Dochody gmin i zasady ich subwencjonowania w latach 1991-1993 oraz zmiana ustawy o samorządzie terytorialnym.

USTAWA
z dnia 14 grudnia 1990 r.
o dochodach gmin i zasadach ich subwencjonowania w latach 1991-1993 r. oraz o zmianie ustawy o samorządzie terytorialnym. 1

Rozdział  1

Dochody gmin

Art.  1.

Dochodami gmin są:

1)
wpływy z następujących podatków, ustalanych i pobieranych na podstawie odrębnych ustaw:
a)
podatku rolnego,
b)
podatku od nieruchomości położonych na terenie gminy,
c) 2
podatku od środków transportowych,
d)
podatku od spadków i darowizn,
e)
podatków, opłacanych w formie karty podatkowej, od działalności gospodarczej osób fizycznych,
f)
podatku od posiadania psów,
g) 3
podatku leśnego,
2)
wpływy z opłat:
a)
skarbowej,
b)
lokalnych i innych pobieranych przez urzędy gmin,
3)
odsetki za nieterminowe regulowanie należności z tytułów wymienionych w pkt 1 i 2.
Art.  2.

Dochodami gmin są również:

1)
dochody realizowane przez komunalne jednostki budżetowe oraz wpłaty innych komunalnych jednostek organizacyjnych,
2)
dochody z majątku gminy.
Art.  3. 4

 

1.
Dochodami gmin są udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa w wysokości:
1)
15% wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych,
2) 5
5% wpływów z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, mających siedzibę na terenie gminy, z zastrzeżeniem art. 26.
2.
Wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych dla gmin ustala się mnożąc ogólna kwotę wpływów z tego podatku z obszaru województwa przez wskaźnik 0,15 i wskaźnik odpowiadający udziałowi liczby mieszkańców gminy do ogólnej liczby mieszkańców w województwie na dzień 1 stycznia roku poprzedzającego rok budżetowy.
Art.  4.

Do dochodów gmin zalicza się subwencję ogólną, ustalaną według zasad określonych w niniejszej ustawie.

Art.  5.

Dochodami gmin poza wymienionymi w art. 1-4 mogą być także:

1)
nadwyżki budżetowe z lat ubiegłych, przeznaczone przez radę gminy na zwiększenie wydatków,
2)
dotacje celowe z budżetu państwa na realizację zadań z zakresu administracji rządowej, zleconych w trybie art. 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 16, poz. 95, Nr 34, poz. 199 i Nr 43, poz. 253),
3)
dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych gmin, w tym również realizowanych jako czyny społeczne oraz w zakresie ochrony środowiska,
4)
wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,
5)
spadki, zapisy i darowizny,
6)
odsetki od środków finansowych gminy gromadzonych na rachunkach bankowych,
7)
środki przekazywane gminie z państwowych funduszów celowych,
8)
inne wpływy przyznane gminom na podstawie odrębnych ustaw.
Art.  6. 6

Dotacje celowe na realizację zadań z zakresu administracji rządowej, o których mowa w art. 5 pkt 2, kalkuluje się według zasad przyjętych do określania wydatków z tych tytułów w budżecie państwa.

Art.  7.

Jeżeli gmina podejmie się w drodze umowy lub porozumienia realizacji określonych zadań wspólnych z inną gminą, środki finansowe przekazywane przez tę gminę zalicza się do dochodów gminy realizującej zadanie.

