowickiego i opolskiego,
5)
Delegaturę w Kielcach - dla województw: kieleckiego, radomskiego i tarnobrzeskiego,
6)
Delegaturę w Krakowie - dla województw: krakowskiego i tarnowskiego,
7)
Delegaturę w Lublinie - dla województw: bialskopodlaskiego, chełmskiego, lubelskiego i zamojskiego,
8)
Delegaturę w Łodzi - dla województw: łódzkiego, piotrkowskiego, płockiego, sieradzkiego i skierniewickiego,
9)
Delegaturę w Poznaniu - dla województw: kaliskiego, konińskiego, leszczyńskiego, pilskiego i poznańskiego,
10)
Delegaturę w Rzeszowie - dla województw: krośnieńskiego, przemyskiego i rzeszowskiego,
11)
Delegaturę w Szczecinie - dla województw: gorzowskiego, koszalińskiego i szczecińskiego,
12)
Delegaturę w Toruniu - dla województw: bydgoskiego, toruńskiego i włocławskiego,
13)
Delegaturę w Warszawie - dla województw: warszawskiego, ciechanowskiego, ostrołęckiego i siedleckiego,
14)
Delegaturę we Wrocławiu - dla województw: jeleniogórskiego, legnickiego, wałbrzyskiego, wrocławskiego i zielonogórskiego.
3.
Do zadań delegatur należy prowadzenie spraw dotyczących przekształceń własnościowych, sprawowanie nadzoru właścicielskiego oraz prowadzenie ewidencji mienia Skarbu Państwa w zakresie powierzonym przez Ministra.
4.
Spory kompetencyjne między komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, o których mowa w ust. 1, rozstrzyga Minister.
§  5.
1.
W Ministerstwie działa, jako jednostka wyodrębniona, Zakład Obsługi.
2.
Nadzór zwierzchni nad Zakładem Obsługi sprawuje dyrektor Generalny.
3.
Organizację wewnętrzną, szczegółowy zakres zadań oraz tryb pracy Zakładu Obsługi określają odrębne przepisy oraz regulamin wewnętrzny, zatwierdzony przez Dyrektora Generalnego.
§  6.
Minister sprawuje nadzór nad następującymi jednostkami organizacyjnymi:
1)
Agencją Prywatyzacji,
2)
Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa,
3)
Wojskową Agencją Mieszkaniową,
4)
Agencją Mienia Wojskowego.
§  7.
Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych i delegatur terenowych oraz tryb pracy Ministerstwa określa regulamin organizacyjny, nadany przez Ministra na wniosek Dyrektora Generalnego.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024