Rada Gminy Komańcza zarządziła pobór w drodze inkasa: podatku od nieruchomości od osób fizycznych, podatku rolnego od osób fizycznych oraz podatku leśnego od osób fizycznych.  W uchwale określiła inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso. Wprowadziła też regulację, że zarządzenie poboru tych podatków obejmuje również należne odsetki wraz z kosztami upomnienia.

Czytaj też: RIO: Radny nie może głosować, jeśli ma zostać inkasentem

 

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie stwierdziło, że postanowienie uchwały zakresie zarządzenia poboru w drodze inkasa kosztów upomnień oraz należnych odsetek wykracza poza kompetencje rady gminy wynikające z przepisów art. 6 ust. 12 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, art. 6b ustawy podatku rolnym oraz art. 6 ust. 8 ustawy o podatku leśnym. Przepisy te - są podstawą prawną uchwały - upoważniają radę gminy wyłącznie do zarządzenia poboru tych podatków w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso.

Sprawdź w LEX: Odpowiedzialność podatkowa inkasenta >

Nie uprawniają natomiast do zarządzenia w drodze inkasa kosztów upomnień oraz należnych odsetek związanych z poborem wymienionych podatków. Dlatego Kolegium RIO stwierdziło nieważność tego zapisu uchwały.

 

 

RIO zakwestionowała podobny zapis

 

Podobny zapis rozszerzony także o zaległości w opłatach RIO zakwestionowała też uchwale Rady Gminy Komancza w sprawie poboru w drodze inkasa opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Kolegium wskazało, że przepis art. 6l ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach daje radzie gminy kompetencje do zarządzenia poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso. Nie upoważnia natomiast do zarządzenia w drodze inkasa zaległości w opłatach, kosztów upomnień czy należnych odsetek.

Czytaj też: NSA: Uchwała rady gminy musi dokładnie wskazywać inkasentów

Zdaniem organu nadzoru pojęcia opłaty nie można bowiem utożsamiać z pojęciem zaległości podatkowej, która powstaje po upływie terminu płatności opłaty. Na poparcie swojego stanowisko RIO wskazało przepis art. 49 ustawy – Ordynacja podatkowa, który wyraźnie rozróżnia zapłatę podatku (opłaty) od zaległości podatkowej.

Oznacza to, iż inkasent uprawniony jest wyłącznie do poboru podatku (opłaty), a więc należności, która powinna być uiszczona przez podatnika do upływu terminu płatności.

 

Uchwały Kolegium RIO w Rzeszowie Nr VIII/882/2019 oraz VIII/883/2019 z dnia 11 marca 2019 r.