Ustawa budżetowa na rok 1969.

USTAWA BUDŻETOWA NA ROK 1969
z dnia 22 grudnia 1968 r.

Art.  1.
1.
Ustala się dochody budżetu Państwa w wysokości 353.587.448 tys. zł

w tym:

wpłaty przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych 281.116.042 tys. zł

w tym:

przemysł 166.454.997 tys. zł

budownictwo 1.448.700 tys. zł

rolnictwo 1.413.151 tys. zł

transport i łączność 6.188.090 tys. zł

wpłaty jednostek świadczących usługi socjalne i kulturalne 3.768.505 tys. zł

ubezpieczenia społeczne 19.404.057 tys. zł

obrona narodowa 214.838 tys. zł

wpłaty jednostek administracji państwowej, bezpieczeństwa

publicznego, wymiaru sprawiedliwości i prokuratury 1.889.433 tys. zł

wpłaty instytucji finansowych 6.603.914 tys. zł

podatki i opłaty z gospodarki nie uspołecznionej 11.005.442 tys. zł

podatek od wynagrodzeń, różne podatki i opłaty 23.661.245 tys. zł

pożyczki i lokaty 5.923.972 tys. zł

2.
Ustala się wydatki budżetu Państwa w wysokości 348.764.967 tys. zł

w tym:

finansowanie przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych 174.712.907 tys. zł

w tym:

przemysł 24.369.839 tys. zł

budownictwo 7.692.466 tys. zł

rolnictwo 28.753.054 tys. zł

transport i łączność 17.068.901 tys. zł

nauka 4.514.086 tys. zł

oświata i kultura 35.151.774 tys. zł

ochrona zdrowia, opieka społeczna i kultura fizyczna 30.777.945 tys. zł

ubezpieczenia społeczne 16.363.284 tys. zł

obrona narodowa 33.306.521 tys. zł

administracja, bezpieczeństwo publiczne, wymiar sprawiedliwości

i prokuratura 16.830.811 tys. zł

instytucje finansowe 850.958 tys. zł

pożyczki i lokaty 25.891.200 tys. zł

przelewy 67.235 tys. zł

środki rezerwowe 5.813.980 tys. zł

rezerwy inwestycyjne 4.484.266 tys. zł

3.
Nadwyżka dochodów budżetu Państwa nad wydatkami wynosi 4.822.481 tys. zł
Art.  2.
1.
Ustala się dochody i wydatki budżetu centralnego w wysokości:

dochody 311.966.998 tys. zł

wydatki 307.144.517 tys. zł

z nadwyżką dochodów nad wydatkami w wysokości 4.822.481 tys. zł

zgodnie z załącznikiem nr 1.

2.
Minister Finansów dokona podziału dochodów i wydatków budżetu centralnego (załącznik nr 1) w pełnej szczegółowości (części, działy, rozdziały, tytuły i paragrafy).
3.
Ustala się etaty osobowe centralnych organów administracji państwowej, wymiaru sprawiedliwości i prokuratury zgodnie z załącznikiem nr 2.
Art.  3.
1.
Ustala się dochody i wydatki zbiorczych budżetów województw i miast wyłączonych z województw w wysokości:

dochody 92.518.774 tys. zł

w tym środki wyrównawcze:

udziały w dochodach budżetu centralnego 49.222.461 tys. zł

dotacje na budownictwo mieszkaniowe 667.694 tys. zł

różne dotacje celowe 1.008.169 tys. zł

wydatki 92.518.774 tys. zł

zgodnie z załącznikiem nr 3.

