united kingdom
ukraine

Organizacja i tryb postępowania komisyj oszczędnościowo-oddłużeniowych dla samorządu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW: SPRAW WEWNĘTRZNYCH, SKARBU, ORAZ PRZEMYSŁU I HANDLU
z dnia 16 kwietnia 1935 r.
O organizacji i trybie postępowania komisyj oszczędnościowo - oddłużeniowych dla samorządu.

Na podstawie art. 10 ust. (2) rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. o poprawie gospodarki i finansów związków samorządowych (Dz. U. R. P. Nr. 94, poz. 846) zarządza się co następuje:
§  1.
(1)
Rozporządzenie niniejsze normuje szczegółowo organizację i tryb postępowania komisyj oszczędnościowo-oddłużeniowych dla samorządu przy urzędach wojewódzkich, powołanych art. 9 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. (Dz. U. R. P. Nr. 94, poz. 846).
(2)
W dalszym ciągu rozporządzenia niniejszego komisje oszczędnościowo - oddłużeniowe dla samorządu nazywane będą "komisjami", a Centralna Komisja Oszczędnościowo - Oddłużeniowa dla Samorządu - "Centralną Komisją",
§  2.
Członków komisyj - przedstawicieli rady wojewódzkiej (w województwach zachodnich - sejmiku wojewódzkiego, w województwach południowych - wydziału wojewódzkiego) wybierają rady wojewódzkie (sejmiki wojewódzkie, wydziały wojewódzkie) zwykłą większością głosów ze swego grona lub z pośród innych osób.
§  3.
(1)
Przewodniczący komisji przewodniczy na posiedzeniach, kieruje pracami komisji, reprezentuje ją nazewnątrz i wykonywa wszelkie inne czynności, zlecone mu rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. (Dz. U. R. P. Nr. 94, poz. 846), rozporządzeniem niniejszem oraz instrukcjami Centralnej Komisji. Poszczególne prace przewodniczący komisji może zlecać członkom komisji lub rzeczoznawcom.
(2)
W zastępstwie przewodniczącego przewodniczy na posiedzeniach członek komisji, wyznaczony przez przewodniczącego Centralnej Komisji.
(3)
Przewodniczący komisyj składają przewodniczącemu Centralne; Komisji sprawozdanie z prac komisyj.
§  4.
(1)
Przewodniczący Komisji Centralnej powołuje sekretarza komisji bądź z pośród członków komisji, bądź z pośród innych osób.
(2)
W razie niepowołania sekretarza przez przewodniczącego Centralnej Komisji sekretarza wyznacza wojewoda z pośród urzędników urzędu wojewódzkiego. Sekretarz prowadzi biuro komisji.
§  5.
(1)
Przewodniczący komisji i sekretarz mogą otrzymywać ryczałtowe odszkodowanie, którego wysokość określa Minister Spraw Wewnętrznych na wniosek przewodniczącego Centralnej Komisji.
(2)
Członkowie Komisji mają jedynie prawo do zwrotu kosztów podróży i poboru diet za dni posiedzeń oraz w razie wyjazdów służbowych według zasad, ustalonych dla urzędników państwowych na stanowiskach radców we władzach bezpośrednio podległych władzy naczelnej.
§  6.
Urząd wojewódzki, przy którym znajduje się komisja, dostarczy komisji potrzebnego lokalu biurowego wraz z urządzeniem oraz pomocy biurowej.
§  7.
Na posiedzenia komisji powinni być wzywani wszyscy jej członkowie. Do ważności posiedzeń komisji konieczna jest obecność polowy członków, w tem przewodniczącego komisji lub jego zastępcy (§ 3 ustęp 2). Uchwały komisji zapadają większością głosów obecnych członków; w razie równości głosów przeważa zdanie, za którem wypowiedział się przewodniczący.
§  8.
(1)
Komisja ma prawo badać budżety, zamknięcia rachunkowe, sprawozdania i wszelkie akta i dokumenty poszczególnych związków samorządowych, tudzież ich urządzeń, zakładów i przedsiębiorstw oraz przeprowadzać lustracje na miejscu przez swych delegatów i rzeczoznawców.
