Zgodnie z ustawą o PIT, w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego podmiotu wypłacającego, podmiot ten jest obowiązany przesłać, sporządzone według ustalonego wzoru, imienne informacje o wypłacie odsetek lub o zabezpieczeniu takiej wypłaty (IFT-3/IFT-3R). Analogiczne rozwiązanie zostało przewidziane w stosunku do wypłat dokonywanych przez podmiot gospodarczy na rzecz pośredniego odbiorcy. Ponadto obowiązek sporządzenia i przesłania takiej informacji dotyczy również pośredniego odbiorcy, mającego miejsce faktycznego zarządu na terytorium RP.
9 grudnia 2014 r. dyrektywą 2014/107/UE rozszerzono obowiązkową automatyczną wymianę informacji na szerszy zakres dochodów, zgodnie ze światowym standardem opublikowanym przez Radę OECD w lipcu 2014 r. Dyrektywa zapewniła spójne, konsekwentne i kompleksowe podejście w całej UE do automatycznej wymiany informacji finansowych na rynku wewnętrznym, ma przy tym zasadniczo szerszy zakres stosowania niż dyrektywa 2003/48/WE.
Implementującey dyrektywę 2014/107/UE rządowy projekt ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami przewiduje uchylenie Rozdziału 7a ustawy o PIT, a projektowane przepisy zastąpią wymianę informacji dokonywaną na wzorach IFT-3/IFT-3R.
Zobacz: Zasady wymiany informacji podatkowych w jednej ustawie >>
Projektowana ustawa miała pierwotnie wejść w życie 1 stycznia, więc jej ew. wejście w życie po 31 stycznia 2017 r. skutkować będzie koniecznością dwukrotnego składania przez zobowiązane podmioty takich samych informacji, wg wzoru określonego w formularzu IFT- 3/IFT-3R oraz wg nowego standardu przewidzianego przepisami projektu ustawy, generując tym samym dodatkowe, zbędne koszty po stronie podmiotów gospodarczych i organów podatkowych.
W celu uniknięcia tego niekorzystnego efektu projektowane rozporządzenie proponuje przedłużenie o 3 miesiące terminu na składanie informacji IFT-3/IFT-3R. Wskazano w nim także wydłużony termin na złożenie takiej informacji tj. koniec czwartego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego ww. podmiotów. Przedłużenie omawianego terminu obejmuje informacje o wypłacie odsetek lub zabezpieczeniu wypłaty odsetek dokonanych w latach 2016 i 2017. Proponuje się, żeby projektowane rozporządzenie weszło w życie z dniem ogłoszenia.