Zm.: rozporządzenie w sprawie opłacania podatków obrotowego i dochodowego od przychodów rzemieślników ze świadczeń wykonywanych za pośrednictwem spółdzielni rzemieślniczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 30 marca 1990 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie opłacania podatków obrotowego i dochodowego od przychodów rzemieślników ze świadczeń wykonywanych za pośrednictwem spółdzielni rzemieślniczych.

Na podstawie art. 8 ust. 1, art. 9 pkt 1, 2 i 4, art. 18 ust. 3 i art. 38 pkt 2-4 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 27, poz. 111, z 1982 r. Nr 45, poz. 289, z 1984 r. Nr 52, poz. 268, z 1985 r. Nr 12, poz. 50, z 1988 r. Nr 41, poz. 325, z 1989 r. Nr 4, poz. 23, Nr 33, poz. 176, Nr 35, poz. 192 i Nr 74, poz. 443), w związku ze zmianami w podatku dochodowym wprowadzonymi w ustawie z dnia 28 grudnia 1989 r. o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania (Dz. U. Nr 74, poz. 443), zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 lipca 1983 r. w sprawie opłacania podatków obrotowego i dochodowego od przychodów rzemieślników ze świadczeń wykonywanych za pośrednictwem spółdzielni rzemieślniczych (Dz. U. Nr 43, poz. 197, z 1985 r. Nr 25, poz. 110, z 1988 r. Nr 11, poz. 91 i z 1989 r. Nr 38, poz. 209) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 w ust. 1 w pkt 3 wyrazy "innej działalności podlegającej podatkowi obrotowemu" zastępuje się wyrazami "innej niż rzemiosło działalności w rozumieniu przepisów o podatku obrotowym";
2)
w § 2 w ust. 2 w pkt 1 kwotę "300 tys. zł" zastępuje się kwotą "1.800.000 zł";
3)
w § 5:
a)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Przy obliczaniu podatków obrotowego i dochodowego stosuje się zwolnienia i obniżki określone w przepisach o tych podatkach.",

b)
dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Obniżki w podatku dochodowym, o których mowa w art. 21a ustawy z dnia 16 grudnia 1972 r. o podatku dochodowym (Dz. U. z 1989 r. Nr 27, poz. 147 i Nr 74, poz. 443), spółdzielnia stosuje po przedstawieniu przez rzemieślnika dowodów stwierdzających wysokość kwot wydatkowanych na cele określone w tym przepisie.";

4)
§ 10 skreśla się;
5)
w § 13 w ust. 2 liczbę "15" zastępuje się liczbą "20";
6)
w § 14 w ust. 1:
a)
w pkt 5 wyrazy "w § 7-10" zastępuje się wyrazami "w § 7-9",
b)
na końcu dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Do przesłanych urzędowi skarbowemu zestawień spółdzielnia jest obowiązana dołączyć dowody stwierdzające wysokość kwot wydatkowanych na cele, o których mowa w § 5 ust. 5.";

7)
w § 15 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Do rzemieślników, o których mowa w ust. 1, podlegających za część roku opodatkowaniu na ogólnych zasadach, za podstawę do ustalenia podatku dochodowego za ten okres przyjmuje się dochód osiągnięty w tym okresie i stosuje się do niego stopę podatku odpowiadającą dochodowi obliczonemu w stosunku rocznym.";

8)
skale podatku dochodowego i skale przedpłat na poczet tego podatku określone w załącznikach nr 2 i 3 do rozporządzenia ustala się na rok 1990 w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
1.
Ilekroć w rozporządzeniu wymienionym w § 1 jest mowa o rzemiośle, rozumie się przez to działalność gospodarczą, której przedmiotem jest wykonywanie świadczeń w rodzajach działalności określonych w wykazie stanowiącym załącznik nr 1 do tego rozporządzenia.
2.
Przepisy rozporządzenia wymienionego w § 1 mają zastosowanie do opłacania podatków obrotowego i dochodowego, należnych od osób fizycznych i spółek cywilnych osób fizycznych, które prowadzą działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu za pośrednictwem spółdzielni rzemieślniczych świadczeń, o których mowa w ust. 1.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SKALE PODATKU DOCHODOWEGO

