Opłaty drogowe.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 9 marca 1990 r.
w sprawie opłat drogowych. *

Na podstawie art. 13 ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 60, z 1988 r. Nr 19, poz. 132 i z 1989 r. Nr 35, poz. 192) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Opłatę za przejazd w czasie każdego jednorazowego pobytu na obszarze Polski autobusu zarejestrowanego za granicą ustala się jako iloczyn kursu dolara USA według obowiązującej w dniu ustalania opłaty tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego i wskaźnika przeliczeniowego, określonego w ust. 2.
2.
Wskaźniki przeliczeniowe wynoszą:
Lp. Liczba miejsc siedzących w autobusie, łącznie z przyczepą Wskaźnik przeliczeniowy
1 do 15 4,5
2 od 16 do 30 9,0
3 od 31 do 50 15,3
4 powyżej 50 17,8
§  2.
1.
Opłatę za przejazd w czasie każdego jednorazowego pobytu na obszarze Polski samochodu ciężarowego zarejestrowanego za granicą ustala się jako iloczyn kursu dolara USA według obowiązującej w dniu ustalania opłaty tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego i wskaźnika przeliczeniowego, określonego w ust. 2.
2.
Wskaźniki przeliczeniowe wynoszą:
Lp. Ładowność samochodu ciężarowego, łącznie z przyczepą i naczepą Wskaźnik przeliczeniowy
1 do 10 t 60,8
2 ponad 10 do 15 t 91,0
3 ponad 15 do 20 t 116,5
4 ponad 20 do 25 t 177,0
5 ponad 25 t 227,8
3.
Opłaty określone w ust. 1 pobiera się również w przypadku, gdy przyczepa (naczepa) jest zarejestrowana w państwie innym niż państwo rejestracji samochodu ciężarowego.
4.
W razie wykonywania przewozów pojazdem samochodowym, którego wymiary z ładunkiem lub bez ładunku albo nacisk osi lub ciężar przekraczają dopuszczalne normy określone w przepisach o ruchu drogowym, opłaty ustalone zgodnie z ust. 1 i 2 podwyższa się o kwotę stanowiącą iloczyn kursu dolara USA według obowiązującej w dniu ustalania opłaty tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego i następujących wskaźników przeliczeniowych:
1)
29,3 - za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość,
2)
36,5 - za każde przekroczenie o 10 cm wysokości pojazdu samochodowego ponad 4,0 do 4,5 m włącznie,
3)
70,8 - za każde przekroczenie o 10 cm wysokości pojazdu samochodowego ponad 4,5 m,
4)
36,5 - jeżeli szerokość pojazdu samochodowego wynosi ponad 2,5 do 3,2 m włącznie,
5)
72,8 - jeżeli szerokość pojazdu samochodowego wynosi ponad 3,2 do 4,5 m włącznie,
6)
145,8 - jeżeli szerokość pojazdu samochodowego wynosi ponad 4,5 m,
7)
108,3 - jeżeli nacisk osi pojedynczej wynosi ponad 10 do 12 t albo jeżeli nacisk jednej osi składowej osi wielokrotnej wynosi do 2 t włącznie powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych,
8)
216,5 - jeżeli nacisk osi pojedynczej wynosi ponad 12 do 15 t albo jeżeli nacisk jednej osi składowej osi wielokrotnej wynosi od 2 do 5 t włącznie powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych,
9)
433,3 - jeżeli nacisk osi pojedynczej wynosi ponad 15 t albo jeżeli nacisk osi składowej osi wielokrotnej wynosi ponad 5 t powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych,
10)
30,3 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu pojedynczego wynosi do 3 t włącznie albo jeżeli przekroczenie masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi do 5 t włącznie,
11)
60,8 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu pojedynczego wynosi od 3,1 do 5 t włącznie albo jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi od 5,1 do 10 t włącznie,
12)
121,5 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu pojedynczego wynosi ponad 5 t albo jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi od 10,1 do 20 t włącznie,
13)
253,0 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi od 20,1 do 40 t włącznie,
14)
506,0 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi ponad 40 t.
5.
W razie jednoczesnego przekroczenia więcej niż jednego parametru, opłatę pobiera się za każde przekroczenie oddzielnie.
§  3.
1.
Opłaty, o których mowa w § 1 i 2, wymierzają i pobierają:
1)
Zarząd Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce - podczas dokonywania czynności związanych z dopuszczeniem do wykonania międzynarodowego przewozu drogowego na obszarze Polski,
2)
graniczne organy celne - w pozostałych przypadkach podczas przekraczania granicy Państwa.
2.
Przeliczenie opłaty za walutę płatności następuje zgodnie z ustaleniami tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego.
§  4.
1.
Organy celne oraz Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce odsprzedają bankom dewizowym wpływy w walutach obcych pobrane z tytułu opłat drogowych. Banki dewizowe przekazują po 2% równowartości wpływów w walucie polskiej na rachunki tych jednostek, a pozostałą część - na rachunek funduszu rezerwowego Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych.
2.
Środki finansowe odpowiadające 2% kwot pobranych opłat, o których mowa w ust. 1, otrzymywane przez organy celne, są przeznaczone na finansowanie zadań ustawowych realizowanych przez te organy, natomiast środki otrzymywane przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce przeznacza się na finansowanie jego działalności statutowej.
§  5.
1.
Opłaty za przejazdy pojazdów samochodowych (z przyczepami lub bez przyczep) zarejestrowanych w kraju, o gabarytach i ciężarze przekraczających dopuszczalne normy określone w przepisach o ruchu drogowym, ustala się jako iloczyn liczby kilometrów przebiegu, ceny litra etyliny E-94 obowiązującej w dniu ustalania opłaty oraz następujących wskaźników:

