W poniedziałek 16 stycznia br. rusza kolejna edycja akcji Ministerstwa Finansów„Weź paragon”. Kontrolerzy podczas ferii zimowych będą przypominać o obowiązku sprzedawców, jakim jest wydawanie paragonów przy każdej transakcji i sprawdzać prawidłowe ewidencjonowanie sprzedaży na kasach fiskalnych.
Kampania informacyjna i kontrole odbędą się w całym kraju ze szczególnym uwzględnieniem miejscowości turystycznych. Partnerem akcji jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wsparciem służą powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów, wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej, Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, Business Centre Club oraz samorządy lokalne i niektóre przedsiębiorstwa.
Kampania ma przypominać, że wydanie paragonu w sklepie, barze czy restauracji ma duże znaczenie dla nie tylko dla kupującego ale również dla wszystkich podatników. W akcji „Weź paragon” chodzi przede wszystkim o to, by sprzedawcy uczciwie rejestrowali sprzedaż na kasach fiskalnych i przestrzegali zasad uczciwej konkurencji. Paragon to potwierdzenie, że kwota podatku trafiła do budżetu państwa, czyli do naszej wspólnej kasy, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy.
"W wyniku ubiegłorocznej akcji „Weź paragon” okazało się, że skontrolowani przedsiębiorcy w trzecim kwartale 2011 roku wpłacili aż o ponad 20% więcej podatków niż w analogicznym okresie zeszłego roku. W przypadku przedsiębiorców, u których nie zagościły kontrole wzrost wpłat z tytułu podatków wyniósł tylko około 5%. Z danych zebranych tylko w jednym z województw za pojedynczy kwartał roku wynika, że te dodatkowe 20% wpływów podatkowych u skontrolowanych przedsiębiorców to ponad 15 milionów złotych. A kontrolowany był tylko co pięćdziesiąty punkt handlowy" – tłumaczy wiceminister finansów, generalny inspektor kontroli skarbowej Andrzej Parafianowicz.
"Pokusiliśmy się także o sporządzenie pewnej symulacji: o ile więcej pieniędzy mielibyśmy we wspólnym budżecie, gdyby wszyscy przedsiębiorcy byliby tak zdyscyplinowanymi podatnikami, jak ci skontrolowani: 15 mln zł razy 50 razy cztery kwartały razy 16 województw daje astronomiczną kwotę około 50 mld zł dodatkowych dochodów państwa. O tyle więcej mogłoby mieć nasze państwo na poprawę bezpieczeństwa, na utrzymanie szkół, szpitali i straży pożarnych. Kwota ta z naddatkiem wystarczyłaby do wybudowania ponad 3 tysięcy kilometrów autostrad. To mniej więcej tyle ile w ogóle planuje się wybudować w Polsce" – dodaje Minister Parafianowicz.
Paragon jest najprostszym dowodem zakupu - potwierdza, co kupiliśmy, od kogo, kiedy i po jakiej cenie. Dzięki niemu możemy reklamować produkty lub usługi, które okażą się niezgodne z umową. Dowód zakupu musimy otrzymać niezależnie od miejsca sprzedaży produktu. Musi nam go wydać m.in. sprzedawca w sklepie, na bazarze, na stoisku z pamiątkami, w internecie. Warto o tym pamiętać, wybierając się na zakupy.
Gdy nie otrzymaliśmy paragonu od sprzedawcy, powinniśmy to zgłosić do urzędu kontroli skarbowej (sprawdź wykaz UKS-ów). Natomiast w przypadku problemów z zakupami czy odrzuconą reklamacją możemy liczyć na bezpłatną pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Poradę prawną można również uzyskać dzwoniąc pod darmowy numer infolinii konsumenckiej 800 007 707. Akcja jest prowadzona przez resort finansów od 2004 r.
W trakcie ubiegłorocznej letniej akcji „Weź paragon” pracownicy wszystkich zaangażowanych urzędów kontroli skarbowej i urzędów skarbowych wystawili ponad 25 tysięcy mandatów na łączną kwotę ponad 6 milionów złotych. Do inspektorów z szesnastu urzędów kontroli skarbowej, którzy prowadzą działania od kilku lat, dołączyli liczni pracownicy z wyznaczonych urzędów skarbowych.
Tegoroczną akcję ponownie promuje rysunek Andrzeja Mleczki, jednego z najpopularniejszych polskich rysowników. W charakterystyczny sposób – lekki i satyryczny – ma edukować klientów i sprzedających o potrzebie brania i wydawania paragonu. Kartki pocztowe z rysunkiem będą rozdawane sprzedającym i urlopowiczom.
Akcja potrwa do 26 lutego br.
źródło: www.mf.gov.pl