Jedno z pierwszych stanowisk w tym zakresie to uwagi Ogólnokrajowego Związku Zawodowego „AR PRIM”. Związek podkreśla, że docenia kierunek zmian, ale ma ma obawy dotyczące sytuacji pracowników prokuratury. Pierwsza dotyczy art. 1 par. 1, zgodnie z którym prokuraturę stanowią: Prokurator Generalny, zastępcy Prokuratora Generalnego, prokuratorzy powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury i prokuratorzy Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, zwanego dalej „Instytutem Pamięci Narodowej”.

- Ze strony MS padło zapewnienie, że pracownicy prokuratur będą również stanowili „prokuraturę”. Wydaje się zatem, że potrzeba tu kompatybilności rozwiązań. Jeśli rzeczywiście w skład „prokuratury” mają wchodzić także pracownicy prokuratury, konieczne jest wprowadzenie zmian w brzmieniu nadanym w projekcie - wskazują związkowcy.

Czytaj: Jest już projekt rozdzielenia funkcji Prokuratora Generalnego od Ministra Sprawiedliwości >>

 

Co z prokuratorami Prokuratury Krajowej?

Przypomnijmy, że ministerialny projekt zakłada likwidację Prokuratury Krajowej. Nowy Prokurator Generalny w terminie 60 dni od dnia złożenia ślubowania - w myśl propozycji - powoła prokuratorów PK na stanowiska prokuratorów Prokuratury Generalnej, przy czym będą musieli spełnić określone wymagania. Ci, którzy nie zostaną powołani, zostaną przeniesieni na inne stanowisko i miejsce służbowe w powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury.

Z kolei jeśli chodzi o wynagrodzenie, to w przypadku prokuratorów przeniesionych na inne miejsce służbowe w powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury, będzie przysługiwało takie jakie wynika z art. 124 par. 3 Prawa o Prokuraturze w odpowiedniej wyższe stawce, jeżeli - jak wynika z regulacji - uzasadnią to wcześniejsze okresy pracy na stanowisku służbowym w jednostce organizacyjnej, do której dotychczasowy prokurator Prokuratury Krajowej został przeniesiony, a także na stanowiskach służbowych w jednostkach wyższego stopnia, w tym w Prokuraturze Krajowej.

Sprawdź też w LEX: Czy prokurator może korzystać z zerowego PIT dla seniorów? >

- W sytuacji przejrzystej i zobiektywizowanej prokuratury nie ma przesłanek do zachowania prokuratorom przeniesionym na niższe stanowisko służbowe dotychczasowego wynagrodzenia, albowiem ze swej istoty jest ono przyznawane za realizowanie określonych zadań na najwyższym szczeblu organizacyjnym. Wynagrodzenie nie może być traktowane jako przywilej wynikający z pełnienia określonego stanowiska służbowego, ale charakteru obowiązków, które się z nim wiążą. Z istoty rzeczy prokurator przeniesiony do jednostki niższego szczebla nie będzie realizował dotychczasowych czynności, a zakres jego zadań będzie tożsamy z innymi prokuratorami posiadającymi tytuł danej jednostki organizacyjnej - wskazano w uzasadnieniu.

Od decyzji w sprawie przeniesienia - prokuratorowi będzie przysługiwało odwołanie do sądu okręgowego – sądu pracy, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania prokuratora, w terminie 21 dni od dnia doręczenia tej decyzji.

Czytaj też w LEX: Zbiór zasad etyki zawodowej prokuratorów w orzecznictwie Sądu Najwyższego >

 

Powinny być konkursy

Związkowcy wolą dmuchać na zimne. Jak podkreślają, likwidacja organu - w tym przypadku PK - i stanowisk wskazuje, że nie obowiązują tu żadne przepisy ochronne, co - jak dodają - spowoduje możliwość dokonania nowego wyboru, zgodnie z kompetencjami i wiedzą. - Akceptując takie rozwiązanie, poddajemy pod rozwagę konieczność zaakcentowania sposobu powołania prokuratorów PG zgodnie z merytoryczną wiedzą i kompetencjami. Sprzeciwiamy się natomiast automatyzmowi w zakresie jedynie „przemianowania” dotychczasowych PK na PG. To byłoby wadliwe i nieuczciwe  - zaznaczają.

I wskazują, że konieczne jest zamknięcie dotychczasowych stanowisk pracy i wdrożenie konkursów na powołanie prokuratorów PG. - Jest to o tyle istotne, że w dniu wejścia w życie zmian ustawy zajdzie konieczność podjęcia szybkich czynności w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania organu. Poddajemy zatem pod rozwagę konieczność poczynienia przygotowań do sprawnych zmian – całkowicie sprzeciwiamy się automatyzmowi i zmianie nazwy, gdyż to oznaczałoby naruszenie standardów obiektywizmu, kompetencji i przepisów o likwidacji stanowisk pracy - wskazuje AR PRIM.

Sprawdź też w LEX: Czy zatrudnionemu asystentowi prokuratora można wyrazić zgodę na prowadzenie działalności gospodarczej? >

 

Zabezpieczenie przed politykami

Związkowcy podkreślają też, że potrzebne jest doregulowanie kto będzie pełnił obowiązki PG jeśli nie dojdzie do pierwszego wyboru kwalifikowanego „bezwzględną większością” oraz w sytuacji gdy PG zrezygnuje lub „umrze”.

- Uregulowano jedynie kto będzie pełnił funkcje przy zmianie, ale zwyczajnie może nie dojść do wyboru pierwszego Prokuratora Generalnego. To wymaga w naszej ocenie dopracowania. Zauważamy również, że choć intencje „odpolitycznienia wyboru PG” są słuszne, to większość bezwzględna nadal będzie wymagała politycznych układów i może dochodzić do kupczenia tym stanowiskiem lub innym w zamian za głosy – nie wydaje nam się to rozwiązaniem zasadnym - dodaje związek.

Pozostawia pod rozwagę czy lepszą metodą wyboru nie byłoby uwarunkowanie stanowiska PG od wyborów powszechnych, przeprowadzanych razem z wyborami do parlamentu lub samorządowymi, w zależności od przyjętej kadencji.