Wysokości opłat zaokrągla się do 100 zł

Lp. Wyszczególnienie Wskaźnik
1 Przy przekroczeniu dopuszczalnej łącznej długości pojazdu z ładunkiem, za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość 0,06
2 Przy przekroczeniu dopuszczalnej łącznej wysokości pojazdu z ładunkiem:
1) do 0,50 m 0,12
2) za każde dalsze przekroczenie o 10 cm ponad 0,50 m

wskaźnik wzrasta o

0,24
3 Przy przekroczeniu dopuszczalnej szerokości łącznej pojazdu z ładunkiem:
1) do 0,70 m 0,09
2) od 0,71 do 2,00 m 0,18
3) powyżej 2,00 m 0,36
4 Przy przekroczeniu:
1) nacisku osi pojedynczej ponad 10 do 12 t
albo
2) nacisku jednej osi składowej osi wielokrotnej do 2 t

powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu

osi składowych

0,15
5 Przy przekroczeniu:
1) nacisku osi pojedynczej ponad 12 do 15 t
albo
2) nacisku jednej osi składowej osi wielokrotnej od 2 do 5 t

włącznie powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od

rozstawu osi składowych

0,30
6 Przy przekroczeniu:
1) nacisku osi pojedynczej ponad 15 t
albo
2) nacisku osi składowej osi wielokrotnej ponad 5 t powyżej

wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi

składowych

0,90
7 Przy przekroczeniu dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:
1) pojedynczego:
a) do 3 t 0,06
b) od 3,1 do 5 t 0,12
c) ponad 5 t 0,24
2) członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i

przyczepy:

a) do 5 t 0,06
b) od 5,1 do 10 t 0,12
c) od 10,1 do 20 t 0,30
d) od 20,1 do 40 t 0,60
e) ponad 40 t 1,20
2.
W razie jednoczesnego przekroczenia więcej niż jednego parametru, opłatę pobiera się za każde przekroczenie oddzielnie.
3. 1
Opłaty, o których mowa w ust. 1, pobierają organy lub jednostki, które wydały zezwolenie na przewóz ładunków o masie i gabarytach przekraczających dopuszczalne normy albo przejazd pojazdu nienormatywnego.
4.
W razie stwierdzenia dokonywania przewozu ładunków o masie lub gabarytach przekraczających dopuszczalne normy albo przejazdu pojazdu nienormatywnego bez zezwolenia lub niezgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu, pobiera się opłaty, o których mowa w ust. 1, podwyższone o 200%. Opłaty te pobiera zarząd drogi, na którego obszarze działania dokonano kontroli przewozu.
§  6.
Opłaty, o których mowa w § 5 ust. 1 i 4, przeznacza się na dochody:
1)
funduszu rezerwowego dyrekcji okręgowych dróg publicznych - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez te jednostki,
2)
funduszu rezerwowego Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez tę jednostkę,
3) 2
budżetu państwa - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez jednostki podległe wojewodom,
4) 3
właściwych budżetów gmin - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez organy gminy lub jednostki podległe tym organom.
§  7.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 1986 r. w sprawie opłat drogowych (Dz. U. Nr 48, poz. 238 i z 1988 r. Nr 14, poz. 102).
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
*Rozporządzenie utraciło częściowo podstawę prawną:

- z dniem 27 września 1991 r. na skutek zmiany art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych przez art. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o warunkach wykonywania międzynarodowego transportu drogowego (Dz.U.91.75.332).

- z dniem 9 lipca 1993 r. na skutek zmiany art. 13 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 kwietnia 1993 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.93.47.212).

1 § 5 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 1 marca 1991 r. (Dz.U.91.20.84) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 1991 r.
2 § 6 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 1 marca 1991 r. (Dz.U.91.20.84) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 1991 r.
3 § 6 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 1 marca 1991 r. (Dz.U.91.20.84) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 1991 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1990.18.104

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Opłaty drogowe.
Data aktu: 09/03/1990
Data ogłoszenia: 26/03/1990
Data wejścia w życie: 10/04/1990