Nasza Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Otrzymaliśmy fakturę od kontrahenta unijnego wystawioną 10 sierpnia 2008 r. za zakupione pręty, następnie w sierpniu otrzymaliśmy od tego kontrahenta fakturę wystawioną 27 sierpnia 2008 r., dotyczącą kosztów certyfikatu, atestu zakupionych prętów.
Jak zakwalifikować fakturę dotyczącą kosztów certyfikatu?
Czy zwiększyć wartość materiałów i korygować WNT, czy rozliczyć jako import usług, zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 1 u.p.t.u.?
Będące przedmiotem pytania usługi polegające na certyfikacji bądź atestacji nabytych uprzednio towarów nie zwiększą podstawy opodatkowania dokonanego wcześniej WNT. Tego typu usługi zostaną rozliczone i opodatkowane na zasadzie importu usług.
Jak zakwalifikować fakturę dotyczącą kosztów certyfikatu?
Czy zwiększyć wartość materiałów i korygować WNT, czy rozliczyć jako import usług, zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 1 u.p.t.u.?
Będące przedmiotem pytania usługi polegające na certyfikacji bądź atestacji nabytych uprzednio towarów nie zwiększą podstawy opodatkowania dokonanego wcześniej WNT. Tego typu usługi zostaną rozliczone i opodatkowane na zasadzie importu usług.
Definicja importu usług została zawarta przez prawodawcę w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) - dalej u.p.t.u., i zgodnie z tym przepisem pod pojęciem importu usług należy rozumieć świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.t.u. Ten ostatni przepis ustanawia podatnikami osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Ponieważ w pytaniu mamy do czynienia ze świadczeniem usług - zatem decydujące znaczenie dla ich prawidłowego opodatkowania VAT będzie miało prawidłowe określenie miejsca ich świadczenia. Tylko te usługi podlegać będą opodatkowaniu w Polsce, dla których miejsce świadczenia znajduje się w kraju. Zgodnie z zasadą ogólną zawartą przez prawodawcę w art. 27 ust. 1 u.p.t.u. w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności. W ostateczności, w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania. Od tej generalnej, naczelnej zasady regulującej miejsce powstania obowiązku podatkowego przewidziano jednak szereg wyjątków i odstępstw, które w zależności od rodzaju usługi definiują miejsce jej opodatkowania. Jeden z takich wyjątków stanowią szeroko rozumiane usługi niematerialne. W przypadku tego typu usług świadczonych przez podatnika na rzecz wszystkich odbiorców bez wyjątku (niezależnie od faktu posiadania przez nich, czy też nieposiadania statusu podatnika VAT) mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub świadczonych na rzecz podatników (tylko podatników) mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju członkowskiego Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem świadczenia - zgodnie z brzmieniem art. 27 ust. 3 u.p.t.u. - jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, względnie stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. W zakres przedmiotowych usług niematerialnych wchodzą usługi wymienione w art. 27 ust. 4 u.p.t.u. W pkt 1 tego przepisu zamieszczona została sprzedaż praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw. Będące przedmiotem pytania usługi polegające na certyfikacji bądź atestacji nabytych uprzednio towarów mieszczą się niewątpliwie w katalogu określonym w art. 27 ust. 4 u.p.t.u., a zatem istnieją tym samym przesłanki do rozliczenia i opodatkowania tego typu usług na zasadzie importu usług. W tym konkretnym przypadku należy jednak mieć dodatkowo na uwadze treść art. 29 ust. 17 u.p.t.u. stanowiącego, iż podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT). Innymi słowy oznacza to, iż w przypadku gdy dana usługa spełnia kryteria dla uznania jej za import usług, należy najpierw sprawdzić, czy nie jest ona związana z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów oraz czy w związku z tym nie powinna zwiększać podstawy opodatkowania z tego tytułu. Bowiem tylko w przypadku gdy dana usługa nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego, może zostać opodatkowana jako import usług. Zgodnie z brzmieniem art. 31 ust. 1 u.p.t.u. podstawą opodatkowania WNT jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. W myśl zaś ust. 2 omawianego przepisu podstawa ta obejmuje podatki cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów (za wyjątkiem podatku VAT), jak również wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia. Z przepisu tego nie wynika, iż będące przedmiotem pytania pobierane przez dostawcę koszty certyfikacji i atestacji zakupionych uprzednio towarów zwiększają podstawę opodatkowania nabycia wewnątrzwspólnotowego. Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż koszty tego typu usług nie zwiększą podstawy opodatkowania dokonanego wcześniej WNT, i konsekwentnie tego typu usługi zostaną rozliczone i opodatkowane na zasadzie importu usług.