Trwa trzecia edycja akcji "Poprawmy prawo". Jedno ze zgłoszeń, które trafiło właśnie do redakcji Prawo.pl, dotyczy problemu wypełnienia przez pracodawców druków PIT-11 i PIT-4R. Jedna z naszych Czytelniczek uważa, że należy zmienić przepis, zgodnie z którym, w przypadku zaprzestania prowadzenia działalności przed upływem terminów do złożenia deklaracji PIT-11 i PIT-4R, obowiązek przesłania rocznego obliczenia podatku i deklaracji rocznej o zaliczkach na podatek dochodowy jest wykonywany nie później niż do dnia zaprzestania prowadzenia działalności. Jej zdaniem, oznacza to, że jeśli np. 31 grudnia nastąpi likwidacja działalności, to trzeba w Sylwestra siedzieć w biurze, aby zdążyć to wszystko wykonać. - W przypadku pracowników mobilnych dokumenty spływają długo po zakończeniu miesiąca. Nie jest możliwe sporządzenie PIT-11 ani PIT-4R – zauważa Czytelniczka.

Problem jest nie tylko w Sylwestra 

Okazuje się jednak, że problem istnieje nie tylko w Sylwestra. W tym roku wywiązanie się z tego obowiązku było w zasadzie niemożliwe. Załóżmy, że likwidacja firmy miała miejsce 30 września. Pracodawca powinien do tego dnia wydać pracownikom PIT-11. Problem w tym, że nie było odpowiednich druków. Tymczasem inaczej liczone były pensje za pierwszą połowę, inaczej – za drugą. Formularza, który by sprostał regulacjom prawnym jednak nie było.

Czytaj w LEX: Obowiązki płatnika związane z zamknięciem roku >>>

Czytaj w LEX: Likwidacja działalności osoby fizycznej - komentarz praktyczny >>>

 

 

- Kiedyś należało wystawiać PIT-11 w terminie 14 dni od dnia rozstania się z pracownikiem. Następnie wprowadzono inny termin, obowiązujący wszystkich – do końca lutego następnego roku, a tylko z inicjatywy, czy też na żądanie pracownika – w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku przez pracownika. Już w tym momencie prawo się popsuło: pracodawca, który rozstał się z pracownikiem 30 kwietnia 2017 roku, miał czas na doręczenie informacji imiennej (PIT-11) do 28 lutego 2018 roku. W sytuacji, kiedy pracownik zmienił miejsce zamieszkania (nie tylko ulicę, ale i miasto) lub też udał się na emigrację (na inny kontynent, na inną półkulę), skuteczne doręczenie informacji przez pracodawcę było często niewykonalne i nierealne – przypomina Agnieszka Czernik, doradca podatkowy.

Zobacz również: Fiskus chce daniny solidarnościowej także od straty >>

Zaprzestanie działalności gospodarczej – obowiązki pracodawcy w PIT

Informacje PIT-11 oraz deklaracje PIT-4R płatnicy przesyłają do urzędu skarbowego w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, zaś podatnikowi - w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym. Takie terminy wynikają z art. 42g ust. 1 ustawy o PIT. Od tej zasady istnieje jednak jeden wyjątek. Otóż zgodnie z ust. 2 tego artykułu, w przypadku zaprzestania prowadzenia działalności przed upływem terminów, o których mowa w ust. 1, obowiązek przesłania rocznego obliczenia podatku oraz informacji, o których mowa w ust. 1, jest wykonywany nie później niż w dniu zaprzestania prowadzenia działalności.

- Wymóg ten niejednokrotnie sprawia wiele problemów płatnikom, a przede wszystkim ich służbom księgowym. I nie chodzi tu nawet o to, czy znają oni treść tego przepisu, bo zwykle tak jest.  Zapytani, kiedy należy dopełnić powyższych obowiązków w przypadku zaprzestania prowadzenia działalności – zazwyczaj odpowiadają prawidłowo. Niestety zdecydowanie gorzej to wygląda w przypadku, gdy faktycznie dochodzi do  takiej sytuacji – zauważa Izabela Rutkowska, doradca podatkowy, wspólnik w kancelarii Savior Legal&Tax.

Przedsiębiorca ma siedem dni na to, aby zgłosić zakończenie prowadzenia działalności w CEIDG lub KRS i o ile, jeśli na dzień jej zakończenia ma jeszcze zatrudnionych pracowników czy zleceniobiorców, zwykle  konsultuje się ze swym biurem rachunkowym, co w tej sytuacji zrobić. Jeśli zaś zatrudnienie ustało w trakcie roku, może okazać się, że  o tym, że działalność została zlikwidowana biuro rachunkowe dowiaduje się po czasie. W takim wypadku jedynym rozwiązaniem jest złożenie czynnego żalu.

Zdaniem Izabeli Rutkowskiej, wystarczyłoby jednak odpowiednie znowelizowanie przepisu w taki sposób, aby PIT-11 i PIT-4R były składane w tym samym terminie, niezależnie od tego, czy działalność została zlikwidowana, czy jest nadal prowadzona. Takie rozwiązanie funkcjonuje w odniesieniu do podatników opodatkowanych podatkiem liniowym, którzy mimo likwidacji działalności, składają PIT-36L do końca kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

 

Zapraszamy do udziału w akcji „Poprawmy prawo”

Trwa trzecia edycja akcji "Poprawmy prawo". Po raz kolejny chcemy wskazać problematyczne przepisy, które na pewno należy zmienić. Chodzi o regulacje, które mają istotny wpływ na wymiar sprawiedliwości, prawników, podatki, pracę, działalność gospodarczą, zdrowie, oświatę, samorząd i administrację. Do akcji „Poprawmy prawo” serdecznie zapraszamy także naszych Czytelników! Państwa zaangażowanie w ubiegłych latach i aktywne zgłaszanie bubli prawnych - przekroczyły nasze najśmielsze oczekiwania! Tak więc kolejna edycja naszej akcji nie może obyć się bez Czytelników Prawo.pl - pomóżcie nam Państwo wytypować najistotniejsze przepisy do zmiany. Zgłoszenia można dokonać w specjalnym FORMULARZU do 31 grudnia 2022 r. Najlepszym trzem zgłoszeniom przyznamy dostęp do programu LEX Omega wraz z jednym wybranym modułem LEX Komentarze oraz programu LEX Kompas Orzeczniczy ważny do 31 stycznia 2024 r.