Szef Służby Celnej Jacek Kapica, wizytując w ubiegłym tygodniu podkarpacką granicę przyglądał się zaawansowaniu bieżących rozwiązań, usprawniających ruch graniczny.
Szczególne zainteresowanie budziły projekty, które zwiększają elastyczność dokonywania odpraw celnych oraz przewidują dalszą informatyzację i wirtualizację czynności, wykonywanych przez funkcjonariuszy celnych.
Chodzi tu m. in. o elektroniczną obsługę dokumentów tax free. Dla podróżnych, którzy z zakupionymi w UE towarami powracają na Ukrainę, wydzielono w Oddziale Celnym w Korczowej specjalny pas ruchu. Z uproszczonej kontroli, znacznie skracającej czas przekraczania granicy, mogą skorzystać osoby, których dokumenty zostały wprowadzone do systemu informatycznego. Jeżeli nie zrobił tego sprzedawca, sam zainteresowany, korzystając z bezpłatnego dostępu do Internetu funkcjonującego na terenie przejścia granicznego, wprowadza dane do systemu, jeszcze przed rozpoczęciem kontroli celnej. Obecnie na blisko 1000 dokumentów tax free, zarejestrowanych w ciągu doby przez korczowskich celników, 400 obsłużonych jest w formie elektronicznej. Służba Celna przewiduje, że do końca bieżącego roku liczba ta znacznie wzrośnie.
Ułatwienia na kierunku wywozowym są jednym z wielu elementów systemu budującego inteligentną granicę przyszłości. Ich dopełnieniem jest, opracowana i uzgodniona z partnerami ze Straży Granicznej, procedura elastycznego reagowania na mogące powstać kolejki samochodów osobowych, oczekujących na wjazd do kraju. Tylko w tym roku przez przejście graniczne Krakowiec-Korczowa wjechało blisko 400 tys. samochodów osobowych. Odpowiedzią na wzrastający ruch graniczny na tym kierunku jest prowadzenie kontroli w technologii Forecaster, z wykorzystaniem urządzeń mobilnych, podczas której funkcjonariusz nie oczekuje na podróżnego w miejscu kontroli, ale wykonuje swoje czynności na pasie ruchu, podchodząc do kolejnych pojazdów. Rejestracja i analiza ryzyka odbywa się z wykorzystaniem urządzeń PC-pocket.
Szef Służby Celnej przyglądał się także systemowi Fast Way, tj. technologii odpraw, wjeżdżających do kraju pustych samochodów ciężarowych, które w obrębie przejścia granicznego poruszają się wydzielonym pasem. Kontrola celna, oparta całkowicie na zasadach analizy ryzyka, ograniczona jest do niezbędnego minimum, dzięki czemu nie powstają kolejki na drogach dojazdowych do przejścia granicznego. Weryfikując stosowane rozwiązania, minister Kapica zwrócił uwagę na konieczność dalszych usprawnień, mających na celu ograniczenie do minimum ilości punktów zatrzymania ciężarówki bez ładunku na przejściu granicznym.
Ponadto szef Służby Celnej przyjrzał się trwającym pracom nad rozdzieleniem ruchu osobowego i towarowego oraz przeniesieniem kontroli tego ostatniego na autostradę A4, biegnącą do granicy państwa.
Szef Służby Celnej obejrzał także nowo wybudowaną infrastrukturę przejścia granicznego w Budomierzu, które najprawdopodobniej rozpocznie pracę pod koniec tego roku. Najistotniejszy jest tu fakt, że w Budomierzu służby graniczne Polski i Ukrainy będą pracowały w jednym miejscu po polskiej stronie granicy.
Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WKP
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 26 września 2013 r.