Art.  8.
1.
Wpływy z podatków i opłat stanowiące dochody gmin, które na podstawie odrębnych przepisów są pobierane przez urzędy skarbowe, podlegają odprowadzeniu na rachunki właściwych budżetów gmin w terminie 10 dni od dnia, w którym wpłynęły na rachunek urzędu skarbowego.
2. 7
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do udziałów gmin w podatkach i opłatach stanowiących dochód budżetu państwa, wymienionych w art. 3 z zastrzeżeniem ust. 3.
3. 8
Dochody, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1, podlegają odprowadzeniu na rachunki właściwych budżetów gmin w terminie 20 dni od dnia, w którym wpłynęły na rachunek urzędu skarbowego.
4. 9
Jeżeli urząd skarbowy nie przekaże dochodów zrealizowanych na rzecz gminy w terminach określonych w ust. 1 i 3, gminie przysługują odsetki w wysokości naliczanej od zaległości podatkowych.
5. 10
Urząd skarbowy na wniosek zarządu gminy przedkłada mu informacje o stanie i terminach realizacji dochodów gminy, o których mowa w ust.1 i 2.
Art.  9.
1. 11
Udzielanie ulg, odroczeń, umorzeń oraz stosowanie zaniechania poboru w zakresie podatków stanowiących dochody gminy i wpłacanych bezpośrednio na rachunki gmin należy do kompetencji wójta lub burmistrza (prezydenta miasta).
2. 12
W zakresie podatków i opłat stanowiących dochody gminy, a realizowanych przez urząd skarbowy, urząd ten udziela ulg, odroczeń i umorzeń oraz stosuje zaniechanie poboru wyłącznie na wniosek lub za zgodą zarządu gminy.
3.
Skutki decyzji podjętych w trybie określonym w ust.1 i 2 nie stanowią podstawy do zwiększenia subwencji ogólnej z budżetu państwa.

Rozdział  2

Zasady ustalania i przekazywania subwencji ogólnych dla gmin

Art.  10.

Gmina otrzymuje subwencję ogólną z budżetu państwa.

Art.  11.

Kwota subwencji ogólnej, należna gminie w roku budżetowym, stanowi sumę:

