Już od 25 września dla pracowników placówek NFZ następują zmiany w zasadach zgłaszania wszelkich nieprawidłowości oraz łamania prawa. Ukazało się zarządzenie prezesa w sprawie procedury zgłoszeń wewnętrznych w Narodowym Funduszu Zdrowia. Regulacja związana jest z wejściem w życie ustawy o ochronie sygnalistów. Ustawowy obowiązek wprowadzenia regulaminów zgłaszania nieprawidłowości dotyczy firm zatrudniających powyżej 50 pracowników.

Jak czytamy w uzasadnieniu zarządzenia, celem procedury zgłoszeń wewnętrznych jest określenie trybu przyjmowania, weryfikowania i rozpatrywania zgłoszeń o naruszeniach prawa w kontekście związanym z pracą oraz podejmowania działań następczych w związku z tymi zgłoszeniami przy zapewnieniu należytej ochrony oraz anonimowości sygnalisty.

Czytaj także: Ustawa o ochronie sygnalistów już dziś, 25 września, weszła w życie

Self-correction w ramach organizacji – czyli po co w firmie sygnaliści?

 

 

Sygnalista nie jest anonimowy

Przyjmowaniem, weryfikowaniem i rozpatrywaniem zgłoszeń wewnętrznych w funduszu oraz komunikacji z sygnalistą zajmie się Biuro Nadzoru Wewnętrznego Centrali NFZ. Osoba upoważniona potwierdza sygnaliście przyjęcie zgłoszenia w terminie 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia.

Zgłoszenia wewnętrznego można dokonać pisemnie z wykorzystaniem internetowego formularza zgłoszenia, dostępnego na stronie Biuletynu Informacji Publicznej NFZ. Powinno zawierać przede wszystkim: imię i nazwisko sygnalisty; adres do kontaktu; możliwie dokładny opis przedmiotu naruszenia prawa i dane osoby, której dotyczy zgłoszenie. Jak zaznacza w dokumencie NFZ, zgłoszenia dokonane anonimowo pozostawiane będą bez rozpatrzenia.

NFZ określił, na jaką ochronę może liczyć sygnalista. Zgodnie z zapisami zarządzenia osoba upoważniona do prowadzenia postępowania przestrzega następujących zasad:

  • bezstronności – polegającej na równym traktowaniu każdej osoby oraz podejmowaniu decyzji w sposób wolny od oddziaływania mogącego wpływać na jej obiektywność;
  • ochrony poufności – polegającej na przetwarzaniu danych osobowych, związanych z przyjmowaniem zgłoszeń, w sposób uniemożliwiający nieupoważnionym osobom uzyskanie dostępu do  informacji objętych zgłoszeniem oraz zapewniający ochronę poufności tożsamości sygnalisty, osoby, której dotyczy zgłoszenie, oraz osoby trzeciej wskazanej w zgłoszeniu.

 

Zobacz w LEX: Ochrona sygnalistów w podmiotach leczniczych >

Osoba upoważniona do rozpatrywania wniosku zobowiązana jest do podpisania oświadczenia o zachowaniu tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, które uzyskała w ramach przyjmowania i weryfikowania zgłoszeń oraz podejmowanych działaniach, także po ustaniu stosunku pracy. Jeśli ma uzasadnione wątpliwości lub zastrzeżenia co do swojej bezstronności lub uczciwości w zakresie dokonanego zgłoszenia (np. sygnalistą bądź osobą, której dotyczy zgłoszenie jest członek jej rodziny, znajomy czy przeciwnik w sporze sądowym), przekazuje je pisemnie dyrektorowi BNW. Dyrektor BNW po weryfikacji zasadności wątpliwości lub zastrzeżeń  podejmuje decyzję o ewentualnym wyłączeniu osoby upoważnionej z postępowania i wyznacza inną osobę spośród upoważnionych pracowników BNW.

Od korupcji do standardów etycznych

Przedmiotem zgłoszenia wewnętrznego mogą być działania lub zaniechania niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące takich dziedzin, jak: korupcja, zamówienia publiczne, usługi i produkty, bezpieczeństwo produktów i ich zgodności z wymogami, zdrowie publiczne,  ochrona prywatności i danych osobowych; bezpieczeństwo sieci i systemów teleinformatycznych; konstytucyjna wolność oraz prawa człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej. Przedmiotem zgłoszenia mogą być także naruszenia obowiązujących w Funduszu regulacji wewnętrznych i standardów etycznych.

Zgodnie z przepisami zarządzenia, jeśli zgłoszenie uzasadnia wszczęcie postępowania wyjaśniającego, osoba upoważniona podejmuje niezwłocznie i z należytą starannością czynności, które mają na celu wyjaśnienie czy podejrzenia sygnalisty co do zaistniałego lub przyszłego naruszenia prawa albo co do próby ukrycia naruszenia są uzasadnione (weryfikacja prawdziwości informacji podanych w zgłoszeniu wewnętrznym). Jeżeli weryfikacja nie jest możliwa, osoba rozpatrująca wniosek może wystąpić do prezesa NFZ o przeprowadzenie kontroli.

Zarządzenie wchodzi w życie 25 września.