Ratyfikacja przez Polską Rzeczpospolitą Ludową Konwencji o ruchu drogowym, sporządzonej w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r.

OŚWIADCZENIE RZĄDOWE
z dnia 7 listopada 1987 r.
w sprawie ratyfikacji przez Polską Rzeczpospolitą Ludową Konwencji o ruchu drogowym, sporządzonej w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r.

Podaje się niniejszym do wiadomości, że zgodnie z art. 45 ust. 2 Konwencji o ruchu drogowym, sporządzonej w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r., został złożony dnia 23 sierpnia 1984 r. Sekretarzowi Generalnemu Organizacji Narodów Zjednoczonych dokument ratyfikacyjny Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej do powyższej konwencji. Dokument ten zawiera potwierdzenie zastrzeżenia, złożonego zgodnie z art. 54 ust. 1 przy podpisaniu konwencji, że Polska Rzeczpospolita Ludowa nie uważa się za związaną artykułem 52 tej konwencji.
Zgodnie z art. 47 ust. 2 konwencji weszła ona w życie w stosunku do Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej dnia 23 sierpnia 1985 r.

Jednocześnie podaje się do wiadomości, że zgodnie z art. 47 powyższej konwencji weszła ona w życie dnia 21 maja 1977 r., a następujące państwa stały się jej stronami składając dokumenty ratyfikacyjne lub przystąpienia w niżej podanych datach:

San Marino 1970-07-20

Izrael 1971-05-11

Francja 1971-12-09

Senegal 1972-08-16

Gujana 1973-01-31

Bahrajn 1973-05-04

Niemiecka Republika Demokratyczna 1) 1973-10-11

Filipiny 1973-12-27

Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich 1) 1974-06-07

Białoruska Socjalistyczna Republika Radziecka 1) 1974-06-18

Ukraińska Socjalistyczna Republika Radziecka 1) 1974-07-12

Niger 1975-07-11

Luksemburg 1975-11-25

Węgry 1) 1976-03-16

z oświadczeniem, że uważają się za związane postanowieniami art. 18 ust. 3 konwencji w brzmieniu nadanym mu przez Porozumienie europejskie uzupełniające niniejszą konwencję.

Iran 1976-05-21

Jugosławia 1976-10-01

Seszele 1977-04-11

Zair 1977-07-25

Kuba 1),2) 1977-09-30

Republika Południowej Afryki 1) 1977-11-01

Monako 2) 1978-06-06

Czechosłowacja 1),2) 1978-06-07

Republika Federalna Niemiec 2) 1978-08-03

z zastrzeżeniami:

- że postanowienia art. 18 ust. 3 konwencji będą stosowane w Republice Federalnej Niemiec zgodnie z postanowieniami ust. 15 załącznika do Porozumienia europejskiego z dnia 1 maja 1971 r. uzupełniającego niniejszą konwencję,

- że nie uważa się za związaną postanowieniami: art. 23 ust. 3 lit. c) (v), art. 31 ust. 1 lit. d),

- że będzie kontynuować zamieszczanie adnotacji, o których mowa w art. 42 ust. 1 lit. c), również w krajowych prawach jazdy z innych państw (wydanych przez inne państwa),

- do załącznika 1 ust. 1: Republika Federalna Niemiec zastrzega sobie prawo w międzynarodowym transporcie:

a) żądania od zagranicznych ciężarówek takiej samej minimalnej mocy silnika, jaka wymagana jest od krajowych pojazdów,

b) niedopuszczenia do ruchu pojazdów samochodowych:

- wyposażonych w nabite kolcami opony,

- których masa przekracza maksymalną dopuszczalną masę i maksymalne obciążenie osi, dopuszczalne w Republice Federalnej Niemiec, lub pojazdów samochodowych nie spełniających postanowień o umieszczeniu na nich (pojazdach) liczb informujących o masie,

- nie wyposażonych w tachografy (przewidzianego typu),

- do załącznika 5 ust. 11: Republika Federalna Niemiec nie uważa się za związaną pierwszą połową ust. 11 wymienionego załącznika,

- do załącznika 5 ust. 58: Republika Federalna Niemiec nie uważa się za związaną ust. 58 wymienionego załącznika,

Bułgaria 1),2) 1978-12-28

Kuwejt 1980-03-14

Brazylia 1980-10-29

z zastrzeżeniami:

- do art. 20 ust. 2 lit. a) i b),

- do art. 23 ust. 2 lit. a),

- do art. 40,

- częściowym zastrzeżeniem do rozdziału IV art. 41 ust. 1 lit. a), b) i c): kierowcy z prawem jazdy wydanym w kraju o ruchu lewostronnym nie mogą prowadzić pojazdu w Brazylii przed zdaniem egzaminu praktycznego z prowadzenia pojazdu w ruchu prawostronnym,

- częściowym zastrzeżeniem do załącznika 5 ust. 28 odnośnie do tego, aby światła odblaskowe każdej przyczepy miały kształt trójkąta równobocznego; postanowienie to jest kłopotliwe, gdyż w Brazylii kształt trójkąta równobocznego mają znaki ostrzegawcze informujące kierowców o wypadku, awarii lub niebezpieczeństwie na jezdni,

- do załącznika 5 ust. 39: zastrzeżenie Brazylii odnosi się do barwy żółtej światła kierunkowskazów, gdyż tylko światła barwy czerwonej mogą być użyte w tyle pojazdu samochodowego,

- częściowym zastrzeżeniem do załącznika 5 ust. 41: w Brazylii światła cofania umieszczone na pojeździe samochodowym emitują tylko światła barwy białej

oraz z oświadczeniami:

- opierając się na postanowieniach rozdziału IV art. 41 ust. 2 lit. b), Brazylia odmawia unania na swoim terytorium ważności prawa jazdy, którego posiadacz nie ukończył osiemnastego roku życia,

- opierając się na postanowieniach rozdziału IV art. 41 ust. 2 lit. c) i powołując się na załączniki 6 i 7 do powyższej konwencji, dotyczące wzorców krajowych praw jazdy, Brazylia odmawia uznania na swoim terytorium ważności każdego prawa jazdy, uprawniającego do prowadzenia pojazdów samochodowych i innych pojazdów kategorii C, D i E, jeżeli posiadacz prawa jazdy nie ukończył dwudziestu jeden lat.

