Spółka z o.o., w której całkowity udział ma podmiot zagraniczny ma siedzibę w Polsce i zajmuję się usługami transportowymi (przewozy towarów samochodami ciężarowymi-tirami) na terenie UE. Spółka ma zarejestrowane pojazdy w Polsce jako powierzone przez zagraniczną osobę prawną podmiotowi polskiemu. Od 1 stycznia 2008 r. w związku ze zmianą przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych na takich podatników spoczywa obowiązek uiszczania podatku od środków transportowych. Spółka zwróciła się do organu podatkowego o zwrot podatku na zasadzie art. 11a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, twierdząc, że wykonując transport kombinowany na terenie UE ma prawo do zwrotu podatku od środków transportowych. Według spółki uzasadnione jest przyjęcie, że spółce przysługiwałaby zwrot podatku lub jego części. Odmienne stanowisko prowadziłoby do przyjęcia, że przedsiębiorstwa transportowe, które wykonują transport kombinowany poza terenem RP, nie są traktowane na równi z przedsiębiorstwami wykonującymi taki transport na terenie RP.
Organ podatkowy nie zgadza się z tym stanowiskiem - zwrot zapłaconego podatku przysługuje wyłącznie podatnikom wykonującym transport kombinowany na terytorium RP. Z tego względu podatnikowi, który wykonuje transport kombinowany wyłącznie na terytorium UE odmówiono zwrotu zapłaconego podatku.
Czy w przedmiotowym stanie faktycznym spółce przysługuje zwrot zapłaconego podatku od środków transportowych?
Na podstawie przepisów polskich nie można domagać się zwrotu podatków od środków transportowych, jeśli podatnik wykonywał przewozy kombinowane poza Polską, lecz na terytorium UE.
Nie wydaje się, aby przepisy powyższe były sprzeczne z prawem wspólnotowym.
Regulacje prawne dotyczące podatku od środków transportowych zawarte są w przepisach ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) - dalej u.p.o.l.
Z art. 9 ust. 1 u.p.o.l. wynika, że obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych, ciąży na osobach fizycznych i osobach prawnych będących właścicielami środków transportowych. Jak właścicieli traktuje się również jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany, oraz posiadaczy środków transportowych zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.
Istotnie zatem - posiadanie środków transportowych zarejestrowanych w Polsce, które zostały powierzone przez osobę zagraniczną podmiotowi polskiemu powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych w Polsce.
Przepis art. 11a ust. 1 u.p.o.l. stanowi, że podatnikom wykorzystującym środki transportu dla wykonywania przewozów w transporcie kombinowanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przysługuje zwrot zapłaconego podatku od tych środków. Zwrotu zapłaconego podatku od środków transportowych dokonuje organ podatkowy, na rachunek którego uiszczono podatek, na wniosek podatnika złożony nie później niż do dnia 31 marca roku następującego po roku podatkowym. Podstawą sporządzenia wniosku są dane zawarte w dokumentach przewozowych stosowanych przy wykonywaniu przewozów w transporcie kombinowanym, w których dokonano wpisu o wykonaniu przewozu koleją.
Przepisy wyraźnie stanowią, że zwrot podatku przysługuje "podatnikom wykorzystującym środki transportu dla wykonywania przewozów w transporcie kombinowanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej". W literaturze przedmiotu wskazuje się, że jedynie korzystanie z "krajowego" transportu kombinowanego uprawnia do ubiegania się o zwrot.
Na podstawie przepisów polskich nie można domagać się zatem zwrotu podatków od środków transportowych, jeśli podatnik wykonywał przewozy kombinowane poza Polską, lecz na terytorium UE.
Należałoby się zastanawiać ewentualnie, czy te przepisy nie są sprzeczne z zasadami prawa wspólnotowego. W razie stwierdzenia takiej sprzeczności można by próbować dochodzić ich niestosowania, względnie odszkodowania za naruszenie prawa wspólnotowego (co mogłoby prowadzić do uzyskania faktycznego zwrotu podatku).
Nie wydaje się jednak, aby tak było. Podatki majątkowe (a taki charakter obecnie ma podatek od środków transportowych) nie podlegają harmonizacji w ramach Unii Europejskiej. Nie wydaje się także, aby regulacja, o której mowa naruszała swobody traktatowe. Regulacje umożliwiające zwrot podatku przewidują, że zwrot podatku przysługuje tylko w związku z wykonywaniem transportu kombinowanego w Polsce. Jednocześnie jednak podatkiem od środków transportowych są obciążone tylko podmioty polskie (mające zarejestrowane w Polsce określone środki transportu). Moim zdaniem nie można się tutaj dopatrzeć dyskryminacji. Przepis ten nie dyskryminuje przedsiębiorców ze względu na miejsce siedziby przedsiębiorstwa.
