Pytanie
Czyje dane powinny znaleźć się w rejestrze VAT oraz w JPK w przypadku importu towarów: agencji celnej za pomocą, której dokonujemy odprawy oraz do której płacimy VAT (nie stosujemy uproszczonej metody) czy izby celnej, do której docelowo trafiają pieniądze?
W niektórych przypadkach agencja celna przesyła nam adres izby celnej, do której mamy bezpośrednio dokonać zapłaty VAT i cła, innym razem płacimy do agencji celnej (w tym przypadku dane izby celnej nie są nam znane).
Odpowiedź
Ponieważ podatek należny trafia do budżetu "za pośrednictwem" właściwego organu podatkowego wydaje się, że to właśnie jego dane należałoby wskazać w strukturze JPK VAT jako dane kontrahenta (w stanie prawnym obowiązującym do końca lutego 2017 r. - były to dane izby celnej, zaś od 1 marca 2017 r. - dane urzędu celno skarbowego).
Uzasadnienie
Przepis art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – dalej u.p.t.u., w brzmieniu obowiązującym od 1 styczeń 2017 r. stanowi, że podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej. Ewidencja powinna zawierać w szczególności dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego, kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także inne dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.
To właśnie te dane powinien zawierać jednolity plik kontrolny. Wskazać tutaj należy na cele, które ma realizować plik JPK. Ma on umożliwić fiskusowi zweryfikowanie tego, czy podatnik ABC wykazujący kwotę x tytułem podatku naliczonego wynikającą z faktury wystawionej przez podatnika XYZ, został przez tego podatnika XYZ wskazany jako nabywca towarów lub usług, z tytułu czego na fakturze wykazano tę samą kwotę x.
Brak zgodności – tzn. odkrycie sytuacji, w której podatek x został odliczony przez jednego podatnika, natomiast nie został zadeklarowany jako podatek należny po drugiej stronie transakcji, jest dla organów sygnałem, że sytuację powyższą należy szybko zweryfikować.
W sytuacji importu towarów sytuacja jest o tyle szczególna, że podatek naliczony nie wynika z transakcji (z nabycia towarów, bądź świadczenia usług). Podatkiem naliczonym jest w tym przypadku podatek należny.
Wasz podatek naliczony (od importu towarów) znajduje pokrycie w Waszym podatku należnym z tytułu importu towarów (tyle, że jest to podatek należny nie wykazywany w deklaracji podatkowej, a jedynie wpłacany bezpośrednio na rachunek właściwego organu podatkowego).
W przypadku podatku naliczonego od importu towarów nie ma zasadniczo ryzyka wyłudzeń VAT. Ponieważ nie ma kontrahenta, który ewentualnie jako znikający podatnik nie odprowadziłby podatku należnego. Ponieważ jednak podatek należny trafia do budżetu "za pośrednictwem" właściwego organu podatkowego (w stanie prawnym obowiązującym do końca lutego 2017 r. - były to dane izby celnej, zaś od 1 marca 2017 r. - dane urzędu celno skarbowego), wydaje się, że to właśnie jego dane należałoby wskazać w strukturze JPK VAT jako dane kontrahenta.