1)
subwencji na podstawowe wydatki bieżące gmin,
2)
subwencji na zadania własne w zakresie szkół oraz innych placówek oświatowo-wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych przekazanych gminie w trybie art. 9 ust.2 ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 34, poz. 198, Nr 43, poz. 253 i Nr 87, poz. 506),
3)
subwencji na wydatki inwestycyjne,
4)
subwencji wyrównawczej.
Art.  12.
1.
Subwencję na podstawowe wydatki bieżące gmin ustala się jako sumę subwencji liczonych odrębnie dla następujących działów lub grup działów klasyfikacji budżetowej:
1)
oświata i wychowanie,
2)
administracja,
3)
kultura i sztuka,
4)
pomoc społeczna,
5)
gospodarka komunalna i mieszkaniowa i niematerialne usługi komunalne oraz ochrona środowiska,
6)
pozostałe działy.
2.
Łączne kwoty subwencji, o których mowa w ust. 1, ujmowane w projekcie budżetu państwa, określa Minister Finansów po zasięgnięciu opinii ogólnopolskiej reprezentacji gmin.
3.
Podziału łącznej kwoty subwencji, o której mowa w ust. 1, dokonuje Minister Finansów, przyjmując jako kryterium liczbę jednostek przeliczeniowych odpowiadających liczbie mieszkańców gminy według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok kalendarzowy, w którym dokonywane są obliczenia, zwanego dalej "rokiem bazowym".
4.
Liczbę jednostek przeliczeniowych zwiększa się, jeśli gmina spełnia warunki zaliczenia jej do kategorii określonych w ust. 5.
5.
Zwiększenie liczby jednostek przeliczeniowych przysługuje gminie:
1)
w mieście o liczbie mieszkańców powyżej 100.000,
2)
posiadającej na swoim terenie:
a)
uzdrowisko,
b)
port morski,
c)
przejście graniczne,
3)
położonej na obszarze podlegającym, na podstawie odrębnych przepisów, szczególnym zasadom ochrony przyrody,
4)
położonej na obszarze o szczególnym zagrożeniu ekologicznym, przy uwzględnieniu stopnia tego zagrożenia,
5)
posiadającej 60% i więcej użytków rolnych w klasie V i VI,
6)
pełniącej funkcje stołeczne,
7)
posiadającej 70% lub więcej ludności utrzymującej się z rolnictwa i leśnictwa.
6.
Minister Finansów, po zasięgnięciu opinii ogólnopolskiej reprezentacji gmin, określa odrębnie dla każdego działu lub grupy działów, o których mowa w art. 12 ust. 1, zwiększenie liczby jednostek przeliczeniowych dla gmin zaliczonych do kategorii wymienionych w ust. 5.
7.
Minister Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa określa wykazy gmin położonych na obszarach, o których mowa w ust. 5 pkt 3 i 4, oraz kategorie gmin ze względu na stopień zagrożenia ekologicznego.
Art.  13.
1.
Subwencję na zadania własne gminy w zakresie szkół oraz innych placówek oświatowo-wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych, o której mowa w art. 11 pkt 2, ustala się stosując zasady przyjęte do kalkulacji środków finansowych dla tego typu placówek finansowanych z budżetu państwa.
2.
Gminie przysługuje prawo do subwencji ustalonej według zasad określonych w ust. 1 niezależnie od wielkości dochodów gminy oraz subwencji z innych tytułów.
Art.  14.
1.
Minister Finansów, po zasięgnięciu opinii ogólnopolskiej reprezentacji gmin, określa łączną kwotę subwencji na wydatki inwestycyjne, o której mowa w art. 11 pkt 3, oraz podział tej kwoty na część podlegającą podziałowi na gminy i część stanowiącą rezerwę inwestycyjną dla gmin, planowaną w budżecie państwa.
2.
Należną gminie kwotę subwencji z części podlegającej podziałowi na gminy ustala Minister Finansów proporcjonalnie do udziału danej gminy w łącznej kwocie subwencji na podstawowe wydatki bieżące gmin, o której mowa w art. 11 pkt 1.
Art.  15.
1.
Subwencja ogólna należna gminie, ustalona według zasad określonych w art. 12-14, może być zwiększona o kwotę subwencji wyrównawczej, o której mowa w art. 11 pkt 4.
2.
Wysokość subwencji wyrównawczej dla każdej gminy ustala Minister Finansów przy zastosowaniu wzoru S = L x 0,9 (0,85 B-A), gdzie:
1)
S - subwencja wyrównawcza,
2)
L - liczba mieszkańców gminy w dniu 31 grudnia roku bazowego,
3)
A - wskaźnik wyznaczający dla każdej gminy poziom dochodów kalkulacyjnych w przeliczeniu na 1 mieszkańca gminy według stanu z dnia 31 grudnia roku bazowego,
4)
B - średni wskaźnik dla wszystkich gmin, ustalony według zasad określonych w pkt 3,
5) 13
(skreślony).
3. 14
Podstawę do obliczania dochodów kalkulacyjnych stanowią sprawozdania z wykonania budżetu gminy za okres I półrocza roku poprzedzającego rok budżetowy.
4. 15
Minister Finansów w porozumieniu z ogólnopolską reprezentacją gmin, w drodze rozporządzenia, określi szczegółowe zasady obliczania dochodów kalkulacyjnych, o których mowa w ust. 2 pkt 3 i ust. 3.
5. 16
Subwencja wyrównawcza nie przysługuje gminom, dla których wskaźnik A jest większy lub równy 0,85 wskaźnika B, określonych w ust. 2.
6. 17
Jeżeli dla danej gminy wskaźnik A jest większy od 1, 5 wskaźnika B, Minister Finansów pomniejszy dla tej gminy, z zastrzeżeniem ust. 5, subwencję, o której mowa w art. 11 pkt 1, o kwotę obliczoną przy zastosowaniu wzoru Z = L x 0,25(A-1,5B), w którym:
1)
Z - kwota zmniejszenia subwencji,
2)
oznaczenia L, A, B, określone w ust. 2 pkt 2, 3 i 4, stosuje się odpowiednio.
7. 18
Kwota zmniejszenia, o której mowa w ust.4, nie może być większa od ustalonej dla danej gminy subwencji wymienionej w art. 11 pkt 1.
8. 19
Zmniejszenie subwencji, o którym mowa w ust. 4, przeznacza się na tworzoną w budżecie państwa rezerwę subwencji ogólnych dla gmin.
Art.  16.

Rezerwami, o których mowa w art. 14 ust. 1 oraz art. 15 ust. 6, dysponuje Minister Finansów w porozumieniu z ogólnopolską reprezentacją gmin.

