Komisja w uzasadnieniu projektu (druk sejmowy nr 3366) uznała, że wyraz "żołnierzom" użyty w art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o PIT należy czytać łącznie z wyrazami "jednostki wojskowej". Zdaniem Komisji wolą ustawodawcy nie było zwolnienie należności pieniężnych otrzymywanych przez wszystkich żołnierzy (bez względu na miejsce i charakter pełnionej służby), a wyłącznie tych, którzy wchodzą w skład (przynależą do) jednostki wojskowej użytej poza granicami państwa w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom.
Tymczasem sądy administracyjne dość jednoznacznie prezentowały w tej kwestii odmienne stanowisko. NSA w wyroku z dnia 24 kwietnia 2009 r., II FSK 1505/08, LEX nr 551705 wskazał, że z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o PIT wynika, że jedynie osoby, które nie są policjantami, żołnierzami, muszą być pracownikami jednostek wymienionych w omawianym przepisie, aby mogli skorzystać ze zwolnienia, natomiast policjanci, żołnierze, funkcjonariusze celni i Straży Granicznej nie muszą wyjeżdżać poza granice państwa w ramach jednostki. Podobne stanowisko zaprezentował WSA w Warszawie w wyroku z dnia 29 października 2008 r., III SA/Wa 1063/08, LEX nr 481254, który przyjął, że nie ma żadnego łącznika pomiędzy żołnierzami a jednostkami wojskowymi, którego istnienie jest niezbędne, aby można stwierdzić, iż w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o PIT mowa jest o żołnierzach przynależnych do jednostek (podobnie też WSA w Warszawie wyrokach: z dnia 6 października 2008 r., III SA/Wa 1258/08, LEX nr 500547, z dnia 8 sierpnia 2008 r., III SA/Wa 654/08, LEX nr 490146).
Z kolei organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych wskazywały, że zasadnicze znaczenie dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia ma wyczerpanie przesłanek przewidzianych w ustawie podatkowej tj. m.in. bycie żołnierzem zawodowym jednostki wojskowej użytej poza granicami państwa. W tym kontekście oczywistym jest, że jednostka ta, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych musi być użyta w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom, organizowania i kontroli ruchu granicznego, organizowania ochrony granicy państwowej lub zapewnienia bezpieczeństwa w komunikacji międzynarodowej (zob. interpretacje: z dnia 19 lutego 2008 r. Izby Skarbowej w Katowicach, IBPB2/415-396/07/BJ, LEX nr 27170 oraz z dnia z dnia 24 grudnia 2007 r. Izby Skarbowej w Warszawie, IPPB2/415-295/07-2/JK, LEX nr 17712).Komisja zaproponowała zmianę przepisu w sposób, który usunie rozbieżności. Nowe brzmienie regulacji ma zdaniem Komisji przywrócić intencje, jakie pierwotnie przyświecały ustawodawcy w momencie wprowadzania przedmiotowego zwolnienia, a mianowicie objęcie nim wyłącznie tych żołnierzy, którzy wchodzą w skład jednostki wojskowej (brzmienie zgodne z dotychczasową interpretacją organów podatkowych).
Projekt nowelizacji poza tym przewiduje rozbicie dotychczasowego brzmienia przepisu art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o PIT na dwa odrębne przepisy: jeden dotyczący wyłącznie żołnierzy i pracowników cywilnych jednostek wojskowych oraz drugi dotyczący pozostałych kategorii osób (czyli policjantów, funkcjonariuszy celnych, Straży Granicznej).
Zgodnie z projektem nowelizacji zmiany mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.