Podstaw opodatkowania (obrót bez podatku obrotowego) Oznaczenie skal (symbole) Oznaczenie skal (symbole)
ponad - do A B
1 2 3
12.000.000 zł– 20.000.000 zł - -
20.000.000 zł– 30.000.000 zł - -
30.000.000 zł– 50.000.000 zł - 3,0% od nadwyżki ponad 33.200.000 zł
50.000.000 zł– 80.000.000 zł 20% od nadwyżki ponad 50.000.000 zł, 504.000 zł + 4,1% od nadwyżki ponad 50.000.000 zł
80.000.000 zł– 120.000.000 zł 600.000 zł + 2,9% od nadwyżki ponad 80.000.000 zł 1.734.000 zł + 6,5% od nadwyżki ponad 80.000.000 zł
120.000.000 zł– 160.000.000 zł 1.760.000 zł + 4,0% od nadwyżki ponad 120.000.000 zł 4.334.000 zł + 7,5% od nadwyżki ponad 120.000.000 zł
160.000.000 zł– 200.000.000 zł 3.360.000 zł + 5,0% od nadwyżki ponad 160.000.000 zł 7.334.000 zł + 7,5% od nadwyżki ponad 160.000.000 zł
200.000.000 zł – 250.000.000 zł 5.360.000 zł + 5,0% od nadwyżki ponad 200.000.000 zł 10.334.000 zł + 7,5% od nadwyżki ponad 200.000.000 zł
250.000.000 zł– 300.000.000 zł 7.860.000 zł + 5,0% od nadwyżki ponad 250.000.000 zł 14.084.000 zł + 6,7% od nadwyżki ponad 250.000.000 z
300.000.000 zł– 350.000.000 zł 10.360.000 zł + 5,0% od nadwyżki ponad 300.000.000 zł 17.434.000 zł + 6,0% od nadwyżki ponad 300.000.000 zł
350.000.000 zł– 400.000.000 zł 12.860.000 zł + 5,0% od nadwyżki ponad 350.000.000 zł 20.434.000 zł + 6,0% od nadwyżki ponad 350.000.000 zł
400.000.000 zł– 500.000.000 zł 15.360.000 zł + 4,1% od nadwyżki ponad 400.000.000 zł 23.434.000 zł + 6,0% od nadwyżki ponad 400.000.000 zł
500.000.000 zł– 600.000.000 zł 19.460.000 zł + 4,0% od nadwyżki ponad 500.000.000 zł 29.434.000 zł + 6,0% od nadwyżki ponad 500.000.000 zł
600.000.000 zł– 700.000.000 zł 23.460.000 zł + 4,0% od nadwyżki ponad 600.000.000 zł 35.434.000 zł + 6,0% od nadwyżki ponad 600.000.000 zł
700.000.000 zł 27.460.000 zł + 4,0% od nadwyżki ponad 700.000.000 zł 41.434.000 zł + 6,0% od nadwyżki ponad 700.000.000 zł
Podstawa opodatkowania (obrót bez podatku obrotowego) Oznaczenie skal (symbole) Oznaczenie skal (symbole)
ponad do C D
1 2 3
12.000.000 zł– 20.000.000 zł - -
20.000.000 zł– 30.000.000 zł 4,0% od nadwyżki ponad 24.900.000 zł 5,0% od nadwyżki ponad 20.000.000 zł
30.000.000 zł– 50.000.000 zł 204.000 zł + 4,7% od nadwyżki ponad 30.000.000 zł 500.000 zł + 7,1% od nadwyżki ponad 30.000.000 zł
50.000.000 zł– 80.000.000 zł 1.144.000 zł + 7,3% od nadwyżki ponad 50.000.000 zł 1.920.000 zł + 11,4% od nadwyżki ponad 50.000.000 zł
80.000.000 zł– 120.000.000 zł 3.334.000 zł + 10,0% od nadwyżki ponad 80.000.000 zł 5.340.000 zł + 12,5% od nadwyżki ponad 80.000.000 zł
120.000.000 zł– 160.000.000 zł 7.334.000 zł +10,0% od nadwyżki ponad 120.000.000 zł 10.340.000 zł + 12,5% od nadwyżki ponad 120.000.000 zł
160.000.000 zł– 200.000.000 zł 11.334.000 zł + 10,0% od nadwyżki ponad 160.000.000 zł 15.340.000 zł + 10,3% od nadwyżki ponad 160.000.000 zł
200.000.000 zł– 250.000.000 zł 15.334.000 zł + 8,2% od nadwyżki ponad 200.000.000 zł 19.460.000 zł + 10,0% od nadwyżki ponad 200.000.000 zł
250.000.000 zł– 300.000.000 zł 19.434.000 zł + 8,0% od nadwyżki ponad 250.000.000 zł 24.460.000 zł + 10,0% od nadwyżki ponad 250.000.000 zł
300.000.000 zł– 350.000.000 zł 23.434.000 zł + 8,0% od nadwyżki ponad 300.000.000 zł 29.460.000 zł + 10,0% od nadwyżki ponad 300.000.000 zł
350.000.000 zł– 400.000.000 zł 27.434.000 zł + 8,0% od nadwyżki ponad 350.000.000 zł 34.460.000 zł + 10,0% od nadwyżki ponad 350.000.000 zł
400.000.000 zł– 500.000.000 zł 31.434.000 zł + 8,0% od nadwyżki ponad 400.000.000 zł 39.460.000 zł + 10,0% od nadwyżki ponad 400.000.000 zł
500.000.000 zł– 600.000.000 zł 39.434.000 zł + 8,0% od nadwyżki ponad 500.000.000 zł, 49.460.000 zł + 10,0% od nadwyżki ponad 500.000.000 zł