Art.  17.
1.
Minister Finansów włącza łączną kwotę subwencji ogólnej dla gmin, o której mowa w art. 10, do projektu budżetu państwa i zawiadamia gminy o kwotach przewidzianej dla nich subwencji ogólnej.
2.
Rady gmin uchwalają budżety gmin z uwzględnieniem subwencji, o której mowa w ust.1, z zastrzeżeniem art. 19 ust. 2.
Art.  18.
1.
Minister Finansów łącznie z projektem ustawy budżetowej przedstawia Radzie Ministrów stanowisko ogólnopolskiej reprezentacji gmin w sprawach określonych w niniejszej ustawie.
2.
Rada Ministrów łącznie z projektem ustawy budżetowej przedstawia Sejmowi i Senatowi stanowisko ogólnopolskiej reprezentacji gmin, o którym mowa w ust. 1.
Art.  19.
1. 20
Jeżeli w ustawie budżetowej zostanie ustalona inna kwota subwencji ogólnych dla gmin niż włączona do projektu tej ustawy w trybie art. 17 ust. 1, Minister Finansów w terminie 7 dni od ogłoszenia ustawy budżetowej określi ostateczne kwoty subwencji dla każdej gminy i zawiadomi radę gminy o wprowadzonych zmianach.
2.
Rady gmin uwzględnią odpowiednie zmiany, o których mowa w ust. 1, w swoich budżetach.
Art.  20.
1.
Subwencja ogólna przekazywana jest gminom w ratach miesięcznych, w terminie do 10 stycznia oraz do 15 dnia każdego następnego miesiąca.
2. 21
(skreślony).
3.
Jeżeli subwencja ogólna nie zostanie przekazana w terminie określonym w ust. 1, gminie przysługują odsetki w wysokości naliczanej od zaległości podatkowych.

Rozdział  3

Warunki zaciągania pożyczek i kredytów oraz emisji papierów wartościowych przez gminy

Art.  21.

Rada gminy może zaciągać kredyty i pożyczki na:

1)
bieżące finansowanie wydatków w ciągu roku,
2)
finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w dochodach gminy.
Art.  22.
1.
Kredyty i pożyczki, o których mowa w art. 21 pkt 1, podlegają spłaceniu wraz z odsetkami w roku, w którym zostały zaciągnięte; stan zadłużenia z tego tytułu nie może przekroczyć w I półroczu 8% planowanych rocznych wydatków z budżetu gminy i 4% w II półroczu.
2.
Kredyty i pożyczki, o których mowa w art. 21 pkt 2, mogą być zaciągane w wysokości określonej w budżecie gminy.
3.
O zawartej umowie o kredyty i pożyczki, o których mowa w ust. 1 i 2, zarząd gminy informuje właściwą regionalną izbę obrachunkową.
4.
W przypadku zwrócenia się przez gminę z wnioskiem o udzielenie kredytu do banku innego niż wykonujący obsługę bankową budżetu gminy, regionalna izba obrachunkowa obowiązana jest sformułować, na wniosek banku, opinie o możliwościach spłaty kredytu.
Art.  23. 22

Łączna kwota:

1)
przypadających do spłaty w danym roku rat kredytów i pożyczek, o których mowa w art. 21, wraz z należnymi w danym roku odsetkami od tych kredytów i pożyczek,
2)
przypadających do wykupu w danym roku papierów wartościowych wyemitowanych przez gminę

nie może przekroczyć 10% planowanych wydatków budżetu gminy.

Art.  24.
1.
Gmina ma prawo emisji papierów wartościowych.
2.
O zamiarze emisji papierów wartościowych zarząd gminy informuje regionalną izbę obrachunkową, która podaje do publicznej wiadomości swoją opinię.
3.
Zasady dopuszczenia do obrotu papierów wartościowych emitowanych przez gminę określają odrębne przepisy.

Rozdział  4

Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy szczególne, przejściowe i końcowe

Art.  25.

W ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 16, poz. 95, Nr 34, poz. 199 i Nr 43, poz. 253) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 54 w ust. 1 pkt 3 i w art. 55 w ust. 2 wyrazy "budżetu centralnego" zastępuje się wyrazami "budżetu państwa";
2)
art. 56 skreśla się;
3)
w art. 60 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Obsługę bankową gminy prowadzi bank wskazany przez jej radę, z tym że wyłącza się możliwości wskazania Narodowego Banku Polskiego.";

4)
w art. 83 w ust. 2 na końcu zdania dodaje się wyrazy "z wyłączeniem przepisów art. 54.".
Art.  26. 23

Jeżeli osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej posiada zakłady (oddziały) sporządzające bilans, położone na terenie innych gmin niż gmina, na której terenie ma siedzibę osoba prawna, to dochody, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2, są przekazywane do budżetów tych gmin, na których terenie położone są te zakłady (oddziały).