Rumunia 1) 1980-12-09

Urugwaj 2) 1981-04-08

Zimbabwe 2) 1981-07-31

Austria 1981-08-11

Maroko 1), 2) 1982-12-29

Finlandia 1985-04-01

z oświadczeniami:

- do art. 11 ust. 1 lit. a): Finlandia zastrzega sobie prawo przewidzieć w fińskim ustawodawstwie, aby w Finlandii prowadzący rowery i motorowery mogli wyprzedzać z prawej strony pojazdy inne niż rowery i motorowery,

- do art. 18 ust. 2 i 3: Finlandia zastrzega sobie prawo przewidzieć w swoim ustawodawstwie, aby w Finlandii każdy kierujący, wyjeżdżający ze ścieżki lub z drogi gruntowej na drogę inną niż ścieżka lub droga gruntowa albo wyjeżdżający na drogę z przydrożnej posiadłości powinien ustąpić pierwszeństwa każdemu użytkownikowi drogi. W fińskim ustawodawstwie takie prawo pierwszeństwa przysługuje każdemu użytkownikowi drogi z pieszymi włącznie. W Finlandii prawo pierwszeństwa ma szerszy zakres, niż ma to miejsce w konwencji,

- do art. 33 ust. 1 lit. c) i d): Finlandia zastrzega sobie prawo przewidzieć w fińskim ustawodawstwie, że w pojazdach samochodowych światła drogowe, światła mijania lub światła pozycyjne powinny być zawsze włączone w czasie jazdy poza obszarem zabudowanym. Światła drogowe lub światła mijania powinny być włączone w każdym pojeździe, jeśli jazda odbywa się w ciemnościach, przy niewyraźnym świetle lub przy ograniczonej widoczności z powodu pogody lub innych przyczyn. Światła przeciwmgłowe mogą być używane tylko podczas mgły, ulewnego deszczu lub opadów śniegu. W tym wypadku ich użycie jest dozwolone w zastępstwie świateł mijania, pod warunkiem że włączone są jednocześnie światła pozycyjne.

Norwegia 1985-04-01

z zastrzeżeniem, że nie będzie związana postanowieniami art. 3, art. 8 ust. 5, art. 18 ust. 2, art. 18 ust. 3 i art. 33 ust. 1 lit. c) i d) powyższej konwencji oraz z oświadczeniem, że powyższa konwencja nie odnosi się na razie do terytoriów Svalbard i Jan Mayen.

Wybrzeże Kości Słoniowej 1) 1985-07-24

Szwecja 1985-07-25

z zastrzeżeniami:

- zamiast postanowień art. 18 ust. 3 niniejszej konwencji Szwecja będzie stosować postanowienia ust. 15 załącznika do Porozumienia europejskiego, uzupełniającego powyższą konwencję,

- jeżeli chodzi o art. 33 ust. 1 lit. c) i d): światła postojowe jako jedyne nie mogą być używane w czasie jazdy; światła mijania, światła pozycyjne i inne wystarczające do tego, aby inni użytkownicy drogi zauważyli pojazd, powinny być używane w czasie jazdy nawet w dzień,

- jeżeli chodzi o art. 52, Szwecja sprzeciwia się, aby spory, w których jest stroną, były rozstrzygane w drodze arbitrażu.

Pakistan 1986-03-19

Dania 1986-11-03

z zastrzeżeniami:

- do art. 18 ust. 2, zgodnie z którym każdy kierujący, wyjeżdżający na drogę ze ścieżki lub z drogi gruntowej, powinien ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdom jadącym po tej drodze,

- do art. 33 ust. 1 lit. d), zgodnie z którym będzie dozwolone stosowanie świateł postojowych również podczas jazdy poza obszarem zabudowanym,

- do załącznika 5 ust. 17 lit. c), zgodnie z którym największa dopuszczalna masa przyczepy nie wyposażonej w hamulec roboczy nie może przekraczać połowy sumy masy własnej pojazdu ciągnącego i masy kierowcy,

oraz z oświadczeniem, że Dania zrównuje motorowery, których przewidziana maksymalna prędkość przekracza 30 km/h, z motocyklami oraz że aż do odwołania niniejsza konwencja nie dotyczy Wysp Owczych i Grenlandii.

Grecja 1986-12-18

______

1) Z zastrzeżeniem, że nie uważa się za związaną (-e, -y) artykułem 52 powyższej konwencji.

2) Z oświadczeniem, że zrównuje motorowery z motocyklami.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1988.5.41

Rodzaj: Oświadczenie rządowe
Tytuł: Ratyfikacja przez Polską Rzeczpospolitą Ludową Konwencji o ruchu drogowym, sporządzonej w Wiedniu dnia 8 listopada 1968 r.
Data aktu: 07/11/1987
Data ogłoszenia: 24/02/1988
Data wejścia w życie: 24/02/1988