600.000.000 zł– 700.000.000 zł 47.434.000 zł + 8,0% od nadwyżki ponad 600.000.000 zł 59.460.000 zł + 10,0% od nadwyżki ponad 600.000.000 zł
700.000.000 zł 55.434.000 zł + 8,0% od nadwyżki ponad 700.000.000 zł 69.460.000 zł + 10,0% od nadwyżki ponad 700.000.000 zł
Podstawa opodatkowania (obrót bez podatku obrotowego) Oznaczenie skal (symbole) Oznaczenie skal (symbole)
ponad do E F
1 2 3
12.000.000 zł– 20.000.000 zł 6,0% od nadwyżki ponad 16.600.000 zł 7,0% od nadwyżki ponad 14.200.000 zł
20.000.000 zł– 30.000.000 zł 204.000 zł + 6,4% od nadwyżki ponad 20.000.000 zł 406.000 zł + 8,9% od nadwyżki ponad 20.000.000 zł
30.000.000 zł– 50.000.000 zł 844.000 zł + 10,4% od nadwyżki ponad 30.000.000 zł 1.296.000 zł + 14,0% od nadwyżki ponad 30.000.000 zł
50.000.000 zł– 80.000.000 zł 2.924.000 zł + 14,7% od nadwyżki ponad 50.000.000 zł 4.096.000 zł + 17,5% od nadwyżki ponad 50.000.000 zł
80.000.000 zł– 120.000.000 zł 7.334.000 zł + 15,0% od nadwyżki ponad 80.000.000 zł 9.346.000 zł + 17,3% od nadwyżki ponad 80.000.000 zł
120.000.000 zł– 160.000.000 zł 13.334.000 zł + 13,3% od nadwyżki ponad 120.000.000 zł 16.266.000 zł + 14,0% od nadwyżki ponad 120.000.000 zł
160.000.000 zł– 200.000.000 zł 18.654.000 zł + 12,0% od nadwyżki ponad 160.000.000 zł 21.866.000 zł + 14,0% od nadwyżki ponad 160.000.000 zł
200.000.000 zł– 250.000.000 zł 23.454.000 zł + 12,0% od nadwyżki ponad 200.000.000 zł 27.466.000 zł + 14,0% od nadwyżki ponad 200.000.000 zł
250.000.000 zł– 300.000.000 zł 29.454.000 zł + 12,0% od nadwyżki ponad 250.000.000 zł 34.466.000 zł + 14,0% od nadwyżki ponad 250.000.000 zł
300.000.000 zł– 350.000.000 zł 35.454.000 zł + 12,0% od nadwyżki ponad 300.000.000 zł 41.466.000 zł + 14,0% od nadwyżki ponad 300.000.000 zł
350.000.000 zł– 400.000.000 zł 41.454.000 zł + 12,0% od nadwyżki ponad 350.000.000 zł 48.466.000 zł + 14,0% od nadwyżki ponad 350.000.000 zł
400.000.000 zł– 500.000.000 zł 47.454.000 zł + 12,0% od nadwyżki ponad 400.000.000 zł 55.466.000 zł + 14,0% od nadwyżki ponad 400.000.000 zł
500.000.000 zł– 600.000.000 zł 59.454.000 zł + 12,0% od nadwyżki ponad 500.000.000 zł 69.466.000 zł + 14,0% od nadwyżki ponad 500.000.000 zł
600.000.000 zł– 700.000.000 zł 71.454.000 zł + 12,0% od nadwyżki ponad 600.000.000 zł 83.466.000 zł + 14,0% od nadwyżki ponad 600.000.000 zł
700.000.000 zł 83.454.000 zł + 12,0% od nadwyżki ponad 700.000.000 zł 97.466.000 zł + 14,0% od nadwyżki ponad 700.000.000 zł
Podstawa opodatkowania (obrót bez podatku obrotowego) Oznaczenie skal (symbole)
ponad do G
1 2
12.000.000 zł– 20.000.000 zł 8,0% od nadwyżki ponad 12.500.000 zł
20.000.000 zł– 30.000.000 zł 600.000 zł + 11,4% od nadwyżki ponad 20.000.000 zł
30.000.000 zł– 50.000.000 zł 1.740.000 zł + 18,0% od nadwyżki ponad 30.000.000 zł
50.000.000 zł– 80.000.000 zł 5.340.000 zł + 20,0% od nadwyżki ponad 50.000.000 zł
80.000.000 zł– 120.000.000 zł 11.340.000 zł + 18,3% od nadwyżki ponad 80.000.000 zł
120.000.000 zł– 160.000.000 zł 18.660.000 zł + 16,0% od nadwyżki ponad 120.000.000 zł
160.000.000 zł– 200.000.000 zł 25.060.000 zł + 16,0% od nadwyżki ponad 160.000.000 zł
200.000.000 zł– 250.000.000 zł 31.460.000 zł + 16,0% od nadwyżki ponad 200.000.000 zł
250.000.000 zł– 300.000.000 zł 39.460.000 zł + 16,0% od nadwyżki ponad 250.000.000 zł
300.000.000 zł– 350.000.000 zł 47.460.000 zł + 16,0% od nadwyżki ponad 300.000.000 zł
350.000.000 zł– 400.000.000 zł 55.460.000 zł + 16,0% od nadwyżki ponad 350.000.000 zł
400.000.000 zł– 500.000.000 zł 63.460.000 zł + 16,0% od nadwyżki ponad 400.000.000 zł
500.000.000 zł– 600.000.000 zł 79.460.000 zł + 16,0% od nadwyżki ponad 500.000.000 zł
600.000.000 zł– 700.000.000 zł 95.460.000 zł + 16,0% od nadwyżki ponad 600.000.000 zł
700.000.000 zł 111.460.000 zł + 16,0% od nadwyżki ponad 700.000.000 zł

