W przedmiotowej sprawie firma marketingowa będzie przygotowywać na zlecenie klienta kompleksowe pod względem organizacyjnym kampanie marketingowo-reklamowe. Ich częścią będą różnego rodzaju konkursy, loterie promocyjne, sprzedaż premiowa oraz inne akcje marketingowe. W większości przypadków to firma marketingowa dokona we własnym imieniu, lecz na ostateczny rachunek klienta, zakupu upominków, a następnie przekaże je laureatom poszczególnych akcji promocyjnych. Wartość zakupionych i wydanych uczestnikom nagród stanowić będzie wówczas element wynagrodzenia należnego firmie marketingowej od klienta za kompleksową usługę reklamową.
Firma marketingowa uznała, że wydanie nagród jest elementem usługi reklamowej. Samo faktyczne przekazanie upominku uczestnikowi akcji promocyjnej nie podlega więc odrębnemu opodatkowaniu VAT na poziomie spółki. Odmienne stanowisko prowadziłoby do podwójnego opodatkowania tej samej czynności. Fiskus uznał jednak to stanowisko za nieprawidłowe. Według fiskusa całe zdarzenie składa się z dwóch niezależnych czynności gospodarczych, różnych także kategorialnie. Jednym z nich jest wydanie towaru, innym zaś świadczenie usługi. Spór sprowadzał się więc do właściwego rozumienia koncepcji usługi złożonej.
Sprawa trafiła do WSA w Warszawie. Zdaniem sądu stanowisko spółki, która upatrywała w opisanym zdarzeniu jednego, złożonego świadczenia kompleksowego, było nieprawidłowe. Według sądu opisane zachowanie spółki zawiera dwa różne elementy – świadczenie usługi reklamowej, której beneficjentem jest kontrahent spółki, oraz wydanie towaru (nagrody), której beneficjentem jest klient kontrahenta. Wynagrodzenie (w sensie ekonomicznym) za wydanie towarów nie musi pochodzić od rzeczywistego beneficjenta – koszt tego wynagrodzenia może ponosić podmiot trzeci wobec relacji świadczeniodawca – beneficjent. Sąd przypomniał ponadto, że - jak sama firma marketingowa oświadczyła – będzie ona właścicielem wydawanych towarów.
Wyrok WSA w Warszawie z 20 marca 2013 r., III SA/Wa 2548/12
Zobacz także: