Nowelizacja została przyjęta przez Sejm 14 grudnia i przekazana do Senatu. Na nowe rozwiązania zwrócił uwagę naszemu portalowi Jacek Kudła, biegły, ekspert z zakresu czynności operacyjno-rozpoznawczych. - W mojej ocenie to bardzo dobre rozwiązanie, ważne i potrzebne - mówi.
Czytaj: Polska policja podsłucha nawet unijnego urzędnika>>
Problem wspólny - więc UE wspomoże polską policję
Chodzi o art. 2 wprowadzający zmiany m.in. w ustawie o Policji. I tak po art. 13 zostaje dodany ust. 1a, zgodnie z którym: Koszty związane z podejmowanymi przez Policję czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi mogą być pokrywane ze środków przekazanych przez państwa członkowskie i instytucje Unii Europejskiej oraz w ramach współpracy międzynarodowej przez inne państwa oraz organizacje międzynarodowe na podstawie odrębnych przepisów.
Doprecyzowano również, że chodzi o koszty związane z podejmowanymi przez policję czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi, pokrywanych ze środków przekazanych przez państwa członkowskie i instytucje Unii Europejskiej, inne państwa oraz organizacje międzynarodowe na podstawie odrębnych przepisów. Co więcej, to co zostanie w ten sposób zakupione - czyli ze środków funduszu operacyjnego, a straci przydatność do wykorzystania w takich czynnościach będzie mogło być wykorzystywane do innych działań.
Tożsame przepisy wprowadzono do ustawy o Straży Granicznej.
Czytaj w LEX: Przestępstwa katalogowe w kontroli operacyjnej >>>
Wojna na Ukrainie to też zagrożenie transgraniczną przestępczością
Sama zmiana była uzasadniana tym, że w związku z obecną sytuacją na Ukrainie - związaną ze zbrojną napaścią Rosji oraz hybrydową wojną prowadzoną przez Białoruś i wymierzoną w państwa Unii Europejskiej, w tym Polskę, prowadzona jest wzmożona współpraca w ramach Unii Europejskiej między służbami policyjnymi państw członkowskich oraz tymi służbami a właściwymi agendami UE. A współpraca ta ukierunkowana jest w szczególności na zwalczanie międzynarodowej i transgranicznej przestępczości zorganizowanej skupiającej się przede wszystkim na przemycie i handlu ludźmi.
- Projekt przewiduje dodanie do art. 22 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji oraz do art. 9b ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej przepisów, zgodnie z którymi koszty podejmowanych przez Policję / Straż Graniczną czynności operacyjno-rozpoznawczych mogą być pokrywane ze środków przekazywanych przez instytucje Unii Europejskiej oraz inne państwa na podstawie odrębnych przepisów. Projektowane zmiany są uzasadnione brakiem stosownej regulacji w przepisach ustawy o Policji oraz ustawy o Straży Granicznej w omawianym zakresie, co uniemożliwia finansowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych, za pośrednictwem funduszu operacyjnego Policji / Straży Granicznej, ze środków pochodzących od takich podmiotów jak: Agencja Unii Europejskiej do spraw Współpracy Organów Ścigania (Europol), Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), Komisja Europejska (przez realizowane projekty), jak również partnerów zagranicznych, z którymi Rzeczypospolita Polska podpisała umowy międzynarodowe - wskazano.
Jacek Kudła przypomina, że zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami koszty związane z funkcjonowaniem Policji oraz Straży Granicznej są pokrywane z budżetu państwa (art. 13 ustawy o Policji oraz art. 8 ustawy o Straży Granicznej). - Finansowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych Policji następuje z wykorzystaniem funduszu operacyjnego, utworzonego w tym celu ze środków budżetowych. Gospodarowanie funduszem operacyjnym odbywa się z wyłączeniem przepisów o finansach publicznych i rachunkowości. Wprowadzane przepisy umożliwią więc wykorzystanie funduszy na finansowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych pochodzących z Komisji Europejskiej, która coraz częściej angażuje się w finansowanie konkretnych działań policyjnych ukierunkowanych na zwalczanie przestępczości zorganizowanej, w tym działań o charakterze operacyjnym - podsumowuje.
Chodzi też o możliwość skorzystania za środków finansowych pochodzących z Europolu, a przeznaczonych na potrzeby wsparcia czynności operacyjno-rozpoznawczych. Od dnia 1 maja 2017 r. bowiem, zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. h rozporządzenia 2016/794, Europol wspiera prowadzone przez państwa członkowskie transgraniczne działania w zakresie wymiany informacji, transgraniczne operacje i postępowania przygotowawcze, a także wspólne zespoły dochodzeniowo-śledcze, dostarczając między innymi wsparcie operacyjne, techniczne i finansowe.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.