Jak uważa Krzysztof Teszner, ekspert Lex Administracja Skarbowa, trudno z pełnym przekonaniem stwierdzić, czy nowe instrumenty prawne w wystarczającym stopniu zabezpieczą funkcjonowanie w pełnym zakresie zasady dwuinstancyjności postępowania, a działanie w ramach jednej jednostki organizacyjnej izby skarbowej i urzędów skarbowych z obsługą wykonywaną wyłącznie przez pracowników izby skarbowej podporządkowanych w relacjach pracowniczych dyrektorowi izby skarbowej, nie będą stanowiły zachęty do pozaprawnej, a nawet bezprawnej ingerencji w tok spraw prowadzonych przez naczelnika urzędu skarbowego. Takich prób nie można całkowicie wykluczyć, stąd dopiero skuteczność przyjętych rozwiązań zweryfikuje praktyka postępowania.
Nowelizacja ustawy o urzędach i izbach skarbowych ma charakter przejściowy. Sam akt normatywny ma bowiem charakter archaiczny, a kolejne nowelizacje nie wpływają korzystnie na jego czytelność i przejrzystość. Wprowadzane zmiany mogą stanowić natomiast kolejny krok nie tylko do konsolidacji procesów pomocniczych, ale do głębszej zmiany struktury administracji podatkowej a nawet „spłaszczenia" hierarchii organów podatkowych. Docelowym efektem ma być uchwalenie ustawy o administracji podatkowej, której projekt aktualnie pozostaje w fazie konsultacji.
Fragment komentarza Krzysztofa Tesznera "Zmiany w ustawie o urzędach i izbach skarbowych od 1 kwietnia 2015 r." opublikowanego w programie Lex Administracja Skarbowa