Kiedy można ująć w koszty w PKPiR zakup towarów importowanych z Chin?
Zakup towarów należy wpisywać do PKPiR w dacie otrzymania towaru.
Zgodnie z art. 22 ust. 6b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f., za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów przez podatnika prowadzącego podatkową księgę przychodów i rozchodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Koszty zakupu towarów są jednak uregulowane w sposób szczególny.
Zgodnie z § 16 rozporządzenia z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.) - dalej r.p.k.p.r., jeżeli materiał lub towar handlowy, którego zakup dokumentowany jest fakturami dostawców, został dostarczony do zakładu lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury, należy sporządzić szczegółowy opis otrzymanego materiału (lub towaru handlowego), podając imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy, ilość i rodzaj oraz cenę jednostkową i wartość materiału (lub towaru handlowego) i dokonać zapisu w księdze na podstawie opisu. Opis musi być potwierdzony w sposób określony w ust. 1 oraz przechowywany jako dowód zakupu i połączony z nadesłaną następnie fakturą. Ewentualna różnica w stosunku do wartości podanej w fakturze musi być wpisana do księgi (ewidencji) w dniu otrzymania faktury. Ponadto § 17 r.p.k.p.r. stanowi, że zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.
Urząd Skarbowy w Nowym Targu w piśmie z dnia 5 września 2007 r., PDP/415-25/Int 64/07, wyjaśnił:
"Gdy towar handlowy czy materiał podstawowy otrzymany zostanie wraz z dowodem zakupu, czyli najczęściej fakturą, wpisu należy dokonać na podstawie faktury. Natomiast gdy towar czy materiał jest dostarczony przed otrzymaniem faktury potwierdzającej jego nabycie, należy sporządzić szczegółowy opis towaru lub materiału i na jego podstawie dokonać zapisu w podatkowej księdze (§ 16 ust. 2 r.p.k.p.r.). Opis powinien zawierać:
1) imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy,
2) ilość i rodzaj oraz cenę jednostkową wartość materiału (lub towaru handlowego),
3) datę otrzymania materiału lub towaru handlowego i podpis osoby, która przyjęła ten materiał lub towar.
Opis musi być przechowywany jako dowód zakupu, a następnie połączony z nadesłaną fakturą. Ewentualna różnica w stosunku do wartości podanej w fakturze powinna zostać wpisana do księgi w dniu otrzymania faktury.
Podatnik może nie sporządzać opisu, jeżeli zakup został udokumentowany specyfikacją dostawcy.
Natomiast jeżeli podatnik najpierw otrzymał fakturę, a dopiero po pewnym czasie otrzymał zakupiony towar, to zdaniem tut. organu, zakup ten również powinien zostać wpisany do księgi pod datą faktycznego otrzymania tego towaru".
Moim zdaniem stanowisko przedstawione w powyższym piśmie jest prawidłowe: jeśli podatnik prowadzący książkę przychodów i rozchodów otrzyma fakturę za zakup tych towarów wcześniej niż same towary, z ujęciem kosztów powinien zaczekać na dostawę. Jako argument można przytoczyć zasady rozliczania podatku na koniec roku: koszty zakupu towarów wynikające z księgi przychodów i rozchodów są wówczas korygowane o stan wynikający z remanentu, dzięki czemu w rozliczeniu rocznym w kosztach pozostają jedynie towary sprzedane. Gdyby podatnik wpisał koszt zakupu towarów na podstawie posiadanej faktury np. w grudniu, a towary otrzymałby dopiero w lutym następnego roku, to sporządzając spis z natury na 31 grudnia nie skorygowałby kosztów o zapas towarów wynikający z inwentaryzacji - bowiem towarów tych spis by nie objął. Towar nie otrzymany potraktowany zostałby tak, jak towar sprzedany.
Zakup towarów należy wpisywać do PKPiR w dacie otrzymania towaru.
Zgodnie z art. 22 ust. 6b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f., za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów przez podatnika prowadzącego podatkową księgę przychodów i rozchodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Koszty zakupu towarów są jednak uregulowane w sposób szczególny.
Zgodnie z § 16 rozporządzenia z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.) - dalej r.p.k.p.r., jeżeli materiał lub towar handlowy, którego zakup dokumentowany jest fakturami dostawców, został dostarczony do zakładu lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury, należy sporządzić szczegółowy opis otrzymanego materiału (lub towaru handlowego), podając imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy, ilość i rodzaj oraz cenę jednostkową i wartość materiału (lub towaru handlowego) i dokonać zapisu w księdze na podstawie opisu. Opis musi być potwierdzony w sposób określony w ust. 1 oraz przechowywany jako dowód zakupu i połączony z nadesłaną następnie fakturą. Ewentualna różnica w stosunku do wartości podanej w fakturze musi być wpisana do księgi (ewidencji) w dniu otrzymania faktury. Ponadto § 17 r.p.k.p.r. stanowi, że zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.
Urząd Skarbowy w Nowym Targu w piśmie z dnia 5 września 2007 r., PDP/415-25/Int 64/07, wyjaśnił:
"Gdy towar handlowy czy materiał podstawowy otrzymany zostanie wraz z dowodem zakupu, czyli najczęściej fakturą, wpisu należy dokonać na podstawie faktury. Natomiast gdy towar czy materiał jest dostarczony przed otrzymaniem faktury potwierdzającej jego nabycie, należy sporządzić szczegółowy opis towaru lub materiału i na jego podstawie dokonać zapisu w podatkowej księdze (§ 16 ust. 2 r.p.k.p.r.). Opis powinien zawierać:
1) imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy,
2) ilość i rodzaj oraz cenę jednostkową wartość materiału (lub towaru handlowego),
3) datę otrzymania materiału lub towaru handlowego i podpis osoby, która przyjęła ten materiał lub towar.
Opis musi być przechowywany jako dowód zakupu, a następnie połączony z nadesłaną fakturą. Ewentualna różnica w stosunku do wartości podanej w fakturze powinna zostać wpisana do księgi w dniu otrzymania faktury.
Podatnik może nie sporządzać opisu, jeżeli zakup został udokumentowany specyfikacją dostawcy.
Natomiast jeżeli podatnik najpierw otrzymał fakturę, a dopiero po pewnym czasie otrzymał zakupiony towar, to zdaniem tut. organu, zakup ten również powinien zostać wpisany do księgi pod datą faktycznego otrzymania tego towaru".
Moim zdaniem stanowisko przedstawione w powyższym piśmie jest prawidłowe: jeśli podatnik prowadzący książkę przychodów i rozchodów otrzyma fakturę za zakup tych towarów wcześniej niż same towary, z ujęciem kosztów powinien zaczekać na dostawę. Jako argument można przytoczyć zasady rozliczania podatku na koniec roku: koszty zakupu towarów wynikające z księgi przychodów i rozchodów są wówczas korygowane o stan wynikający z remanentu, dzięki czemu w rozliczeniu rocznym w kosztach pozostają jedynie towary sprzedane. Gdyby podatnik wpisał koszt zakupu towarów na podstawie posiadanej faktury np. w grudniu, a towary otrzymałby dopiero w lutym następnego roku, to sporządzając spis z natury na 31 grudnia nie skorygowałby kosztów o zapas towarów wynikający z inwentaryzacji - bowiem towarów tych spis by nie objął. Towar nie otrzymany potraktowany zostałby tak, jak towar sprzedany.