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SKALE PRZEDPŁAT NA POCZET PODATKU DOCHODOWEGO

Podstawa obliczenia przedpłat (obrót roczny – bez podatku obrotowego) Oznaczenie skal (symbole)
ponad do A B C D E F G
1 2 3 4 5 6 7 8
12.000.000 zł- 20.000.000 zł - - - - 1,0 2,0 3,0
20.000.000 zł- 30.000.000 zł - - 0,7 1,7 2,8 4,3 5,8
30.000.000 zł- 50.000.000 zł - 1,0 2,3 3,8 5,8 8,2 10,7
50.000.000 zł- 80.000.000 zł 0,8 2,2 4,2 6,7 9,2 11,7 14,2
80.000.000 zł- 120.000.000 zł 1,5 3,6 6,1 8,6 11,1 13,6 15,6
120.000.000 zł- 160.000.000 zł 2,1 4,6 7,1 9,6 11,7 13,7 15,7
160.000.000 zł- 200.000.000 zł 2,7 5,2 7,7 9,7 11,7 13,7 15,7
200.000.000 zł- 250.000.000 zł 3,1 5,6 7,8 9,8 11,8 13,8 15,8
250.000.000 zł- 300.000.000 zł 3,5 5,8 7,8 9,8 11,8 13,8 15,8
300.000.000 zł- 350.000.000 zł 3,7 5,8 7,8 9,8 11,8 13,8 15,8
350.000.000 zł- 400.000.000 zł 3,8 5,9 7,9 9,9 11,9 13,9 15,9
400.000.000 zł- 500.000.000 zł 3,9 5,9 7,9 9,9 11,9 13,9 15,9
500.000.000 zł- 600.000.000 zł 3,9 5,9 7,9 9,9 11,9 13,9 15,9
600.000.000 zł- 700.000.000 zł 3,9 5,9 7,9 9,9 11,9 13,9 15,9
700.000.000 zł 4,0 6,0 8,0 10,0 12,0 14,0 16,0

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1990.25.147

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie opłacania podatków obrotowego i dochodowego od przychodów rzemieślników ze świadczeń wykonywanych za pośrednictwem spółdzielni rzemieślniczych.
Data aktu: 30/03/1990
Data ogłoszenia: 18/04/1990
Data wejścia w życie: 18/04/1990