Podatnik VAT, prowadzący działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży płytek ceramicznych organizuje konferencje, w których udział biorą jego pracownicy oraz kontrahenci. Konferencja składa się z części merytorycznej oraz integracyjnej, bankietowej. Kompleksową organizację konferencji podatnik zleca firmie zajmującej się organizacją tego rodzaju wydarzeń. Zdaniem podatnika wydatek na zakup kompleksowej usługi polegającej na organizacji przedmiotowej konferencji w całości stanowić będzie koszt uzyskania przychodu. Bez znaczenia, według podatnika, ma fakt, iż stricte marketingowy przekaz połączony jest z częścią artystyczną, bowiem stanowi ona wyłącznie oprawę audio-wizualną, która powodowała, że główna treść przekazu, tj. reklama podatnika i jego produktów - jest bardziej atrakcyjna i przekonująca.
Według organu podatkowego, aby dokonać kwalifikacji prawnej wydatków na organizację konferencji konieczne jest zbadanie, czy zorganizowanie tejże konferencji miało kształtować popyt na produkty podatnika, czy też służyć przede wszystkim budowaniu relacji z partnerami handlowymi. W oparciu o wskazane rozróżnienie organ przyjął, że wydatki związane z organizacją konferencji dla kontrahentów (wynajęcie sali, usługi hotelowe, wyżywienie) spełniają przesłanki uznania ich za koszt uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Nie dotyczy to jednak wydatków związanych z organizacją imprez towarzyszących konferencji, tj. występów artystycznych, kosztów zorganizowania bankietu, gdyż mają cechy wydatków na reprezentację. Tego rodzaju wydatki będą podlegały wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów.
Sprawa trafiła do WSA w Łodzi. Zdaniem sądu organ podatkowy słusznie uznał, że wydatki związane z zakupem opisanej we wniosku kompleksowej usługi organizacji konferencji nie mają w całości charakteru kosztowego, bowiem w części są to wydatki na reprezentację, a te zostały z kosztów wyłączone. Zasadniczym celem organizacji występów artystycznych, koncertów muzycznych i bankietu jest tworzenie pozytywnego wizerunku firmy podatnika, a nie reklama jego produktów lub marki. Z treści wniosku nie wynika, aby w czasie występów artystycznych, koncertów lub bankietów reklamowane były produkty podatnika lub przekazywana była wiedza o firmie. Warunkiem potraktowania występu artystycznego, koncertu lub bankietu towarzyszących konferencji, jako reklamy, musi być to, że zasadniczym celem takiego zdarzenia jest reklamowanie produktów lub firmy podatnika. Innymi słowy, reklama ma mieć formę np. występu artystycznego. Dlatego też według sądu skoro na usługę kompleksową składają się działania o charakterze reklamowym i promocyjnym, mające charakter kosztowy oraz działania mające na celu tworzenie pozytywnego wizerunku firmy, to w interesie podatnika jest zadbanie o to, aby wydatki na reprezentację zostały wyodrębnione od wydatków reklamowych.
Wyrok WSA w Łodzi z 25 października 2012 r., I SA/Łd 1119/12