Wnioskodawca zwrócił się do rady miejskiej o przekazanie kserokopii wszystkich protokołów z posiedzeń gminnej komisji wyborczej do spraw wyborów do organów jednostek pomocniczych, jakie odbyły się do tej pory. Po prawie miesiącu oczekiwania na udzielenie żądanej informacji, wnioskodawca złożył skargę na bezczynność. W odpowiedzi na nią, organ wyjaśnił, że dokumenty z pracy komisji nie znajdują się w biurze rady miejskiej. Dlatego wniosek został przekazany do burmistrza, o czym skarżący został poinformowany już w następnym dniu po wpływie żądania.
Żądane protokoły stanowiły informację publiczną
Sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, który wskazał, że rada miejska jest organem stanowiącym gminy. Natomiast gmina jako jednostka samorządu terytorialnego i osoba prawna działająca przez swoje ustawowe organy jest podmiotem obowiązanym do udostępniania informacji publicznej. Taki charakter ma zaś żądana informacja, ponieważ dotyczy działalności ustrojowej gminy. Sąd podkreślił, że rada nadaje jednostce pomocniczej gminy statut, a w nim określa zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej. Oznacza to, że wszystkie dokumenty wytworzone w związku z przeprowadzonymi wyborami stanowią informację publiczną. Tymczasem z odpowiedzi na skargę wynikało, że rada traktuje powołaną przez siebie komisję jako całkowicie niezależny, samodzielny i w żaden sposób niezwiązany z nią podmiot.
Czytaj także: Informacja publiczna - czy po 24 latach trzeba zmienić przepisy >>>
Czytaj również w LEX: Dostęp do informacji publicznej w praktyce funkcjonowania samorządu terytorialnego > >
Skierowanie wniosku do rady miasta było naturalne
Sąd ocenił, że bez znaczenia jest charakter gminnej komisji wyborczej dla przeprowadzenia wyborów do organów jednostek pomocniczych. Informację publiczną stanowi bowiem każda informacja wytworzona przez szeroko rozumiane władze publiczne oraz osoby pełniące funkcje publiczne, a także inne podmioty, które tę władzę realizują bądź gospodarują mieniem komunalnym lub mieniem Skarbu Państwa w zakresie tych kompetencji. WSA wskazał, że skarżący w naturalny sposób skierował pytanie do rady miejskiej, ponieważ powołała ona komisję wyborczą. Dla obywatela żądającego dostępu do informacji publicznej bez znaczenia jest czy protokoły z posiedzeń komisji wyborczej znajdują się w kancelarii lub archiwum rady miejskiej, czy burmistrza. Wnioskodawca nie musi wnikać w to, jak funkcjonuje w gminie obieg korespondencji, jaka jest instrukcja kancelaryjna i organizacja przechowywania dokumentów.
Sprawdź także w LEX: Akta sprawy administracyjnej jako informacja publiczna > >
Cena promocyjna: 260.11 zł
|Cena regularna: 289 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 216.75 zł
Wnioskodawca nie otrzymał odpowiedzi
Na gruncie niniejszej sprawy, skarżący bezspornie nie otrzymał odpowiedzi na swoje żądanie. Nie można było bowiem za nią uznać wysłanego mu do wiadomości pisma przekazującego wniosek do burmistrza. Reakcją organu na wniosek o udostępnienie informacji publicznej powinno być udostępnienie informacji, jeśli ją wytworzył bądź jest w jej posiadaniu, odmowa lub umorzenie postępowania z przyczyn uregulowanych ustawą o dostępnie do informacji publicznej albo poinformowanie, że żądane dane nie stanowią informacji publicznej. Sąd uznał więc, że rada miasta pozostawała w bezczynności. Nie miała ona jednak cech rażącego naruszenia prawa, ponieważ nie wynikała z lekceważenia skarżącego, tylko raczej z niewiedzy.
Wyrok WSA w Krakowie z 19 grudnia 2024 r., sygn. akt II SAB/Kr 211/24, nieprawomocny
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.