Uważam, że w obecnym stanie prawnym nie ma większych szans na uzyskanie zwrotu podatku od środków transportowych w sytuacji opisanej w pytaniu.
Organ podatkowy nie zgadza się z tym stanowiskiem - zwrot zapłaconego podatku przysługuje wyłącznie podatnikom wykonującym transport kombinowany na terytorium RP. Z tego względu podatnikowi, który wykonuje transport kombinowany wyłącznie na terytorium UE odmówiono zwrotu zapłaconego podatku.
Czy w przedmiotowym stanie faktycznym spółce przysługuje zwrot zapłaconego podatku od środków transportowych?
Na podstawie przepisów polskich nie można domagać się zwrotu podatków od środków transportowych, jeśli podatnik wykonywał przewozy kombinowane poza Polską, lecz na terytorium UE.
Nie wydaje się, aby przepisy powyższe były sprzeczne z prawem wspólnotowym.
Regulacje prawne dotyczące podatku od środków transportowych zawarte są w przepisach ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) - dalej u.p.o.l.
Z art. 9 ust. 1 u.p.o.l. wynika, że obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych, ciąży na osobach fizycznych i osobach prawnych będących właścicielami środków transportowych. Jak właścicieli traktuje się również jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany, oraz posiadaczy środków transportowych zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.
Istotnie zatem - posiadanie środków transportowych zarejestrowanych w Polsce, które zostały powierzone przez osobę zagraniczną podmiotowi polskiemu powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych w Polsce.
Przepis art. 11a ust. 1 u.p.o.l. stanowi, że podatnikom wykorzystującym środki transportu dla wykonywania przewozów w transporcie kombinowanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przysługuje zwrot zapłaconego podatku od tych środków. Zwrotu zapłaconego podatku od środków transportowych dokonuje organ podatkowy, na rachunek którego uiszczono podatek, na wniosek podatnika złożony nie później niż do dnia 31 marca roku następującego po roku podatkowym. Podstawą sporządzenia wniosku są dane zawarte w dokumentach przewozowych stosowanych przy wykonywaniu przewozów w transporcie kombinowanym, w których dokonano wpisu o wykonaniu przewozu koleją.
Przepisy wyraźnie stanowią, że zwrot podatku przysługuje "podatnikom wykorzystującym środki transportu dla wykonywania przewozów w transporcie kombinowanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej". W literaturze przedmiotu wskazuje się, że jedynie korzystanie z "krajowego" transportu kombinowanego uprawnia do ubiegania się o zwrot.
Na podstawie przepisów polskich nie można domagać się zatem zwrotu podatków od środków transportowych, jeśli podatnik wykonywał przewozy kombinowane poza Polską, lecz na terytorium UE.
Należałoby się zastanawiać ewentualnie, czy te przepisy nie są sprzeczne z zasadami prawa wspólnotowego. W razie stwierdzenia takiej sprzeczności można by próbować dochodzić ich niestosowania, względnie odszkodowania za naruszenie prawa wspólnotowego (co mogłoby prowadzić do uzyskania faktycznego zwrotu podatku).
Nie wydaje się jednak, aby tak było. Podatki majątkowe (a taki charakter obecnie ma podatek od środków transportowych) nie podlegają harmonizacji w ramach Unii Europejskiej. Nie wydaje się także, aby regulacja, o której mowa naruszała swobody traktatowe. Regulacje umożliwiające zwrot podatku przewidują, że zwrot podatku przysługuje tylko w związku z wykonywaniem transportu kombinowanego w Polsce. Jednocześnie jednak podatkiem od środków transportowych są obciążone tylko podmioty polskie (mające zarejestrowane w Polsce określone środki transportu). Moim zdaniem nie można się tutaj dopatrzeć dyskryminacji. Przepis ten nie dyskryminuje przedsiębiorców ze względu na miejsce siedziby przedsiębiorstwa.
Uważam, że w obecnym stanie prawnym nie ma większych szans na uzyskanie zwrotu podatku od środków transportowych w sytuacji opisanej w pytaniu.