2.
Ustala się etaty terenowych organów administracji państwowej zgodnie z załącznikiem nr 4.
3.
Upoważnia się wojewódzkie i powiatowe rady narodowe (rady narodowe miast wyłączonych z województw i miast stanowiących powiaty) do uchwalenia budżetów w następującej szczególności:
1)
sumy dochodów i wydatków zbiorczego budżetu według działów,
2)
dochody i wydatki budżetu jednostkowego - z podziałem na części, działy i rozdziały,
3)
ogólne sumy dochodów i wydatków budżetów terenowych niższego stopnia, z wyodrębnieniem wydatków na inwestycje i kapitalne remonty, udziałów w dochodach rad narodowych wyższego stopnia, udziałów w dochodach budżetu centralnego, dotacji celowych i dotacji wyrównawczych.
4.
W przypadku uchwalenia budżetów w szczegółowości określonej w ust. 3, prezydia rad narodowych uchwalają szczegółowy podział dochodów i wydatków budżetu jednostkowego zgodnie z obowiązującą klasyfikacją budżetową w terminie 14 dni po uchwaleniu budżetu przez radę narodową.
5.
Gromadzkie rady narodowe oraz rady narodowe osiedli i miast nie stanowiących powiatów uchwalają budżety w pełnej szczegółowości.
6.
Rady narodowe uchwalą równocześnie z budżetami jednostkowymi na 1969 r. plany funduszu gromadzkiego nie objętego budżetami.
Art.  4.
1.
Ustala się udziały wojewódzkich rad narodowych (miast wyłączonych z województw) w następujących dochodach budżetu centralnego:
1)
we wpływach z podatku obrotowego od przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem centralnym, z wyjątkiem przedsiębiorstw wymienionych w załączniku nr 5,
2)
we wpłatach z zysku od państwowych przedsiębiorstw podległych Ministrowi Handlu Wewnętrznego,
3)
we wpływach z podatku od wynagrodzeń.
2.
Wysokość udziałów w dochodach budżetu centralnego, wymienionych w ust. 1, dla poszczególnych wojewódzkich rad narodowych (miast wyłączonych z województw) określa załącznik nr 5.
3.
Wysokość stawek procentowych udziałów w dochodach budżetu centralnego, wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 2, dla poszczególnych wojewódzkich rad narodowych (miast wyłączonych z województw) określa Minister Finansów po opracowaniu planów techniczno-ekonomicznych przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem centralnym.
4.
W przypadku gdy ustalona na podstawie ust. 3 maksymalna stawka procentowa nie zapewni w pełnej wysokości kwoty udziałów określonej w załączniku nr 5, Minister Finansów może odpowiednią część udziałów zastąpić dotacją wyrównawczą.
5.
Uprawnienia Ministra Finansów określone w ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio do prezydiów rad narodowych w stosunku do prezydiów rad narodowych niższego stopnia.
Art.  5.
1.
Wpływy z poszczególnych źródeł udziałów, określonych w art. 4 ust. 1, w przypadku przekroczenia kwot ustalonych dla wojewódzkich rad narodowych (miast wyłączonych z województw) w załączniku nr 5, będą zarachowywane na rzecz budżetów terenowych do wysokości 103% tych kwot.
2.
Przepis ust. 1 ma odpowiednie zastosowanie do budżetów rad narodowych niższego stopnia.
3.
Jeżeli dochody osiągnięte z poszczególnych źródeł udziałów będą niższe od kwoty ustalonej w załączniku nr 5 o więcej niż 2%, Minister Finansów wyrówna powstały niedobór do wysokości 98%.
4.
Prezydia rad narodowych wyrównają prezydiom rad narodowych niższego stopnia niedobory w przypadkach określonych w ust. 3.
Art.  6.
1.
Wojewódzka rada narodowa (miasta wyłączonego z województwa) może ustalić udziały rad narodowych niższego stopnia we wpływach z podatku obrotowego i z wpłat z zysku od wojewódzkich przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego, wojewódzkich przedsiębiorstw handlowych oraz wojewódzkich zarządów aptek i kin, których zakłady położone są na terenie tych rad narodowych.
2.
Powiatowa rada narodowa (miasta stanowiącego powiat) może ustalić udziały w podatku obrotowym oraz we wpłatach z zysku wielozakładowych przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego rozliczających się z jej budżetem na rzecz innych powiatowych (miejskich) rad narodowych, na których terenie działania położone są zakłady tych przedsiębiorstw; ustalenie udziałów następuje w porozumieniu z zainteresowanymi radami narodowymi.
3.
Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do udziałów we wpłatach do budżetu od wielozakładowych spółdzielni pracy.
4.
Powiatowa rada narodowa może ustalić udziały we wpłatach z zysku przedsiębiorstwa handlu detalicznego rozliczającego się z jej budżetem na rzecz rad narodowych miast nie stanowiących powiatów, na których terenie położone są sklepy tego przedsiębiorstwa.
5.
Powiatowa rada narodowa może ustalić udziały gromadzkich rad narodowych we wpływach z podatku dochodowego od gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska".
Art.  7.
1.
Przyznaje się jako dochody własne:
1)
wojewódzkim radom narodowym (miast wyłączonych z województw) - 50% zysków oddziałów operacyjnych Powszechnej Kasy Oszczędności działających na terenie poszczególnych województw (miast wyłączonych z województw),
2)
powiatowym, miejskim i dzielnicowym radom narodowym:
a)
część marży sklepów fabrycznych oraz placówek niektórych przedsiębiorstw handlowych rozliczających się z budżetem centralnym, której wysokość wraz z określeniem jednostek i trybu dokonywania wpłat ustala Minister Finansów,
b)
należności scalone pobierane na podstawie ustawy z dnia 28 czerwca 1962 r. o przejmowaniu niektórych nieruchomości rolnych w zagospodarowanie lub na własność Państwa oraz o zaopatrzeniu emerytalnym właścicieli tych nieruchomości i ich rodzin (Dz. U. Nr 38, poz. 166) jako dochody ponadplanowe,
3)
gromadzkim radom narodowym, radom narodowym miast nie stanowiących powiatów oraz radom narodowym osiedli - wpłaty równoważników pieniężnych za zaległe dostawy obowiązkowe, pobieranych na podstawie ustawy z dnia 13 grudnia 1957 r. o realizacji zaległości w obowiązkowych dostawach zbóż, ziemniaków i zwierząt rzeźnych (Dz. U. Nr 62, poz. 337) - jako dochody ponadplanowe.
2.
Upoważnia się prezydia wojewódzkich rad narodowych (miast wyłączonych z województw) do przyznania udziałów w dochodach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, powiatowym, miejskim i dzielnicowym radom narodowym, na których terenie działania mają siedzibę oddziały operacyjne Powszechnej Kasy Oszczędności.
Art.  8.
1.
Upoważnia się Radę Ministrów do zastosowania postanowień art. 10 ust. 1-4 ustawy budżetowej na rok 1963 z dnia 22 grudnia 1962 r. (Dz. U. Nr 67, poz. 330) przy uchwalaniu budżetów terenowych na rok 1970.
2.
Rady narodowe miast nie stanowiących powiatów oraz rady narodowe osiedli i gromad mogą uchwalić budżety w późniejszym terminie aniżeli określony w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. z 1958 r. Nr 45, poz. 221 i z 1963 r. Nr 28, poz. 164), z tym że nie może on przekroczyć dnia 20 grudnia.
Art.  9.

