Zarząd powiatu unieważnił konkurs na dyrektora zespołu szkół. Uzasadnił, że powodem tego było poinformowanie przez członka komisji konkursowej pozostałych członków komisji o wynikach nieformalnego referendum w sprawie poparcia dla poszczególnych kandydatów. Wskazał, że do referendum doszło poza posiedzeniem rady pedagogicznej, a podanie takiej informacji przed głosowaniem mogło sugerować członkom komisji sposób głosowania i wpłynąć na wynik konkursu.

 

Są już nowe przepisy ws. konkursów na dyrektorów szkół>>

 

Tym samym naruszono  § 8 ust. 2 pkt. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy konkursowej. Stosownie do tego przepisu organ prowadzący publiczne publiczną szkołę zatwierdza konkurs albo unieważnia konkurs i zarządza ponowne jego przeprowadzenie w razie stwierdzenia innych nieprawidłowości, które mogły mieć wpływ na wynik konkursu.

 

Członkowie komisji już mieć wyrobione zdanie

Wojewoda podkarpacki uchwałę powiatu zaskarżył do sądu wnosząc o jej unieważnienie. W uzasadnieniu skargi wskazał, że nie można przyjąć, że wypowiedź jednego z członków komisji dotycząca opinii części nauczycieli stanowi podstawę do uznania, że cała komisja konkursowa podejmując decyzję w głosowaniu tajnym naruszyła zasadę bezstronności. Tym bardziej, że informacja ta została przedstawiona w trakcie dyskusji poprzedzającej głosowane na kandydatów. Czyli po przeprowadzeniu całej procedury konkursowej, w trakcie, której prowadzone były rozmowy z kandydatami i po dokonaniu przez komisję ich merytorycznej oceny.

Sprawdź w LEX: Ile razy można powierzyć stanowisko dyrektora w publicznym przedszkolu? >

W ocenie organu oznacza to, że opinię o każdym z kandydatów członkowie komisji powinni posiadać już na wcześniejszym etapie konkursu tj. na podstawie przedstawionej przez kandydata koncepcji funkcjonowania i rozwoju szkoły i dokonaniu przez komisję oceny merytorycznej każdego z kandydatów.

Zdaniem wojewody trudno więc doszukiwać się związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy wyrażoną w dniu konkursu opinią członka komisji konkursowej, a jej wpływem na rozstrzygnięcie komisji konkursowej. Tylko taka relacja stanowi niezbędną przesłankę do uznania, że mogła ona mieć wpływ na wynik konkursu.

Sprawdź w LEX: Konkursy na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki w świetle nowych regulacji prawnych >

Wojewoda wskazał, że formuła przedstawienia "opinii" części nauczycieli szkoły wiąże się wyłącznie z zaprezentowaniem stanowiska tychże nauczycieli, w odniesieniu do poszczególnych kandydatów uczestniczących w konkursie. Jest to tylko "opinia" części grona nauczycielskiego, której nie można utożsamiać ze stanowiskiem Rady Pedagogicznej szkoły.

Sprawdź w LEX: Czy nauczyciel może stanąć do konkursu na stanowisko dyrektora przedszkola w dniu, w którym prowadzi zajęcia z uczniami? >

 

Ujawnienie wyników sondażu nie jest nieprawidłowością

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały. Podzielił stanowisko wojewody, że przedstawienie informacji o wyniku referendum przeprowadzonym wśród nauczycieli nie wyczerpuje znamion przesłanki z § 8 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia MEN skutkującej unieważnieniem konkursu na stanowisko dyrektora szkoły.

Sąd wskazał, że istotne znaczenie dla oceny czy doszło do nieprawidłowości, o których mowa w § 8 ust. 2 pkt. 4 ma treść § 5 ust 2 rozporządzenia MEN, zgodnie z którym komisja, po rozmowie z każdym z kandydatów, dokonuje ich merytorycznej oceny. Ocenie podlega w szczególności przedstawiona przez kandydata koncepcja funkcjonowania rozwoju publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub publicznej placówki. Członkowie komisji mogą zadawać kandydatom pytania.

Sprawdź w LEX: Czy przed konkursem na stanowisko dyrektora szkoły można podać do publicznej wiadomości nazwiska osób, które złożyły ofertę na konkurs na stanowisko dyrektora szkoły? >

 

Członek komisji ma prawo do oceny kandydata

Przepis ten dopuszcza więc wypowiedzenie się przez członków komisji w szczególności o przedstawionej przez kandydata koncepcji funkcjonowania placówki oświatowej. Zatem ocena członków komisji konkursowej, przedstawionych koncepcji przez kandydatów, mogłaby również odebrana jako opowiedzenie się za konkretną kandydaturą. Zdaniem sądu, taka interpretacja przepisu § 5 ust. 2 rozporządzenia MEN byłaby zbyt daleko idącą i sprzeczna z zadaniami komisji, której zadaniem jest rozstrzygnięcie konkursu.

WSA wskazał ponadto, że w przepisie tym użyto zwrotu w szczególności, więc jeżeli był przeprowadzony sondaż, czy ranking kandydatów na stanowisko, do którego aspirują kandydaci, to przedstawienie wyników takiego rankingu, którego wyniki w środowisku można założyć, że były znane, nie miały wpływu na końcowy wynik głosowania.

Wyrok WSA w Rzeszowie z 17 stycznia 2019 r. sygn. akt II SA/Rz 1196/18

 

Skorzystaj z wzorów dostępnych w LEX:

Uchwała o odmowie dopuszczenia kandydata do konkursu na stanowisko dyrektora
Uchwała o dopuszczeniu kandydata na stanowisko dyrektora
Protokół z posiedzenia komisji konkursowej powołanej w celu przeprowadzenia postępowania konkursowego na stanowisko dyrektora
Zarządzenie w sprawie zatwierdzenia wyników konkursu
Zarządzenie w sprawie powołania komisji konkursowej
Zawiadomienie kandydata i członków komisji o terminie i miejscu posiedzenia komisji konkursowej
Oświadczenie członka komisji o bezstronności
Oświadczenie członka komisji o ochronie danych osobowych
Ogłoszenie o konkursie na dyrektora szkoły podstawowej