W przedmiotowej sprawie fiskus uznał, że podatnik nie mógł zastosować procedury VAT marża, ponieważ towary, które dostarczał nie można było uznać za używane. Chodziło o podatnika, który w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej dokonywał za pośrednictwem sklepu internetowego dostaw telefonów komórkowych oraz iPadów.
Według fiskusa, przedmiotem sprzedaży nie były towary używane. Podatnik w swoich ofertach wskazywał na sprzedaż towarów nowych, informował, że przedmioty z oferty są oryginalne i posiadają gwarancję. W trakcie postępowania podatnik starał się udowadniać, że wprowadzał w błąd kupujących i w rzeczywistości oferował towary używane. Nie potwierdziły tego oświadczenia klientów złożone na zapytania organu podatkowego.
Fiskus podniósł też, że podatnik nie wykazał nabycia towarów od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy o VAT, co wyłącza możliwość zastosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych. Według fiskusa, przedłożone umowy były niewiarygodne i nie potwierdzały faktu nabycia towarów od wskazanych w nich osób. Według fiskusa, podatnik nabywał telefony nie od wskazanych osób, ale za pośrednictwem portalu internetowego.
Sprawa ostatecznie trafiła do NSA. Zdaniem sądu, już tylko to, że oferowane przez podatnika towary były nowe nie pozwala na zastosowanie w przypadku jego działalności opodatkowania na zasadzie VAT marży. Na pewno nie można było uznać, że dokonywane przez podatnika czynności polegające na przygotowaniu telefonu do sprzedaży, sprawdzenie kompletności i działania powodują, że oferowany do sprzedaży towar staje się towarem używanym.
Wyrok NSA z 10 lipca 2015 r., sygn. akt I FSK 432/14
Dowiedz się więcej z książki | |
VAT. Wybór orzecznictwa
|