Upoważnia się Radę Ministrów do uchwalania kredytów dodatkowych z nadwyżek budżetu centralnego na cele związane z finansowaniem gospodarki narodowej.

Art.  10.

Rada Ministrów ustala zasady finansowania z podatku obrotowego należnych przedsiębiorstwom państwowym dotacji przedmiotowych.

Art.  11.
1.
Upoważnia się ministrów (urzędy centralne) do dokonania zmian w dochodach i wydatkach budżetu centralnego ustalonych w niniejszej ustawie, dotyczących przedsiębiorstw państwowych, jeżeli zmiany te wynikają z podziału zadań i środków narodowego planu gospodarczego oraz nie powodują pogorszenia różnicy między dochodami i wydatkami dotyczącymi tych przedsiębiorstw w ramach właściwej części budżetu.
2.
Upoważnia się prezydia wojewódzkich rad narodowych (miast wyłączonych z województw) do dokonywania zmian:
1)
w dochodach i wydatkach zbiorczego budżetu województwa dotyczących państwowych przedsiębiorstw terenowych i przedsiębiorstw spółdzielczych, o ile zmiany te wynikają z podziału lub zmian zadań i środków terenowego planu gospodarczego oraz nie powodują pogorszenia różnicy między dochodami i wydatkami dotyczącymi tych przedsiębiorstw w ramach zbiorczego budżetu województwa,
2)
wysokości środków wyrównawczych dla budżetów objętych zbiorczym budżetem województwa w związku ze zmianami, o których mowa w pkt 1, pod warunkiem, że nie spowoduje to zwiększenia środków wyrównawczych z budżetu centralnego.
3.
Zasady i terminy wprowadzania zmian, o których mowa w ust. 1 i 2, określa Rada Ministrów.
Art.  12.

Upoważnia się Ministra Finansów do zwiększania wydatków budżetu centralnego z tytułu:

