Uiszczanie przez członków wspólnoty mieszkaniowej należności tytułem pokrycia kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie jest objęte przepisami ustawy o VAT. Tym samym brak w jest w tym zakresie podstaw do fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą a jej członkami.
Takie stanowisko wynika z interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2011 r., PT8/033/IO1/AEW/11/PT-571, LEX nr 57753. Jak wskazał Minister Finansów wspólnota mieszkaniowa, jako jednostka odrębna od właścicieli lokali, nabywając towary i usługi dla celów nieruchomości wspólnej nie wykonuje żadnych czynności na rzecz właścicieli. Działa ona wówczas we własnym imieniu i na własny rachunek. Odbiorcą nabywanych towarów i usług jest wówczas wspólnota mieszkaniowa, jako odrębny od jej członków podmiot praw, który występuje, jako ostateczny konsument.
W przypadku jednak, gdy wydatki ponoszone są przez właściciela wyłącznie w związku z odrębną własnością lokalu, wspólnota w zakresie nabywanych towarów i usług celem zaopatrzenia poszczególnych lokali występuje w odmiennej roli. Nabywa bowiem towary i usługi w swoim imieniu jednakże na rzecz właścicieli poszczególnych lokali, którzy dokonują na poczet tych zakupów stosownych wpłat. Tym samym wspólnota zakupując towary i usługi, które następnie przyporządkowuje poszczególnym lokalom, dokonuje ich odsprzedaży właścicielom lokali. I tu przepisy ustawy o VAT już znajdują zastosowanie. Wspólnota działa wówczas, jako podatnik i w sytuacji niekorzystania przez nią ze zwolnienia przedmiotowego dokonywane przez nią czynności powinny być dokumentowane fakturami.
Minister zapewnił jednocześnie, że rozliczenia pomiędzy wspólnotą mieszkaniową a właścicielami lokali dokonane wcześniej w sposób odmienny od przedstawionego stanowiska nie wywołują konsekwencji.
Michał Malinowski