Odpowiedź:
W opisanym przypadku modernizację urządzenia należy zaksięgować jako środek trwały podlegający amortyzacji (ulepszenia w obcych środkach trwałych).
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2016 r. poz. 1047 ze zm.) – dalej u.o.r. – przez środki trwałe rozumie się rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zalicza się do nich w szczególności:
a) nieruchomości – w tym grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
b) maszyny, urządzenia, środki transportu i inne rzeczy,
c) ulepszenia w obcych środkach trwałych,
d) inwentarz żywy.
W myśl punktu IV.7 Krajowego Standardu Rachunkowości nr 5 "Leasing, najem i dzierżawa", stanowiącego załącznik do komunikatu nr 9 Ministra Finansów z 23.12.2011 r. w sprawie ogłoszenia uchwały Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie przyjęcia znowelizowanego Krajowego Standardu Rachunkowości nr 5 (Dz.Urz. MF poz. 52), jeżeli korzystający dokonał ulepszenia w przedmiocie leasingu stanowiącym środek trwały (np. lokalu), a środek trwały powstały w wyniku takiego ulepszenia (ulepszenia w obcych środkach trwałych) nie został w okresie leasingu w pełni zamortyzowany, to w przypadku nabycia przez korzystającego przedmiotu leasingu, jego cenę nabycia zwiększa niezamortyzowana wartość księgowa (netto) tego ulepszenia (ulepszenia w obcych środkach trwałych).
Powyższy zapis KSR 5 potwierdza pośrednio, że w przypadku ulepszenia przedmiotu leasingu operacyjnego wprowadza się je do ewidencji jako odrębny środek trwały - ulepszenia w obcych środkach trwałych.
Michał Topulniak, autor współpracuje z publikacją Vademecum Głównego Księgowego
Odpowiedzi udzielono 17.03.2017 r.
W jaki sposób przyjąć do ewidencji modernizację środka trwałego, jeżeli nie jest on jeszcze własnością spółki i nie jest przyjęty na stan majątku trwałego?
Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Głównego KsięgowegoW 2016 r. zakupiliśmy, w ramach leasingu operacyjnego, wycinarkę laserową. Nie stanowi ona naszego środka trwałego. W bieżącym roku nastąpiła modernizacja tego urządzenia o znaczną kwotę około 50.000 zł, którą sfinansowaliśmy środkami własnymi.W jaki sposób przyjąć do ewidencji tę modernizację, jeżeli środek trwały nie jest jeszcze naszą własnością i nie jest przyjęty na stan majątku trwałego?