Pytanie
W jaki sposób ujmuje się korekty poszczególnych paragonów w PKPiR?
Odpowiedź
Paragonów fiskalnych się nie koryguje - mają one bowiem treść ostateczną i nie podlegają zmianie. W przypadku jednakże zdarzeń powodujących, że paragon nie będzie odzwierciedlał rzeczywistej transakcji (zwrotów transakcji, uznanych reklamacji lub pomyłek w treści), należy sporządzić odrębną ewidencję i na jej podstawie skorygować rozliczenie w PKPiR.
Uzasadnienie
Prowadzenie ewidencji fiskalnej ułatwia prowadzenie PKPiR. Zgodnie bowiem z § 20 rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.) podatnicy, którzy ewidencjonują obrót przy zastosowaniu kas rejestrujących, dokonują zapisów w księdze na podstawie danych wynikających z raportów dobowych skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodu. Mają także prawo dokonywać zapisów w księdze na koniec każdego miesiąca, w terminie określonym w § 30 ust. 1, na podstawie danych wynikających z raportów miesięcznych skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodu.
Kwoty mające wpłaty na wysokość przychodu wynikają z § 3 ust. 4-6 rozporządzenia ministra finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363). Zgodnie z tymi przepisami dotyczy to zwrotów towarów i uznanych reklamacji, a także pomyłek przy wystawieniu paragonu. Zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:
1) datę sprzedaży;
2) nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
3) termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;
4) wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;
5) zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;
6) dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;
7) protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.
W przypadku wystąpienia oczywistej pomyłki w ewidencji podatnik ewidencjonuje przy zastosowaniu kasy sprzedaż w prawidłowej wysokości oraz dokonuje niezwłocznie korekty sprzedaży przez ujęcie w odrębnej ewidencji:
1) błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży (wartość sprzedaży brutto i wartość podatku należnego);
2) krótkiego opisu przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki oraz dołączenie oryginału paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, przy której nastąpiła oczywista pomyłka.