(2)
Zarządy związków samorządowych i międzykomunalnych oraz zarządy urządzeń, zakładów i przedsiębiorstw, podlegających kompetencji komisji, obowiązane są dostarczyć na żądanie komisji wszelkich materjałów i informacyj.
§  9.
Władze rządowe i samorządowe obowiązane są udzielać komisjom wszelkich potrzebnych informacyj oraz pomocy, niezbędnej do wykonywania jej obowiązków.
§  10.
W zakresie akcji oszczędnościowej komisja, po zbadaniu gospodarki danego związku samorządowego, jego urządzeń, zakładów lub przedsiębiorstw, uchwala wnioski, które przedstawia właściwej władzy nadzorczej nad związkiem samorządowym i przewodniczącemu Centralnej Komisji.
§  11.
(1)
Wniosek o wszczęcie postępowania oddłużeniowego, zgłoszony przez interesowane strony lub władzę nadzorczą, powinien być umotywowany. Jeżeli wniosek zgłasza władza nadzorcza nad związkiem samorządowym albo interesowany związek, do wniosku należy dołączyć budżet na rok bieżący, ostatnie zamknięcie rachunkowe oraz wykaz wszelkich długów ze wskazaniem tytułów, wysokości oprocentowania i terminów płatności.
(2)
Przewodniczący komisji może zarządzić uzupełnienie danych, uzasadniających wniosek.
§  12.
(1)
Komisja rozpatruje wniosek o wszczęcie postępowania oddłużeniowego na posiedzeniu bez udziału stron i bądź zarządza wszczęcie postępowania, bądź odrzuca wniosek. Komisja może odroczyć decyzję celem uzupełnienia danych,
(2)
Postanowienie o wszczęciu postępowania oddłużeniowego przewodniczący komisji ogłasza w dzienniku wojewódzkim, w Monitorze Polskim oraz poczytnym dzienniku miejscowym.
(3)
O odrzuceniu wniosku przewodniczący zawiadamia wnioskodawcę.
§  13.
(1)
O posiedzeniu komisji, na którem ma być rozpatrywany plan oddłużenia, przewodniczący ogłasza w dzienniku wojewódzkim, w Monitorze Polskim oraz w poczytnym dzienniku miejscowym, co najmniej na dwa tygodnie przed terminem posiedzenia.
(2)
Strony mogą składać wyjaśnienia na posiedzeniu komisji osobiście lub przez pełnomocników.
§  14.
(1)
Po rozpatrzeniu projektu planu oddłużenia i wysłuchaniu stron, które się stawią, komisja bądź ustala plan oddłużenia, bądź umarza postępowanie oddłużeniowe.
(2)
Plan oddłużenia, ustalony przez komisję, przewodniczący komisji ogłasza w dzienniku wojewódzkim. Zawiadomienie o ogłoszeniu planu oddłużenia przewodniczący komisji ogłasza w Monitorze Polskim i poczytnym dzienniku miejscowym. Postanowienie o umorzeniu postępowania przewodniczący komisji ogłasza w dzienniku wojewódzkim, Monitorze Polskim i poczytnym dzienniku miejscowym.
§  15.
W razie zgłoszenia w terminie sprzeciwu przeciwko planowi oddłużenia, ustalonemu przez komisję, przewodniczący komisji przesyła plan oddłużenia wraz z aktami sprawy, zgłoszonemi sprzeciwami oraz własnym wnioskiem do Centralnej Komisji.
§  16.
(1)
Odpisy prawomocnego planu oddłużenia przewodniczący komisji przesyła interesowanemu związkowi samorządowemu oraz władzy nadzorczej, powołanej do zatwierdzenia budżetu tego związku.
(2)
Wierzyciele związku samorządowego, objęci planem oddłużenia, otrzymują na żądanie dotyczące ich wyciągi z planu oddłużenia z wypisem prawomocnego postanowienia, zatwierdzającego plan oddłużenia.
§  17.
Wszelkie obwieszczenia, odpisy i wyciągi, przewidziane w postępowaniu oddłużeniowem, podpisują przewodniczący komisji i sekretarz.
§  18.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024