1)
pokrycia skutków finansowych obniżek cen towarów w państwowych i spółdzielczych przedsiębiorstwach handlowych, zarządzonych na podstawie obowiązujących przepisów,
2)
dofinansowania przedsiębiorstw państwowych i spółdzielczych, które zgodnie z obowiązującymi przepisami otrzymują dopłaty z budżetu w zależności od jednostki wytworzonego (sprzedanego, zakupionego) produktu, dokonanej usługi, jeśli przedsiębiorstwa te przekroczą plany produkcji, sprzedaży, zakupu lub usług oraz w przypadkach wprowadzenia w trybie obowiązujących przepisów nowych dopłat lub ich podwyższenia,
3)
dofinansowania państwowych gospodarstw rolnych i innych przedsiębiorstw gospodarki rolnej, które zgodnie z obowiązującymi przepisami otrzymują dopłaty z budżetu w zależności od rozmiaru wykonanych zadań, jeżeli przedsiębiorstwa te przekroczą planowane rozmiary tych zadań,
4)
uzupełnienia funduszów własnych przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem centralnym, w przypadkach powstania niedoborów spowodowanych urzędowymi zmianami cen, płac lub zmianą zasad gospodarki finansowej przedsiębiorstw wynikającą ze zmian organizacyjnych,
5)
dofinansowania państwowych przedsiębiorstw, które zgodnie z obowiązującymi przepisami otrzymują dopłatę z budżetu w zależności od zrealizowanych wpływów i poniesionych wydatków zagranicznych, jeśli przedsiębiorstwa te przekroczą planowane wpływy i wydatki stanowiące podstawę dopłat.
Art.  13.
1.
Rada Ministrów może upoważnić ministrów (urzędy centralne) dysponujących środkami rezerwowymi do przenoszenia ich na właściwe części budżetu.
2.
Minister Finansów może upoważnić ministrów (urzędy centralne) do dokonywania przeniesień kredytów budżetowych między działami, rozdziałami i tytułami.
3.
Zwalnia się ministrów (urzędy centralne) od obowiązku zawiadamiania Ministra Finansów o dokonanych przeniesieniach kredytów budżetowych z wyjątkiem przeniesień między częściami budżetu.
4.
Ministrowie (urzędy centralne) mogą, w granicach uprawnień wynikających z ust. 2, upoważnić podległe jednostki budżetowe do dokonywania zmian w planach finansowych, powodujących przeniesienie kredytów budżetowych między rozdziałami, tytułami i paragrafami.
5.
Upoważnienia, o których mowa w ust. 2 i 4, nie mogą naruszać ograniczeń wynikających z art. 28 i art. 34 ust. 3 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym.
Art.  14.
1.
Prezydia wojewódzkich i powiatowych rad narodowych (miast wyłączonych z województw i miast stanowiących powiaty) mogą upoważnić:
1)
wydziały finansowe do dokonywania przeniesień kredytów budżetowych między rozdziałami w ramach działu z zachowaniem przepisu art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym,
2)
wydziały prezydium (jednostki równorzędne) do dokonywania przeniesień kredytów budżetowych między tytułami i paragrafami w ramach rozdziału,
3)
jednostki budżetowe podległe wydziałom do dokonywania zmian w planach finansowych, powodujących przeniesienia kredytów budżetowych między paragrafami.
2.
Prezydia rad narodowych miast nie stanowiących powiatów, osiedli i gromad mogą upoważnić przewodniczących właściwych prezydiów (przewodniczących gromadzkich rad narodowych) do dokonywania przeniesień kredytów budżetowych pomiędzy tytułami i paragrafami.
3.
Upoważnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, nie mogą naruszać ograniczeń wynikających z art. 28 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym.
Art.  15.
1.
Prezydia wojewódzkich i powiatowych rad narodowych (miast wyłączonych z województw i miast stanowiących powiaty) mogą upoważnić wydziały finansowe do zmiany dochodów i wydatków w budżecie jednostkowym w przypadku zwiększenia lub zmniejszenia dotacji celowej lub dotacji wyrównawczej na określone zadania otrzymywanej z budżetu centralnego lub z budżetu rady narodowej wyższego stopnia oraz do podziału kwot wynikających z tych zmian między budżety rad narodowych niższego stopnia.
2.
W przypadkach, o których mowa w ust. 1, prezydia rad narodowych miast nie stanowiących powiatów, osiedli i gromad mogą upoważnić przewodniczących właściwych prezydiów (przewodniczących gromadzkich rad narodowych) do zmian dochodów i wydatków w budżecie.
Art.  16.

Prezydia wojewódzkich i powiatowych rad narodowych (miast wyłączonych z województw i miast stanowiących powiaty) mogą upoważnić wydziały finansowe do zwiększania kredytów dla jednostek budżetowych na wykonanie ponadplanowych świadczeń usługowych w zakresie działalności gospodarczej, kulturalnej albo socjalnej - do wysokości ponadplanowych dochodów, uzyskanych w związku z tymi świadczeniami.

Art.  17.

Do upoważnień, o których mowa w art. 4, 5, 9 i 12, nie ma zastosowania przepis art. 29 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym.

Art.  18.

Upoważnia się Ministra Finansów do zmniejszania lub zwiększania ustalonych etatów osobowych centralnych i terenowych organów administracji państwowej, wymiaru sprawiedliwości i prokuratury (załączniki nr 2 i nr 4) w przypadku zmiany zadań lub zmian organizacyjnych.

Art.  19.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1969 r.

ZAŁĄCZNIKI Nr 1-5

(pominięto)

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1968.47.338

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Ustawa budżetowa na rok 1969.
Data aktu: 22/12/1968
Data ogłoszenia: 30/12/1968
Data wejścia w życie: 01/01/1969