W przedmiotowej sprawie fiskus w trakcie postępowania kontrolnego przeprowadzonego w firmie zajmującej się skupem i sprzedażą złomu stwierdził nieprawidłowości w zakresie obniżenia podatku należnego o podatek naliczony VAT z faktur dokumentujących zakup złomu, które wystawiała zlikwidowana firma odzieżowa. Okazało się, że pieczątki zlikwidowanej firmy nie zostały zniszczone, a mąż właścicielki firmy posłużył się nimi przy wystawianiu faktur dokumentujących sprzedaż złomu.
Sąd rejonowy skazał męża właścicielki firmy odzieżowej za to, że posługując się pieczątką i danymi zlikwidowanej firmy wystawił faktury VAT na sprzedaż złomu, które nie odzwierciedlały rzeczywistych zdarzeń gospodarczych, tj. poświadczały nieprawdę co do przedmiotu, okoliczności i wartości faktur, które przekazał następnie przedstawicielowi firmy zajmującej się skupem złomu, wiedząc, że zostaną one wprowadzone do ewidencji księgowej tej firmy. Z tego procederu uczynił sobie stałe źródło dochodu.
Zdaniem fiskusa zaistniała więc podstawa do zakwestionowania właścicielce firmy odliczenia podatku naliczonego dotyczącego przeprowadzanych transakcji.
Właścicielka skupu nie chciała się zgodzić. Uznała, że fiskus naruszył zasady bezpośredniości i czynnego udziału strony poprzez oparcie i ograniczenie postępowania do materiałów powstałych w postępowaniu karnym i niedotyczącym jej firmy.
NSA nie zgodził się z właścicielką skupu złomu. Sąd podkreślił, że zgodnie z art. 11 p.p.s.a. ustalenia wydanego w postępowaniu karnym prawomocnego wyroku skazującego co do popełnienia przestępstwa wiążą sąd administracyjny. Z przepisu tego wynika, że sąd administracyjny jest związany ustaleniami prawomocnego wyroku zapadłego w postępowaniu karnym. Sąd administracyjny na podstawie tego przepisu pozbawiony jest możliwości dokonywania jakichkolwiek ustaleń odnoszących się do sfery faktów dowodowych istotnych dla stwierdzenia popełnienia przestępstwa. Jakkolwiek w przepisach dotyczących postępowania podatkowego nie ma odpowiednika art. 11 p.p.s.a., to jednak z art. 194 § 1 i 3 O.p. w związku z wymienionym przepisem procedury sądowoadministracyjnej można również wyprowadzić moc wiążącą prawomocnych wyroków skazujących co do popełnienia przestępstwa dla organów podatkowych.
Sąd podkreślił też, że sporne w sprawie faktury nie odzwierciedlały rzeczywistych zdarzeń gospodarczych. Pełnomocnik firmy, który wprowadzał do ksiąg puste faktury miał świadomość, iż uczestniczy w nielegalnych transakcjach.
Wyrok NSA z 14 czerwca 2016 r., sygn. akt I FSK 1928/14
Dowiedz się więcej z książki | |
VAT. Komentarz 2016
|