Art.  27. 24

Do czasu utworzenia ogólnopolskiej reprezentacji gmin na podstawie odrębnych przepisów, uprawnienia w zakresie dotyczących projektu budżetu państwa przysługują Krajowemu Sejmikowi Samorządu Terytorialnego, powołanemu w dniu 28 września 1990 r. w Poznaniu.

Art.  28. 25

(skreślony).

Art.  29.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1991 r., z tym że do opracowania budżetów gmin na 1991 r. stosuje się przepisy niniejszej ustawy.

1 Tytuł ustawy:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 19 października 1991 r. (Dz.U.91.110.475) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1992 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 listopada 1992 r. (Dz.U.93.5.20) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1993 r.

2 Art. 1 pkt 1 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 19 października 1991 r. (Dz.U.91.110.475) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1992 r.
3 Art. 1 pkt 1 lit. g) dodana przez art. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 19 października 1991 r. (Dz.U.91.110.475) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1992 r.
4 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 19 października 1991 r. (Dz.U.91.110.475) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1992 r.
5 Art. 3 ust. 1 pkt 2:

- zmieniony przez art. 32 ustawy budżetowej na rok 1992 z dnia 5 czerwca 1992 r. (Dz.U.92.50.229) z dniem 1 kwietnia 1992 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 listopada 1992 r. (Dz.U.93.5.20) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1993 r.

6 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 listopada 1992 r. (Dz.U.93.5.20) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1993 r.
7 Art. 8 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) ustawy z dnia 19 października 1991 r. (Dz.U.91.110.475) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1992 r.
8 Art. 8 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 19 października 1991 r. (Dz.U.91.110.475) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1992 r.
9 Art. 8 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 4 lit. c) ustawy z dnia 19 października 1991 r. (Dz.U.91.110.475) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1992 r.
10 Art. 8 ust. 5 według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 4 lit. d) ustawy z dnia 19 października 1991 r. (Dz.U.91.110.475) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1992 r.
11 Art. 9 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 5 ustawy z dnia 19 października 1991 r. (Dz.U.91.110.475) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1992 r.
12 Art. 9 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 5 ustawy z dnia 19 października 1991 r. (Dz.U.91.110.475) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1992 r.
13 Art. 15 ust. 2 pkt 5 skreślony przez art. 1 pkt 6 lit. a) ustawy z dnia 19 października 1991 r. (Dz.U.91.110.475) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1992 r.
14 Art. 15 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 6 lit. b) ustawy z dnia 19 października 1991 r. (Dz.U.91.110.475) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1992 r.
15 Art. 15 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 6 lit. b) ustawy z dnia 19 października 1991 r. (Dz.U.91.110.475) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1992 r.
16 Art. 15 ust. 5 według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 6 lit. c) ustawy z dnia 19 października 1991 r. (Dz.U.91.110.475) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1992 r.
17 Art. 15 ust. 6 według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 6 lit. c) ustawy z dnia 19 października 1991 r. (Dz.U.91.110.475) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1992 r.
18 Art. 15 ust. 7 według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 6 lit. c) ustawy z dnia 19 października 1991 r. (Dz.U.91.110.475) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1992 r.
19 Art. 15 ust. 8 według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 6 lit. c) ustawy z dnia 19 października 1991 r. (Dz.U.91.110.475) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1992 r.
20 Art. 19 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 27 listopada 1992 r. (Dz.U.93.5.20) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1993 r.
21 Art. 20 ust. 2 skreślony przez art. 1 pkt 5 ustawy z dnia 27 listopada 1992 r. (Dz.U.93.5.20) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1993 r.
22 Art. 23 zmieniony przez art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 27 listopada 1992 r. (Dz.U.93.5.20) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1993 r.
23 Art. 26 zmieniony przez art. 1 pkt 7 ustawy z dnia 19 października 1991 r. (Dz.U.91.110.475) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1992 r.
24 Art. 27 zmieniony przez art. 1 pkt 8 ustawy z dnia 19 października 1991 r. (Dz.U.91.110.475) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1992 r.
25 Art. 28 skreślony przez art. 1 pkt 9 ustawy z dnia 19 października 1991 r. (Dz.U.91.110.475) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1992 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1990.89.518

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Dochody gmin i zasady ich subwencjonowania w latach 1991-1993 oraz zmiana ustawy o samorządzie terytorialnym.
Data aktu: 14/12/1990
Data ogłoszenia: 24/12/1990
Data wejścia w życie: 01/01/1991